Strul med konvertering ifrån .skp (Sketchup) till .obj/stl (Fusion 360)

Permalänk

Strul med konvertering ifrån .skp (Sketchup) till .obj/stl (Fusion 360)

Hej.

Har en kanske lite annorlund fråga, men jag har fått till mig lite ritning som är tillverkade i Sketchup och dessa ska sedan nu skrivas ut i MDF via en CNC maskin. Men de själva arbetar med Fusion 360 och ville ha filerna som .obj eller .stl.

Jag har provat att exportera ifrån Sketchup till dessa format, men bilderna ser inte alls lika ut.

Skulle vara tacksam om någon som kanske har lite koll på programen kan guida mig i vad jag kanske gör fel.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på området, men har håller på med lite 3d modellering på fritiden. Kort sammanfattat så stödjer inte fusion 360 att direkt öppna en sketchup fil, så du måste konvertera till en .obj eller .stl. Nackdelen med det är att filtyperna endast stödjer "skalet" (mesh) av objektet men inte de solida kropparna som fusion förväntar sig. En .stl kan också bara bestå av trianglar vilket är varför du får så konstiga linjer när du öppnar din stl fil. Så detta är att förvänta sig.

Troligtvis kan de nog använda sig av den filen du exporterat, men kan ju vara bra att kolla med dem först.

https://forums.autodesk.com/t5/fusion-design-validate-documen...