Postnord vill att du ska vänta längre på dina brev

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Med 5 dagars leveranstid så är konkurrenter mer intressant om man behöver fysisk leverans.

Typ Citymail och liknande primärt då? De är väl inte supersnabbast heller, vad jag förstått? Rimligen håller de väl lägre pris dock eftersom de inte betjänar hela landet, så man kan ju behöva komplettera...

Eller menar du pakettjänster? Isf är det inte vad artikeln handlade om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Dela ut brev och få lönsamhet i det är inte lätt när Postnord har krav på sig att dela ut till alla adresser.

Bring och övriga aktörer kan välja fritt bland de lönsamma områdena och även kasta över mer arbete på avsändarna (högre sorteringskrav). De volymerna de delar ut är sånt som tidigare gick med Posten.

Hur man kan totalt sett få det billigare och bättre om tre-fyra aktörer i varsin bil med varsin förare ska åka efter varandra på samma vägar och stanna vid samma brevlådor övergår till viss del mitt förstånd.

Är ju såklart ett naturligt monopol, men också en samhällskritik verksamhet. Kanske dags att behandla det som det istället för att låtsas som något annat.

Sedan hjälpte det nog inte när vi (eller snarare dåvarande regering) naivt gav bort halva posten till danskarna (som snabbt beslutade att digitalisera myndighetspost).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Fast om man nu både har halverat utdelningen OCH höjt priset med 2-3ggr och dessutom sänkt kvaliteten på utdelningen eftersom väldigt mycket hamnar hos fel adressat så har jag ändå svårt att förstå varför det inte går ihop ekonomiskt. Sen har väl paketvolymerna ökat ganska mycket och jag vet inte ifall varje "gren" ska bära sina egna kostnader eller hur det är tänkt.

Minns särskilt en intervju jag hörde med Postens högsta chef någon gång strax efter millenieskiftet när denne sa att det där med "brev och paket inte var deras kärnverksamhet" - det var när alla skulle leka bank plötsligt...

Tänker man sig att 90% av breven är väck på 20 år - och höjer avgiften med gånger 3 bara.
Då har man inte närmelsevis kompenserat för intäktsbortfallet plus inflation. Då får man in 3 gånger 10% av intäkterna. En tredjedel... Skär man ned halva utdelningsdagarna så kompenserar det för den del till (men det lär inte halvera kostnaderna). Det motsvarar fortfarande inte bortfallet. De har säkert skurit på ett helt gäng fält till.

Men de åtgärderna handlar ju om att tackla de minskningar som redan skett. Gårdagens problem. Nedgången fortsätter ju. Kommande 3 år ska en fjärdedel av nuvarande intäkter bort - igen (om de går ner 10% om året). Tre år efter det ska den resan göras om ännu en gång.
Det är ett konstant tryck på att skala ner verksamheten. Men inte på antal brevlådor de ska köra ut till. De ökar.

Jag ser utmaningen framöver och avundas inte uppgiften att få den kalkylen att gå ihop.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Innan bilen kunde våra förfäder ha postutdelning flera ggr om dagen. Kanske Posten borde köpa in några hästar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hur f-n kan det vara motiverat med en sån månadslön? Läste att år 2021 höjde hon den från 583 333kr till 708 333kr. I år har hon 842 000 899 000kr. Vansinnigt...

Skulle vara intressant att veta hur den där löneförhandlingen gick till, och vilka det är som sätter lönerna?
Är ju ett statligt företag vi pratar om. Dessa löner är ju helt jävla sinnessjuka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tänker man sig att 90% av breven är väck på 20 år - och höjer avgiften med gånger 3 bara.
Då har man inte närmelsevis kompenserat för intäktsbortfallet plus inflation. Då får man in 3 gånger 10% av intäkterna. En tredjedel... Skär man ned halva utdelningsdagarna så kompenserar det för den del till (men det lär inte halvera kostnaderna). Det motsvarar fortfarande inte bortfallet. De har säkert skurit på ett helt gäng fält till.

Men de åtgärderna handlar ju om att tackla de minskningar som redan skett. Gårdagens problem. Nedgången fortsätter ju. Kommande 3 år ska en fjärdedel av nuvarande intäkter bort - igen (om de går ner 10% om året). Tre år efter det ska den resan göras om ännu en gång.
Det är ett konstant tryck på att skala ner verksamheten. Men inte på antal brevlådor de ska köra ut till. De ökar.

Jag ser utmaningen framöver och avundas inte uppgiften att få den kalkylen att gå ihop.

Fast tiden det tar att leverera till dessa brevlådor minskar eftersom Postnord tvingar/lurar BRF:er att installera postboxar. Hos oss kostade det några hundra tusen...
Först hette det att många av brevinkasten inte uppfyllde arbetsmiljökraven (för tröga, satt för lågt, öppnade inte tillräckligt mycket). Man hade inventerat över 500 brevinkast. Någon hittade sin flång nya säkerhetsdörr på denna lista och ifrågasatte riktigheten. Postnord gick runt och inventerade på nytt. Några (väldigt många har bytt till moderna säkerhetsdörrar) dörrar uppfyllde inte kraven. Nu dög heller inte belysningen i trappuppgångarna för Postnord (den dög ju tydligen första gången man inventerade). En medlem som jobbat just med belysning på arbetsplatser åkte tillbaka till sitt gamla jobb och lånade utrustning för att göra stickprov. Det visade sig att belysningen var okej för läsning UTOM i trappan mellan våningsplanen på vissa av husen - men man borde nog ändå inte läsa medan man går i trappan... Då hotade Postnord med att sluta bära ut posten så att vi skulle få hämta den på ett utlämningsställe. Jag tyckte att vi skulle låta dom göra så - de hade nog inte tyckt att det var så kul om över 500 hushåll skulle hämta sin post på samma servicesställe Tyvärr vek styrelsen ned sig och blåste några hundra tusen på postboxar. Postnord lockade ju också med att man skulle kunna få paket i dessa boxar men i verkligheten bär man såklart inte ut något som är större än ett vykort.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Bilprovningen skulle bli billigare och bättre
Resultat: Den blev dyrare

Apoteket skulle bli mer tillgänglig och billigare
Resultat: Det blev dyrare och mediciner finns inte på lager (Egen erfarnhet)

Posten skulle bli bättre och mer tillgänglig
Resultat: "Vad är post? Nej vi vill inte hantera post"

När ska Sverige lära sig att sälja ut viktiga samhällsfunktioner inte funkar?

Permalänk
Medlem

I jämförlse med vad?
Många äldre medlemmar kan kom ihåg tiden där posten kom varje dag, samma klockslag
Men yngre folk har iingenting (nästan) ingenting att jämföra med
Andra bryr sig ej, oavsätt ålder

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

Bilprovningen skulle bli billigare och bättre
Resultat: Den blev dyrare

Apoteket skulle bli mer tillgänglig och billigare
Resultat: Det blev dyrare och mediciner finns inte på lager (Egen erfarnhet)

Posten skulle bli bättre och mer tillgänglig
Resultat: "Vad är post? Nej vi vill inte hantera post"

När ska Sverige lära sig att sälja ut viktiga samhällsfunktioner inte funkar?

Dom har ju kvar systembolaget!
Seriöst. Bilprovningen är faktiskt bättre, nu finns det tider att boka med kort varsel. Vem bryr sig om om det kostar några tior eller hundralapp mer efter inflationsjustering en rätt liten kostnad i sammanhanget och isåfall finns det alltid kampanjer att leta efter.

Allt är inte privatiseringens fel. Vi kan inte klandra apoteken för att det har/är brist på material så fabrikerna står still. Det ÄR jobbigt med brist. Har själv släktig som är konstant orolig inför varje uttag då det är en bristmedicin som ej går att ersätta.

Som tidigare konstaterats har är det för små volymer av brev att köra ut och det blir knappast bättre med de priser som de tvingas/kan ta ut så priserna är en uppåtgående spiral. Ska vi dränera stadskassan och dra ned på viktigare samhällsfunktioner för att postbilarna skall harva runt helt tomma eller med några få brev? Går dock att effektivisera och de nya PostNordboxarna är förmodligen en del i det.
Om paketvolymerna slår väl ut kan jag tänka mig att det landar i brev utkört varannan dag till PostNordboxarna och så blir det en extra avgift för att få brevet utkört till brevlåda/BRF postfack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

Bilprovningen skulle bli billigare och bättre
Resultat: Den blev dyrare

Apoteket skulle bli mer tillgänglig och billigare
Resultat: Det blev dyrare och mediciner finns inte på lager (Egen erfarnhet)

Posten skulle bli bättre och mer tillgänglig
Resultat: "Vad är post? Nej vi vill inte hantera post"

När ska Sverige lära sig att sälja ut viktiga samhällsfunktioner inte funkar?

Bra skrivet, en dag hoppas man dem inser detta! Det är väl bara en tidsfråga innan privatisering på en samhällsfunktion spårar ut.

Permalänk

Senaste beställningen gjorde använde jag inte Instabox utan PostNord. Levererat till postboxen i trapphuset var bekvämt. Sen visslar jag lite och råkar bara nämna att de var sex kronor billigare. Snålt? Oh ja. Det är med lågt pris och snabbt leverans PostNord kan tävla konkurrenterna. Inte med dyrare och långsammare service.

Kivra gynnas av det här. Önskar att fler butiker använde dem. Som Synoptik och Tingstad, men även Region Jönköping för att skicka ut kallelser.

Skrivet av Steefzar:

Bilprovningen skulle bli billigare och bättre
Resultat: Den blev dyrare

Apoteket skulle bli mer tillgänglig och billigare
Resultat: Det blev dyrare och mediciner finns inte på lager (Egen erfarnhet)

Posten skulle bli bättre och mer tillgänglig
Resultat: "Vad är post? Nej vi vill inte hantera post"

När ska Sverige lära sig att sälja ut viktiga samhällsfunktioner inte funkar?

Min fetning. Här håller jag inte alls med. Tillgängligheten är klart bättre. Dessutom är det inte apoteken som sätter priserna på receptbelagda varor. Det är TLV eller Läkemedelsverket.

Dock bor jag i en av Sveriges tio största städer. Värre är det där svärfar bor. Där finns ett apotek i hela kommunen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag talar endast utav egna erfarenheter, och eftersom jag har varit ett vandrande apotek i princip hela mitt 34 åriga liv så tror jag att jag kan tala för allmänheten och har också sett förändringen från när Apoteket var statligt till när det såldes ut. Jag vet inte hur många gånger jag fått svaret "Tyvärr har vi inte din medicin på lager men vi kan beställa hem". Detta var aldrig ett problem innan. Din medicin fanns alltid på ditt lokala apotek utan snack. Visst har vi fått fler Apotek men när man ska behöva gå till flera olika Apotek för att få alla sina mediciner så är det väl ganska meningslöst?

Man behöver ju inte direkt vara raketforskare för att räkna ut att så fort det finns ett vinstintresse i något så ska marginalerna till förlust vara så låga som möjligt och då blir saker lidande. Jag som jobbat på lager en större del av mitt liv vet att det är ekonomiskt ogynnsamt att hålla en lagerkapacitet över 90%.

Tycker att den logiken kan appliceras på det mesta, visst så förändras förutsättningar och krav genom tiderna men har svårt att använda det som något svepskäl till att saker försämras, allt har inte blivit sämre men man måste också kunna se när saker har faktiskt blivit sämre.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Inom 2 dagar tycker jag är rimligt för inrikes.

Kanske med något med längre tid beroende på avstånd.
Säg exempelvis om någon i Malmö skickar ett brev till någon i Lund eller till någon i Kiruna så är det stor skillnad i avstånd.
Om det är någon i Smygehuk som brevväxlar med någon vid Treriksröset kan jag förstå om det tar mer än 2 dagar.

Samtidigt skickas brev inom Ukraina på en dag.
Men Sverige är väl ett riktigt Uland eller så har Postnord för lite krav på sig.

Permalänk
Medlem

Staten får ju ge mer pengar till Postnord eller något. Här hos mig hoppar dem över hemleveranser som man betalat för och skyller på att de inte kunde nå mig. Senast denna vecka hände detta mig.

Alternativt får de ju utvärdera personalen om det är de som kör ut som väljer att hoppa över för att slippa jobba.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

Jag talar endast utav egna erfarenheter, och eftersom jag har varit ett vandrande apotek i princip hela mitt 34 åriga liv så tror jag att jag kan tala för allmänheten och har också sett förändringen från när Apoteket var statligt till när det såldes ut. Jag vet inte hur många gånger jag fått svaret "Tyvärr har vi inte din medicin på lager men vi kan beställa hem". Detta var aldrig ett problem innan. Din medicin fanns alltid på ditt lokala apotek utan snack. Visst har vi fått fler Apotek men när man ska behöva gå till flera olika Apotek för att få alla sina mediciner så är det väl ganska meningslöst?

Man behöver ju inte direkt vara raketforskare för att räkna ut att så fort det finns ett vinstintresse i något så ska marginalerna till förlust vara så låga som möjligt och då blir saker lidande. Jag som jobbat på lager en större del av mitt liv vet att det är ekonomiskt ogynnsamt att hålla en lagerkapacitet över 90%.

Tycker att den logiken kan appliceras på det mesta, visst så förändras förutsättningar och krav genom tiderna men har svårt att använda det som något svepskäl till att saker försämras, allt har inte blivit sämre men man måste också kunna se när saker har faktiskt blivit sämre.

Det var knappast gratis för statliga apotetket att hålla i princip fullt lager. Rimligvis så fick dessutom läkemedel kasseras för att hålla den servicenivån. Är varken hållbart att kassera läkemedel när det är brist eller binda upp kapital på det sättet.
Om du jobbat så mycket på lager så borde du även se att apotekens logistik är extremt effektiv och rimligtvis vet du ett dygn innan att du behöver hämta ut.
Bättre att fler behövande kan kostnadseffektivt och snabbt ta del av den begränsade tillgången än att riskera att läkemedel behöver kasseras, det gäller både i privat och statlig regi.

Vet inte om PostNord kör så läkemedel i dagsläget, vet att de förr körde vaccin med bruten kylkedja vilket kan vara förenat med livsfara. Men det var ju bättre förr.

Permalänk
Medlem

En enkel lösning på problemet är att Postnord övergår från aktiebolag till en statlig myndighet.

Permalänk
Medlem

Om man inte klarar sina mål är det bara att sänka ribban!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Kan inte minnas senast jag fick fysisk post (brev). Har ni inte digital brevlåda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Det var knappast gratis för statliga apotetket att hålla i princip fullt lager. Rimligvis så fick dessutom läkemedel kasseras för att hålla den servicenivån. Är varken hållbart att kassera läkemedel när det är brist eller binda upp kapital på det sättet.
Om du jobbat så mycket på lager så borde du även se att apotekens logistik är extremt effektiv och rimligtvis vet du ett dygn innan att du behöver hämta ut.
Bättre att fler behövande kan kostnadseffektivt och snabbt ta del av den begränsade tillgången än att riskera att läkemedel behöver kasseras, det gäller både i privat och statlig regi.

Vet inte om PostNord kör så läkemedel i dagsläget, vet att de förr körde vaccin med bruten kylkedja vilket kan vara förenat med livsfara. Men det var ju bättre förr.

Man kanske ska nämna att tidigare var etableringen av apotek styrt av behovet. Det innebar färre apotek med åtföljande bättre omsättning av lagret. Jag besökte centrum för ett tag sedan. Det finns fem apotek inom gångavstånd. Det är självklart att det inte kan bli så stor omsättning av lagret med den överetableringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Samtidigt skickas brev inom Ukraina på en dag.
Men Sverige är väl ett riktigt Uland eller så har Postnord för lite krav på sig.

Har du någon källa för påståendet att breven i Ukraina går så snabbt?

Permalänk
Medlem

Slappna av och ta det lugnt, posten kommer när analyserna är klara...

https://omni.se/postarbetare-hittade-1-300-brev-med-knark-i-goteborg/a/2BQVxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Det var knappast gratis för statliga apotetket att hålla i princip fullt lager. Rimligvis så fick dessutom läkemedel kasseras för att hålla den servicenivån. Är varken hållbart att kassera läkemedel när det är brist eller binda upp kapital på det sättet.
Om du jobbat så mycket på lager så borde du även se att apotekens logistik är extremt effektiv och rimligtvis vet du ett dygn innan att du behöver hämta ut.
Bättre att fler behövande kan kostnadseffektivt och snabbt ta del av den begränsade tillgången än att riskera att läkemedel behöver kasseras, det gäller både i privat och statlig regi.

Vet inte om PostNord kör så läkemedel i dagsläget, vet att de förr körde vaccin med bruten kylkedja vilket kan vara förenat med livsfara. Men det var ju bättre förr.

Ja alltså du bekräftar egentligen det jag menar, att det handlar om pengar. Men är det verkligen så vi vill ha det? Skulle alla samhällstjänster vara helt och endast styrt av ekonomi så är vi snart i samma situation som USA befinner sig i. Jag vet iaf att jag inte vill ha det på det viset, men visst alla tycker vi olika. Sen har jag aldrig hört att det skulle ha slängts mediciner p.g.a. det systemet vi hade innan, men kan säkert stämma vad vet jag 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle vara intressant att veta hur den där löneförhandlingen gick till, och vilka det är som sätter lönerna?
Är ju ett statligt företag vi pratar om. Dessa löner är ju helt jävla sinnessjuka.

Det här kan ju vara fredagsölen som spökar men var det inte så att hon var själv ansvarig för sin egen löneökning?
Lite som det brukar vara när dom som bestämmer ska värdera sig själva. . . . .

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Som inhoppare på Postnord kan jag bara säga att från tå till hjässa är bolaget helt verklighetsfrånvänt och styrt av inkompetenta idioter på varje nivå. Det är hur mycket skit som helst som pågår inom bolaget som allmänheten inte har någon aning om, t.ex. hur hela sorteringsavdelningen inte bara anses vara ett rent skämt utav mellancheferna, lastbilsförarna och brevbärarna utan rent ut sagt är avskydd för sin totala inkompetens, eller hur brevbärare konstant lever med rädslan av att bli av med sina jobb för arbetsvolymen är för låg, tycker cheferna. . . trots att det konstant är problem med personalbrist på samma postkontor även fast de har flertalet inhoppare på tillsvidare-avtal. Platschefer sitter konstant fast i överflödiga möten där inget görs och som planeras med kort kort varsel; mobilerna som man använder är föråldrade, kan mer än hälften av tiden inte skanna in paketen rätt och styrs via en app där inget kan korrigeras om man gör något fel; nästan varenda skolungdom som bor ensam bor illegalt och är inte skriven på adressen de bor på och är därför inte med i systemet utan måste skrivas både in och ut manuellt, något som är svårt när man inte vet namn på dem och inte kan söka på dem för de är för unga; jättemånga glömmer eller ignorerar att anmäla flytt till antingen Skatteverket eller Adressändring, så det blir fel i systemet som måste korrigeras manuellt; en majoritet av postlådar saknar namn, jättemånga har gamla namn kvar om de är uppmärkta och många är märkta fel; bilarna faller isär för man har helt enkelt inte har tid eller möjlighet att lämna in dem för ordentlig service och underhåll. . . . Det är totalt kaos internt.

Och sen att vår förbannade VD ska ha så absurd lön när skutan styrs så ofantligt dåligt är bara skrattretande.

Permalänk

Jag tänkte vid den senaste portohöjningen till hutlösa 18 kr att PostNord verkar falla sönder och samman. Jeff Bezos säger att han med Amazon satsar helhjärtat på sådant som han vet kunderna kommer efterfråga även i framtiden, som låga priser och snabba leveranser. PostNord verkar göra precis tvärt om...

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

Bilprovningen skulle bli billigare och bättre
Resultat: Den blev dyrare

Apoteket skulle bli mer tillgänglig och billigare
Resultat: Det blev dyrare och mediciner finns inte på lager (Egen erfarnhet)

Posten skulle bli bättre och mer tillgänglig
Resultat: "Vad är post? Nej vi vill inte hantera post"

När ska Sverige lära sig att sälja ut viktiga samhällsfunktioner inte funkar?

Bilprovningen blev dyrare men fick mycket bättre tillgänglighet ifråga om antal anläggningar och öppettider.
Samt statliga bilprovningen började bjuda på kaffe och har inte lika tjurig personal som förr.

Apoteket: Mediciner på recept som innefattas av förmån har samma priser, tillgänglighet mycket bättre.

Posten: Megamycket bättre tillgänglighet. Vi som minns köerna på postkontoren får mardrömmar bara vi tänker på dem.

Permalänk
Medlem

Versamheter som den här borde ha ett statligt alternativ, som inte arbetar vinstdrivande. Allt kan inte säljas ut.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på när jag väntade på en kallelse till sjukhuset för ett antal år sedan och detta skulle (för någon ogrundlig anledning) bara kunna ske via post. Gick där och väntade.. och väntade och väntade. Till sist kom brevet. En vecka efter att jag skulle varit på undersökningen och tre veckor efter det skrivits ut. Så där åkte man på en avgift eftersom landstinget (som det var då) vägrade acceptera att Posten gjort fel och att deras system kunde moderniseras. Tåls att nämnas att jag då bodde i en lägenhetsbyggnad centralt.

Det kombinerat med alla paket och brev som de genom åren "tappat bort" gör ju att man inte direkt har något förtroende för Postnord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag hade också haft svårt med ekonomin om jag betalat min VD 899 083 kronor i månaden!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kingsthrone:

Jag tänkte vid den senaste portohöjningen till hutlösa 18 kr att PostNord verkar falla sönder och samman. Jeff Bezos säger att han med Amazon satsar helhjärtat på sådant som han vet kunderna kommer efterfråga även i framtiden, som låga priser och snabba leveranser. PostNord verkar göra precis tvärt om...

Är det inte tvärt om då? Att postnord satsar på samma sätt som bezos förespråkar?
Postgången har gått ner med 90% på 20 år!
Varje år minskar skickade brev kring 10% till och så kommer det rimligen fortsätta ticka ner även framöver. Snigelposten fasas ut för att vi håller på att digitalisera informationsleveranser.

Ska postnord satsa helhjärtat på sådant som de vet att kunderna inte efterfrågar lägre - redan nu men än mindre i framtiden?
Det om något hade väl varit tvärt om bezos predikan 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled