Varning för VPN-tjänsten OVPN, de försöker blåsa dig på BTC-betalning

Permalänk
Medlem

Varning för VPN-tjänsten OVPN, de försöker blåsa dig på BTC-betalning

OVPN har fått jättebra betyg överallt och jag provade en månads prenumeration. Allt gick smidigt och tjänsten var perfekt, så jag hade ingen tvekan om att förlänga.

Jag valde deras 1 års prenumeration denna gång, vilket skulle bli $59,88 (ca 628 kr) totalt.

Jag valde BTC som betalningsmetod och gick vidare till sidan för betalning där jag fick en QR-kod att scanna in i min BTC-plånbok med summan som jag skulle skicka över samt en påminnelse om vad kostnaden för abonnemanget skulle bli i dollar.

Och bara för sakens skull brukar jag alltid kolla växlingskursen när jag handlar med BTC innan jag slutför köpet.

Döm om min förvåning när jag ser att summan OVPN vill att jag ska betala är DUBBELT så mycket som det egentligen skulle vara, $120 istället för $59.

Jag trodde först att jag måste ha tryckt fel nånstans och började om från början igen med att välja abonnemang osv, men det blev samma totalsumma igen.

Visst, när man handlar med BTC så tillkommer alltid en transaktionsavgift, men denna brukar bara vara några få procent av kostnaden och uppgå till bara några enstaka dollar.

Men OVPN vill uppenbarligen ha över 620 kr i transaktionsavgift.

Detta är inte okej.

Tack och lov att jag kollade växlingskursen innan jag genomförde betalningen, annars hade min BTC-plånbok nästan tömts. Jag kan bara tänka mig hur många som missat detta och blivit blåsta på dubbelt så mycket pengar som de trodde att de skulle betala.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

OVPN har fått jättebra betyg överallt och jag provade en månads prenumeration. Allt gick smidigt och tjänsten var perfekt, så jag hade ingen tvekan om att förlänga.

Jag valde deras 1 års prenumeration denna gång, vilket skulle bli $59,88 (ca 628 kr) totalt.

<Uppladdad bildlänk>

Jag valde BTC som betalningsmetod och gick vidare till sidan för betalning där jag fick en QR-kod att scanna in i min BTC-plånbok med summan som jag skulle skicka över samt en påminnelse om vad kostnaden för abonnemanget skulle bli i dollar.

https://i.imgur.com/BZeIzJX.png

Och bara för sakens skull brukar jag alltid kolla växlingskursen när jag handlar med BTC innan jag slutför köpet.

Döm om min förvåning när jag ser att summan OVPN vill att jag ska betala är DUBBELT så mycket som det egentligen skulle vara, $120 istället för $59.

<Uppladdad bildlänk>

Jag trodde först att jag måste ha tryckt fel nånstans och började om från början igen med att välja abonnemang osv, men det blev samma totalsumma igen.

Visst, när man handlar med BTC så tillkommer alltid en transaktionsavgift, men denna brukar bara vara några få procent av kostnaden och uppgå till bara några enstaka dollar.

Men OVPN vill uppenbarligen ha över 620 kr i transaktionsavgift.

Detta är inte okej.

Tack och lov att jag kollade växlingskursen innan jag genomförde betalningen, annars hade min BTC-plånbok nästan tömts. Jag kan bara tänka mig hur många som missat detta och blivit blåsta på dubbelt så mycket pengar som de trodde att de skulle betala.

Verkar ju rejält skumt.
Dock verkar ju "Nowpayments" som hanterar betalningen servera just den där kombinationen av ett belopp i USD som stämmer med vad OVPN säger att de ska ta betalt men sedan ta mycket mer betalt i slutänden... det känns inte helt solklart vem som faktiskt tar hand om de extra slantarna.
Om de betalar ut pengarna i USD till OVPN så blir det ju extra "roligt" antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Verkar ju rejält skumt.
Dock verkar ju "Nowpayments" som hanterar betalningen servera just den där kombinationen av ett belopp i USD som stämmer med vad OVPN säger att de ska ta betalt men sedan ta mycket mer betalt i slutänden... det känns inte helt solklart vem som faktiskt tar hand om de extra slantarna.
Om de betalar ut pengarna i USD till OVPN så blir det ju extra "roligt" antar jag.

Isånafall borde de byta betalningshanterare, för de måste ju vara medvetna om vilka hutlösa avgifter som tas ifall det är Nowpayments som dubblar betalningssumman. Exempelvis Mullvad har ju inget sånt problem, där betalar man den avgift som uppges och väljer själv hur hög transaktionsavgift man vill betala (åtminstone om man har en BTC-plånbok som Electrum), ungefär 5% av totalsumman ligger transaktionsavgiften på för en rimlig överföringshastighet till skillnad från 100% hos OVPN.

Å andra sidan har Mullvad tagit bort stöd för vissa väsentliga saker som många söker hos VPN-leverantörer, som OVPN fortfarande har. Men dubbla priset är fortfarande löjeväckande högt och jag skulle nog varken välja Mullvad eller OVPN om jag köpte VPN och ville ha ut så mycket som möjligt för rimligt pris.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Vad sade OVPN när du kontaktade dem om saken? Det kan ju vara så att de helt enkelt inte vet att Nowpayments strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad sade OVPN när du kontaktade dem om saken? Det kan ju vara så att de helt enkelt inte vet att Nowpayments strular.

Kontaktade supporten nu och de är tydligen väldigt medvetna om att kostnaden fördubblas.

Så frågan är varför OVPN överhuvudtaget valde Nowpayments för att hantera betalning med kryptovaluta när de vet att kostnaden för kunden blir dubbelt så hög.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Maximilian, som jag tror är ägaren, är jävligt bra på att svara på mejl, jag brukade prata med han lite under perioden jag använde OVPN.

max.holm@ovpn.com

Fast det var några år sedan, blev OVPN inte uppköpta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Kontaktade supporten nu och de är tydligen väldigt medvetna om att kostnaden fördubblas.

Så frågan är varför OVPN överhuvudtaget valde Nowpayments för att hantera betalning med kryptovaluta när de vet att kostnaden för kunden blir dubbelt så hög.

<Uppladdad bildlänk>

Hmm, det där var ett riktigt kasst svar... Testa igen och se om du får nån som vet vad de snackar om istället för att svara med rena gissningar.

Permalänk
Medlem

Tycker växlingskurserna ofta är mkt höga så fort det handlar om btc. Inte såhär höga dock. Men absolut största anledningen till att man inte använder det.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hmm, det där var ett riktigt kasst svar... Testa igen och se om du får nån som vet vad de snackar om istället för att svara med rena gissningar.

Det lät som lite av en gissning att det handlade om just transaktionsavgifter, men han lät säker på att det var pga Nowpayments, så frågan återstår ju varför OVPN valde att samarbeta med dem för betalning med kryptovaluta när totalkostnaden för kunden blir så hög.

Om du inte är nöjd med svaret så är du naturligtvis mer än välkommen att själv kontakta kundsupporten.

Tilläggas kan att 20% av recensionerna för Nowpayments på TrustPilot är 1-stjärniga, så OVPN kan ju omöjligt ha varit omedvetna om att detta företag inte är bästa möjliga att samarbeta med.

Skrivet av Fade:

Tycker växlingskurserna ofta är mkt höga så fort det handlar om btc. Inte såhär höga dock. Men absolut största anledningen till att man inte använder det.

Oftast ligger transaktionsavgifter på omkring 5% för en rimlig överföringshastighet, så att OVPN valt att samarbeta med ett företag som tar 100% i avgift känns väldigt märkligt.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB