Permalänk
Medlem

Gamingdator för nybörjare!

Tjena!

Är ute efter min första gamingdator då jag bara spelat på konsol tidigare så jag helt grön på vad som är bra eller dåligt.

Bygga egen eller köpa en komplett? Antar att bygga en egen är mer prisvärt? Och att man får bättre komponenter?

Kommer spelas på en LG C1 skärm så mus och tangentbord ska införskaffas.

Spelat mestadels RDR2, GTAV, Cyberpunk 2077 och fortnite.

Tanken är väl att kunna spela spel med bättre grafik än på ps5an och vara framtidssäkert för kommande spel. Vilken budget skulle krävas för de kriterierna?

Permalänk
Medlem

Det här ger väldigt bra prestanda för pengarna och är klart vassare än PS5.

Permalänk
Medlem

LG C1 är en 4k skärm, så jag antar du vill spela i 4k då?
Då får du nog lägga bortåt 15000. Mycket av budgeten går till grafikkortet, givetvis.
Men att framtidssäkra kan du tyvärr glömma.

Permalänk
Medlem

Klart bygga själv är mer prisvärt, dels för att man kan leta och blanda billigare delar, dels för att man kan skippa 1600kr windows licens. Sen erbjuder t.ex Inet datorbyggnation med dina valda delar, men blir ett påslag på 800kr (tror jag) samt att du då inte kan välja billigare delar från andra butiker.

Bäst pris får du alltid om du köper delarna begagnat såklart, men för ett första bygge är det inte en rekommendation såvida du inte har stort intresse.

Vill du ha inklusive bra raytracing för att ha definitivt bättre grafik än Ps5 rekommenderas minst ett 4060ti grafikkort, och priset går snabbt upp, men en budget på minst 13000 bör du ha, helst mer. Fast beror på många fler saker, som lagring, chassi etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

LG C1 är en 4k skärm, så jag antar du vill spela i 4k då?
Då får du nog lägga bortåt 15000. Mycket av budgeten går till grafikkortet, givetvis.
Men att framtidssäkra kan du tyvärr glömma.

Eh, bara för att det är 4k behöver man inte spela på 4k.
1440p är bra nog, kör 4k med dlss/fsr på quality

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Eh, bara för att det är 4k behöver man inte spela på 4k.
1440p är bra nog, kör 4k med dlss/fsr på quality

Var har jag skrivit att hen måste eller behöver spela i 4k?
Det var ett konstaterande(C1-skärm 4k) och med det ett antagande samt en fråga?(frågetecken) om det skulle spelas i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Var har jag skrivit att hen måste eller behöver spela i 4k?
Det var ett konstaterande(C1-skärm 4k) och med det ett antagande samt en fråga?(frågetecken) om det skulle spelas i 4k.

👍

och för OP, spelar stor roll hur mycket bättre grafik du vill ha än ps5. Det använder ju uppskalning i 4k. Men visst, ifall du vill spela på "riktig" 4k och höga inställningar, då räcker inte ens 20k utan det går åt endast grafikkortet

Men ett 4060ti är iaf en del bättre än ps5 (kostar runt 5500kr, bara grafikkort alltså). Ifall du inte köper 2ndra hand

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! 4k är inget större krav, tanken är att använda datorn som en konsol för soffspelande så kravet är att kunna ansluta Xbox-ps5 kontroll till datorn samt Wi-Fi möjligthet och vanligt internet surfande.

Räknar med en budget på ungefär 15-20k efter läst lite trådar här på forumet.