Permalänk
Medlem

Kombinera RAM minne

Hej,

Köpt nya minnen. Tänkte de kunde va en bonus om jag kan ha kvar de gamla men skärmen får ingen signal alls (varken i grafikkort eller direkt i moderkortet)

Bara nya funkar dock perfekt.

Så tänkte börja me att kolla om nedan över huvud taget går att kombinera. Och om så är fallet, finns något att göra?

Nya stickorna
https://www.webhallen.com/se/product/307569-Kingston-Fury-Bea...

Gamla (dock 2x4)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Tack på förhand

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Funkar det så funkar det, funkar det inte funkar det inte.

Men det har du redan konstaterat.

Vad är det för cpu och moderkort du försöker para dessa med? BIOS version? Stängt av xmp och gort clr cmos mellan bytet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Funkar det så funkar det, funkar det inte funkar det inte.

Men det har du redan konstaterat.

Vad är det för cpu och moderkort du försöker para dessa med? BIOS version? Stängt av xmp och gort clr cmos mellan bytet?

https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming

I7-6700k 4ghz

Vet varken vad xmp eller clr cmos är. Var 25år sen jag pillade med datorer.
Vet ej heller BIOS version. Men kan givetvis titta efter om det är relevant.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming

I7-6700k 4ghz

Vet varken vad xmp eller clr cmos är. Var 25år sen jag pillade med datorer.
Vet ej heller BIOS version. Men kan givetvis titta efter om det är relevant.

XMP är minnesprofiler och det andra återställer inställningarna i BIOS till standard. Vilket kan vara behjälpligt om du ska sätta i nya minnen tex.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

XMP är minnesprofiler och det andra återställer inställningarna i BIOS till standard. Vilket kan vara behjälpligt om du ska sätta i nya minnen tex.

Jag förstår, tack.

Tror du att det kan resultera i att man inte får någon bild alls.

(Har dock aldrig ändrat något i BIOS vilket då bör innebära att allt är standard?)

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

varierar och spelar roll på exakta ram minnen och moderkort. Som shugge säger "Funkar det så funkar det, funkar det inte funkar det inte."

Däremot är det möjligt att bios måste få en reset, eller att en bios uppdatering kan hjälpa. Men först och främst, du är säker på att alla stickor fungerar till hundra enskilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Jag förstår, tack.

Tror du att det kan resultera i att man inte får någon bild alls.

(Har dock aldrig ändrat något i BIOS vilket då bör innebära att allt är standard?)

Om någon inställning håller på och spökar med minnena så startar i regel inte datorn som den ska. Jag har själv drabbats av det problemet tidigare. Det kan bli lite knäppt när man sätter i nya minnen och det är fel XMP-profil. Då kan Clear CMOS vara en bra start och sedan kan man testa sig fram med olika minnesprofiler. Om det inte hjälper får du testa alla minnen ett och ett och se så att alla verkligen fungerar.

Om alla minnen fungerar och det fortsätter krångla så kan du troligtvis inte köra med de minnena tillsammans.

En del moderkort har en knapp som det står Clear CMOS på. Om du inte har det så tar du ur det runda batteriet på moderkortet (när datorn är avstängd) och låter det vara ur i minst 5 minuter. Sätt sedan tillbaka det och starta datorn så ska det vara rensat.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar någon roll nuförtiden, men historiskt så sätter man de största minnena först. Enligt manualen så är A2 den första slotten som skall användas, så då blir det såhär: CPU 4 8 4 8

För att prova att rensa BIOS så följ anvisningarna vid sektion 1.6 punkt 1 i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

(Har dock aldrig ändrat något i BIOS vilket då bör innebära att allt är standard?)

Ja, men bra att tänka på är att "standard" oftast innebär att minnena kör som DDR4-2133. För att köra minnena i deras rätta frekvens så bör du som sagt välja deras XMP-profil i BIOS (det går ofta att välja direkt på första sidan i BIOS).

Om du däremot blandar minnen så blir det lite knepigare eftersom du då har två olika profiler där kanske ingen av dem fungerar med alla minnen, då kan man behöva ställa in dem manuellt istället. Men om de inte fungerar utan profil så är chansen rätt liten att de fungerar med.

Permalänk
Medlem

Hej, ursäkta om jag kapar tråden något men min fråga är snarlik trådskaparens.

Jag har köpt ett nytt paket med 64GB RAM av exakt samma modell fast större storlek som det jag har sedan tidigare. De gamla minnena är 2x8GB och de nya är 2x32GB. Samma hastighet, CL16-20-20, samma spänning. Till och med samma artikelnummer. Jag bör väl kunna kombinera dem om jag sätter dem på olika minneskanaler? Dvs 32GB stickorna på DIMMA2/DIMMB2 och 8GB stickorna på DIMMA1/DIMMB1. Moderkortet är MSI PRO Z690-A DDR4.
https://www.inet.se/produkt/5303941/kingston-fury-64gb-2x32gb...

Permalänk
Skrivet av Klench:

Hej, ursäkta om jag kapar tråden något men min fråga är snarlik trådskaparens.

Jag har köpt ett nytt paket med 64GB RAM av exakt samma modell fast större storlek som det jag har sedan tidigare. De gamla minnena är 2x8GB och de nya är 2x32GB. Samma hastighet, CL16-20-20, samma spänning. Till och med samma artikelnummer. Jag bör väl kunna kombinera dem om jag sätter dem på olika minneskanaler? Dvs 32GB stickorna på DIMMA2/DIMMB2 och 8GB stickorna på DIMMA1/DIMMB1. Moderkortet är MSI PRO Z690-A DDR4.
https://www.inet.se/produkt/5303941/kingston-fury-64gb-2x32gb...

teoretiskt borde det inte bli ett problem nej.

men 4 minnesstickor kan innebära att man ibland kan behöva fintuna lite för att gå stabilt men min erfarenhet är att generellt om man ser till att hålla sig till rekommenderad hastighet för cpun och stickorna iaf har liknande timings så brukar det oftast fungera att köra dem med xmp profilen ev kan nån liten putt på typ 0.01V extra minnesspänning behövas när man kör 4 stickor men det varierar.

men rensa cmos innan du startar datorn första gången efter minnesinstallationen om nu xmp profilen som är laddad inte går att köra på de nya minnena så brukar du iaf kunna komma till bios och kan välja en xmp profil som skulle tänkas köras.

default så körs minnena med DDR4 jedec inställningarna vilket innebär typ 2133Mt/s och typ cl 20 eller nått sånt vilket är typ "felsäkert läge" för ramminnen som alla ddr4 ratede minnen ska klara att köras på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

teoretiskt borde det inte bli ett problem nej.

men 4 minnesstickor kan innebära att man ibland kan behöva fintuna lite för att gå stabilt men min erfarenhet är att generellt om man ser till att hålla sig till rekommenderad hastighet för cpun och stickorna iaf har liknande timings så brukar det oftast fungera att köra dem med xmp profilen ev kan nån liten putt på typ 0.01V extra minnesspänning behövas när man kör 4 stickor men det varierar.

men rensa cmos innan du startar datorn första gången efter minnesinstallationen om nu xmp profilen som är laddad inte går att köra på de nya minnena så brukar du iaf kunna komma till bios och kan välja en xmp profil som skulle tänkas köras.

default så körs minnena med DDR4 jedec inställningarna vilket innebär typ 2133Mt/s och typ cl 20 eller nått sånt vilket är typ "felsäkert läge" för ramminnen som alla ddr4 ratede minnen ska klara att köras på.

Tack för input. Eftersom minnena är identiska på papperet utgår jag från att jag inte ska få några problem men kanske bör jag kika på spänningen.

Jag kommer skapa en ny tråd för att få fler röster i frågan men tack för de råd du gett