Tysk polis beslagtar över 20 miljarder kronor i Bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Tydligen gillar du att betala massa pengar till visa och mastercard för en tjänst som du kan tillhandahålla själv.

Så du menar att du kan gå på ica och handla med bitcoin ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar att du kan gå på ica och handla med bitcoin ?

Var sa jag det?

Tydligen gillar du monopolistika företag som tar allt för höga priser för en tjänst som du bara använder På grund av monopol.

Sen är väl du en sådan som tycker total övervakning är bra. Gör du inget fel har du inget att oroa dig för typen.
Staten har bara rent mjöl i påsen och skulle aldrig missbruka sin makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det verkar inte gå så bra med upplysandet därför jag tror att det bara är för folk som gillar att spekulera.
och sådana som vill handla/sälja saker utan att det kan spåras, dvs skumrask affärer.

Haha nä inte i det här specifika fallet iaf..

Det är ungefär samma argument du har, som folk hade i begynnelsen av Internet. Folk spekulerade rätt friskt även då, dotcom-bubblan etc. Men vad hände sen? Internet dog ner eller? Absolut inget användningsområde alls.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Folk som skyddar bitcoin i nuvarande skedde har ju uppenbart shady business själva alternativt är jävligt investerade i kryptovalutan för en framtida tillväxt. Måste ju vara 99% av transaktionerna som går till någon form av kriminalitet och pengatvätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar att du kan gå på ica och handla med bitcoin ?

Tyvärr går det inte längre, men gick jättebra fram tillomed sista okt 2023 med kontokort!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Folk som skyddar bitcoin i nuvarande skedde har ju uppenbart shady business själva alternativt är jävligt investerade i kryptovalutan för en framtida tillväxt. Måste ju vara 99% av transaktionerna som går till någon form av kriminalitet och pengatvätt

Kanske är dags att läsa på lite?
Chainalysis (som ju är ett företag som jobbar med blockkedjeanalys) gör varje år en crypto crime report, och för 2023 var siffran illegala transaktioner 0,34%.

Alla som har den minsta kunskap om kryptovalutor vet att det är en försvinnande liten andel illegala transaktioner

Sedan är det självklart så att de få brott som görs inom krypto såklart ska hanteras som vilket annat brott som helst och de som begår brotten borde få de straffen de förtjänar. Men det var över 10 år sedan nu som Bitcoin var populärt bland kriminella..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Transparent?

Ja precis, ska du föra en konstruktiv debatt om Bitcoin så bör du nog läsa på det mest fundamentala.

Citat:

Syatem som inte kräver 3e part nej

Helt ok att inte gilla det, frågan är då varför du hänger på internet.

Citat:

Frågan ör fortfarande varför är det bättre? Vem har haft nytta av detta?
Vad för förändring som gör världen bättre är krypto?

Och svaret är fortfarande anledningarna jag givit, kan gå mycket djupare på ämnet men tror inte det är konstruktivt i just denna dialogen.
Världen? Krypto som kryptografi? Eller syftar du specifikt på bitcoin?
Jag har haft nytta av det, och inte bara genom att jag tjänat pengar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ja precis, ska du föra en konstruktiv debatt om Bitcoin så bör du nog läsa på det mest fundamentala.
Helt ok att inte gilla det, frågan är då varför du hänger på internet.
Och svaret är fortfarande anledningarna jag givit, kan gå mycket djupare på ämnet men tror inte det är konstruktivt i just denna dialogen.
Världen? Krypto som kryptografi? Eller syftar du specifikt på bitcoin?
Jag har haft nytta av det, och inte bara genom att jag tjänat pengar.

Vad har du haft för nytta?
Jag har bara haft krypto i spekulationssyfte.
Men det är knappast nått som gör det bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad har du haft för nytta?
Jag har bara haft krypto i spekulationssyfte.
Men det är knappast nått som gör det bättre

Gjort rätt många köp där handlaren gett mig rabatt om jag betalat i Bitcoin. Lär vara för att dom slipper Visa/Mastercards avgifter. Jag har tagit lån med Bitcoin som säkerhet, utan att jag behövde lita på annat än open source-kod, öppet 24/7 utan kreditkontroller. Jag har tjänat ränta på mina krypto utan att vara beroende av annat än ett öppet protokoll.
Sedan har jag förlorat pengar på att ge krypto till tredje part också, you live and learn.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Ursäkta mitt i diskussionen men detta är sanning med modifikation:

Skrivet av Cheewie:

Har du nånsin skickat pengar utomlands? Är det smidigt, snabbt, säkert och billigt? Bitcoin har 0(noll) felande transaktioner och det är framme på max 10min.

Smidigt, nja.
Säkert, ja.
Snabbt, njaaa.
Billigt, beror på (googla)

Noll felande, både ja och nej, block-kedjan gör inga fel (den är 100% säker, änsålänge), det som kan bli fel är att avsändaren gör misstag, blir det ett misstag så kommer man till 99.9999% aldrig få tillbaka pengarna.

Framme på "max" 10 minuter? Kom igen nu? Är du färsk?
Medeltiden det tar är omkring 10-20 minuter, ibland kan det går flera timmar så 10 minuter "max" är extremt överdrivet.
Går det snabbare än med en bank (hela processen)? Ja, men att skriva "max 10 minuter", nej, det är sanning med modifiering.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken hur dem har slagit beslag på det. Jag menar om dem har tagit deras "hardwallet" (vilket framgår inte i artikeln) kan dem ändå inte komma åt bitcoinsen utan lösen. Ska personerna sitta inne så tror jag inte dem ger lösen till det och då sitter 50 000 bitcoins låsta. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZupLVL40:

Jag är mest nyfiken hur dem har slagit beslag på det. Jag menar om dem har tagit deras "hardwallet" (vilket framgår inte i artikeln) kan dem ändå inte komma åt bitcoinsen utan lösen. Ska personerna sitta inne så tror jag inte dem ger lösen till det och då sitter 50 000 bitcoins låsta. Eller har jag missat något?

Vanligast är att bitcoinen lagrats på ett sätt där dom inte har de privata nycklarna själva, det är inte helt ovanligt att rättsväsendet lyckas få brottslingar att själva ge ifrån sig privata nycklarna eller att dom bara har använt dåliga rutiner för att säkra dom.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Ursäkta mitt i diskussionen men detta är sanning med modifikation:

Smidigt, nja.
Säkert, ja.
Snabbt, njaaa.
Billigt, beror på (googla)

Noll felande, både ja och nej, block-kedjan gör inga fel (den är 100% säker, änsålänge), det som kan bli fel är att avsändaren gör misstag, blir det ett misstag så kommer man till 99.9999% aldrig få tillbaka pengarna.

Framme på "max" 10 minuter? Kom igen nu? Är du färsk?
Medeltiden det tar är omkring 10-20 minuter, ibland kan det går flera timmar så 10 minuter "max" är extremt överdrivet.
Går det snabbare än med en bank (hela processen)? Ja, men att skriva "max 10 minuter", nej, det är sanning med modifiering.

Ja, gör du fel är du körd.

10min per block är tiden svårighetsgraden skall justera sig till. Så visst, det tar ofta längre tid så max 10min är fel. Här har vi blocktiden i medel senaste tre åren. Vi kan väl säga 8-15min då, med vissa extrema undantag.
https://bitinfocharts.com/comparison/bitcoin-confirmationtime...

Billigt och smidigt - Ja, allting är relativt. Bitcoin har gått från att vara en valuta mer till store of value, typ guld. Vet du ngt smidigare och billigare sätt att flytta värde till vem som helst i världen? Iaf vem som helst som har tillgång till Internet.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!