Falsk marknadsföring minskar efter nya regler

Permalänk
Melding Plague

Falsk marknadsföring minskar efter nya regler

Ärenden gällande vilseledande marknadsföring minskade med 40 procent under fjärde kvartalet 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så numera kommer det stå:

Faktura
Mobilabonnemang
~ 299 kr för fria samtal och sms och 15-20 GB surf
1000 kr Clash Of Nation
1500 kr Candy Crush Saga
1100 kr Royal Match
2000 kr TikTok etc...?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Så numera kommer det stå:

Faktura
Mobilabonnemang
~ 299 kr för fria samtal och sms och 15-20 GB surf
1000 kr Clash Of Nation
1500 kr Candy Crush Saga
1100 kr Royal Match
2000 kr TikTok etc...?

Trodde den typen av spel betalades genom apple/google pay och inte syns på telefonifakturan?

Artikeln handlar väl om prenumerationstjänster?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Trodde den typen av spel betalades genom apple/google pay och inte syns på telefonifakturan?

Artikeln handlar väl om prenumerationstjänster?

Det kommer ju förinstallerat såklart. Så någon måste ju få betalt för att ha installerat dem åt dig...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om vi pratar falsk marknadsföring så måste man nämna reklamen i mobilspel. Den har ju inget med spelet att göra alls.

Man ser konstant reklam som är så olik spelet det är reklam för att det är helt annorlunda. Detta är inte ett verkligt exempel men för att illustrera så alla förstår vore det som att Halo 3 skulle haft reklam där Master Chief kommer med rosor till en Covenant Elite men så kommer Cortana och ger honom en örfil och plötsligt så gifter de sig för att i andra stunden blir MC utvisad från jorden i en “Papers Please” liknande situation.

Det känns så totalt random.

Jag fattar inte poängen med det för folk ser väl direkt att spelet inte är vad de tänkt sig.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Trodde den typen av spel betalades genom apple/google pay och inte syns på telefonifakturan?

Artikeln handlar väl om prenumerationstjänster?

Så vitt jag vet kan du få skiten på din mobil faktura. Men jag vet ej, för jag köper ej den sortens tjänst på min mobil. Fotar, lyssnar på musik och ringer gör jag med min mobil. Har ej spel och tänker aldrig ha spel på mobilen. Eller TikTok.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Dags o städa upp bland mäklare o deras skönhetsbeskrivningar nu då?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så jävla äckligt att företag inte är hederliga mer än vad dom behövs för att slicka linan för att vara lagliga.

Hade det varit lagligt att döda folk om det kunde ge ner utdelning få hade de väl gjort det med. Samvetslösa kräk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag fick massa ökade kostnader en vända, då hade de bytt mitt abonnemang (som jag gått med på), men i smyg aktiverat någon playtjänst med gratisperiod

Playtjänsten var alltså helt dold tills ett antal månader senare, jag installerade aldrig appen, hade inte ens ett giltigt konto, men tror ni det hjälpte?

Nu var det bara några hundralappar, men sjukt mygligt beteende från avskummen som säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dags o städa upp bland mäklare o deras skönhetsbeskrivningar nu då?

Och fantasi värderingar och lockpriser. Lite samma sak men ändå.

Permalänk
Medlem

Hejsan grabbar!

Sverige är bäst. Men:

° det jag gillar med ett annat lands lag är att om man får något på fakturan "av misstag" enligt operatören så kan man överklaga det hela till Det landets motsvarighet till PTS

° i Sverige finns det en konsument avdelning för svenska PTS men som sitter mest och sover där (enligt mig), utan att hjälpa kunden om eller när denne hamnar i gränslandet för vilka köp som är legitima vs. inte legitima

° i detta lands PTS kundtjänstavdelning så kan kunden som sagt överklaga "obekanta och för kunden ej beställda SMS [OCH MOTSVARANDE andra tjänster]"

° operatören måste bevisa att kunden inte har köpt tjänsten via operatörens system (SSID tjänst t.e.x.)...och kan ni tänka er grabbar, hur många gånger ✖ operatören avskriver ärendet per automatik... För det kan väl knappast vara så att operatören har aktiverat något av misstag som 90% av kunderna inte vill ha? Det är väl knappast en möjlighet eller?

Det jag vill ha sagt är att vanligtvis så måste man överklaga saker via allmän domstol MEN då det landets medborgare hade fått mer "spel och strunt" via mobilfakturan, som ingen vill ha (för det kostar pengar) så införde man en Förkortad överklagandeprocess (proceso administrativo abreviado) via PTS för att domstolarna inte skulle bli överhopade av av småmål som skulle ta upp tid och lust för alla andra större mål.

Personligen ser jag ingen mening med mobilspel. Eller ineffektiv skatteplanering heller för den delen. Så onödigt...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Härligt ändå att en annan har kört med kontantkort i över 25 år. Lycka till att lägga på skumma grejer på min icke existerande mobilräkning.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Härligt ändå att en annan har kört med kontantkort i över 25 år. Lycka till att lägga på skumma grejer på min icke existerande mobilräkning.

Pröva lyckan (att fakturera på kontantkort) får 🐑 en helt annan innebörd...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hade det varit lagligt att döda folk om det kunde ge ner utdelning få hade de väl gjort det med. Samvetslösa kräk.

about that...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så jävla äckligt att företag inte är hederliga mer än vad dom behövs för att slicka linan för att vara lagliga.

Hade det varit lagligt att döda folk om det kunde ge ner utdelning få hade de väl gjort det med. Samvetslösa kräk.

Ja företag drivs ju av människor så det är väl människor du har problem med. Fråga bara ut hur många som snattar eller hade snattat om dom kommer undan med det. Väldigt mycket mer svinn i butiker med mer självutcheckning till exempel...

Men med det sagt är det fortfarande en minoritet som begår kriminella handlingar som dessa även om dom vet till 100% att dom kommer undan med det. Dom flesta människorna är alltså ärliga. Däremot utnyttjas ofta dom ärliga av dom oärliga, men skulle väl också säga att ärliga människor inte drar sig till oärliga branscher som baserar sig fullkomligt på att lura folk på pengar.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Ja företag drivs ju av människor så det är väl människor du har problem med. Fråga bara ut hur många som snattar eller hade snattat om dom kommer undan med det. Väldigt mycket mer svinn i butiker med mer självutcheckning till exempel...

Men med det sagt är det fortfarande en minoritet som begår kriminella handlingar som dessa även om dom vet till 100% att dom kommer undan med det. Dom flesta människorna är alltså ärliga. Däremot utnyttjas ofta dom ärliga av dom oärliga, men skulle väl också säga att ärliga människor inte drar sig till oärliga branscher som baserar sig fullkomligt på att lura folk på pengar.

Och människor som driver företag har oftast kläder på sig, så då är det väl kläder som jag har något emot? Det finns en anledning till att min signatur ser ut som den gör.

I korthet så kan man väl säga att alla företag startas och drivs på grund av människor, ja, men alla människor är ju inte av sorten att de startar företag.

Sedan (igen, en anledning till att min signatur ser ut som den gör) slänger du in lite fin whataboutism i det hela också. "Ah men folk somk snattar då???"

Aj fan.. My bad... Viste inte att man som privatperson kunde bli miljonär på att ägna sug åt snatteri

Herrejösses... Ska man dra några slutsatser av det hela så är det väl att företagen gång på gång agerar på ett sätt som bekräftar behovet av hårda regleringar. De är helt oförmögna till självsanering och självreglering. Jag som tycker att det är på tok för slappa regler för företag får ju verkligen vatten på min kvarn när sådant här uppdagas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.