Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tror att du hade tänkt detta som en slutgiltig färdig produkt istället för att se det som en devkit? För det låter så på dina förväntningar.

Det finns såklart nästan inga applikationer som kan erbjuda AR/VR eftersom ingen har haft tillgång till den och bygga något.
Det är vad som förväntas skapas nu när utvecklare får access, annars är det ju bara iPad-mjukvara på en iPad som sitter monterad på ditt ansikte

Quest 3 är ju en "klar" produkt som itererat i flera år och började med Oculus devkiten och mjukvara finns där.
De mest lyckade lösningarna har överlevt och de dåliga försvunnit.

Räkna med att samma resa händer här, om Apple vill satsa så länge. Mängder med saker kommer säkerligen optimeras, plockas bort och ersättas med något som fungerar bättre. Tidiga versioner av Oculus devkitten hade inte ens handkontroller utan det var 3e part som hackats in så man kunde lira Half Life 2 etc med handrörelser, och även om Oculus plogade vägen för alla andra så måste man börja resan någonstans.

Jag tycker att den verkar mer färdig än vad jag öht trodde. Men så var min förväntan att jobba med skrivbord på datorn ungefär som man kan köra på PC-headsets

Och jag har tänkt köpa denna så fort den kommer till Sverige och det fungerar med mitt synfel.
Men så har jag varit ett stort fan av Cyberpunk hela livet och AR är verkligen något jag vill ha i mitt liv

Jag är dock lite skrämd över att det är iPad OS i botten, det betyder Safari med skitdåliga adblockers istället för Firefox med uBlock Origin och Yescript. Får nog arbeta en hel del med DNS-blockering och väl utvalda sidor

Men eftersom det är samma utvecklingsramverk utgår jag från att det går att sideloada mjukvara precis som på andra iOS-enheter. Alltså att sålänge man har källkoden till programvaran är det bara att kompilera, signera och installera. Så kanske detta kan bli retro-spelenheten i hemmet

Visst, det är klart att det inte finns något färdigt ekosystem för dem att ta av, men bara det att de inte ens bemödat sig, trots alla miljarder, att slänga ihop en serie testprogram som demonstrerar lite roligare interaktioner är trist. Lite grundläggande spel och roliga grejer som utnyttjar AR.

Men det har ju att göra med vilken kundbas de vill ha också såklart. Jag är ju själv totalt ointresserad av videosamtal, ta/titta på foton, titta på film osv. med en HMD. Jag vill ju ha spel och spännande upplevelser som Google Earth, rymdsaker osv.

Jag har båda devkittsen från Oculus och har haft Vive, WindowsMR, Quest, Quest 2 osv. så jag är inte jätteimponerad av att kunna sätta ut fönster runt omkring mig, som vissa recensenter verkar/låtsas vara.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett ett antal recensioner känns det i nuläget inte som att den är värd 50 000 kr. Ha-begäret är stort, men inte så stort. Hade den levt upp till hypen hade jag betalat det. Men man får väl se vad folk säger efter att ha använt den ett tag, hur mycket och hur häftiga appar som kommer till den, vilka förbättringar Apple gör med mjukvara (kunna se flera skärmar från MacBook t ex) osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Efter att ha sett ett antal recensioner känns det i nuläget inte som att den är värd 50 000 kr. Ha-begäret är stort, men inte så stort. Hade den levt upp till hypen hade jag betalat det. Men man får väl se vad folk säger efter att ha använt den ett tag, hur mycket och hur häftiga appar som kommer till den, vilka förbättringar Apple gör med mjukvara (kunna se flera skärmar från MacBook t ex) osv.

dom behöver snabbast komma med en avskalad variant, t.ex utan den der freaky skärmen som visar dina ögon, samt ligga under 2k usd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

inget som videos som ropar siri.. mina homepods goes bananas here

Jag älskar när Siri avbryter föreläsningar på universitet 😂 Det är som tur var nästan alltid föreläsarens telefon.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag är kanske en minoritet men jag tycker inte en "video-ruta" som visar plytet på nån när man kör Skype, Facetime eller whatever inte tillför ett dyft. Vill träffas IRL, iövrigt duger bara prat gott. Så att "persona-animeringen" är janky är ännu en grej som är struntsamma, imo.

Men som sagt, OM snorbilliga Quest 3 t.ex. har bättre "edge-to-edge clarity" så är det epic fail Apple.

Dubbel negation? Får det till du tycker det är viktigt om jag läser som en advokat

Men ja det känns ju sjukt bortkastat och konstigt fokus för ett vr headset.

Quest 3 har bra fokus ända ut och faktiskt inte mycket till hyss för sig. Fast just kantskärpa är ju inte lika viktigt som den totala fov som är skarp. De hade ju kunnat kapa fov än mer för att få allt skarpt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dubbel negation? Får det till du tycker det är viktigt om jag läser som en advokat

Men ja det känns ju sjukt bortkastat och konstigt fokus för ett vr headset.

Haha, ja. Blev lite väl mkt inte...

Tycker inte det är konstigt alls att de har försökt lösa "visa ett rörligt fejja" biten. Det är "en thing" för många vid konversationer via mobil, padda, dator eller whatever.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är en Apple-nörd av rang sen 4 år tillbaka och såg fram emot denna. Men efter att ha sett recensioner från dem som faktiskt köpt den dyra leksaken så inte så mycket längre. I alla fall tills priset sänks med minst 20 000kr för det den erbjuder idag.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag är en Apple-nörd av rang sen 4 år tillbaka och såg fram emot denna. Men efter att ha sett recensioner från dem som faktiskt köpt den dyra leksaken så inte så mycket längre. I alla fall tills priset sänks med minst 20 000kr för det den erbjuder idag.

Den är ju inte släppt än så jag tror inte de köpt den iofs... Edit: ett inte för lite den här gången.

Intressant dock, recensionerna har väl överlag varit väldigt positiva, vad fick dig att ändra dig?

(Ja priset är förstås åt he*ete men det har ju varit känt i ett halvår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den är ju släppt än så jag tror inte de köpt den iofs...

Intressant dock, recensionerna har väl överlag varit väldigt positiva, vad fick dig att ändra dig?

(Ja priset är förstås åt he*ete men det har ju varit känt i ett halvår)

Recensenterna är till stor del positiva, men sedan lägger de in någon brasklapp som gör att det hela inte alls verkar så bra. En av dem lät som om han jobbade som försäljare på Apple och pratade i nästan hela recensionen om hur fantastisk den var på alla sätt, men i slutet nämnde han att en nackdel var att han inte orkade ha den på sig mer än 30 minuter i taget...

Jag får också känslan av att recensenterna är lite rädda för att säga vad de egentligen tycker om den. De riskerar ju att framstå som idioter om de säger att den är fantastisk men alla hatar den eller tvärt om, och på några dagar kanske det är svårt att säga om det faktiskt är något de kommer använda när den inte längre har den där "nytt-och-häftigt-känslan" längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

svårt att säga om det faktiskt är något de kommer använda när den inte längre har den där "nytt-och-häftigt-känslan" längre.

This! Det kommer nog bli en duktig baksmälla när nyhetens behag har lagt sig.

Och en jätteutmaning att hålla "liv" i produkten innan den lanseras på bred/bredare front om 1-2 år eller nör det nu blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den är ju släppt än så jag tror inte de köpt den iofs...

Intressant dock, recensionerna har väl överlag varit väldigt positiva, vad fick dig att ändra dig?

(Ja priset är förstås åt he*ete men det har ju varit känt i ett halvår)

Ah.. jag har missförstått. Jag trodde den var släppt, men det var bara till vissa utvalda tydligen.
Jag har förvisso inga större problem att betala de 35000+ kronorna, men baserat på "real life" recensioner så verkar det inte vara mycket för en vanlig dödlig som det erbjuder, än så länge i alla fall. Visst, bildkvalitén är ljusår från Questarna osv. men vad ska man använda den till - för det priset. Jag kan tänka mig betala typ 10 000-15 000 för att ha den som leksak i några timmar (så som jag haft Quest 2) men sen har jag inte fantasi nog att föreställa mig vad jag skulle använda den till.

När jag såg den första reklamen om denna så föll jag för den enorma skillnaden i bildkvalité och AR-möjligheterna. Och inte minst att man skulle kunna se högupplöst film och dylikt. Det var en otrolig besvikelse jag hade först med Vive och sen med Quest 2, jag inbillade mig att film och egentligen allt som var filmat, framförallt i 360 skulle vara något mer än en en bildkvalité som man fick från en tjock-tv med förstoringsglas framför.
Men sen dess har eftertankens kranka blekhet övermannat mig och jag tänkt lite mer realistiskt på vad jag skulle kunna få ut av den i verkligheten kontra priset. Men jag ska aldrig säga aldrig, jag väntar bara på en ny Steve Jobs som har visioner som jag inte kan föreställa mig

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Sedan verkar det dåligt att batteriet inte har en kontakt utan sitter fast ihop med sladden. Blir alltid strul med såna kablar efter ett tag om man reser med dem mycket. Och man måste hantera dem mer varsamt, därav instruktionen att vira sladden längs med kortsidan istället för långsidan, som folk säkert inte kommer följa.

Verkar vara kontakt till batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ah.. jag har missförstått. Jag trodde den var släppt, men det var bara till vissa utvalda tydligen.
Jag har förvisso inga större problem att betala de 35000+ kronorna, men baserat på "real life" recensioner så verkar det inte vara mycket för en vanlig dödlig som det erbjuder, än så länge i alla fall. Visst, bildkvalitén är ljusår från Questarna osv. men vad ska man använda den till - för det priset. Jag kan tänka mig betala typ 10 000-15 000 för att ha den som leksak i några timmar (så som jag haft Quest 2) men sen har jag inte fantasi nog att föreställa mig vad jag skulle använda den till.

När jag såg den första reklamen om denna så föll jag för den enorma skillnaden i bildkvalité och AR-möjligheterna. Och inte minst att man skulle kunna se högupplöst film och dylikt. Det var en otrolig besvikelse jag hade först med Vive och sen med Quest 2, jag inbillade mig att film och egentligen allt som var filmat, framförallt i 360 skulle vara något mer än en en bildkvalité som man fick från en tjock-tv med förstoringsglas framför.
Men sen dess har eftertankens kranka blekhet övermannat mig och jag tänkt lite mer realistiskt på vad jag skulle kunna få ut av den i verkligheten kontra priset. Men jag ska aldrig säga aldrig, jag väntar bara på en ny Steve Jobs som har visioner som jag inte kan föreställa mig

Du behöver faktiskt inte betala 50000 med svenskt påslag. Redan quest 3 går faktiskt utmärkt se film med. Varjo Aero än vassare men det har vart största frustrationen med tidigare headset. Sde som 720p projektorer. Potentialen för hemmabio har ju vart uppenbar.

Bigscreen beyond känns kanske lämpligast för ändamålet. Bittert bara att ska man se 3d film utan att tippa och hålla på så verkar man behöva punga ut med 50k.

Hade också vart grymt om man kunde koppla avp rakt in i en blurayspelare och slippa va låst till div streamingtjånster

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Start building spatial apps for Apple Vision Pro with Unity: https://blog.unity.com/engine-platform/spatial-apps-for-apple...

Permalänk
Medlem

Jag spår att Vision Pro kommer att bli en tech-leksak for Rika Apple nördar, det blir nog den största hitten på reklambolaget och designer avdelningen på möbelföretaget ibland hipster typerna som ska visa sig trendiga och ta "steget" framåt.

Har en Quest 3, den har stått o dammat i 1 mån nu, har haft den i ca 1.5 mån. Dom första 14 dagarna var som bäst, bättre känsla än min HTC Vive som har legat och dammat i min skuff sen 2016, tog den fram när Alyx utkom, fantastisk spel, men...det var bara det, och inget mera.

Jag spelade med Quest 3 i går då jag ville prova lite VR igen, samma fantastiska förstagångs känsla, så det är faktisk bra att den är helt trådlös och stand-alone, detta ville jag aldrig ha gjord med min nu urgamla HTC vive, för mycket bök att sätta upp den igen.

Och det är just det här med "böket". Det är ju inte just super-behagligt att ha på sig en sådan skidmask. Visst är det roligt, men tänk över detta:

Quest serien har hundratals med 3D spel och appar, bara en handfull av dom är på riktig bra och man gillar över längre tid.
Den har tillgång till PCVR, Meta store, Steam-VR butiken och även nu vanliga Unreal Engine spel, men det är inte HELT samma sak, kul, men lite så att man spelar normalt istället.

Det som är typisk för VR, och även var typisk i 2016 - är att det är samma grej, lågt urval av AAA+ spel, det mesta är bara "cartoony" spel med skakande hand, lite som att ha en gummihandske på sig utan kontroll, man får inte samma känsla som vid tangentbord, mus eller kontroller, även om Quest 3's kontroller är bra, är det fortfarande en "glidande" känsla - lite hit & miss styrning och man ska alltid ha händerna inom räckvidd för att kamerorna ska se dom, annars flyter dom iväg.

VR180 (youtube VR) är skitbra, jätte fantastisk första gången, men upplösningen på kamerorna är SÅ låg på 99 procent av alla Youtube VR (och jag svär, på 14 dagar råkade jag se ALLA som fanns). Så det är lite som vid 4K teve för 8 år sen när det bara inte fanns nån youtube videos annat än koncept-demos att spela upp, man blir uttråkat och "seen it, done that, it was fun for a while" känsla.

Den bästa upplevelsen jag har haft av "content" är dessa Animationer som Quest användare gör gratis och för skojs skull, dom är verkligen ett blick in i hur VR kan bli, speciellt med den bra upplösning som nu finns, men en vecka eller så, så har du sett alla dom med.

Konklusion, även med PCVR + Meta + Youtube VR + Steam i EN VR konsol, så finns det inte riktig bra nog urval till att du blir tillräcklig upptagen med VR varje dag, inte ens varje vecka.

Visst är det kul med en gigantisk videoskärm, men när vi har våra 75-98" skärmar idag, så blir det lite "meh" att ha på sig en tung skidmask hela tiden, absolut intet nåt du vill göra varje dag, och du kan inte titta ihop med familjen.

I sängen är den ganska kul, lite som en surfmask till ansikten, så det använder jag den lite till då och då om jag inte får sova.

Men Apple Vision pro är även inlåst i Apples eget univers, med drakoniska restriktioner med en prislapp som säger "pro" - men med ett pyttelitet urval av "content" som inte lär öka snabbt med dom restriktionerna Apple har lagd på sin egen värld.

Jag tror den har redan floppat, före lanseringen, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Fast ärligt hur många här har 75-98" som vi sitter 2 cm ifrån? Jag blir smått idiotförklarad för jag sitter 40 cm från 48"

Känns som 27" är ändå rätt genomsnittligt fortfarande. De som kör tv sitter vad det verkar ca 3 meter ifrån i snitt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag spår att Vision Pro kommer att bli en tech-leksak for Rika Apple nördar, det blir nog den största hitten på reklambolaget och designer avdelningen på möbelföretaget ibland hipster typerna som ska visa sig trendiga och ta "steget" framåt.

Har en Quest 3, den har stått o dammat i 1 mån nu, har haft den i ca 1.5 mån. Dom första 14 dagarna var som bäst, bättre känsla än min HTC Vive som har legat och dammat i min skuff sen 2016, tog den fram när Alyx utkom, fantastisk spel, men...det var bara det, och inget mera.

Jag spelade med Quest 3 i går då jag ville prova lite VR igen, samma fantastiska förstagångs känsla, så det är faktisk bra att den är helt trådlös och stand-alone, detta ville jag aldrig ha gjord med min nu urgamla HTC vive, för mycket bök att sätta upp den igen.

Och det är just det här med "böket". Det är ju inte just super-behagligt att ha på sig en sådan skidmask. Visst är det roligt, men tänk över detta:

Quest serien har hundratals med 3D spel och appar, bara en handfull av dom är på riktig bra och man gillar över längre tid.
Den har tillgång till PCVR, Meta store, Steam-VR butiken och även nu vanliga Unreal Engine spel, men det är inte HELT samma sak, kul, men lite så att man spelar normalt istället.

Det som är typisk för VR, och även var typisk i 2016 - är att det är samma grej, lågt urval av AAA+ spel, det mesta är bara "cartoony" spel med skakande hand, lite som att ha en gummihandske på sig utan kontroll, man får inte samma känsla som vid tangentbord, mus eller kontroller, även om Quest 3's kontroller är bra, är det fortfarande en "glidande" känsla - lite hit & miss styrning och man ska alltid ha händerna inom räckvidd för att kamerorna ska se dom, annars flyter dom iväg.

VR180 (youtube VR) är skitbra, jätte fantastisk första gången, men upplösningen på kamerorna är SÅ låg på 99 procent av alla Youtube VR (och jag svär, på 14 dagar råkade jag se ALLA som fanns). Så det är lite som vid 4K teve för 8 år sen när det bara inte fanns nån youtube videos annat än koncept-demos att spela upp, man blir uttråkat och "seen it, done that, it was fun for a while" känsla.

Den bästa upplevelsen jag har haft av "content" är dessa Animationer som Quest användare gör gratis och för skojs skull, dom är verkligen ett blick in i hur VR kan bli, speciellt med den bra upplösning som nu finns, men en vecka eller så, så har du sett alla dom med.

Konklusion, även med PCVR + Meta + Youtube VR + Steam i EN VR konsol, så finns det inte riktig bra nog urval till att du blir tillräcklig upptagen med VR varje dag, inte ens varje vecka.

Visst är det kul med en gigantisk videoskärm, men när vi har våra 75-98" skärmar idag, så blir det lite "meh" att ha på sig en tung skidmask hela tiden, absolut intet nåt du vill göra varje dag, och du kan inte titta ihop med familjen.

I sängen är den ganska kul, lite som en surfmask till ansikten, så det använder jag den lite till då och då om jag inte får sova.

Men Apple Vision pro är även inlåst i Apples eget univers, med drakoniska restriktioner med en prislapp som säger "pro" - men med ett pyttelitet urval av "content" som inte lär öka snabbt med dom restriktionerna Apple har lagd på sin egen värld.

Jag tror den har redan floppat, före lanseringen, tyvärr.

Det där är bara personligt tyckande att det bara "håller 1 vecka" osv.
Du har helt enkelt antingen inte hittat nått som passar dig eller så finns det helt enkelt inte nått för dig.
Du kanske tex hellre föredrar att sitta ner och spela det är helt ok. Kanske VR inte är ens grej, då får man bara acceptera och erkänna det. Det krävs mer av att spela och använda VR och man måste vilja, har man viljan så är det inga problem och jag tänker att samma gäller oavsett om det är Quest, Index eller Apple Vision Pro.
Jag använder en Quest 3 nästan varje dag, jag spelar HELLRE VR-spel än vanliga spel. Jag spelar bara vanliga spel som jag är "spelsugen" och inte har möjlighet för VR.
En del gillar att umgås i VR och vet personer som kan spendera hela dagen där nästan. Det finns dom som gillar se film osv, kanske i kombination att umgås med andra.

Flopp, död osv och löjliga jämförelse med 3dtv läser man stup i ett och aldrig har det stämt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Redan en Bobo-mod, utan stilpoäng:

Permalänk
Medlem

Opinions are like assholes och så vidare, men såg nedan omdömen på Reddit från en Quest 3-användare. Verkar inte vara nån slump att Metas Douglas Lanman satsat helhjärtat på LCD, förutom pixel smear så är det större förluster i ljusstyrka med OLED och pannkakslinser.

Citat:

TLDR - You are not missing out on much.

Gonna do a quick numbered comparison AVP to Q3 - More thoughts in a later post just wanted to let everyone know they are not missing out on much.

AVP:

10/10 Resolution

10/10 Color

9/10 User experience

3/10 Weight on face

5/10 FOV

Q3:

7/10 Resolution

5/10 Color

8/10 User Experience

9/10 Weight on face

8/10 FOV

Why do I say you are not missing out on much?

The pixel smear is horrendous. Apple didn’t solve OLED Mura/Pixel smear and it is extremely off putting and disorienting to turn your head just a little to fast. Not even that fast, just a little fast. Like normal head turning speed.

I would wait for Q Pro 2 if you were looking to upgrade. If Apple can’t solve the pixel smear/mura of OLED tech then no one can. The Quantum dot mini-LED LCD tech of Q Pro 1 was the true king. The only disappointing thing about the Q Pro 1 was the resolution - which Q3 improved but it was sadly LCD so colors/dynamic range were a downgrade over Q Pro.

Also, the “180 3D 8k” immersive experiences are more like 160. And half of the scenes are lowered FOV. Prob about 120-130, not much but it takes away from the immersion when you can’t see the ground or sky completely when you look 100% up, down, left, right.

Although the sharpness at that resolution with the AVP panels is jaw dropping, the pixel smear is horrendous.

Also, my eyeballs are already tired from having to physically look at every thing I’m clicking, instead of just using my hands or controllers to point.

Gonna get right to work on mastering my Q2/Q3 immersive 180 3D 8k experiences for AVP. Someone’s gotta put some decent 180 content out there for everyone if Apples gonna drop the ball on it. They should call it Apple 160 3D 8k experiences.

Edit: It’s ridiculously heavy. Nothing like how light Q3 is, so it’s a bit uncomfortable.

FOV is lower than Q2 on Vertical axis and about the same FOV as Q2 on horizontal axis. You read that right it’s lower that Q2 (Q3 is higher FOV for all axis)

Edit 2: The small oval FOV isn’t even fully usable, because if you look close to the edges of the FOV there is distortion and color shift on the last 5-10 degrees. The lenses themselves are distorting it.

Permalänk
Medlem

Jag har då ägt vr med oled paneler utan problem med pixel smear och det var flera år sen. Lcd har ju större problem på den fronten med sina responstider?

Undrar om det inte är kameranslatencer han reagerar på när han inte kör fullt ut i vr

Ljusstyrka är ju generellt en fördel med lcd dock. Värre med gråskalor och svärta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har då ägt vr med oled paneler utan problem med pixel smear och det var flera år sen. Lcd har ju större problem på den fronten med sina responstider?

Undrar om det inte är kameranslatencer han reagerar på när han inte kör fullt ut i vr

Ljusstyrka är ju generellt en fördel med lcd dock. Värre med gråskalor och svärta

Fanns en teori om varför i samma tråd:

Citat:

Thinking about it more, it is likely they cranked up persistence to increase brightness enough to make it HDR compliant. Future iterations may be able to fix pixel smear if they can increase pixel brightness even further without cheating and increasing persistence. But it will be hard, as it already has to be stupid bright to be HDR through a light reducing lens.

Permalänk
Medlem

lösningen är väl tvärtom. Sänka ljusstyrkan med hjälp av bfi. Men tanken är ju att man ska inte spela med den det är måhända okay för film och jobb när man håller huvudet någorlunda stilla

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Låter som samma "problem" som PSVR2 som också är klassad som HDR.
Men mura, trodde inte det var en grej på micro oled?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=UvkgmyfMPks

Casey Neistat (berömd vloggare) springer omkring med Vision Pro på New Yorks gatorna och tunnelbana samtidigt som en annan person filmar honom och man ser även folks reaktioner runt omkring. Ganska underhållande, jag har inte sett någon som använt dem ute bland folk innan. Man ser tydligt hur field-of-view är begränsad så han måste se sig omkring på ett onaturligt sätt (lite som när man spelar "tratt-fotboll") och han ser väldigt goofy ut och alla tittar på honom och tar kort osv. Efteråt säger han något i stil med (sammanfattat och översatt med ChatGPT):

Citat:

Han berättar om hur han bar dem hela dagen och hur det, efter ett tag, fick hans hjärna att glömma att han tittade genom kameror och skärmar. Han beskriver en ögonblicklig insikt när han satt på en bänk i Times Square och såg på olika digitala skärmar sväva omkring, samtidigt som den verkliga världen fortsatte runt honom. Han tror att dessa glasögon representerar framtidens gränssnitt för all datoranvändning när man krymper ner dem. Man kommer inte ha en vanlig mobiltelefon längre.

"Jag vet inte om jag kan rekommendera dig att köpa den här produkten för $4,000 för jag kan lova att det här kommer vara den sämsta Vision Pro Apple någonsin kommer göra, de framtida versionerna kommer vara så mycket bättre."

Den där sammanfattningen låter iofs sämre än det han sade . Men svårt att veta riktigt om han är lyrisk för upplevelsen i sig eller om han är lyrisk för att ha fått en inblick i hur det kommer bli i framtiden när tekniken är ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara varför vi skulle vilja springa runt med vr hjälm på stan? Folk begår ju riskabla laseroperationer för att slippa glasögon

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Frågan är bara varför vi skulle vilja springa runt med vr hjälm på stan? Folk begår ju riskabla laseroperationer för att slippa glasögon

AR på stan menar du väl? Jag ser behovet av AR som självklart, man vill få intressant, nyttig information rakt i synfältet utan att plocka uppmobilen. När man är inne och handlar så genom att endast se på varann får man den information som man önskar, det kan vara priser på andra ställen eller en 3D bild som visar den utan lådan.

En helt annan fråga är när AR blir så bra så folk vill acceptera de brister som AR kommer med? Jag ser det som övergång till smartphones, argument som minst 2 veckors batteritid, kunna tappas från hög fallhöjd utan skör display, högst väga runt 80gram offrade folk för fler funktioner.

Så min gissning är år 2050 kanske många har AR på sig ute i stan, ja det är väldigt många år det, men det kommer ta tid innan det blir bra. Om man ser på smartphones hade nördar slutet av 90talet, det dröjde till runt 2010 innan de riktigt slog igen på större skara så att "alla" ville ha en sådan.

*edit*
När man gissar tider. Så tycker jag ofta att på 10år så det enda som händer är att saker blir lite bättre, det kan ha kommit något nytt som ej riktigt är bra ännu. Men hoppar vi tillbaka till år 2014 så har nog de flesta här på forumet samma typ av hårdvara som idag, inget direkt överanskande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

AR på stan menar du väl? Jag ser behovet av AR som självklart, man vill få intressant, nyttig information rakt i synfältet utan att plocka uppmobilen. När man är inne och handlar så genom att endast se på varann får man den information som man önskar, det kan vara priser på andra ställen eller en 3D bild som visar den utan lådan.

En helt annan fråga är när AR blir så bra så folk vill acceptera de brister som AR kommer med? Jag ser det som övergång till smartphones, argument som minst 2 veckors batteritid, kunna tappas från hög fallhöjd utan skör display, högst väga runt 80gram offrade folk för fler funktioner.

Så min gissning är år 2050 kanske många har AR på sig ute i stan, ja det är väldigt många år det, men det kommer ta tid innan det blir bra. Om man ser på smartphones hade nördar slutet av 90talet, det dröjde till runt 2010 innan de riktigt slog igen på större skara så att "alla" ville ha en sådan.

Fast varför skulle man vilja ha kass mobilinfo i nyllet hela tiden. Jag tror inte det är något man önskar ens sin värsta fiende. Jag gör då allt för att slippa stressande notiser i mobilen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x