två olika märken på RAM DDR3 kommer alla fyra funka?

Permalänk
Medlem

två olika märken på RAM DDR3 kommer alla fyra funka?

Godkväll kära Sweclockers!
Hoppas ni har en fin kväll.

Det är nämligen så att syrrans unge fyller 12 år på lördag och syrran och hennes kille köpte en begagnad dator från en snubbe för inte så stora pengar, då jag visste att han inte hade så särskilt bra komponenter för han klagade på att han inte ens kan spela Fortnite på sin burk, i can feel the pain för varit i samma sits som barn så vill gärna hjälpa till.
Han har nätagg på 750W så det är inga problem.

Han har 2047MB Nvidia Geforce GTX 960 Gigabyte just nu, 16GB DDR3 @ 667MHz, ASUS Z87-K ATX är hans moderkort.
Jag har en dator som har några år på nacken men den funkar felfritt än idag lol, men köpte en helt ny gaming pc som jag plockade delarna hos inet så fick dom bygga den åt mig.
Och jag har ej råd att köpa nya delar till honom så jag studerar och ej har så mycket pengar att lägga ut, så jag tänkte ge honom mitt gamla kort som jag ej har någon användning för Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1, blir en liten uppgradering iaf.
Så har jag även 4 st DDR3 ram minnen som ligger på 1600MHz, saken är att 2 st är märket G.skill 8GB sammanlagt 4 på varje, de andra två är då Corsair, 1600MHz 2GB på varje sticka 4 sammanlagt, när jag hade alla dessa fyra ram minnen i datorn så fick jag upp att jag hade 12GB ram sammanlagt, men han har ju ASUS Z87-K ATX ( https://www.memory4less.com/asus-computer-system-board-z87-k-... ) och jag undrar om de kommer vara något problem? Tänker mest på moderkortet då.
För jag har för mig att DDR3 är lite snällare när man mixade märken på ram minnerna?
För jag antar att om de funkar och 12GB kommer upp att jag ska ersätta hans gamla med mina? För mina har ju 1000MHz mer i hastighet, tänker på förlusten på de 4GB, men d

et borde väl inte spela sån jätte stor roll?

Har även en 870 EVO 500GB SSD som jag ej har ens använt som jag tänkte ersätta hans gamla HDD och ha hans gamla hårddisk som extra utrymme.

Och när jag ska byta grafikkort så avinstallerar jag först grafikkorts drivrutiner, sen tar jag ut grafikkortet stoppar in mitt laddar hem nya drivrutiner till mitt kort ? ( om det är fel ordning kan du säga vad jag ska ta först ^^.)
Och hur tar jag bort alla gamla grafikkorts drivrutiner? Är det med något program som används då? Han kör nog troligtvis på windows 8 på burken.
Är väl ganska säker på att det kommer fungera men vill dubbelkolla med er kunniga människor innan jag börjar röra runt i grytan.
Sorry om det blev lite rörigt men trött efter en lång dag :).
Laddar upp en bild på ram minnen som jag har.
Hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll!

mer info
Permalänk
Medlem

Du blandar ihop MHz och MT/s, eller snarare är det tillverkarna som gör det. DDR4-1600 har i själva verket en klockfrekvens på 800 MHz, men DDR (Double Data Rate) jobbar två gånger per klockcykel vilket ger en effektiv klockfrekvens på 1600 MHz. Eller mer korrekt 1600 MT/s, d.v.s. 1600 miljoner överföringar per sekund.

Det handlar med andra ord om DDR4-1333 vs DDR4-1600, så skillnaden är egentligen inte så stor. Det som vore en uppgradering vore i så fall att köra 4x8GB istället, men tveksamt om det kommer göra någon egentlig nytta på en så gammal dator.

2x8 + 2x2 är för övrigt 20GB, så fick du bara ut 12GB så är det troligtvis en av 8GB-stickorna som är trasiga alternativt fel på moderkortet. (Tillägg: Ok, ser nu att det handlar om 2x4 + 2x2, så då är 12GB korrekt. Men 16GB är nog bättre än aningen snabbare minnen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du blandar ihop MHz och MT/s, eller snarare är det tillverkarna som gör det. DDR4-1600 har i själva verket en klockfrekvens på 800 MHz, men DDR (Double Data Rate) jobbar två gånger per klockcykel vilket ger en effektiv klockfrekvens på 1600 MHz. Eller mer korrekt 1600 MT/s, d.v.s. 1600 miljoner överföringar per sekund.

Det handlar med andra ord om DDR4-1333 vs DDR4-1600, så skillnaden är egentligen inte så stor. Det som vore en uppgradering vore i så fall att köra 4x8GB istället, men tveksamt om det kommer göra någon egentlig nytta på en så gammal dator.

2x8 + 2x2 är för övrigt 20GB, så fick du bara ut 12GB så är det troligtvis en av 8GB-stickorna som är trasiga alternativt fel på moderkortet. (Tillägg: Ok, ser nu att det handlar om 2x4 + 2x2, så då är 12GB korrekt. Men 16GB är nog bättre än aningen snabbare minnen).

Ah oki, tänkte tvärtom att det skulle bli mindre lagg om man hade mer MHz på ram minnen hehe, men tack för du sa det iaf, så jag låter de 16GB @ 667MHz sitta kvar i hans dator och bara byter ut grafikkortet.
Sen är det där med att avinstallera grafikk drivrutiner som är nästa frågetecken, är det bara söka på youtube o följa alla steg eller finns det något särskilt program?
Avinstallera de gamla grafik drivrutiner> Stäng av datorn sätt in det nya grafikkortet installera drivrutiner . ?

Permalänk
Medlem

Om du plockar ut hårddisken (för att undvika missförstånd och installationsproblem), installerar SSD'n och installerar Windows så slipper du avinstallera drivrutinerna och får en ren och fin grund att stå på. Om du däremot vill dela upp de här två jobben så finns det ett verktyg som heter DDU som ofta nämns här på forumet. Tillverkarnas hemsidor kan eventuellt också ha egna avinstallationsverktyg på sina supportsidor.

Vad det gäller minnena så är det såhär: Du har blandat riktiga MHz och DDR-MHz (MT/s, MegaTexels, Transfer rate) i din beskrivning. (https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM) Ingen fara på taket, vi förstår vad du har ändå, för 333 MHz (667 MHz eg MT) är DDR2.

Tidigare har du 8+8 GB 667 MHz (1333 MHz (eg MT/s))
Du tänker dig att installera 4+4+2+2 GB 800 MHz (1600 MHz eg MT/s)
Så frågan är vad din spelmiljö kommer att dra mest nytta av 16 långsammare MB eller 12 snabbare MB?
Jag känner att jag nog skulle föredra 16 GB i första hand.

Du kan också prova att köra 8+8+4+4 i 667 MHz (1333 MHz (eg MT/s))' för att få 24 GB.
Om du väljer att köra 4 stickor så kan XMP få lite svårare att stabilisera sig på nämnda hastigheter, men det är bara att prova. Kör memtest86 över natten om ni inte vill chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du blandar ihop MHz och MT/s, eller snarare är det tillverkarna som gör det. DDR4-1600 har i själva verket en klockfrekvens på 800 MHz, men DDR (Double Data Rate) jobbar två gånger per klockcykel vilket ger en effektiv klockfrekvens på 1600 MHz. Eller mer korrekt 1600 MT/s, d.v.s. 1600 miljoner överföringar per sekund.

Det handlar med andra ord om DDR4-1333 vs DDR4-1600, så skillnaden är egentligen inte så stor. Det som vore en uppgradering vore i så fall att köra 4x8GB istället, men tveksamt om det kommer göra någon egentlig nytta på en så gammal dator.

2x8 + 2x2 är för övrigt 20GB, så fick du bara ut 12GB så är det troligtvis en av 8GB-stickorna som är trasiga alternativt fel på moderkortet. (Tillägg: Ok, ser nu att det handlar om 2x4 + 2x2, så då är 12GB korrekt. Men 16GB är nog bättre än aningen snabbare minnen).

Tror TS har DDR3 minnen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Låter grabbens gamla ram minnen vara kvar i datorn , får kolla upp begagnade minnen i framtiden , ska ej ominstallera windows nu får ta det lite senare, så ska bah installeras grafikkort plugs in hårddisken om han vill, ska bara försöka hitta nån guide hur man rensar de gamla drivrutinerna på grafikkortet.