Zuckerberg prövar Vision Pro: "Quest 3 är bättre"

Permalänk
Melding Plague

Zuckerberg prövar Vision Pro: "Quest 3 är bättre"

Metas VD har provat Apples Vision Pro och tycker att egenutvecklade Quest är mer prisvärd och en bättre produkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ägare av Meta tycker Meta produkt är bättre ?! Helt otroligt!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Quest 3 är bättre, sjukt bra för Race Sims osv, hur många spel kan apples pryl funka med?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Ägare av Meta tycker Meta produkt är bättre ?! Helt otroligt!

Hans samlade tankar finns i artikeln. Tycker du att hans slutsatser är fel? I såna fall, varför? Själv tycker jag hans argument är ganska sunda.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Quest 3 är bättre, sjukt bra för Race Sims osv, hur många spel kan apples pryl funka med?

https://www.youtube.com/watch?v=yIPchhy8d0U

Den är väl inte framtagen för spel.

Kollade på Luke Miani som jag brukar se för Apple produkter och var rätt imponerande men inget för mig i den prisklassen.

Ingen koll på andra headset för inte haft intresse. För spel är nog många bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Den är väl inte framtagen för spel.

Vuxenfilmer tycks också vara blockerade, "storebror" Apple ser till att deras lojala kunder inte gör några moraliska fel. Apples enhet är framtagen med goda evangeliska värderingar och ska därför brukas för arbete.
Inget stöd för populära streamingappar heller.

Snacka om värdelös produkt i bästa Apple stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Ägare av Meta tycker Meta produkt är bättre ?! Helt otroligt!

Tror inte att du behöver vara ägare av Meta för att objektivt se att Quest3 är mer prisvärd och en bättre produkt än AVP.

Huruvida man köper ett AVP sen ändå för man är beredd att betala så mycket för en Apple lösning är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vuxenfilmer tycks också vara blockerade...
Snacka om värdelös produkt i bästa Apple stil.

"Den är inte framtagen för vuxenfilmer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

Inget stöd för populära streamingappar heller.

Det är ju för att de inte vågar satsa på det. Knappast Apples fel, kanske bortsett från prissättningen då, som väl är det som avskräcker t ex Netflix och YouTube -- för liten potentiell marknad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att ägaren av företaget som producerar VR-headsetet påstår att det är en bättre produkt än vad konkurrentens är. Med det sagt så har han rätt i sitt påstående, åtminstone när det gäller att använda headsetet till att spela med. Har ett själv och är mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

De är inte direkt jämförbara i mina ögon då deras potentiella användningsområden inte är detsamma. Apple gör produkter som ska användas på bara det sätt de vill att de ska användas, allt annat jobbar de aktivt emot att göra omöjligt eller så svårt som möjligt. De kan ju inte låta folk använda det de köper som de själva vill, då tappar de deras totala kontroll.

Sen lyckas Apple ofta göra det de vill ska funka väldigt bra, så vill man ha en produkt som gör det så kan det vara mer lockande, men detsamma gäller för quest om man vill ha användningen den produkten är fokuserad på. De är båda VR headsets men det är långt ifrån perfekt overlap inom deras faktiska användning så jämförelser är knepigt.

Själv tycker jag inte någon av de är intressanta produkter för mig, även om viss tech/implementation i Vision Pro är rätt cool så finns det inget universum där jag ens skulle börja överväga att spendera mina pengar på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hans samlade tankar finns i artikeln. Tycker du att hans slutsatser är fel? I såna fall, varför? Själv tycker jag hans argument är ganska sunda.

Inte ofta jag ser klipp där Zuckerberg är med men det var väldigt rimligt resonemang ändå får jag säga. Hade Apple gjort den så hade de säkert både uppfunnit VR och alla konkurrenters lösningar var helt värdelösa i vanlig stil. Bör läsas med viss sarkasm för vissa fanboys.

Intressant att se vart utvecklingen fortsätter. Ingendera är förstahandsval för mig även om jag varit överlag nöjd med min Quest 1 men egentligen vill ha typ en ny trådlös Index.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vuxenfilmer tycks också vara blockerade, "storebror" Apple ser till att deras lojala kunder inte gör några moraliska fel. Apples enhet är framtagen med goda evangeliska värderingar och ska därför brukas för arbete.
Inget stöd för populära streamingappar heller.

Snacka om värdelös produkt i bästa Apple stil.

Herregud, vi fattar att du ogillar Apple. Men köper man Vision Pro eller inte pga att se VR porr så undrar man nog lite vart prioriteringarna ligger.

Det är inte gjort för spel i åtanke.

Att streamingappar inte finns är väl inte Apples fel snarare streamingtjänsterna som inte valt att utveckla appen? Dom kommer ju garanterat göra det förr eller senare. Netflix pudlade ganska omgående t ex.

Det blir så jävla tramsigt när folk ska leta fel och klanka konstant på Apple. Hur svårt är det att förstå att det finns andra människor som har helt andra behov?

Permalänk
Medlem

Passthrough ser bra ut i filmklippet, i själva headsetet ser det dock ut som rent skräp i normal inomhusbelysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Att streamingappar inte finns är väl inte Apples fel snarare streamingtjänsterna som inte valt att utveckla appen? Dom kommer ju garanterat göra det förr eller senare. Netflix pudlade ganska omgående t ex.

Infuse/firecore arbetar på en app iallafall, det borde räcka för de som vill spela upp media med kvalitet.

Permalänk

Som sagt det är sällan VD/pressavdelningen hyllar en konkurrents produkt.
Sedan är Apple Vision Pro en första gen produkt, denna kommer ha brister, men det ger en antydan till vad det går emot.
Min åsikt är att VR/AR utvecklingen går för sakta och det är bra med fler företag som satsar.

Permalänk
Medlem

Prismässigt är nog det flesta headset bättre.

Blir spännande se hur det blir när icke pro versioner släpps. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Prismässigt är nog det flesta headset bättre.

Blir spännande se hur det blir när icke pro versioner släpps. 😊

Skämt åsido men instämmer. Bra med en till aktör på marknaden. Nu har jag själv råd med en Vision Pro men likväl säljs de inte här, och den intresserar mig heller inte så hade nog knappast köpt en ändå. Men just en Icke-Pro och hur mycket den får behålla av Pro-modellen och vilket pris den hamnar på (garanterat femsiffrigt i Sverige) är likväl intressant. Apple-kunderna är inte direkt priskänsliga så det kommer ju inte bli någon ny cardboard VR direkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med Quest 3, men kan tänka mig att vissa saker är vad det verkar generationskillnad mot Apple vision pro.
Men jag spelar stort sett endast och då är Apple aldrig nått alternativ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fandroid2u.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FHow-to-make-Googles-DIY-Cardboard-VR-Headset-at-Home.jpg&f=1&nofb=1&ipt=05b9792721aed22d268a337d125beb99f065fd7a17da0176f5bc24ebe238a6f0&ipo=images

Skämt åsido men instämmer. Bra med en till aktör på marknaden. Nu har jag själv råd med en Vision Pro men likväl säljs de inte här, och den intresserar mig heller inte så hade nog knappast köpt en ändå. Men just en Icke-Pro och hur mycket den får behålla av Pro-modellen och vilket pris den hamnar på (garanterat femsiffrigt i Sverige) är likväl intressant. Apple-kunderna är inte direkt priskänsliga så det kommer ju inte bli någon ny cardboard VR direkt.

Jo men precis, alltid vart lite intresserad av VR men aldrig tillräckligt för de stora klumpiga modellerna. Älskar att testa de, men skulle aldrig bli av att jag använder en hemma. Så älskar utvecklingen att de börjar bli mindre och mindre nu.

Mest hyped på AR/VR glasögon som också funkar som vanliga glasögon. Då jag redan har vanliga glasögon så kommer jag garanterat skaffa de i framtiden då de bara blivit lite mer stabila. Kan de få en sådan att spela Basic VR spel och sätta upp skärmar runt en så är jag helt såld. De nu kan nästan det i alla fall.

Men vision är nice för den är typ det där mitt imellan nu som pressar både VR och AR marknaden vilket är perfekt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Jo men precis, alltid vart lite intresserad av VR men aldrig tillräckligt för de stora klumpiga modellerna. Älskar att testa de, men skulle aldrig bli av att jag använder en hemma. Så älskar utvecklingen att de börjar bli mindre och mindre nu.

Mest hyped på AR/VR glasögon som också funkar som vanliga glasögon. Då jag redan har vanliga glasögon så kommer jag garanterat skaffa de i framtiden då de bara blivit lite mer stabila. Kan de få en sådan att spela Basic VR spel och sätta upp skärmar runt en så är jag helt såld. De nu kan nästan det i alla fall.

Men vision är nice för den är typ det där mitt imellan nu som pressar både VR och AR marknaden vilket är perfekt 😁

Då Quest 3 är betydligt mer mindre klumpig än AVP och dessutom fungerar bättre med glasögon så är det ju ett enkelt val för dig.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Eclipse:

Herregud, vi fattar att du ogillar Apple. Men köper man Vision Pro eller inte pga att se VR porr så undrar man nog lite vart prioriteringarna ligger.

Det är inte gjort för spel i åtanke.

Att streamingappar inte finns är väl inte Apples fel snarare streamingtjänsterna som inte valt att utveckla appen? Dom kommer ju garanterat göra det förr eller senare. Netflix pudlade ganska omgående t ex.

Det blir så jävla tramsigt när folk ska leta fel och klanka konstant på Apple. Hur svårt är det att förstå att det finns andra människor som har helt andra behov?

Du kan väl på samma gång inte på fullaste allvar att tillverkaren av ett par skärmar kopplade till en mobil dator skall berätta för dig vad du får och inte får göra, eller?

Företagen bör släppa produkter, inte uppfosta vuxna människor i livsstilsval. Är ett helt sinnessjukt koncept.

"Ni kan få lov att kolla porr på iphone.... till å med macbooken.... alltså vill du ha det riktigt stort så kan du dra upp en stor slang över en iMac...... MEN TRO INTE ATT NI FÅR LOV ATT KOLLA PÅ DET I VÅRAT HEADSET. FY FAN NI ÄR HELT SJUKA"

Är det lite så man resonerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Då Quest 3 är betydligt mer mindre klumpig än AVP och dessutom fungerar bättre med glasögon så är det ju ett enkelt val för dig.

Jaså gör den det, har jag inte hört. Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"Ni kan få lov att kolla porr på iphone.... till å med macbooken.... alltså vill du ha det riktigt stort så kan du dra upp en stor slang över en iMac...... MEN TRO INTE ATT NI FÅR LOV ATT KOLLA PÅ DET I VÅRAT HEADSET. FY FAN NI ÄR HELT SJUKA"

Är det lite så man resonerar?

Men är det så det faktiskt funkar? Finns det specifika spärrar mot porr eller annat specifikt på vision PRO som inte finns på andra Appleenheter?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du kan väl på samma gång inte på fullaste allvar att tillverkaren av ett par skärmar kopplade till en mobil dator skall berätta för dig vad du får och inte får göra, eller?

Företagen bör släppa produkter, inte uppfosta vuxna människor i livsstilsval. Är ett helt sinnessjukt koncept.

"Ni kan få lov att kolla porr på iphone.... till å med macbooken.... alltså vill du ha det riktigt stort så kan du dra upp en stor slang över en iMac...... MEN TRO INTE ATT NI FÅR LOV ATT KOLLA PÅ DET I VÅRAT HEADSET. FY FAN NI ÄR HELT SJUKA"

Är det lite så man resonerar?

Nej läs mer än bara klickbait headlines.....

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig jag skulle bli en såndär...

Men vafan Swec, detta är ett nytt lågvattenmärke.
Jag är här för substans, inte aftonclockers...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vuxenfilmer tycks också vara blockerade, "storebror" Apple ser till att deras lojala kunder inte gör några moraliska fel. Apples enhet är framtagen med goda evangeliska värderingar och ska därför brukas för arbete.
Inget stöd för populära streamingappar heller.

Snacka om värdelös produkt i bästa Apple stil.

Nej, de är inte blockerade. Safari har än så länge bara experimentellt stöd för WebXR.

Snacka om värdelös fake-news i bästa belackar-stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Den är väl inte framtagen för spel.

Kollade på Luke Miani som jag brukar se för Apple produkter och var rätt imponerande men inget för mig i den prisklassen.

Ingen koll på andra headset för inte haft intresse. För spel är nog många bättre.

vad ska du ha den till då? kollade på han Brad tror jag han heter på youtube å han var lyrisk över den men han kunde inte säga vad man skulle ha den till, bara att det var kul att ha ett virtuellt rum med massa "arbetsyta"... liksom det är kul i 30 min, men så tar man aldrig upp den igen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Lätt att missa, men Zuck nämner även neural interfaces och en sådan produkt som väntas släppas ”snart” är denna:

Tankekraft känns ett snäpp vassare än ögonspårning. Det är väl så nära ”kraften” vi kommer.

Permalänk

Att Metas är mer prisvärd hade jag kunnat svara på om jag just blivit väckt från en 10 år lång koma och nån frågar mig om jag tror Apples eller valfritt annat företags produkt är mer prisvärd.