Från kandidat i datavetenskap -> master i informatik -

Permalänk

Från kandidat i datavetenskap -> master i informatik -

Jag har en kandidatexamen i datavetenskap. Nu funderar jag på att ta en master. Dock verkar det inte gå några distans-program för master i datavetenskap vilket är tråkigt. Så jag funderar på gå något program i informatik, ett program som heter Informationssystem 120hp.

Jag har redan arbetat i ca 3 år nu och jag undrar om det kan vara ett vettigt komplement för att ta sig vidare uppåt, likt projektledande roller, likt tech lead, utvecklingschef etc?

Permalänk
Medlem

Mer kunskap och utbildning skadar ju sällan, men masterprogram i datavetenskap eller liknande ger dig mest mer tekniska kunskaper, och lite eller inget om projektledning och liknande.

Så ta en noggrann titt på vad de olika programmen innehåller, och fundera på om just de områdena är vad du tycker du behöver kunna mer om.

Permalänk
Medlem

Vad har du för roll idag och vad var fokus på din kandidat? Om du jobbar inom områden där informatik är relevant så är det en bra vidareutveckling mot att bli tech lead inom området men om sitter med embedded programmering nära hårdvara så kanske det inte är så stor nytta.

Om du vill jobba med projektledning vore det väl rimligare att gå kurs(er) i det mer specifikt?