Veckans fråga: Hur mycket får en stationär dator kosta?

Permalänk
Medlem

beror väl på hur man räknar? köper sällan en helt ny burk på en gång, byter väl en del komponenter varje år dock så på det viset blir det väl sällan man köper en "ny burk" men kostar väl nån tusenlapp per år istället. Ska byta skärm senare iår också och kommer nog lägga runt 10k på det också.
Har på senare år också köpt en del begagnade delar till burken och där kan man ju spara en hel del.

Permalänk
Medlem

Frågan är fel ställd tycker jag. En dator borde inte kosta någonting. Men det är klart den gör så frågan är väl snarare, "vad får den kosta" eller "vad tycker du en dator är värd"?

Och svaret på de frågorna beror väl på vilka krav man har och hur ekonomin ser ut.

/ B

Permalänk
Medlem

Vad det bör kosta: Så lite som möjligt.
Vad det får kosta: Upp mot 50k vilket nästa bygge antagligen kommer komma ganska nära.
Senaste gången jag byggde en ny burk gick det på ca 30k och det har inte precis blivit billigare sedan 2017. :/

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vilket är helt sjukt. La cirka 5000Kr på min första egenbyggda dator år 2010, inget prestandamonster direkt men den var fantastisk jämfört med vad jag hade haft tidigare och absolut användbar.

Begagnat är vad som gäller idag helt klart, att lägga över 15K finns inte på kartan.

Det låter väldigt billigt. Vill minnas att jag byggde en ”CS 1.6”-dator med de billigaste komponenterna som krävdes runt 2007-2008 för 4500kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det låter väldigt billigt. Vill minnas att jag byggde en ”CS 1.6”-dator med de billigaste komponenterna som krävdes runt 2007-2008 för 4500kr.

En Athlon II på ett Gigabyte mATX kort, Radeon 5830 (!), 8GB RAM, 500W Integra PSU från Fractal Design och ett Antec 300 chassi. Använde gamla hårddiskar jag hade sedan tidigare. Allt utom grafikkortet (trillade av ett soffbord och tvärdog 6-7 år senare) lever än idag, även om processorn/moderkortet ligger oanvänt.

Upplevelsen att kunna skruva upp grafikinställningarna rejält på StarCraft II halvvägs genom kampanjen..

Allt inhandlades för övrigt på gamla Datorbutiken, som jag minns skickade mig allt på en gång utom PSUn som dom missat trots att den var med på följesedeln...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

En Athlon II på ett Gigabyte mATX kort, Radeon 5830 (!), 8GB RAM, 500W Integra PSU från Fractal Design och ett Antec 300 chassi. Använde gamla hårddiskar jag hade sedan tidigare. Allt utom grafikkortet (trillade av ett soffbord och tvärdog 6-7 år senare) lever än idag, även om processorn/moderkortet ligger oanvänt.

Upplevelsen att kunna skruva upp grafikinställningarna rejält på StarCraft II halvvägs genom kampanjen..

Allt inhandlades för övrigt på gamla Datorbutiken, som jag minns skickade mig allt på en gång utom PSUn som dom missat trots att den var med på följesedeln...

Det var ändå en rätt kompetent dator för det priset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

10-15k får du något som fungerar för allt.
Vill man ha 4k i spel får man punga ut mer.

Permalänk
Medlem

Tycker vinsten med att köpa en dyr Pc inte är intressant längre om den ska användas till spel. Skillnaden mellan olika inställningar är visuellt minimal i dagens spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tycker vinsten med att köpa en dyr Pc inte är intressant längre om den ska användas till spel. Skillnaden mellan olika inställningar är visuellt minimal i dagens spel.

då behöver du pumpa upp pixlar och hertz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jävlar vad dyrt

Egentligen inte. Eftersom det här är ett budgeterat belopp, dvs ett belopp som finns tillgängligt om ett nyköp behövs nu. Under tiden är det ett belopp som ökar sig varje månad och ger ränta hos banken. Efter fem år är det min bank som betalar min dator om man vill se det så. Eller så är all mat "gratis" år 2029 för motsvarande ränta och poäng som går att ta ut.

Tricket är att kunna hålla 30%+ per månad på sparande och hålla det minimum på en årslön. Det är då din bank betalar dina utgifter i december varje år.

Jag köper vanligen nya delar med 10 - 15 års mellanrum. Kanske en mindre uppgradering vart 5:e år. Det här gör att man kan hålla maskinen i gott trim när ens bank betalt en 25 000 kr och du själv kan lägga 25 000 så får du "50% rabatt".

Med bra komponenter kan man dessutom ofta ta med sig saker flera gånger om. På 15år är det 75 000 från banken.

Min idé nu är att hoppa över DDR5 och gå på DDR6 direkt så någonstans 2027 - 2032 antar jag. Det är 15 000 - 40 000 betalat av banken i ränta under tiden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

20-25 är väl rimligt för min del, men jag köper aldrig en komplett maskin så jag har inte jättebra totalkostnadskoll (och innan någon säger något: mitt 3090 betalade jag 24k för, men i normalfall skulle jag aldrig betala så idiotiskt mycket för ett jäkla grafikkort).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Privat 15-20. Jobbsyfte 50-100.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Det beror på många saker. Att lägga hutlös mycket pengar på Ai hårdvara som rasar i pris p.g.a snabb utveckling, är inte alls samma sak som att köpa svindyr chassi och annat som håller sitt värde länge.

Jag själv ser mer kostnad över hur lång tiden "håller".

Permalänk
Medlem

Förr i tiden när man var en riktig nörd, så blev det ofta det senaste. Dock har jag alltid snålat lite på grafikkortet och alltid lagt mig lite över mellansegmentet.

Senast jag köpte en dator var den jag har i sign.
Det var 2017. Fungerar lika bra idag. Spelar gör jag inte längre, utan programmerar endast, surfar och kollar youtube.

När jag väl byter dator igen så kommer jag nog inte lägga mer än 7-8 000. helst mindre.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Senaste för 15 månader sen blev en bra bit över 50 000kr. Men annars har jag legat i spannet 17-25k kr när det bytts eller uppgraderats efter 2-3 år. Nu kommer jag troligen vara nöjd ganska länge med mitt RTX 4090 och Ryzen 7950, och filmer som jag klipper och redigerar osv. behöver inte 8K eller högre, så nu har jag typ maxat 4K utan problem...

Jag har tidigare oftast köpt typ det näst bästa eller tredje bästa processorn eller grafikkortet, men senast så kände jag bara "detta kommer hålla länge" så fick bli lite dyrare.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Spannen är ju ganska grova.
Precis som vid frågan vad bredband fick kosta.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

15-20k typ, fast det är ju bara önsketänkande. Det är ju typ va ett grafikkort kostar idag.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur mycket man spelar och använder den

Kör man några timmar om dagen så blir det inte mycket per timme, men står den och dammar är det en dyr pryl

Permalänk
Medlem

Slog till på en ny gpu på black friday annars är det kul att leta begagnat och framförallt vrida ur varenda liten MHz och fps man kan. Satt länge på en Athlon 3800+ den fick svettas och lyckades lira första och andra assassins creed på den. Efter bostadskarriär i Sthlm och flytt till mindre stad och hyresrätt ser ju plånboken lite annorlunda ut. Sådant påverkar ju också pristaket. Måste erkänna att samvetet tillåter lite högre priser.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså de som lägger 10-15 på en dator får ju inte direkt nån användbar maskin i dagens läge

Beror på vad man ska använda den till. Jag spelar inte så mycket, så för mig är en dator för det priset väldigt användbar. Spännande att gaming är allt som finns i vissas världar.

Permalänk
Medlem

Min första stationär var en Atari PC1, men den inget man byggde själv.

Första stationär PCn som jag byggde själv var en 486sx25 som gick i 40 mhz hade 4 MB RAM. Körde OS/2 eller Linux..

Min senaste stationär är något som lyser i alla färger, har en i9 i sej och har 32 GB RAM och har 3 st skärmar kopplade till sej ( 1 49" på 5k , 2 st mindre 32" på 2,5k )

Den gick på ca 10K sek.

Permalänk

Jag köpte precis min första nya stationära dator på över 25 år. Den är ett monster som kostar strax över 40.000, och det är en vansinnig summa för en gamingdator såklart.

Men jag sålde av en väldig massa grejer som samlat damm i flera år (ljud- och musikutrustning, tillbehör till konsoler, mm) och det täckte nästan hela kostnaden. Därför känns köpet okej, hade jag köpt den för lönepengar hade jag säkert mått lite dåligt (tills jag startat en ny vända på Alan Wake 2 😃)

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första "riktiga" stationära dator typ 2008 för 8000:-, den var riktigt fet. Sen var jag såld, nästa dator inhandlades tidigt 2011 och kostade drygt 12000:-, har fortfarande kvar kvittot på Inet. Båda datorer finansierades av sommarjobb, extrajobb under gymnasietiden och idogt sparande barnbidraget.

Efter det blev det en uppdatering av grafikkort ca 2015(?) till ett 970, den datorn fick hålla mig flytande tills maj i år (som man förstår har jag inte spelat mycket nytt tills då).

Nuvarande dator kostade alldeles för mycket, ca 32000:-. Jag har dock verkligen börjat lira mycket igen och har ca 300h på Steam sedan dess. Tanken är att denna dator också ska leva kvar länge, men någon uppgradering här och där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Det är spelmekaniken som räknas, inte grafiken, så egentligen borde kriteriet för en top-end dator vara "kan den spela gamla Age of empires 2?".

Chefrens pyramid och alla levande böcker spel är annars vad som borde vara kriteriet för midrange.

Det borde väl gå att köra en arm-version av AOE2 på en raspberry tror jag, så en raspberry pi vore high-end nog. Tycker det är så löjligt att vi har kontorsdatorer som gått från att år 1997 köra excel till dagens kontorsdatorer - som också kör excel.

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Jag köpte min första "riktiga" stationära dator typ 2008 för 8000:-, den var riktigt fet. Sen var jag såld, nästa dator inhandlades tidigt 2011 och kostade drygt 12000:-, har fortfarande kvar kvittot på Inet. Båda datorer finansierades av sommarjobb, extrajobb under gymnasietiden och idogt sparande barnbidraget.

Efter det blev det en uppdatering av grafikkort ca 2015(?) till ett 970, den datorn fick hålla mig flytande tills maj i år (som man förstår har jag inte spelat mycket nytt tills då).

Nuvarande dator kostade alldeles för mycket, ca 32000:-. Jag har dock verkligen börjat lira mycket igen och har ca 300h på Steam sedan dess. Tanken är att denna dator också ska leva kvar länge, men någon uppgradering här och där.

Njut av din fina dator, det är du värd!

Permalänk
Skrivet av TeamRocket:

Det är spelmekaniken som räknas, inte grafiken, så egentligen borde kriteriet för en top-end dator vara "kan den spela gamla Age of empires 2?".

Chefrens pyramid och alla levande böcker spel är annars vad som borde vara kriteriet för midrange.

Det borde väl gå att köra en arm-version av AOE2 på en raspberry tror jag, så en raspberry pi vore high-end nog. Tycker det är så löjligt att vi har kontorsdatorer som gått från att år 1997 köra excel till dagens kontorsdatorer - som också kör excel.

Eeeeh?
Grafiken går ju inte riktigt att separera från spelmekaniken, även om jag förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag skulle vilja påstå att du får en kapabel 4K-dator för ca 15 000 kr idag.

https://komponentkoll.se/bild/XQPQg.png

Kapabel måste vara väldigt subjektivt, har själv ett RTX 4090 och kan inte spela allt på max i 4k, med acceptabel FPS (60+)
Vad har man för nytta av 4k upplösning om man för köra low/medium på grafikinställningarna?

Då väljer jag nog hellre 1440p och maxar grafiken.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag var inne på att köpa en dator för cirka 40000 kronor tidigare, men det är definitivt för mycket. Min smärtgräns går nog vid 20-25000 kronor. Sedan kommer jag nog att lägga ut betydligt mer på olika uppgraderingar under datorns livslängd.

Om man spelar i 4k så är nog 40000 kr rimligt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jag må fortfarande vara fast i det eknomiska tänket av en fattig student (som jag i och för sig var för bara några månader sedan) men jag kan inte se mig själv betala mer än 15 papp just nu. Möjligtvis 17-18 hahah. Vet ej hur imponerande komponenter man kan få med de pengarna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Kapabel måste vara väldigt subjektivt, har själv ett RTX 4090 och kan inte spela allt på max i 4k, med acceptabel FPS (60+)
Vad har man för nytta av 4k upplösning om man för köra low/medium på grafikinställningarna?

Då väljer jag nog hellre 1440p och maxar grafiken.

Du måste spela väldigt krävande spel om du inte lyckas komma upp i 60 FPS med 4090. 7900 XT snittade 108,4 FPS i speltestet som TechPowerUp gjorde. 4090 snittade 158,7 FPS. Detta är alltså i 4K med maxade grafikinställningar.

1440p tycker jag ser rätt kasst ut på en stor 4K-skärm. Sänker nästan allt annat innan jag sänker upplösningen, möjligen texturkvalitet undantaget då jag tycker det gör en otroligt stor grafisk skillnad.