Apple släpper nya Windowsprogram för Music, TV och enhetshantering

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya Windowsprogram för Music, TV och enhetshantering

Apple Devices, Apple Music och Apple TV är tre nya Windowsprogram från Apple som till slut ersätter gamla Itunes, förutom för podcaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Dom kan men vill inte. Att det ens finns en möjlighet att göra något alls på en icke Apple produkt är mer av nödvändigt ont än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Dom kan men vill inte. Att det ens finns en möjlighet att göra något alls på en icke Apple produkt är mer av nödvändigt ont än något annat.

Fast jag ser inte hur behovet skulle ha ändrat sig så att de släpper tre nya program samt uppdaterar Icloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast jag ser inte hur behovet skulle ha ändrat sig så att de släpper tre nya program samt uppdaterar Icloud.

Itunes är så pass gammalt vid det här laget att det kanske inte är värt att försöka bygga vidare på det med nya funktioner. Jag har alltid hatat iTunes på Windows så för mig är det välkommet >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Det är inte för att de inte kan. De vill att du köper deras hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Går det inte att synka mappar i Windows till iCloud Drive?

https://support.apple.com/en-us/HT206985

Min Windows-dator känns redan som något från stenåldern, så flyttar filer mha USB till mina moderna enheter (Apple).

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Skrivet av walkir:

Min Windows-dator känns redan som något från stenåldern, så flyttar filer mha USB till mina moderna enheter (Apple).

Jag använder bara iTunes till att synka ljudböcker till iphonen men shit så mycket strul det är, sync som hänger sig, den hittar inte telefonen (windows 10) etc.
Kör numera sync över wlan istället för sladd och det fungerar bättre men jag behövde fortfarande döpa om deras krashhanterare (det är den som hänger syncen) för att det ska funka.

Så jäkla kass Apple!

Hoppas den nya synken fungerar bättre! Resten skiter jag i.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Hoppas det går bättre att synka och säkerhetskopiera nu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Fick 6 månader gratis Apple Music, gick tillbaka till Spotify efter ca 2 månader.
Klarade inte av "UI" och hur det fungerade i appen, använde man tjänsten via webben, så var det lite smidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fick 6 månader gratis Apple Music, gick tillbaka till Spotify efter ca 2 månader.
Klarade inte av "UI" och hur det fungerade i appen, använde man tjänsten via webben, så var det lite smidigare.

Tycker också det är märkligt upplägg i Apple Music-appen. Tror det handlar delvis om att det ses som ett bibliotek med ens egen media ”Library” och dels ”Apple Music”. Sen är där även ”iTunes Store” inbakat där en kan köpa låtar och album. Det hela blir lätt lite rörigt. Samtidigt trevligt med ”lossless” ljudkvalité, vilket ju Spotify in erbjuder (än).

Men helt klart att Apple borde kunna göra ett bättre användargränsnitt – det är inte likt dem att ha det så rörigt.

Kolla bara kontextmenyn här när en högerklickar på en låt:

En annan snurrig sak är att om en har gjort en spellista med låtar från Apple Music och sen klickar på artistnamnet, då kommer du inte till artisen i Apple Music, utan då kan du ändra namn på artisten(!). Varför? Om jag klickar på artistens namn vill jag rimligen komma till dennes ”sida” i Apple Music.

Nu är detta Mac-versionen, men kan tänka mig att det är minst lika illa i Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Går det inte att synka mappar i Windows till iCloud Drive?

https://support.apple.com/en-us/HT206985

Min Windows-dator känns redan som något från stenåldern, så flyttar filer mha USB till mina moderna enheter (Apple).

Nope, det går inte i Windows. Annars hade det varit skönt att byta ut det dysfunktionella OneDrive.

Permalänk
Medlem

Ted Lasso. Köpte en månad för att se säsong 1 och 2 som var riktigt bra faktiskt. Gillar Jason Sudeikis. Köpte en månad för att se säsong 3 och det var bland det sämsta skräp jag sett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nope, det går inte i Windows. Annars hade det varit skönt att byta ut det dysfunktionella OneDrive.

Vad har du emot OneDrive?
Täcker mina behov galant!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad har du emot OneDrive?
Täcker mina behov galant!

Att det inte funkar. Jag kan synca mina mappar i Windows, men det funkar inte över webben eller genom telefonen. Där har inte filerna uppdaterats på ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad har du emot OneDrive?
Täcker mina behov galant!

Har fått slut på fingrar för att räkna alla gånger som den skitit sig och skapat problem över vad som borde bara enkla saker...

Flertalet gånger om jag flyttat runt en mapp eller två, framför allt om det är eller innehåller en länkad mapp (dvs något som någon annan har delat med mig), så blir den förvirrad och skapar i stället en dubblett av mappen med vissa filer i den ena av dem och vissa filer i den andra. Detta händer nästan alltid om jag försöker skapa en ny mapp och sedan flyttar in en existerande mapp i den nya mappen. Döper jag om något så skiter det sig bara ännu mer... Noter dock att det är inga problem på datorn jag gör detta på, utan snarare att det börjar på den andra datorn som den försöker uppdatera med alla ändringar. Gissar att den blir förvirrad och börjar blanda de nya ändringarna med de gamla någonstans i mitten av att den håller på att uppdatera filstrukturen på min andra dator. Varenda gång det händer så måste jag logga in i online-interfacet för att unfucka mappstrukturen.

Ett annat problem som inträffat lite då och då är om man är för många i ett projekt som gemensamt samarbetar på t.ex. en Powerpoint-presentation eller ett Word-dokument. Till syntes beroende på hur uppdaterade samtliga personer i projektgruppens lokala versioner är så kan OneDrive lite då och då bestämma sig för att en äldre ändring är "nyare" och helt ersätter allt som någon har gjort. Minns en projektpresentation som jag var del av, där jag suttit uppe en kväll för att korrläsa och färdigställa den. Morgonen därpå så försvann inte bara allt som jag gjort den kvällen utan även allt annat som vi gemensamt hade skrivit under de senaste 2–3 dagarna.

För ett tredje exempel, som en familjemedlem råkade ut för, var att rapporten för ett längre projekt en morgon helt plötsligt försvunnit. Det fanns inga spår av filen varken i någon papperskorg eller versionshistorik när han försökte kolla om dokumentet kanske bara raderats av misstag och försökte återställa det. Det var som att filen aldrig existerat öht, trots att det fanns vittnen som sett honom jobba på denna rapport. Flera veckors arbete helt borta.

En kollega berättade också att även han haft samma erfarenhet, där en fil bara helt spårlöst försvunnit. Som tur är i dennes fall så var det bara några dagars arbete som försvann och inte flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att det inte funkar. Jag kan synca mina mappar i Windows, men det funkar inte över webben eller genom telefonen. Där har inte filerna uppdaterats på ett år.

Skrivet av Timmy Fox:

Har fått slut på fingrar för att räkna alla gånger som den skitit sig och skapat problem över vad som borde bara enkla saker...

Flertalet gånger om jag flyttat runt en mapp eller två, framför allt om det är eller innehåller en länkad mapp (dvs något som någon annan har delat med mig), så blir den förvirrad och skapar i stället en dubblett av mappen med vissa filer i den ena av dem och vissa filer i den andra. Detta händer nästan alltid om jag försöker skapa en ny mapp och sedan flyttar in en existerande mapp i den nya mappen. Döper jag om något så skiter det sig bara ännu mer... Noter dock att det är inga problem på datorn jag gör detta på, utan snarare att det börjar på den andra datorn som den försöker uppdatera med alla ändringar. Gissar att den blir förvirrad och börjar blanda de nya ändringarna med de gamla någonstans i mitten av att den håller på att uppdatera filstrukturen på min andra dator. Varenda gång det händer så måste jag logga in i online-interfacet för att unfucka mappstrukturen.

Ett annat problem som inträffat lite då och då är om man är för många i ett projekt som gemensamt samarbetar på t.ex. en Powerpoint-presentation eller ett Word-dokument. Till syntes beroende på hur uppdaterade samtliga personer i projektgruppens lokala versioner är så kan OneDrive lite då och då bestämma sig för att en äldre ändring är "nyare" och helt ersätter allt som någon har gjort. Minns en projektpresentation som jag var del av, där jag suttit uppe en kväll för att korrläsa och färdigställa den. Morgonen därpå så försvann inte bara allt som jag gjort den kvällen utan även allt annat som vi gemensamt hade skrivit under de senaste 2–3 dagarna.

För ett tredje exempel, som en familjemedlem råkade ut för, var att rapporten för ett längre projekt en morgon helt plötsligt försvunnit. Det fanns inga spår av filen varken i någon papperskorg eller versionshistorik när han försökte kolla om dokumentet kanske bara raderats av misstag och försökte återställa det. Det var som att filen aldrig existerat öht, trots att det fanns vittnen som sett honom jobba på denna rapport. Flera veckors arbete helt borta.

En kollega berättade också att även han haft samma erfarenhet, där en fil bara helt spårlöst försvunnit. Som tur är i dennes fall så var det bara några dagars arbete som försvann och inte flera veckor.

Aldrig upplevt problemen ni beskriver. Antingen har jag tur eller ni otur.

Oavsett så tar jag egen backup på det viktiga.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Apple har en taktik där personer flyttas mellan olika program, och när personen flyttas bort så stannar utvecklingen av det programmet helt tills de behöver göra något och en person flyttas in igen. Därför kan program helt fastna i utveckling i ett par år för att plötsligt få en rejäl boost.

Vad gäller Windows-programmen har Apple valt taktiken att istället för att porta programmen till Windows så bygger de ett översättningsskal som de sedan kan göra Mac-koden inuti. Det är samma med QuickTime (som jag inte ens tror ges ut för Windows längre?), och "skalet" för iTunes kommer ursprungligen därifrån. Taktiken är en rak kopia av hur MS gör med Office-programmen på Mac. Både QuickTime och iTunes är program som kommer från gamla MacOS, och byggdes på APIn Carbon och C/C++. Det är den APIn som skalet i iTunes översätter till Windows-APIn.

Carbon är inget Apple använder idag, och C++ är inte heller deras främsta fokus (även om det finns mycket kvar, speciellt i kod som hör till UNIX userland). Kerneln är ren C. Apple kör resten med AppKit och UIKit, och språken Objective-C och Swift - det är det deras programmerare är bra på. För att uppdatera de gamla Windows-programmen skulle Apple således behöva programmerare som kan både Carbon och Win32, och antagligen vara duktiga på C++. De har inget överflöd av något av detta. Lägg till att Apple alltid har haft väldigt tydliga idéer om hur gränssnittet skall se ut just den här veckan, och du inser att det inte blir lätt att uppdatera den koden.

Vad Apple förhoppningsvis har gjort är att man byggt något helt nytt för Windows som implementerar rätt protokoll i ett rent Windows-program. Den sannolikheten är dock rätt liten. Jag misstänker att de har gjort ett "Catalyst för Windows", dvs ett sätt att köra iOS-kod på Windows (Catalyst är programvaran för att köra iOS/iPad-program på en Mac), så att de skall kunna fortsätta med portningstaktiken. De vill nämligen inte ha programmerare som bara kan skriva Windows-program, utan de vill flytta runt folk. På det här sättet kan de uppdatera programmen varje gång de uppdaterar dem för iOS, i princip.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte för att de inte kan. De vill att du köper deras hårdvara.

Det har ett begränsat värde för användaren och är sannolikt en del jobb (som jag beskrev i det andra inlägget). Fram tills idag har du kunnat köra Apple Music och TV+ i webbläsaren och det har fungerat OK. Värdet att kunna köra dem i egna appar är väl att man kan ladda hem filer för att titta offline, antar jag?

Apple Devices för att pilla med iOS-enheter ersätter väl inget man göra med webbläsare, så det är väl möjligen något som ersätter en Mac mini för större organisationer, men jag tror inte för en sekund att det är den försäljningen som driver besluten här. Det är en liten skärva av en procent på en pryl som Apple dessutom har lite sämre marginaler på. Möjligen kommer det nu för att de hoppas sälja Apple Vision Pro till Windows-användare, och den kan behöva lite öm omvårdnad när plattformen är så ny, kanske?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Kör numera sync över wlan istället för sladd och det fungerar bättre men jag behövde fortfarande döpa om deras krashhanterare (det är den som hänger syncen) för att det ska funka.

Är det någon särskild synk-metod/sätt du använder dig av för att få köra det via wlan’et, eller en enkel ibockning (som olika alternativ; sladd / WiFi)?

Permalänk

Nån som vet hur man får det att rulla på Linux?

Apple gör inte så mycket till Linux, även om deras grund ligger närmare Linux än Windows. Borde finnas/gå att göra någon lösning för Mac-appar på Linux, med tanke på just det. Visserligen x64-plattformen ivägen då. Men om inte annat, på ARM? En annan fördel, om det finns/görs en lösning för Mac i Linux, är att iOS- och iPadOS-appar då också skulle kunna köras.

Men utifrån vad @mpat skrev, förstod jag det rätt att det inte är samma* i Mac OS som i iOS/iPadOS? (att de, lite förenklat, inte är ”kompatibla” på varandras hårdvara) Jag trodde det var därför Apple-datorer med M1 och framåt kunde köra just de mobila enheternas appar.

Mvh
AC

*”samma”. Hittar inte orden i tröttheten här riktigt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Är det någon särskild synk-metod/sätt du använder dig av för att få köra det via wlan’et, eller en enkel ibockning (som olika alternativ; sladd / WiFi)?

Man aktiverar det i iTunes när iPhonen är ansluten med sladd (efter det kör man klart wlan).
Den ligger på summary tab under options. Så gå in på iphonen, översta alternativet under rubriken settings.
Slå på det där och kör en sync sedan kommer iTunes att hitta iphonen när de är på samma wlan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Nån som vet hur man får det att rulla på Linux?

Apple gör inte så mycket till Linux, även om deras grund ligger närmare Linux än Windows. Borde finnas/gå att göra någon lösning för Mac-appar på Linux, med tanke på just det. Visserligen x64-plattformen ivägen då. Men om inte annat, på ARM? En annan fördel, om det finns/görs en lösning för Mac i Linux, är att iOS- och iPadOS-appar då också skulle kunna köras.

Men utifrån vad @mpat skrev, förstod jag det rätt att det inte är samma* i Mac OS som i iOS/iPadOS? (att de, lite förenklat, inte är ”kompatibla” på varandras hårdvara) Jag trodde det var därför Apple-datorer med M1 och framåt kunde köra just de mobila enheternas appar.

Mvh
AC

*”samma”. Hittar inte orden i tröttheten här riktigt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Om Apple hade velat så hade de naturligtvis kunnat implementera sina APIer ovanpå Linux, och det borde väl vara lättare än på Windows eftersom de bägge stödjer POSIX. Andra har tänkt samma sak, och hållit på med det sen innan Apple köpte NeXT:

https://en.wikipedia.org/wiki/GNUstep

Det är inget lätt litet projekt.

Vad gäller iOS och MacOS…Mac-program skrivs idag mestadels i en API som heter AppKit. Man använder också något heter Foundation som är en implementation av de grundläggande klasser man behöver för att skriva ett program i Objective-C. När Apple utvecklade koden för iPhone, valde man att ersätta AppKit med något som heter UIKit men behålla allt annat, inklusive Foundation. När de sedan ville kunna köra iOS-program på Macen, byggde de något som heter Catalyst som låter en köra iPad-program på Macen. Det funkar hyfsat, inte bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Det Apple gör bättre än de flesta andra är att vara konsekventa.

Vi ser ju ofta här på SweC att trådlösa kommunikationskanaler är helt värdelösa, finns möjlighet till sladd kör man sladd! Apple följer bara "best-practices" så den typiske Windows-användare ska känna sig hemma!

/s

Mer seriöst: håller med, är uppenbart att Apple inte gör ett handtag mer än nödvändigt när de jobbar med Windows-lösningar. Ändå inte helt oväntat, de har egentligen allt på att vinna i att upplevelsen är långt bättre om man använder "deras" system.

Skrivet av mpat:

Kerneln är ren C.

Kernel i MacOS/iOS sticker faktiskt ut i att man tillåter en delmängd av C++, detta primärt för att skriva drivers med DriverKit och det som bygger på DriverKit (typ alla drivers).

Outline för interrupt rutin i XNU, är en specialisering av IOInterruptController.

Får se om även Apple anammar Rust! Linux doppar ju tårna där och även Microsoft kikar på att kunna använda Rust i Windows-kärnan (i båda fallen är det primärt drivers man tittar på).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kernel i MacOS/iOS sticker faktiskt ut i att man tillåter en delmängd av C++, detta primärt för att skriva drivers med DriverKit och det som bygger på DriverKit (typ alla drivers).

Outline för interrupt rutin i XNU, är en specialisering av IOInterruptController.

Får se om även Apple anammar Rust! Linux doppar ju tårna där och även Microsoft kikar på att kunna använda Rust i Windows-kärnan (i båda fallen är det primärt drivers man tittar på).

Jag vet att man kan använda Embedded C++ när man utvecklar drivrutiner i kerneln, men den metoden är något Apple nu avråder ifrån (och t.o.m blockerar i 90% av fallen) och det är trots allt en mindre del. Den moderna metoden med DriverKit går inte i kerneln utan i userspace.

(Jag vet att namnen är något förvirrande, för du länkade nog till fel sida i ditt inlägg. DriverKit är den moderna metoden, och den går i userspace. Om du vill ha den gamla, där man skriver i Embedded C++ i kerneln, så heter den IOKit - vilket syns i din andra länk.)

Frågan om vilka språk Apple skall köra är ganska öppen. När Chris Lattner var där, var planen att fortsätta utveckla Swift ”neråt” mot hårdvaran och ersätta C++ där man använder det (CoreFoundation), men han är ju inte kvar. Efter stopp på Tesla, Google och SiFive jobbar han nu med något AI-projekt. Har dålig koll på vd Apple planerar med Swift framöver.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Jag vet att man kan använda Embedded C++ när man utvecklar drivrutiner i kerneln, men den metoden är något Apple nu avråder ifrån (och t.o.m blockerar i 90% av fallen) och det är trots allt en mindre del. Den moderna metoden med DriverKit går inte i kerneln utan i userspace.

(Jag vet att namnen är något förvirrande, för du länkade nog till fel sida i ditt inlägg. DriverKit är den moderna metoden, och den går i userspace. Om du vill ha den gamla, där man skriver i Embedded C++ i kerneln, så heter den IOKit - vilket syns i din andra länk.)

Frågan om vilka språk Apple skall köra är ganska öppen. När Chris Lattner var där, var planen att fortsätta utveckla Swift ”neråt” mot hårdvaran och ersätta C++ där man använder det (CoreFoundation), men han är ju inte kvar. Efter stopp på Tesla, Google och SiFive jobbar han nu med något AI-projekt. Har dålig koll på vd Apple planerar med Swift framöver.

Inser att det är ett bra tag sedan jag skrev en kext (måste varit under min förra MacOS session runt 2010, hade sedan upphåll många år fram till M1 lanseringen...).

Du har ju helt rätt, tydligen kan man fortfarande skriva kext men för att få dem godkända att köras på "Apple Silicon" måste man följa rätt rigorösa krav!

"Moderna" sättet att skriva drivers är dext som kan driva HW direkt från user-land (oväntat bra av Apple där, betydligt bättre säkerhet på det sättet!). Går rent tekniskt att även ha interrupt-rutiner i user-land, bara man ser till att de ligger på pages som alltid är giltiga (d.v.s. inte kan hamna på swap eller på andra sätt bli ogiltiga så de orsakar traps).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Man aktiverar det i iTunes när iPhonen är ansluten med sladd (efter det kör man klart wlan).
Den ligger på summary tab under options. Så gå in på iphonen, översta alternativet under rubriken settings.
Slå på det där och kör en sync sedan kommer iTunes att hitta iphonen när de är på samma wlan.<Uppladdad bildlänk>

Ah. Tackar! 👍

Permalänk

@mpat Tack för info.! 👍

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden går det inte att ändra till annan disk för lagring av bilder än till C:\"user". Skulle ju vilja ha mina bilder lagrade till en extern disk och inte fylla upp c disken.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju roligt att de försöker, men... hur kan Apple, som har så bra programvara i övrigt, vara så kassa på Windows-program? Enheter måste vara kopplade med sladd till Apple Devices, och Icloud kan inte synca mappar på datorn. Det här kan ju omöjligen vara svårt att fixa för ett företag som Apple.

Tycker också det är besynnerligt. Vid det här laget så borde man kunna synka allt på sin Apple-enhet från sin dator via Wifi.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.