Är jag övervakad? Sjukaste hände precis. Får riktade annonser.

Permalänk
Medlem

Är jag övervakad? Sjukaste hände precis. Får riktade annonser.

Okej, så här

Har en jobbdator (hårt krypterad och körs på specifikt nätverk och VPN tunnel på jobbet, vanligt wifi hemma) inget Googlekonto i webbläsaren.
Är inloggad på ett cykelforum som jag använder privat, det är enda kopplingen mellan mig privat och jobbdatorn.

Har en privat mobil som går på wifi hemma och 5G på jobbet. Här är jag spårad på allt såklart, har sålt min själ till internet.

Iaf, har spenderat eftermiddagen på att söka kamera/mikrofon för konferensrum. Mer specifikt en viss modell på Dustin.se. Endast! Sökt på jobbdatorn. Absolut inte på min privata mobil.

Nu när jag öppnade min mobil, öppnad Facebook så får jag upp exakt den jävla kameran som annons på Facebook, FRÅN DUSTIN.SE

Hur i helvete är detta möjligt? Jag förstår att internetgudarna spårar precis allt. Men när jag har en jobbdator och en privat mobil som inte har något som helst med varandra göra.

Så får jag upp riktade annonser så här. Läskigt. Hur är detta ens möjligt och vad ska jag rensa för att få bort detta?

Edit kom på att jag har LinkedIn som gemensam nämnare också utöver cykelforum. LinkedIn ägs av Facebook? Är inloggad på LinkedIn på jobbet. Har LinkedIn på privat mobil också.

PS om tråd är placerad fel vänligen flytta

Permalänk

Jag gissar på något liknande: https://www.youtube.com/watch?v=2QkyfGJgcwQ

Nej det kan vara LinkedIn som du skrev.

Permalänk
Medlem

Lite besides the point, men medan jag satte på en video på youtube om hur våra dagliga liv spåras så ser jag denna tråden i swec. Lagom kusligt.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Okej, så här

Har en jobbdator (hårt krypterad och körs på specifikt nätverk och VPN tunnel på jobbet, vanligt wifi hemma) inget Googlekonto i webbläsaren.
Är inloggad på ett cykelforum som jag använder privat, det är enda kopplingen mellan mig privat och jobbdatorn.

Har en privat mobil som går på wifi hemma och 5G på jobbet. Här är jag spårad på allt såklart, har sålt min själ till internet.

Iaf, har spenderat eftermiddagen på att söka kamera/mikrofon för konferensrum. Mer specifikt en viss modell på Dustin.se. Endast! Sökt på jobbdatorn. Absolut inte på min privata mobil.

Nu när jag öppnade min mobil, öppnad Facebook så får jag upp exakt den jävla kameran som annons på Facebook, FRÅN DUSTIN.SE

Hur i helvete är detta möjligt? Jag förstår att internetgudarna spårar precis allt. Men när jag har en jobbdator och en privat mobil som inte har något som helst med varandra göra.

Så får jag upp riktade annonser så här. Läskigt. Hur är detta ens möjligt och vad ska jag rensa för att få bort detta?

Edit kom på att jag har LinkedIn som gemensam nämnare också utöver cykelforum. LinkedIn ägs av Facebook? Är inloggad på LinkedIn på jobbet. Har LinkedIn på privat mobil också.

PS om tråd är placerad fel vänligen flytta
<Uppladdad bildlänk>

Linkedin ägs av Microsoft, inte Facebook. Så inte en direkt koppling, iaf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Både Happyride och LinkedIn delar data med Facebook dito Dustin.

Även om de inte skulle göra det skulle du förmodligen ha en liknande profil på jobbet som hemma och att annonsörerna skulle veta om att du t.o.m. befinner dig på samma plats.

Permalänk
Medlem

Nej, du är inte "övervakad" in the sense att någon amerikansk herre i svart kostym och solglasögon sitter och skriver upp vad du drar i snabeln till.

Här fanns en bra förklaring:
https://www.simplilearn.com/what-is-facebook-pixel-article

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver att du använt båda anslutna till samma accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Okej, så här

Har en jobbdator (hårt krypterad och körs på specifikt nätverk och VPN tunnel på jobbet, vanligt wifi hemma) inget Googlekonto i webbläsaren.
Är inloggad på ett cykelforum som jag använder privat, det är enda kopplingen mellan mig privat och jobbdatorn.

Har en privat mobil som går på wifi hemma och 5G på jobbet. Här är jag spårad på allt såklart, har sålt min själ till internet.

Iaf, har spenderat eftermiddagen på att söka kamera/mikrofon för konferensrum. Mer specifikt en viss modell på Dustin.se. Endast! Sökt på jobbdatorn. Absolut inte på min privata mobil.

Nu när jag öppnade min mobil, öppnad Facebook så får jag upp exakt den jävla kameran som annons på Facebook, FRÅN DUSTIN.SE

Hur i helvete är detta möjligt? Jag förstår att internetgudarna spårar precis allt. Men när jag har en jobbdator och en privat mobil som inte har något som helst med varandra göra.

Så får jag upp riktade annonser så här. Läskigt. Hur är detta ens möjligt och vad ska jag rensa för att få bort detta?

Edit kom på att jag har LinkedIn som gemensam nämnare också utöver cykelforum. LinkedIn ägs av Facebook? Är inloggad på LinkedIn på jobbet. Har LinkedIn på privat mobil också.

PS om tråd är placerad fel vänligen flytta
<Uppladdad bildlänk>

Jag fick också upp den annonsen härom dagen.
Har aldrig sökt på något som detta. Så det skulle kunna vara slumpen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kallas för "cross-device ad targeting" https://blog.stackadapt.com/cross-device-targeting

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Jag fick också upp den annonsen härom dagen.
Har aldrig sökt på något som detta. Så det skulle kunna vara slumpen?

Samma för mig, också fått reklam för den.

Permalänk
Medlem

OffT: Ugglan är helt värdelös förutom för några väldigt specifika användningsområden. Inte värd pengarna.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Klår nog inte den gången jag satt och tänkte på en produkt och fick annons för den. Kunde inte komma på att jag sagt eller sökt på den produkten innan, så var kusligt. Men fanns väl någon koppling som jag missade helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Klår nog inte den gången jag satt och tänkte på en produkt och fick annons för den. Kunde inte komma på att jag sagt eller sökt på den produkten innan, så var kusligt. Men fanns väl någon koppling som jag missade helt

Människor tenderar att uppfatta saker bättre/lättare om de nyligen tänkt på det. Reklamen som du "tänkt på" skulle troligtvis dykt upp oavsett, bara att du lärt dig filtrera bort det eftersom det är helt irrelevant för dig.

Eller så har du fått en chip av mr. Musk som läser av alla dina tankar för att konstant mata dig med reklam du tänker på

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

De har inte varit anslutna till samma accesspunkt efter igår eftermiddag när jag sökte på detta första gången

Så måste va LinkedIn o happyride som säljer mitt liv till Dustin.
Tack för svaren!

Brukar inte bry mig om detta annars men nu kändes det lite black mirror läskigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

OffT: Ugglan är helt värdelös förutom för några väldigt specifika användningsområden. Inte värd pengarna.

Okej såpass. Jag får väl starta en ny tråd för detta
Hade tänkt beställa deras dual owl pack för ett långt konferensrum/bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

De har inte varit anslutna till samma accesspunkt efter igår eftermiddag när jag sökte på detta första gången

Så måste va LinkedIn o happyride som säljer mitt liv till Dustin.
Tack för svaren!

Brukar inte bry mig om detta annars men nu kändes det lite black mirror läskigt

Inte riktigt läskigt då det gick bra att kolla upp att alla tre använder sig av Facebook.

Annonsörer kommer geolokalisera din telefon även om den inte är ansluten till samma nätverk för övrigt. Blir säkert inte lika exakt, men ja de ser ju att någon söker efter produkten inom mer eller mindre samma område även om du inte hade haft några kakor som spåra dig och visste vem du var.

Permalänk
Medlem

Om du använder dig av främst Fecesbook och Google, får du räkna med att få riktad reklam, speciellt på Fecesbook. De tar till alla metoder de kan för att tjäna pengar på dig, vilket har blivit bevisat flera gånger om, som den här gången.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har hänt att jag och kollegan fått väldigt riktade annonser utan att ens ha sökt på det. Endast pratat om det runt fikabordet och i telefonen under arbetstid. Fått reklam på facebook på precis det vi pratat om tex camping tält.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Min tjej har sökt på lite hur man ska gå ner i vikt och nu får jag massor med weight watcher ads även fast jag inte sökt något öht om sådant.

Permalänk
Medlem

Jag har snackat om lite objektiv till min kamera på jobbet, till en kollega som inte har något som helst intresse av att fota/skaffa fotoprylar själv. Enbart FYSISKT snackat med honom om det, men här i veckan berättade han att han fått upp annonser om objektiv på diverse sidor på Facebook och andra ställen

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag går en kurs på pluralsight på jobbets dator, med ett jobbkonto. Fick upp reklam för pluralsight samma dag på mitt privata facebook.
Obs jag använder inga privata saker på min jobbdator, utan facebook på en padda.
Så hur sjutton vet de? Aldrig sett reklam för pluralsight på facebook tidigare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunix:

Jag går en kurs på pluralsight på jobbets dator, med ett jobbkonto. Fick upp reklam för pluralsight samma dag på mitt privata facebook.
Obs jag använder inga privata saker på min jobbdator, utan facebook på en padda.
Så hur sjutton vet de? Aldrig sett reklam för pluralsight på facebook tidigare

De skulle kunna positionera enheterna geografiskt och på det sättet länka ihop dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De skulle kunna positionera enheterna geografiskt och på det sättet länka ihop dem.

Ja så måste det ju nästan vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De skulle kunna positionera enheterna geografiskt och på det sättet länka ihop dem.

Bara funderar på om jag är ansluten till jobbets vpn, har jag inte en annan ipadress då än min privata? Eller surfar man ut med sin privata adress i alla fall. Skulle kunna kolla men orkar inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunix:

Bara funderar på om jag är ansluten till jobbets vpn, har jag inte en annan ipadress då än min privata? Eller surfar man ut med sin privata adress i alla fall. Skulle kunna kolla men orkar inte

Man kan positionera på andra sätt som via blåtand, wifi och gps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.