Får endast ut ca 80 av 250 Mbit hos Bahnhof

Permalänk
Medlem

Får endast ut ca 80 av 250 Mbit hos Bahnhof

En vän till mig som bor i en lägenhet har problemet att hon mer eller mindre aldrig får ut mer än ~82 Mbit/s på sitt fiberbredband trots att hon betalar för 250/250. Ännu märkligare är att om hon ansluter direkt mellan fiberdosan och datorer så behöver hon koppla ur allt internet i 24 timmar för att det ska fungera, annars får hon felmeddelandet att hon inte har någon kontakt med DHCP-servern (DHCP är aktiverat på datorerna jag prövat).

När hon väl väntat i 24 timmar och kör direktkoppling mellan fiberdosan och datorn så får hon däremot 250/250, och när hon kopplar tillbaka till routern så får hon under en kort stund 250/250 där också, men redan inom 1 timme så går det ner till ~80/80 igen och försöker man då direktkoppla tillbaka mellan datorn och fiberdosan så måste hon vänta 24 timmar helt utan internet igen innan det fungerar.

Även pratat med 2st grannar i samma byggnad, men ingen av dem har problem med sin hastighet. Min vän säger att detta pågått i över 1 år, men att tonårsbarnen nu börjat klaga på hastigheten så därav att vi börjat felsöka.

Har prövat med 3st olika routrar, alla beter sig likadant att de endast får kring 80/80, och det är inte ovanligt att hastigheten är nere på 25-30 Mbit/s.
- Netgear Nighthawk X6 R8000
- Linksys WRT32X
- TP-link Archer AXE75

När testerna körs via routrarna så har jag sett till att bara 1 enhet är aktiv på den, så ingen ansluten via WIFI eller liknande. Även provat med olika kablar, oftast 1-2.5 meters längd.

Eftersom hon i korta perioder efter hon väntat i 24 timmar får ut sin verkliga hastighet på 250/250 så hänvisar Bahnhof att problemet är något annat, men börjar känna mig lite gråhårig på att gå vidare i denna felsökning, haha

Hon bor i en hyresrätt, så kanske är dags att kontakta dem? Tacksam för all eventuell hjälp och rådgivning <3

Permalänk
Medlem

Är det likadant på alla datorer? Även mobilen?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Är det likadant på alla datorer? Även mobilen?

Japp, de har 2st stationära datorer med Windows 10 och en bärbar dator med Windows 11, samtliga får kring 80/80 när man kollar hastigheten. Via WIFI så är det samma sak att mobiler maxar ut kring 80/80.

Permalänk
Medlem

Användes samma TP-kabel när ni kopplade datorn direkt mot fiberdosan som används mellan router och fiberdosa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Användes samma TP-kabel när ni kopplade datorn direkt mot fiberdosan som används mellan router och fiberdosa?

Japp, flyttade den från datorn till routern och kopplade sedan en annan kabel (som jag testat hemma och fått ~900/900 från mitt 1000/1000) mellan routern och datorn. Under en kort period fick jag då 250/250 även via routern, men när jag sedan 1 timme senare kollade igen så var det nere på 80/80 igen - Upp som en sol, ned som en pannkaka på 1 timme, haha

Permalänk
Rekordmedlem

Det ligger ett maclås med timer på anslutningen som gör att det tar tid när man byter inkopplad enhet, det är rätt vanligt att ha det så.

Hastighetsproblemet låter som om det bara blir kontakt över 2 par i nån kabel/kontakt och man får då en 100 Mbit länk, kolla därför länkhastigheten på alla använda portar när problemet uppstått, det kan vara en dålig kabel eller en dålig kontakt i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ligger ett maclås med timer på anslutningen som gör att det tar tid när man byter inkopplad enhet, det är rätt vanligt att ha det så.

Hastighetsproblemet låter som om det bara blir kontakt över 2 par i nån kabel/kontakt och man får då en 100 Mbit länk, kolla därför länkhastigheten på alla använda portar när problemet uppstått, det kan vara en dålig kabel eller en dålig kontakt i routern.

Jag ska testa några kablar hemma hos mig så att de alla kan få över 250/250 och ta med dem till henne och förhoppningsvis se om det fungerar bättre. Netgear-routern är deras, men övriga 2 är mina, så ska testa så att det funkar med portarna också på dem och testa hos henne. Tack! <3

Permalänk
Medlem

Jag hade 100% testat med en annan router i detta läget, om inte hastighetstappet också uppstår efter någon timme med datorn direktkopplad så är routern den absolut troligaste boven i dramat.
Köp någon billig gigabit-router på typ Kjell för att testa, som sedan kan lämnas tillbaka för att antingen byta till något permanent, eller tvinga bahnhof att felsöka mer extensivt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag hade 100% testat med en annan router i detta läget, om inte hastighetstappet också uppstår efter någon timme med datorn direktkopplad så är routern den absolut troligaste boven i dramat.
Köp någon billig gigabit-router på typ Kjell för att testa, som sedan kan lämnas tillbaka för att antingen byta till något permanent, eller tvinga bahnhof att felsöka mer extensivt

Har som sagt prövat med 3st routrar, deras egna som jag ganska direkt uteslöt för att min tanke var liknande att routern var boven, men även de andra 2 routrarna jag prövat får samma resultat med hastigheten/etc.

Däremot när den väl gått ner till kring 80/80 så är den fast där (eller lägre) tills man väntat i 24 timmar och börjat om igen med hela karusellen, haha

Linksys är en jag använt tidigare med mitt 1000/1000 men var inte särskilt nöjd med Wifi:t på den och TP-Linken är den jag använder just nu hemma och inte har några problem med. Fabriksåterställde båda också innan jag kopplade upp mig hos dem för att minska på risken på konflikter - Men både med deras router vid ett tidigare tillfälle och häromdagen med en av mina routrar så lyckades vi få 250/250 under en kort period, men att det som sagt efter typ en timme gick ner till 80/80 trots att vi inte kopplat på några andra enheter eller att de ens använt internet, haha

Men ska kontrollera att alla portar och kablar funkar hemma hos mig och ger +250/250 och därefter göra ett 3:e försök hos dem, vi ska även låta datorn och fiberdosan vara kopplad ett längre tag (i nuläget har vi testat som längst 3 timmar, men ska köra en hel dag och se om hastigheten eventuellt sjunker)

Är väldigt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hade liknade bekymmer med min Asus-router. Då var det QoS som spökade. Det är något som ska kunna prioritera data, som spel, media, surf etc. Det gjorde att jag hamnade runt 80-100 mbit när jag skulle ladda ner filer. Kolla om det finns något liknande på de routrar ni har tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Logga även in på routrarna och läs av vilken hastighet den kör på WAN och LAN portarna. Dels initialt, och sedan när det går ner till 80/80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Hade liknade bekymmer med min Asus-router. Då var det QoS som spökade. Det är något som ska kunna prioritera data, som spel, media, surf etc. Det gjorde att jag hamnade runt 80-100 mbit när jag skulle ladda ner filer. Kolla om det finns något liknande på de routrar ni har tillgängliga.

I deras fall så när den väl gått ner på kring 80/80 så är de fast där även om de inte gör något Men ska dubbelkolla att QoS inte är aktiverat, har för mig att jag kontrollerat att det är avstängt men ska svänga förbi ikväll och dubbelkolla för säkerhetsskull. Tack!

Skrivet av mc68000:

Logga även in på routrarna och läs av vilken hastighet den kör på WAN och LAN portarna. Dels initialt, och sedan när det går ner till 80/80.

Bra idé, har just nu i huvudsak utgått från bredbandskollen.se och speedtest.net, har kollat lite i routrarna också men oftast efter hastigheten redan sjunkit till kring 80/80. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Har som sagt prövat med 3st routrar, deras egna som jag ganska direkt uteslöt för att min tanke var liknande att routern var boven, men även de andra 2 routrarna jag prövat får samma resultat med hastigheten/etc.

Däremot när den väl gått ner till kring 80/80 så är den fast där (eller lägre) tills man väntat i 24 timmar och börjat om igen med hela karusellen, haha

Linksys är en jag använt tidigare med mitt 1000/1000 men var inte särskilt nöjd med Wifi:t på den och TP-Linken är den jag använder just nu hemma och inte har några problem med. Fabriksåterställde båda också innan jag kopplade upp mig hos dem för att minska på risken på konflikter - Men både med deras router vid ett tidigare tillfälle och häromdagen med en av mina routrar så lyckades vi få 250/250 under en kort period, men att det som sagt efter typ en timme gick ner till 80/80 trots att vi inte kopplat på några andra enheter eller att de ens använt internet, haha

Men ska kontrollera att alla portar och kablar funkar hemma hos mig och ger +250/250 och därefter göra ett 3:e försök hos dem, vi ska även låta datorn och fiberdosan vara kopplad ett längre tag (i nuläget har vi testat som längst 3 timmar, men ska köra en hel dag och se om hastigheten eventuellt sjunker)

Är väldigt tacksam för all hjälp!

ah, my bad, man ska inte bara läsa inlägget, man ska faktiskt LÄSA det också.
Låter som ett otroligt skumt problem i så fall. Håller med om att kolla över vad routern rapporterar på de olika portarna när problemet är närvarande

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ah, my bad, man ska inte bara läsa inlägget, man ska faktiskt LÄSA det också.
Låter som ett otroligt skumt problem i så fall. Håller med om att kolla över vad routern rapporterar på de olika portarna när problemet är närvarande

Mhm, är grymt förbryllad, tyckte jag var relativt tekniskt kunnig tills jag började bråka med det här problemet, haha
Aldrig stött på något liknande, och ännu mer irriterande att den faktiskt ger rätt hastighet direkt via fiberdosan efter man väntat de 24 timmarna men så fort en router, oavsett vilken, även med helt nya cat6 kablar blir inblandad så kommer problemet tillbaka.

Men ska kika på det som skrivits ovan, funkar det ändå inte så får jag försöka få Bahnhof att skicka mig djupare bland deras tekniker om fortsatt felsökning, haha <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Ännu märkligare är att om hon ansluter direkt mellan fiberdosan och datorer så behöver hon koppla ur allt internet i 24 timmar för att det ska fungera, annars får hon felmeddelandet att hon inte har någon kontakt med DHCP-servern (DHCP är aktiverat på datorerna jag prövat).

Märkligt? Kanske men inte alls ovanligt. Tror alla ISP sätter mac-lås på tilldelad IP-adress. Men för att underlätta felsökning nästa gång;
I vissa routrar kan man gå in i gränssnittet för ethernet-uttaget och släppa låset innan man kopplar bort den. På så vis kan ny IP delas ut till din dator i samma uttag. Vill du sedan koppla in routern igen släpper du först mac-låset på din Windows-dator med kommandot ipconfig /release och kopplar bort den. Detta borde snabba upp felsökningen (rejält i ditt fall).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Märkligt? Kanske men inte alls ovanligt. Tror alla ISP sätter mac-lås på tilldelad IP-adress. Men för att underlätta felsökning nästa gång;
I vissa routrar kan man gå in i gränssnittet för ethernet-uttaget och släppa låset innan man kopplar bort den. På så vis kan ny IP delas ut till din dator i samma uttag. Vill du sedan koppla in routern igen släpper du först mac-låset på din Windows-dator med kommandot ipconfig /release och kopplar bort den. Detta borde snabba upp felsökningen (rejält i ditt fall).

Ah ursäkta min otydlighet, menade inte att det var märkligt med MAC-låsningen. Menade mer allting annat.

Men tusen tack för tipset för att eventuellt kringgå låsningen om routerns gränssnitt kan släppa på IP-adressen!

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kan se så har du provat allt man rimligt borde göra i din ände, det borde vara upp till ISP att söka vidare nu.

Inte för att det hjälper dig i ditt problem, men en varning, Bahnhofs kundtjänst är allt annat än bra i min erfarenhet. Hoppas de är mer hjälpsamma med er än vad de var med mig. Jag var helt utan internet i FEM veckor, och både jag och supporten var överens om att problemet inte var i min ände, men ändå BLÅVÄGRADE de skicka en tekniker. Jag ringde och tjatade nästan varenda dag under de fem veckorna utan resultat. Det var som att prata med en tegelvägg. Till slut löstes problemet av att ett strömavbrott startade om deras utrustning i källaren i hyreshuset.

Jag har inte Bahnhof längre.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det som ännu inte kollats är länk hastigheterna när det strular, åtminstone har det inte nämnts nått om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Eftersom du/hon får 250mbit ibland låter det tveksamt att det är inställt på 100mbit på wan/lan. Bahnhof kan väl se sådant också om man är ansluten på 100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Logga även in på routrarna och läs av vilken hastighet den kör på WAN och LAN portarna. Dels initialt, och sedan när det går ner till 80/80.

Bra råd.

Om du har testar minst två olika trådade klienter, tre olika routrar och har verifierat kablarna så är det rimligen i överlämningspunkten eller utanför den problemet sitter.

I normala fall är överlämningspunkten en mediaomvandlare som tillhör nätoperatören. Jag tror inte det framgår av tråden hur det ser ut i detta fall. ”Fiberdosan” kan vara lite vad som helst. Ladda gärna upp en bild på hur den ser ut eller kolla vad det är för modellbeteckning.

Visar det sig att du har 100 Mbit/s-länk så får du väl rackla lite i kontakten och se om det hjälper. Jag tvivlar dock på det eftersom hastigheten på nyttotrafik brukar hamna norr om 90 Mbit/s på en 100 Mbit/s-länk.

Knepigt problem.

Man skulle kunna tänka sig att köra pingplotter eller liknande för att se om det är paketförluster som drar ner hastigheten, men jag tvivlar på det också. Bonus om du orkar göra det med lite olika paketstorlekar.

Det låter inte heller troligt att det är någon traffic shaper som får fnatt, en sådan borde hamna på någon mer ”rund” siffra. Men du skulle kunna mäta tiden tills hastigheten sjunker. Om du kan återupprepa fenomenet flera gånger och alltid få samma tid så kanske det skulle säga någon något om du någonsin når längre än första linjens support.

Det skadar inte heller att mäta på fler sätt. Dra ner en Linux-ISO hemifrån där du får >> 100 Mbit/s och testa det även från kompisen. Olika servrar (jämfört med bredbandskollen) skulle teoretiskt kunna ge olika resultat. Att använda både ett protokoll som kör en uppkoppling (HTTPS) och ett som kör flera uppkopplingar (torrent) kan få olika resultat, som kan ge ledtrådar.

Du har uppenbarligen ett internittent problem. Därmed kan man inte dra så mycket slutsatser alls om man inte testar samma sak flera gånger. Ja, det är jävligt störigt.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en tanke: När du får 80/80, prova att jacka ur WAN-kontakten några sekunder och stoppa in den igen. Vad händer då? Steg 2 starta helt sonika om routern (bryt strömmen). Hur blir det då?

Permalänk
Medlem

Det är i allmänhet enkelt att kolla på mediaomvandlaren vad den uppkopplade prylen har för länkhastighet, går länken ner från 1000 Mbit/s till 100 Mbit/s kommer LAN eller WAN (kan också heta FX) att ändra färg.

Klona MAC för att undvika att routrar/datorer blir låsta när ni byter.

Om det är just WAN på mediaomvandlaren som tappar länkhastighet så är det bara att felanmäla till leverantören så kommer nätägaren kunna se problemet, då de i regel går att fjärrstyra eller övervaka och är det FTTH går det att kolla ljus/sfp.

Många routrar går det också att se länkhastigheten på om du loggar in i deras gränssnitt/app, men det är nästan irrelevant om WAN på mediaomvandlaren ändrar färg och börjar länka i 100 Mbit/s. Syns länkhastigheten på lamporna syns det också på lamporna för LAN.

25-30 Mbit/s är för övrigt normalt på 2,4 GHz WiFi (11n, WiFi 4). Använd minst WiFi 6 (11ax) om du ska köra något på 2,4 GHz, 11ac-grejer (WiFi 5) fungerar i regel dåligt när de tvingas ner på 11n (2,4 GHz, WiFi 4) så på många grejer är det 5 GHz som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig tänkt så mycket som jag har gjort idag. Tanke 💭 mönster av typen:

Vad kan det vara?
Vafan kan det vara? :S
*Kliar sig i huvudet* :S

Gick in/loggade in på min router och det finns ett CENTER För TV och ip telefoni tjänster.

Aktivdrade detta och DEN aktivationen stängde av internet totalt. SÅ jag tror att det är en dålig konfiguration som "blockar signalen lite halvt om halvt".

Och ni har den inte i bridge mode? Eller mesh?
Alla vet ju att det går att ge allowance till routerns portar och jag vet att detta har nämnts i tråden men men...

Det *enda* jag kan tänka mig är att det är något i IPS:ens utrustning som strular "innan/bakom" fiberdosan...i ISP's utrustning helt enkelt... Detta eftersom ni har provat flera gånger med flera routrar. 🕳️ 👀

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Iom TV/IP-tjänster och såpass varierande hastigheter börjar jag fundera på om ni kopplat fel i tjänstefördelaren och inte kopplat routern till dess LAN1 (eller vad nu dedikerad port för internet är)

Permalänk
Medlem

Ska ta bild på kablaget & fiberdosan och lägga till om problemet kvarstår efter felsökningen ikväll

Skrivet av julgranen:

Eftersom du/hon får 250mbit ibland låter det tveksamt att det är inställt på 100mbit på wan/lan. Bahnhof kan väl se sådant också om man är ansluten på 100mbit.

Precis, Bahnhof har bekräftat att det är 250 Mbit enligt vad de kan se, och eftersom de kan få 250/250 efter att de väntat i 24 timmar direkt via fiberdosan och under en kort period därefter när en av routrarna blir involverade. Ska dit senare idag och felsöka vidare.

Skrivet av KAD:

Bra råd.

Om du har testar minst två olika trådade klienter, tre olika routrar och har verifierat kablarna så är det rimligen i överlämningspunkten eller utanför den problemet sitter.

I normala fall är överlämningspunkten en mediaomvandlare som tillhör nätoperatören. Jag tror inte det framgår av tråden hur det ser ut i detta fall. ”Fiberdosan” kan vara lite vad som helst. Ladda gärna upp en bild på hur den ser ut eller kolla vad det är för modellbeteckning.

Visar det sig att du har 100 Mbit/s-länk så får du väl rackla lite i kontakten och se om det hjälper. Jag tvivlar dock på det eftersom hastigheten på nyttotrafik brukar hamna norr om 90 Mbit/s på en 100 Mbit/s-länk.

Knepigt problem.

Man skulle kunna tänka sig att köra pingplotter eller liknande för att se om det är paketförluster som drar ner hastigheten, men jag tvivlar på det också. Bonus om du orkar göra det med lite olika paketstorlekar.

Det låter inte heller troligt att det är någon traffic shaper som får fnatt, en sådan borde hamna på någon mer ”rund” siffra. Men du skulle kunna mäta tiden tills hastigheten sjunker. Om du kan återupprepa fenomenet flera gånger och alltid få samma tid så kanske det skulle säga någon något om du någonsin når längre än första linjens support.

Det skadar inte heller att mäta på fler sätt. Dra ner en Linux-ISO hemifrån där du får >> 100 Mbit/s och testa det även från kompisen. Olika servrar (jämfört med bredbandskollen) skulle teoretiskt kunna ge olika resultat. Att använda både ett protokoll som kör en uppkoppling (HTTPS) och ett som kör flera uppkopplingar (torrent) kan få olika resultat, som kan ge ledtrådar.

Du har uppenbarligen ett internittent problem. Därmed kan man inte dra så mycket slutsatser alls om man inte testar samma sak flera gånger. Ja, det är jävligt störigt.

Precis, har testat med direktkoppling till 2 olika datorer med samma resultat, kommer involvera en 3:e stationär dator när jag svänger förbi idag. Prövat både med existerande och helt nya kablar, men har nu testat ett par av kablarna i mitt egna nätverk hemma som är 1000/1000 och bekräftat kapacitet över 250 som jag ska ta med mig för att ytterligare utesluta den typen av problem. Även testat portarna i routrarna så att de funkar som de ska.

Jag prövade köra lite vanlig ping mot Sweclockers ett längre tag men hade bara 2st paketförluster under en 30 minuters period på det testet.

De kommer strax koppla in fiberdosan till en stationär dator och köra nätverkstester via testmy.net/auto i några timmar tills jag dyker upp ikväll och fortsätter felsökningen. Ska pröva att dra ner lite olika filer också, var ett bra förslag, särskilt från olika källor och se om det hanteras nå olika.

Skrivet av mc68000:

Ytterligare en tanke: När du får 80/80, prova att jacka ur WAN-kontakten några sekunder och stoppa in den igen. Vad händer då? Steg 2 starta helt sonika om routern (bryt strömmen). Hur blir det då?

Jag tror inte att jag prövat att dra ur WAN-kontakten några sekunder och stoppa in igen, har däremot prövat att starta om routern, både kortare & och längre tider utan att det gjort skillnad, även testat att starta om fiberdosan (Kommer bifoga bild på denna senare idag) och göra om tester, men när de väl gått ner till 80/80 verkar det fast, haha

Kommer testa detta om andra saker inte funkar, tack! <3

Skrivet av Petterk:

Det är i allmänhet enkelt att kolla på mediaomvandlaren vad den uppkopplade prylen har för länkhastighet, går länken ner från 1000 Mbit/s till 100 Mbit/s kommer LAN eller WAN (kan också heta FX) att ändra färg.

Klona MAC för att undvika att routrar/datorer blir låsta när ni byter.

Om det är just WAN på mediaomvandlaren som tappar länkhastighet så är det bara att felanmäla till leverantören så kommer nätägaren kunna se problemet, då de i regel går att fjärrstyra eller övervaka och är det FTTH går det att kolla ljus/sfp.

Många routrar går det också att se länkhastigheten på om du loggar in i deras gränssnitt/app, men det är nästan irrelevant om WAN på mediaomvandlaren ändrar färg och börjar länka i 100 Mbit/s. Syns länkhastigheten på lamporna syns det också på lamporna för LAN.

25-30 Mbit/s är för övrigt normalt på 2,4 GHz WiFi (11n, WiFi 4). Använd minst WiFi 6 (11ax) om du ska köra något på 2,4 GHz, 11ac-grejer (WiFi 5) fungerar i regel dåligt när de tvingas ner på 11n (2,4 GHz, WiFi 4) så på många grejer är det 5 GHz som gäller.

Har i huvudsak försökt att testa saker trådbundet, men jättebra att du nämnde att 25-30 Mbit är normalt för 2.4 GHz WiFi då det inte alls är omöjligt att de råkat testa via WiFi när de fått de resultaten - och även att jag själv i tidigt skedde inte tänkt på att enheten kanske också var uppkopplad via WiFi utöver kabeln och inte märkt att den gått över på det när jag kört testet. I början så var man kaxig och tänkte man löser det på studs, nu är jag lite mer noggrann med att utesluta variabler, haha

Tror samtliga routrar har att länkhastigheten syns via gränssnittet iaf, så kommer övervaka det noggrannare när jag testar ikväll, de kommer även köra ett test via testmy.net/auto så vi kanske kan se "när" den sjunker till en lägre hastighet igen.

Skrivet av Radovic:

Jag har nog aldrig tänkt så mycket som jag har gjort idag. Tanke 💭 mönster av typen:

Vad kan det vara?
Vafan kan det vara? :S
*Kliar sig i huvudet* :S

Gick in/loggade in på min router och det finns ett CENTER För TV och ip telefoni tjänster.

Aktivdrade detta och DEN aktivationen stängde av internet totalt. SÅ jag tror att det är en dålig konfiguration som "blockar signalen lite halvt om halvt".

Och ni har den inte i bridge mode? Eller mesh?
Alla vet ju att det går att ge allowance till routerns portar och jag vet att detta har nämnts i tråden men men...

Det *enda* jag kan tänka mig är att det är något i IPS:ens utrustning som strular "innan/bakom" fiberdosan...i ISP's utrustning helt enkelt... Detta eftersom ni har provat flera gånger med flera routrar. 🕳️ 👀

Haha, känner igen mig så väl här, tror jag påskyndat hur fort jag blir skallig med ett par år av deras problem med dehär nätverket, haha

Den är inte i bridge mode och inte mesh heller, har dubbelkollat så att allt onödigt är avstängt inklusive QoS funktioner (kontrollerade igår och allt sånt var redan avstängt). Ska försöka övervaka hur länge nätverket stannar på 250/250 när de är direktkopplade mellan fiberdosan och en av datorerna, om den aldrig blir sämre så måste problemet vara kablarna eller routrarna även trots att man prövat med så många olika variabler, haha

Skrivet av tcntad:

Iom TV/IP-tjänster och såpass varierande hastigheter börjar jag fundera på om ni kopplat fel i tjänstefördelaren och inte kopplat routern till dess LAN1 (eller vad nu dedikerad port för internet är)

Har prövat i alla portar haha, routrarna har haft ganska logiskt vilken som är rätt port, men har testat i andra portar också bara för att se om det gör någon skillnad, haha

Men har nu testat en mängd kablar och portar hemma hos mig med mitt 1000/1000 nätverk och kunnat bekräfta att de får över 250/250 hemma hos mig iaf, så ska tillbaka ikväll till dem och se om jag kan återskapa det där också.

Åter igen, tusen tack alla för all rådgivning, återkommer förhoppningsvis med positiva besked ikväll.

Permalänk
Rekordmedlem

Och glöm inte att kontrollera länkhastigheten på alla portar som är inblandade i den väg trafiken tar när det strular, om du har en halvdålig länk nånstans så kan den startas på 1000 Mbit men upptäcka att det uppstår för mycket fel och så ställs den ner till 100 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och glöm inte att kontrollera länkhastigheten på alla portar som är inblandade i den väg trafiken tar när det strular, om du har en halvdålig länk nånstans så kan den startas på 1000 Mbit men upptäcka att det uppstår för mycket fel och så ställs den ner till 100 Mbit.

Japp! Jättebra input som jag även noterat. Har tänkt att koppla in 1 enhet i taget med långa mellanrum för att se om hastigheten sjunker X antal tid efter att en ny enhet kopplats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och glöm inte att kontrollera länkhastigheten på alla portar som är inblandade i den väg trafiken tar när det strular, om du har en halvdålig länk nånstans så kan den startas på 1000 Mbit men upptäcka att det uppstår för mycket fel och så ställs den ner till 100 Mbit.

Det är ju precis det här ➕ som jag misstänker. J@vligt mysko hela grejen. Som att be en vägg att tala till en fast den är stum, men kommunicerar med dig via teckenspråk fast väggen varken har armar eller ben... Hur gick det till liksom...

ISP'n har ju ingen anledning att strypa (betald) hastighet men kan DE ha något fel i sin utrustning? 🤔 :S

Men sen kan det vara något kompatibilitetsproblem eftersom, när ni kopplar in Ethernet cable direkt mot dosan så får ni ut full rulle kanelbulle (speed).

Nån variabel i utrustningen...lika mysko som den talande stumma väggen utan armar och ben...:S :S

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Att det är länkhastigheten som går ner till 100 låter inte troligt då man i stort sett alltid får över 90. Att det alltid håller sig runt 80 låter ju som det ändå är någonting som händer. QoS låter troligt men hos ISPns utrustning. Om man gör hastighetstest med två enheter samtidigt, får bägge 40ish då?

Om bägge får 40 så känns det som att inkommande signalen stryps innan den når routern. Får bägge 80 då vet du att det är routern som strular. Jag tror eventuellt IPTV är begränsad till 80, men har aldrig hört att det ska kunna påverka internet. Är routern ansluten i korrekt port i tjänstefördelaren?

Mitt råd skulle vara att ha en dator ansluten till tjänstefördelaren endast, och om hastigheten sjunker så kör du ipconfig /release i CMD och ansluter den andra datorn och ser om den också bara får ut 80. Får bägge bara ut 80 så ringer du Bahnhof och gör samma sak i telefon. Då kan dom inte hävda att du får ut korrekt hastighet. Samma fel på två separata enheter går inte blunda för. Alltid bra att även byta kabeln så dom inte har något att klaga över.

En longshot är att en av datorerna är infekterad av något virus och ingår i ett botnätverk som använder väldigt mycket bandbredd. Inte troligt, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Ring till Bahnhof support och fråga varför de sänkte hastigheten till 80/80 när ni betalar för 250/250? Säg att ni kollar konstant och att ni har max en timme om dan 250/250 resten av dagen är det 80/80. Säg att ni testade med olika router och datorer. Och be dem dubbelkolla.
Om efter deras kontroll hastigheten kommer att öka, då är det Bahnhof som klantar (med meningen eller inte).