Permalänk
Medlem

Rensa gammal burk

I mars tänker jag beställa en ny dator, som jag fått hjälp att komponera ihop här i Sweclockers.
Den gamla datorn tänker jag ha kvar för att streama och spela upp videos, men allt annat vill jag ta bort från resterande hårddiskar.

Det finns en 110GB SSD där OS men även annat skit finns installerat.
En SSD på 250GB som jag installerar de spela jag är aktiv med på.
En 2TB HDD med skit.
En 1TB HDD med saker som ska sparas men även skit.
En Extern 4TB HDD som ska sparas.

Ena SSD'n som bara innehåller spel och HDD'n som det bara är skit på kan jag väl bara formatera så är de klara?
Men hur går jag bäst tillväga med de andra volymerna som har blandat?

Det jag är ute efter att få dom så rena som möjligt och endast spara de filer/bilder/videor jag vill ha kvar. Allt annat vill jag ska tas bort - ikoner, sökvägar, kataloger, registervärden - rubbet. Skriva över med nollor.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Flytta över det du vill ha till den externa hårddisken temporärt (eller en av de interna där allt får plats). Rensa de andra diskarna. Flytta tillbaka de filerna du sparade undan till en av de rensade diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Flytta över det du vill ha till den externa hårddisken temporärt (eller en av de interna där allt får plats). Rensa de andra diskarna. Flytta tillbaka de filerna du sparade undan till en av de rensade diskarna.

Enkelt. Hur gör jag med SSD'n som innehåller OS?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk

Kopiera allt du vill spara till samma disk där allt får plats och koppla ur disken så du inte råkar formatera den.

Formatera resterande som bara har skiten kvar inkl os disken.

Installera om os antingen windows eller linux efter behov eller smak på en av diskarna som nu är tomma.

Plugga in disken där du sparade allt du ville ha kvar igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

När du ändå har så pass många diskar, och till synes plats över, skulle jag rekommendera att kopiera allt viktigt till två olika temp-diskar, så att du inte lägger allt viktigt på ett ställe och tar bort originalet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kopiera allt du vill spara till samma disk där allt får plats och koppla ur disken så du inte råkar formatera den.

Formatera resterande som bara har skiten kvar inkl os disken.

Installera om os antingen windows eller linux efter behov eller smak på en av diskarna som nu är tomma.

Plugga in disken där du sparade allt du ville ha kvar igen.

Problemet är att jag inte har kvar någon windows nyckel, men det är dock billigt att fixa. Så om den bästa lösningen är att flytta över allt och sedan formatera diskarna med skit samt installera om OS så ska det nog vara genomförbart

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Skrivet av Pullarn:

Problemet är att jag inte har kvar någon windows nyckel, men det är dock billigt att fixa. Så om den bästa lösningen är att flytta över allt och sedan formatera diskarna med skit samt installera om OS så ska det nog vara genomförbart

Vilket operativsystem?

Är det typ win8-11 så är licensens sparad på microsoft kontot.

Och bör aktiveras automagiskt när du loggar in på samma hårdvaruid första gången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

I mars tänker jag beställa en ny dator, som jag fått hjälp att komponera ihop här i Sweclockers.
Den gamla datorn tänker jag ha kvar för att streama och spela upp videos, men allt annat vill jag ta bort från resterande hårddiskar.

Det finns en 110GB SSD där OS men även annat skit finns installerat.
En SSD på 250GB som jag installerar de spela jag är aktiv med på.
En 2TB HDD med skit.
En 1TB HDD med saker som ska sparas men även skit.
En Extern 4TB HDD som ska sparas.

Ena SSD'n som bara innehåller spel och HDD'n som det bara är skit på kan jag väl bara formatera så är de klara?
Men hur går jag bäst tillväga med de andra volymerna som har blandat?

Det jag är ute efter att få dom så rena som möjligt och endast spara de filer/bilder/videor jag vill ha kvar. Allt annat vill jag ska tas bort - ikoner, sökvägar, kataloger, registervärden - rubbet. Skriva över med nollor.

Finns det något litet på 2TB värt att spara kopiera till 1 TB disken.
Släng all skit på 2TB disken.
Kopiera över det du vill spara på 1TB disken till 2TB disken
Blås 1TB disken och kopiera över 2TB disken till 1TB disken.
Färdigt. Nu har du två lika diskar.

Den externa 4TB disken är inte värd att röra före dom andra är klara. Så vida du inte vill matcha alla diskar på att dom har någon kopia.

Kör du från en Linux-USB kan du göra det parallellt så går det fortare och du kan synka träden mot varandra, dvs exakt samma uppsättning om du vill ha kopior.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vilket operativsystem?

Är det typ win8-11 så är licensens sparad på microsoft kontot.

Och bör aktiveras automagiskt när du loggar in på samma hårdvaruid första gången.

Det vore väldigt härligt! På denna gamla burk är det W10, kan inte uppgradera till 11 tyvärr.

Skrivet av OldComputer:

Finns det något litet på 2TB värt att spara kopiera till 1 TB disken.
Släng all skit på 2TB disken.
Kopiera över det du vill spara på 1TB disken till 2TB disken
Blås 1TB disken och kopiera över 2TB disken till 1TB disken.
Färdigt. Nu har du två lika diskar.

Den externa 4TB disken är inte värd att röra före dom andra är klara. Så vida du inte vill matcha alla diskar på att dom har någon kopia.

Kör du från en Linux-USB kan du göra det parallellt så går det fortare och du kan synka träden mot varandra, dvs exakt samma uppsättning om du vill ha kopior.

Låter som att jag får trixa runt allt lite, men det är nog inget problem. Bara skönt att få bort all skit

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Skrivet av Pullarn:

Det vore väldigt härligt! På denna gamla burk är det W10, kan inte uppgradera till 11 tyvärr.

Låter som att jag får trixa runt allt lite, men det är nog inget problem. Bara skönt att få bort all skit

dåså bara:
1. se till att du loggat in d med ett microsoft konto minst en gång på datorn och fått licensen kopplad till kontot.
kolla microsofts hemsida så datorns licens är kopplad till ditt konto.
https://account.microsoft.com/devices?lang=en-GB

finns inte licensen där så är den troligen redan reggad till ett annat konto

2. ladda ner media creator tool och skapa en win 10 install usb

3. installera win 10 av samma variant som var installerad innan.

4. ange ingen licensnyckel under installationen.

5. kör klart installationen och logga in med samma microsoft konto som licensen är reggad till så ska den aktivera samma licens (sålänge hårdvaran är den samma).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dåså bara:
1. se till att du loggat in d med ett microsoft konto minst en gång på datorn och fått licensen kopplad till kontot.
kolla microsofts hemsida så datorns licens är kopplad till ditt konto.
https://account.microsoft.com/devices?lang=en-GB

finns inte licensen där så är den troligen redan reggad till ett annat konto

2. ladda ner media creator tool och skapa en win 10 install usb

3. installera win 10 av samma variant som var installerad innan.

4. ange ingen licensnyckel under installationen.

5. kör klart installationen och logga in med samma microsoft konto som licensen är reggad till så ska den aktivera samma licens (sålänge hårdvaran är den samma).

System Serial Number?

Härma inte mitt balla namn tack!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta reda på din nuvarande inskrivna licens. Ett flertal program för att göra detta kan du leta upp med en enkel sökning. Jag läser alltid in licensens numret då jag grejar med kunddatorer för att slippa jaga folk om man hamnar i ett läge då endast ren installation är lösningen. Det är väldigt ovanligt att folk har reda på vad det är för nummer de har.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dåså bara:
1. se till att du loggat in d med ett microsoft konto minst en gång på datorn och fått licensen kopplad till kontot.
kolla microsofts hemsida så datorns licens är kopplad till ditt konto.

Skrivet av KjellO:

Du kan ju ta reda på din nuvarande inskrivna licens.

Ingendera metod lär behövas i praktiken
Om man bara installerar om samma version av windows på samma dator så kan du under installationen "vänta till senare" med nyckeln, och när datorn väl kommer igång så klarar den så gott som alltid av att aktivera nyckeln automatiskt på egen hand efter att ha bollat en gång med Microsoft
Du behöver inte ett microsoft konto för detta! (jag har gjort det utan konto flera gånger, med "återställ den här datorn" och "ta bort allt")
Sen kan det ju vara smart att extrahera nyckeln iallafall för säkerhets skull och OM du ändå har Microsoftkonto kan du ju lika gärna nyttja det som beskrivits tidigare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Du kan ju ta reda på din nuvarande inskrivna licens. Ett flertal program för att göra detta kan du leta upp med en enkel sökning. Jag läser alltid in licensens numret då jag grejar med kunddatorer för att slippa jaga folk om man hamnar i ett läge då endast ren installation är lösningen. Det är väldigt ovanligt att folk har reda på vad det är för nummer de har.

Skrivet av Roger W:

Ingendera metod lär behövas i praktiken
Om man bara installerar om samma version av windows på samma dator så kan du under installationen "vänta till senare" med nyckeln, och när datorn väl kommer igång så klarar den så gott som alltid av att aktivera nyckeln automatiskt på egen hand efter att ha bollat en gång med Microsoft
Du behöver inte ett microsoft konto för detta! (jag har gjort det utan konto flera gånger, med "återställ den här datorn" och "ta bort allt")
Sen kan det ju vara smart att extrahera nyckeln iallafall för säkerhets skull och OM du ändå har Microsoftkonto kan du ju lika gärna nyttja det som beskrivits tidigare

Hittade en text man kunde klistra in i en notepad och döpa om till .vbs för att få fram nyckeln. Annars har jag tre alternativ som jag kan gå tillväga Tack ska ni ha!

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.