Pappagaming WOW 12k - Ev återanvända grafikkort

Permalänk
Medlem

Pappagaming WOW 12k - Ev återanvända grafikkort

Hej har ett AMD Radeon RX Vega 56 (8gb) som just nu sitter i e EGPU som e kopplad till min laptop. men det börjar bli en trött setup..

Vill nu köpa en vanlig gaming desktop och är mellan att köpa helt nytt och att köpa delar och fortsatt använda mitt grafikkort. (och sen uppgradera det längre fram för att spara lite pengar.

Budget om jag köper nytt grafikkort är ca 12k

Budget om jag inte köper nytt grafikkort är ca 7-8k

Vill gärna ha ett litet och lågmält case utan massa RGB eller så example: https://www.inet.se/produkt/6905494/asus-prime-ap201-svart

Vore amazing med lite tips på vilka komponenter jag bör köpa och om ni tror att det är bäst att behålla eller köpa nytt grafikkort.

(Spelar mest WOW Dragonflight och vill kunna köra allt i det spelet (Raid/m+ etc) ett par år framåt på höga settings och en ultrawide 1440 skärm.)

Tack på förhand!
/Jacob

Permalänk
Medlem

Tänker mig något i denna stil. Något över budgeten men då får du ett riktigt kraftpaket.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tänker mig något i denna stil. Något över budgeten men då får du ett riktigt kraftpaket.

https://komponentkoll.se/bild/OlKrY.png

Tack! Ser bra ut.

Amd över nvidia/intel pga mer för pengarna?

Och sen gällande mitt gamla grafikkort, är rekomenationen att inte bygga något med det?

Eller hade jag kunnat använda det och sen avvakta med nytt grafikkort lite? (Sparar ju 4800:- då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Tack! Ser bra ut.

Amd över nvidia/intel pga mer för pengarna?

Och sen gällande mitt gamla grafikkort, är rekomenationen att inte bygga något med det?

Eller hade jag kunnat använda det och sen avvakta med nytt grafikkort lite? (Sparar ju 4800:- då)

Kan nog bli kämpigt i ultrawide för din gamla GPU men du kan ju alltid testa den först och uppgradera vid behov.

AMD ger mer prestanda för pengarna, ja.

Permalänk
Medlem

Jag hade såklart köpt nåt av dom föreslagna systemen utan grafikkort och kolla om det fungerar tillräckligt bra.
WoW är väl inte särskilt grafikkrävande i dagens läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kan nog bli kämpigt i ultrawide för din gamla GPU men du kan ju alltid testa den först och uppgradera vid behov.

AMD ger mer prestanda för pengarna, ja.

Skrivet av Hyllbert:

Jag hade såklart köpt nåt av dom föreslagna systemen utan grafikkort och kolla om det fungerar tillräckligt bra.
WoW är väl inte särskilt grafikkrävande i dagens läge

Tack! 🙏🏼

Om jag hellre vill ha en intel processor och ett nvidia grafikkort. Vad hade ni kört på då?

(Vet inte om det stämmer men hört att det ska potentiellt vara stabilare och hålla längre)

Permalänk

Om man vill hålla nere pris är det inte värt att kolla på AM4?
Tyckt mig se att x3d processorerna är ganska trevliga till WoW men låter någon rätta mig om jag har fel 😊
5700x3d finns ju nu också..

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

(Vet inte om det stämmer men hört att det ska potentiellt vara stabilare och hålla längre)

Nej, det stämmer inte. (Jag har nvidia och intel så det är ingen fanboyism här inte )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, det stämmer inte. (Jag har nvidia och intel så det är ingen fanboyism här inte )

Gött, kanske blir AMD då.

Lite sugen på att börja med att köpa allt utom grafikkort och sen byta det om ett år eller så om det nu flyter fint med mitt gamla vega 56.

Men CPU och moderkort som är föreslaget är det”framtidssäkert” framtida jag kanske bestämmer mig för att slänga i ett fetare grafikkort om jag väntar, men vill ju inte åka på att jag blir ”bottleneckad” åt andra hållet nät jag väl köper grafikkort.

Frågan är alltså: hur bra grafikkort klarar ett rysen 5 7600 utan att bottlenecka?

Och om jag med den logiken ska/bör gå upp en nivå på CPU vad borde jag då välja som passar föreslagen build?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Gött, kanske blir AMD då.

Lite sugen på att börja med att köpa allt utom grafikkort och sen byta det om ett år eller så om det nu flyter fint med mitt gamla vega 56.

Men CPU och moderkort som är föreslaget är det”framtidssäkert” framtida jag kanske bestämmer mig för att slänga i ett fetare grafikkort om jag väntar, men vill ju inte åka på att jag blir ”bottleneckad” åt andra hållet nät jag väl köper grafikkort.

Frågan är alltså: hur bra grafikkort klarar ett rysen 5 7600 utan att bottlenecka?

Och om jag med den logiken ska/bör gå upp en nivå på CPU vad borde jag då välja som passar föreslagen build?

Ryzen 5 7600 klarar alla grafikkort utom RTX4090 i 3440x1440 utan att bli flaskhals idag, men det kan ändras med tiden.
Steget upp är en Ryzen 7 7800X3D.
Ska du uppgradera i framtiden kan en 7600 + B650E vara ett smart drag för att få PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen och att byta ut en 7600 svider nog inte lika mycket som att byta ut en 7800X3D.
Inga grafikkort idag rekommenderar dock PCIE 5.0 än, även om Nvidia & AMD ryktas ha det på nästkommande generation.
Det är idag fortfarande få grafikkort som åtnjuter en förbättring på PCIE 4.0 mot 3.0 och dom som gör det är budgetkort som 4060Ti/7600 XT och under.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag hade såklart köpt nåt av dom föreslagna systemen utan grafikkort och kolla om det fungerar tillräckligt bra.
WoW är väl inte särskilt grafikkrävande i dagens läge

Mitt 3060 Ti låg på närmare 100 % användning hela tiden vad jag minns, dock lirade jag i 4K. Detta var Dragonflight alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ryzen 5 7600 klarar alla grafikkort utom RTX4090 i 3440x1440 utan att bli flaskhals idag, men det kan ändras med tiden.
Steget upp är en Ryzen 7 7800X3D.
Ska du uppgradera i framtiden kan en 7600 + B650E vara ett smart drag för att få PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen och att byta ut en 7600 svider nog inte lika mycket som att byta ut en 7800X3D.
Inga grafikkort idag rekommenderar dock PCIE 5.0 än, även om Nvidia & AMD ryktas ha det på nästkommande generation.
Det är idag fortfarande få grafikkort som åtnjuter en förbättring på PCIE 4.0 mot 3.0 och dom som gör det är budgetkort som 4060Ti/7600 XT och under.

Först o främst! Tack för snabba och bra svar! Faktastiskt forum! 🙏🏼😍

Är X3D mycket värde för att spela Wow?

I så fall skulle jag kunna tänka mig en build med ett 7800x3d. Använda mitt gamla GPU (Radeon vega 56) och sen tänker jag att jag borde ha ett monster när jag väl köper ett nytt grafikkort. Eller hur?

Skulle vara tacksam för ett nytt förslag på komponents-lista. Inkludera gärna ett fett grafikkort även om jag då inte köper det initialt.

Upplever att jag saknar en processorkylare med i tidigare förslag för visst måste man köpa det separat?

Gärna med litet case som : Asus prime AP210
Ram: 32 gb (ddr5)
Hdd: 1TB räcker
Moderkort: något som passar (har sämst koll på dessa)
CPU: 7800x3d
GPU: något jag skulle kunna byta till när vega 56an går i graven.
Nätagg: något bra och tyst som passar
Kylning: det som behövs

Tack på förhand! 🥇

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Först o främst! Tack för snabba och bra svar! Faktastiskt forum! 🙏🏼😍

Är X3D mycket värde för att spela Wow?

I så fall skulle jag kunna tänka mig en build med ett 7800x3d. Använda mitt gamla GPU (Radeon vega 56) och sen tänker jag att jag borde ha ett monster när jag väl köper ett nytt grafikkort. Eller hur?

Skulle vara tacksam för ett nytt förslag på komponents-lista. Inkludera gärna ett fett grafikkort även om jag då inte köper det initialt.

Upplever att jag saknar en processorkylare med i tidigare förslag för visst måste man köpa det separat?

Gärna med litet case som : Asus prime AP210
Ram: 32 gb (ddr5)
Hdd: 1TB räcker
Moderkort: något som passar (har sämst koll på dessa)
CPU: 7800x3d
GPU: något jag skulle kunna byta till när vega 56an går i graven.
Nätagg: något bra och tyst som passar
Kylning: det som behövs

Tack på förhand! 🥇

Permalänk
Medlem

Tack!! 🙌🏼

Med den där är jag under 12k totalt sålänge mitt vega 56 funkar tills det finns mer stålar på dator kontot!

Hoppas det funkar ett tag!

Kommentera gärna om ni tror det kommer funka ☺️

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Tack!! 🙌🏼

Med den där är jag under 12k totalt sålänge mitt vega 56 funkar tills det finns mer stålar på dator kontot!

Hoppas det funkar ett tag!

Kommentera gärna om ni tror det kommer funka ☺️

Tack igen!

7800X3D är grym för WoW. Jag uppgraderade från en i9 9900K och mer eller mindre fördubblade fps:en. Från att knappt kunna hålla 60-70 fps i Valdrakken på en väldigt välpopulerad server (Tarren Mill) så ligger jag nu på 150+ fps med 7800X3D.

Du gör ett bra val!

Finns ett bra paket på inet med moderkort + cpu för 6999:- så du inte gör samma miss som mig och köper det separat för mer pengar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Först o främst! Tack för snabba och bra svar! Faktastiskt forum! 🙏🏼😍

Är X3D mycket värde för att spela Wow?

I så fall skulle jag kunna tänka mig en build med ett 7800x3d. Använda mitt gamla GPU (Radeon vega 56) och sen tänker jag att jag borde ha ett monster när jag väl köper ett nytt grafikkort. Eller hur?

Skulle vara tacksam för ett nytt förslag på komponents-lista. Inkludera gärna ett fett grafikkort även om jag då inte köper det initialt.

Upplever att jag saknar en processorkylare med i tidigare förslag för visst måste man köpa det separat?

Gärna med litet case som : Asus prime AP210
Ram: 32 gb (ddr5)
Hdd: 1TB räcker
Moderkort: något som passar (har sämst koll på dessa)
CPU: 7800x3d
GPU: något jag skulle kunna byta till när vega 56an går i graven.
Nätagg: något bra och tyst som passar
Kylning: det som behövs

Tack på förhand! 🥇

Ja, X3D hjälper en hel del i raids på WoW, spelar inte själv WoW men har spelat andra MMORPG som frestar på CPU en hel del när mycket händer på skärmen.

För cirka 3000Kr extra får du in en 7800X3D med kylare, 7600 kommer med en kylare.
Sedan räcker nog det här grafikkortet långt:
https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-7900-GRE-AMD-...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

7800X3D är grym för WoW. Jag uppgraderade från en i9 9900K och mer eller mindre fördubblade fps:en. Från att knappt kunna hålla 60-70 fps i Valdrakken på en väldigt välpopulerad server (Tarren Mill) så ligger jag nu på 150+ fps med 7800X3D.

Du gör ett bra val!

Finns ett bra paket på inet med moderkort + cpu för 6999:- så du inte gör samma miss som mig och köper det separat för mer pengar

Shit va grymt med den combon! Känner mig väldigt säker på X3D nu iaf med all fin hjälp!

Kollade med chassi + ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI som moderkort på Inets byggare och ser inte ut som de var kompatibla. Visst är det för stort det moderkortet för valt case?

Men kör nog med detta istället: Fractal Design North Svart så slipper jag böket med att byta moderkort och blir säkert lättare att bygga och uppdatera delar i framtiden.

Sen köper gärna allt från Inet om det går, skulle du kunna tänka dig sätta ihop ett motsvarande kit där allt kommer från Inet?
(eller någon annan vänlig själ)

Bor nära butiken med vilket alltid e skönt.

Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Shit va grymt med den combon! Känner mig väldigt säker på X3D nu iaf med all fin hjälp!

Kollade med chassi + ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI som moderkort på Inets byggare och ser inte ut som de var kompatibla. Visst är det för stort det moderkortet för valt case?

Men kör nog med detta istället: Fractal Design North Svart så slipper jag böket med att byta moderkort och blir säkert lättare att bygga och uppdatera delar i framtiden.

Sen köper gärna allt från Inet om det går, skulle du kunna tänka dig sätta ihop ett motsvarande kit där allt kommer från Inet?
(eller någon annan vänlig själ)

Bor nära butiken med vilket alltid e skönt.

Tack på förhand <3

Såhär menar du? (det blir 700Kr billigare med CPU+MoBo paketet):
https://www.inet.se/datorbygge/b1487511/jakejos

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack!!

jag har nu gjort klart en kundkorg och tänker jag skickar så får ni säga om det ser bra ut!

Vore amazing om ngn kan kolla igenom de komponenter jag valt så jag inte valt fel minnen, cpu kylare eller nätagg.

Sen för kylning, räcker de två fläktar som kommer med case + processorfläkt eller ska jag köpa extra för andra placeringar i caset direkt?

Är väljer mellan två nätagg: se bild, vilket bör jag välja. vill gärna spara pengar men vill inte vara dumsnål.

Väljer mellan:
MSI MPG A850G PCIE5 850W
och
DeepCool PK750D 750W

Hur mycket power behöver jag?

https://www.inet.se/datorbygge/b1488227/pappadatorn

Får jag tummen upp från någon kuning och svar gällande nätagg så kör jag nog på detta.

Grymt forum för en vilsen själ som mig!
Tack på förhand
/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Tack!!

jag har nu gjort klart en kundkorg och tänker jag skickar så får ni säga om det ser bra ut!

Vore amazing om ngn kan kolla igenom de komponenter jag valt så jag inte valt fel minnen, cpu kylare eller nätagg.

Sen för kylning, räcker de två fläktar som kommer med case + processorfläkt eller ska jag köpa extra för andra placeringar i caset direkt?

Är väljer mellan två nätagg: se bild, vilket bör jag välja. vill gärna spara pengar men vill inte vara dumsnål.

Väljer mellan:
MSI MPG A850G PCIE5 850W
och
DeepCool PK750D 750W

Hur mycket power behöver jag?

https://www.inet.se/datorbygge/b1488227/pappadatornhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1488227/pappadatorn

Får jag tummen upp från någon kuning och svar gällande nätagg så kör jag nog på detta.

Grymt forum för en vilsen själ som mig!
Tack på förhand
/J

1 300 kr är väldigt dyrt för en SSD på 1 TB. Jag hade hellre tagit en lite långsammare på 2 TB.

Bytte till mycket snabbare RAM med 6000 MHz och CL30.

CPU:n och moderkortet finns som ett paket så det blir billigare.

Bytte till en erkänt väldigt bra CPU-kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/y9wkAbPX0m1_5SpIuZED_q4k3yU/jakejos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

1 300 kr är väldigt dyrt för en SSD på 1 TB. Jag hade hellre tagit en lite långsammare på 2 TB.

Bytte till mycket snabbare RAM med 6000 MHz och CL30.

CPU:n och moderkortet finns som ett paket så det blir billigare.

Bytte till en erkänt väldigt bra CPU-kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/y9wkAbPX0m1_5SpIuZED_q4k3yU/jakejoshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/y9wkAbPX0m1_5SpIuZED_q4k3yU/jakejos

tack!

jag trodde inte jag kunde använda snabbare än 5200 Ram till det moderkortet?

(har också kollat på paketet med moderkort + CPU) men går ju inte att lägga till i datorbyggaren. det vill jag köra på https://www.inet.se/produkt/v101234/paket-asus-tuf-gaming-b65...

För HDD räcker 1TB

Mer sugen på att spara lite pengar än att gå upp i stolekt. vill som sagt vara sparsam men inte dumsnål.

Sen vill jag gärna slippa massa led lampor.

Kan du justera lite i ditt tips för det med förljande komponenter?

Ram
Nätagg
CPU kylare
HDD

CPU + Moderkort + Chassi känns spikat.

Även en polare som hjälper mig bygga så behöver inte lägga 899 på de.

Tack <3

Permalänk
Medlem

Köper du något annat än 7800x3d begår du ett stort misstag. Mot t.ex 10900k får jag ut ungefär D-U-B-B-L-A FPS i raids och mer än 2,5-3x mer FPS i valdrakken.

Peak hour i valdrakken ligger jag runt 145-200 FPS med ett 1080ti och i raids (20-30 man) går jag snudd på aldrig under 100 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

tack!

jag trodde inte jag kunde använda snabbare än 5200 Ram till det moderkortet?

(har också kollat på paketet med moderkort + CPU) men går ju inte att lägga till i datorbyggaren. det vill jag köra på https://www.inet.se/produkt/v101234/paket-asus-tuf-gaming-b65...

För HDD räcker 1TB

Mer sugen på att spara lite pengar än att gå upp i stolekt. vill som sagt vara sparsam men inte dumsnål.

Sen vill jag gärna slippa massa led lampor.

Kan du justera lite i ditt tips för det med förljande komponenter?

Ram
Nätagg
CPU kylare
HDD

CPU + Moderkort + Chassi känns spikat.

Även en polare som hjälper mig bygga så behöver inte lägga 899 på de.

Tack <3

Moderkortet klarar upp till 6 400 MHz.

Klarar du dig på 1 TB kan du köra på den du valt.

Du kan bara lägga till alla produkter i en kundvagn och beställa. Går även att göra med montering om man vill ha det, man behöver inte använda datorbyggaren.

Du kan gå in på min länk och klicka på "Kopiera till kundvagnen" nere till vänster. Sen kan du byta ut SSD:n om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

1 300 kr är väldigt dyrt för en SSD på 1 TB. Jag hade hellre tagit en lite långsammare på 2 TB.

Bytte till mycket snabbare RAM med 6000 MHz och CL30.

CPU:n och moderkortet finns som ett paket så det blir billigare.

Bytte till en erkänt väldigt bra CPU-kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/y9wkAbPX0m1_5SpIuZED_q4k3yU/jakejoshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/y9wkAbPX0m1_5SpIuZED_q4k3yU/jakejos

Skrivet av jakejos:

tack!

jag trodde inte jag kunde använda snabbare än 5200 Ram till det moderkortet?

(har också kollat på paketet med moderkort + CPU) men går ju inte att lägga till i datorbyggaren. det vill jag köra på https://www.inet.se/produkt/v101234/paket-asus-tuf-gaming-b65...

För HDD räcker 1TB

Mer sugen på att spara lite pengar än att gå upp i stolekt. vill som sagt vara sparsam men inte dumsnål.

Sen vill jag gärna slippa massa led lampor.

Kan du justera lite i ditt tips för det med förljande komponenter?

Ram
Nätagg
CPU kylare
HDD

CPU + Moderkort + Chassi känns spikat.

Även en polare som hjälper mig bygga så behöver inte lägga 899 på de.

Tack <3

Kör på detta bygget, minus byggnation och ta CPU+MoBo paketet, du borde kunna låta bli att koppla in RGB i CPU-kylaren, eller iaf stänga av, i värsta fall verkar man enkelt kunn byta ut fläktarna på den.
Du kan gå ner i lagring till 1TB, men dom är både slöare och mindre prisvärda.
En 120mm fläkt där bak i chassit är inte fel. t.ex: Arctic P12 PWM Svart för 89Kr.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/zN4kATMPDf7lymVMjDiAEGfCDUM/pappagaming

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Beställde den varukorgen!

Sen la jag till en fläkt till baksidan.

Tack alla i tråden! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Beställde den varukorgen!

Sen la jag till en fläkt till baksidan.

Tack alla i tråden! <3

Toppen!

Lycka till med bygget

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Kanske dax för nytt GPU ändå

Hej, har fått igång allt nu och funkar bra. Eller ja okej iaf.

100 fps på låga settings me. Så fort det börjar hända grejjer med mkt spells i raida eller m+ droppar det till 30 ish ibland.

Kör på rätt låga settings med.

Om jag ska köpa ngt vad rekomenderas? Eller bör man avvakta på nya släpp och prissänkningar under våren?

Har kollat lite på 7800 xt men är nyfiken på vad ni säger?

(Men lite villse på tillverkare. Spelar det roll? Asis, gigabyte, power colour osv osv??

Kan både gå upp och ner i budget om det finns en bra anledning till det.

Men 16 GB är väll klokt att ha i minne på den iaf?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Hej, har fått igång allt nu och funkar bra. Eller ja okej iaf.

100 fps på låga settings me. Så fort det börjar hända grejjer med mkt spells i raida eller m+ droppar det till 30 ish ibland.

Kör på rätt låga settings med.

Om jag ska köpa ngt vad rekomenderas? Eller bör man avvakta på nya släpp och prissänkningar under våren?

Har kollat lite på 7800 xt men är nyfiken på vad ni säger?

(Men lite villse på tillverkare. Spelar det roll? Asis, gigabyte, power colour osv osv??

Kan både gå upp och ner i budget om det finns en bra anledning till det.

Men 16 GB är väll klokt att ha i minne på den iaf?

Tack på förhand!!

Du lär komma väldigt långt med RX 6800, bra pris på det nu.

https://www.amazon.se/dp/B09KW68M2G

Hur ser din GPU-användning ut i spelet? Borde gå att se i Task Manager (Aktivitetshanteraren).