intern bluray brännare som behöver kopplas till ett chassi utan plats

Permalänk

intern bluray brännare som behöver kopplas till ett chassi utan plats

SKa bygga ny extra dator, allt kommer bli nytt förutom min asus bluraybrännare som jag vill ha med från gamla datorn,,,Hur gör man, chassin idag är ju utan plats för bluraybrännare......

Eller kan jag tänka mig köpa ett chassi med plats för brännaren, men vart finns de, knappast man har så många val direkt... då är de kanske bättre mer en lösning på annat sätt, adapter till usb3 eller så?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

glöm de, har hittat en liten kompakt låda med 5,25" front uttag.... ha en go helg

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Såg att du svarade på din egen fråga, det finns fortfarande chassie med en 5.25 plats, kan hända att det finns med två men det är definitivt inte vanligt längre. Även lådorna som har en 5.25 plats börjar bli färre. Om det försvinner helt återstår att se, kanske inte för att en 5.25 plats tar egentligen inte upp så mycket plats i en låda som ska klara ett ATX moderkort.

Du kan alltid ha ett bläck med SATA + ström, då kan man koppla enheten utanför lådan precis som den satt inne i lådan. Kanske inte det smidigaste men funkar om man har en låda som inte har en 5.25 plats och man ändå vill använda standard 5.25 brännare. Det går att använda kabinett men då kör man ofta över USB.

USB3 är ju annars det folk använder mest numera, det är också ganska stabilt sedan introduktionen av Windows 10 så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Frågan är redan besvarad men om fler har samma problem; Finns i stort sett bara ett som går att få tag på idag, ett Icy Box med USB3 som kostar en rejäl bit över tusenlappen.

Sen finns IB-525-U3 för ca halva priset.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

glöm de, har hittat en liten kompakt låda med 5,25" front uttag.... ha en go helg

Vill du slänga upp en länk till den så andra som har samma problem oxå kan få tag på en?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

jo jag gör det imorgon när jag handlat, vara bara ett par lådor kvar, så vill ju ha en själv först

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Hmm.

Tack för den bilden, såg att det kommit ut en uppdaterad version av den där första bilden. Jag har sedan tidigare den med blått led-ljus för 5.25 enheter men den är ganska outdated nu vad gäller USB chippet i den samt monteringen är lite halvdålig, inte någon bra konstruktion tycker jag.

Den som inte har led-ljus ska jag försöka skaffa, kan vara lite knepigt att få tag i den men jag har behov av att ha flyttbar BluRay brännare och vill undvika dom där enheterna för bärbara. Andra har sagt att det är bättre om man kan bränna skivor med 5.25 enhet. Hur och varför vet jag inte men det är sådant jag läst genom åren på olika forum.

https://icybox.de/product/external_storage_solution/IB-525-U3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vill du slänga upp en länk till den så andra som har samma problem oxå kan få tag på en?

Titta på Fractal Design Pop, modernt chassi med plats för en 5.25" enhet, Phanteks har också chassin i varierande storlek med plats för en eller flera 5.25" enheter, kanske framförallt Enthoo serien.

Glhf!!!

Permalänk

tycker det ser ut att finnas rätt många att välja på.

vet inte vad ni hade för andra kriterier när ni sökte men söker jag på chassin med minst 1 st 5.25 plats så blir det rätt många i listan.

https://www.prisjakt.nu/c/chassin?r_853=1-8&sort=price

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker det ser ut att finnas rätt många att välja på.

vet inte vad ni hade för andra kriterier när ni sökte men söker jag på chassin med minst 1 st 5.25 plats så blir det rätt många i listan.

https://www.prisjakt.nu/c/chassin?r_853=1-8&sort=price

Korrekt, meeen de flesta chassin där ser ut att vara från tidigt 2000-tal Fick intrycket att TS letade modernt chassi men jag kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Korrekt, meeen de flesta chassin där ser ut att vara från tidigt 2000-tal Fick intrycket att TS letade modernt chassi men jag kan ha fel.

Är många där som iaf är från denna sidan 2010.

Och så pass stor skillnad är det inte på den idag som för 15 år sen.

Om man sållar bort kina plast chassina.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den som jag länkade till tycks vara relativt ny eftersom det är USB3.2 och USB-C anslutning.

Annars är det som andra skriver i tråden att de flesta externa 5.25 lådor är från 2015 eller tidigare och nästan alltid USB2. Iofs inget fel på det då dom säkert fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag har den övre av dom 2 jag länkade högre upp sedan ett antal år, den funkar felfritt, har en Bluraybrännare till som samlar damm så jag beställde den billigare också, kommer väl kanske den här veckan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Define Design R6 Tempered Glass, som har 5,25" plats, där jag har min LG WH16NS60 4K UHD Drive

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4632495

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"