Permalänk
Medlem

LIA - Javautvecklare

Jag undrar om någon kan tipsa mig gällande företag/org där man kan göra LIA - pluggar till Javautvecklare på yrkeshögskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Jag undrar om någon kan tipsa mig gällande företag/org där man kan göra LIA - pluggar till Javautvecklare på yrkeshögskola.

Hör med utbildningsledare, lärare samt tidigare elever?
Tidigare elever har ju även bra inblick på hur det skulle vara på respektive ställe.

Du bör också inkludera information om var du befinner dig, då det kan vara nyttsamt att vara på plats en större del i början för att lära sig mer o knyta kontakter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Får du inga bra alt. genom skolan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Får du inga bra alt. genom skolan?

De flesta Yrkeshögskolor föredrar att man hittar sin egen LIA/praktik.

OnT: Testa att googla java/Java utveckling + din plats så borde du ganska snabbt hitta några bra tips. Befinner du dig i en storstad så har förmodligen minst 1 konsultbolag kontor där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

De flesta Yrkeshögskolor föredrar att man hittar sin egen LIA/praktik.

OnT: Testa att googla java/Java utveckling + din plats så borde du ganska snabbt hitta några bra tips. Befinner du dig i en storstad så har förmodligen minst 1 konsultbolag kontor där.

Men de har väl krav att erbjuda alla elever LIA? Så var det iaf när jag gick yh.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag går också yrkeshögskola nu och såvida jag vet så ligger det officiella ansvaret på eleven att hitta LIA även om skolan 99% av alla fall försöker hjälpa. På gymnasienivå ligger dock ansvaret på skolan att hitta. I slutändan kan jag dock lite lugnande säga att det nästan alltid löser sig, hittar man inget finns oftast andra lösningar som t.ex att genomföra något verklighetsförankrat projekt på skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Men de har väl krav att erbjuda alla elever LIA? Så var det iaf när jag gick yh.

Absolut, men det kan ju innebära allt från att sitta kvar i skolan till att hamna ute på något företag

Permalänk
Medlem

Vilken ort handlar det om?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När jag letade LIA plats för några är sen så kollade jag jobbannonser och hörde sen av mig till företag som letade efter folk.

Permalänk

Hör av dig till olika konsultbolag och kolla. Jag jobbar på konsultbolag fast i Gävle. Vi har haft några platser för LIA flera år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Men de har väl krav att erbjuda alla elever LIA? Så var det iaf när jag gick yh.

Njaa LIA måste utföras för att klara utbildningen, men är mer eller mindre alltid upp till den studerande att hitta egen LIA plats. Sen har du alltid en ledningsgrupp för varje utbildning där flera företag inom branchen är med och ofta brukar man via den få några platser, men långt ifrån till hela klassen. För min del har jag för mig vi hade 5-6 platser på 20 studerande när jag gick elkraftsingenjör på Västerås YH.

Sen beror det helt på hur pass bra utbildningsledare man har, våran va grym och hjälpte dom som behövde hjälp väldigt mycket och tror han lyckades fixa till nästan alla som behövde hjälp (hade problem att hitta platser då det finns 3 YH skolor med elkraftsingenjör utbildning och alla hade LIA samtidgt och släng på Covid på det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Njaa LIA måste utföras för att klara utbildningen, men är mer eller mindre alltid upp till den studerande att hitta egen LIA plats. Sen har du alltid en ledningsgrupp för varje utbildning där flera företag inom branchen är med och ofta brukar man via den få några platser, men långt ifrån till hela klassen. För min del har jag för mig vi hade 5-6 platser på 20 studerande när jag gick elkraftsingenjör på Västerås YH.

Sen beror det helt på hur pass bra utbildningsledare man har, våran va grym och hjälpte dom som behövde hjälp väldigt mycket och tror han lyckades fixa till nästan alla som behövde hjälp (hade problem att hitta platser då det finns 3 YH skolor med elkraftsingenjör utbildning och alla hade LIA samtidgt och släng på Covid på det.

https://fragor.myh.se/guide/studerande-yh-slutligt-ansvar-lia

"Utbildningsanordnaren kan uppmana studerande att söka LIA-plats själv men om man inte lyckas hitta en plats på en arbetsplats har anordnaren ett sistahandsansvar att se till så att de studerande har en LIA-plats när kursen börjar."

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

https://fragor.myh.se/guide/studerande-yh-slutligt-ansvar-lia

"Utbildningsanordnaren kan uppmana studerande att söka LIA-plats själv men om man inte lyckas hitta en plats på en arbetsplats har anordnaren ett sistahandsansvar att se till så att de studerande har en LIA-plats när kursen börjar."

Well inte direkt så det fungerar väl ute på skolorna, varken hela våran klass, klassen på teknikhögskolan eller dom som gick Elektronikingenjör de året hade full klass ute på LIA. Sen sure covid va nog delvis anledningen men även sambon som gick en bageri utbildning på yh hade samma problem i deras klass.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well inte direkt så det fungerar väl ute på skolorna, varken hela våran klass, klassen på teknikhögskolan eller dom som gick Elektronikingenjör de året hade full klass ute på LIA. Sen sure covid va nog delvis anledningen men även sambon som gick en bageri utbildning på yh hade samma problem i deras klass.

Det säger jag inte emot, bara påpekar att det faktiskt är deras ansvar. I min klass hade alla LIA, men även där var det nog 90% som fixade det själva.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det säger jag inte emot, bara påpekar att det faktiskt är deras ansvar. I min klass hade alla LIA, men även där var det nog 90% som fixade det själva.

vems ansvar det är spelar dock ingen större roll, står man där utan LIA så sitter man sen med en utbildning som man inte klarat av och en stor skuld och CSN som är extremt bittra. är det även under första två terminerna och inte får godkänt i LIA kursen så får man inte CSN under termin 3 och 4.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vems ansvar det är spelar dock ingen större roll, står man där utan LIA så sitter man sen med en utbildning som man inte klarat av och en stor skuld och CSN som är extremt bittra. är det även under första två terminerna och inte får godkänt i LIA kursen så får man inte CSN under termin 3 och 4.

Jo, det gör det.

https://fragor.myh.se/guide/studerande-yh-slutligt-ansvar-lia

"LIA-kursen ska jämställas med vilken kurs som helst i utbildningen där utbildningsanordnaren måste säkerställa att de studerande får den undervisning de ska och uppnår de kunskapsmål som finns för kursen."

"Om en studerande inte har erbjudits en LIA-plats eller av någon annan anledning inte kan genomföra LIA-kursen enligt det gängse upplägget i utbildningen behöver anordnaren undersöka möjligheten för den studerande att läsa någon annan kurs under perioden. Detta ska dokumenteras i en ömsesidig och skriftlig överenskommelse mellan den studerande och utbildningsanordnaren, i exempelvis en individuell studieplan. Då den studerande kommer behöva läsa LIA-kursen senare under utbildningen behöver den individuella studieplanen omfatta fullständig planering av kursupplägg fram till examen. Då anordnare ibland har förkunskapskrav för vissa kurser i utbildningen är det viktigt att man beaktar detta när man kommer överens om kursupplägget med den studerande."

Om det skulle vart studentens ansvar skulle anordnaren inte behövt göra ovan. Gör ansvariga inte detta antar jag att man kan anmäla till myndigheten och det blir konsekvenser för skolan. Gissar att det även hjälper med CSN om man har utlåtande från myndigheten att skolan ej uppfyllt kraven för utbildningen.

Förstår inte vad du säger emot när myndigheten för yrkeshögskolor tydligt skriver att det är anordnarens ansvar. Inte en diskussion jag tänker lägga mer tid på i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

I min klass så skaffade 95% sin plats själva. Det var tom så att elever hjälpte varandra vilket var kul att se. Sen slutligen var det något litet fåtal (2?) som inte lyckats och i de fallen kom skolan på ett projekt som de fick göra istället som praktik.

Permalänk
Medlem

Ett knep jag lärde mig när jag pluggade till gymnasieingenjör var att registrera en egen enskild firma och sätta sin praktik där, men på yh tror jag det är svårare. Gymnasieingenjör va nämligen bara min lärare som hade behövt godkänna men på yh tror jag utbildningens ledningsgrupp måste godkänna praktikplatserna.

Permalänk
Medlem

Mitt råd som någon som gått YH i programmering, är att inte hänga upp dig på språket. Programmering är så mycket mer än att kunna skriva kod i ett språk, du har bara lärt dig programmera med hjälp av java. Java är även en del av dom språk som är baserade på C, och medans jag inte skulle rekommendera dig att söka efter en lia där de endast använder C så kan du enkelt söka C#, JavaScript, TypeScript, python, kanske även C++ och Rust.

Vad du vill lära dig på en lia är hur man sammarbetar mellan flera utvecklare, möten, sammarbete, möten, stora system, möten osv. även saker som git, code reviewing , unit testing, dokumentation(framför allt hur man läser dokumentation, och skapar olika typer) osv.