Problem med ljud i hemmabio reciever

Permalänk

Problem med ljud i hemmabio reciever

Tvn är en samsung qe65q77batxxc och hdmi kabeln mellan recievern sitter i eArc.
Recievern är en sony stn-dn1080.

Ibland funkar ljudet som det ska, men ibland startar tvn, men det blir inget ljud från recievern. Ibland funkar det att stänga av bara recievern (då blir det ljud i tvns högtalare) vänta en stund och starta igen.

Ibland får man hålla på en stund.

Jag misstänker att felet är mellan tv och recievern, samma recivern lirade felfritt med en äldre samsung tv.

Har försökt felsöka lite om det kan va någon inställning, men ej hittat något. Så nu vänder jag mig hit för att se om det är någon kunnig här som kan ha någon idé vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

Det troliga är tyvärr att det helt enkelt är kass implementation av CEC. CEC är skit (men bra när det fungerar) och opålitligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, HDMI CEC verkar inte tillräckligt strikt standardiserat vilket leder till i många fall dålig kompatibilitet.

Hade börjat med att titta på om det gör någon skillnad på vilken ordning du startar enheterna, samt även hur du startar dem. Dvs startar du alla enheter manuellt, eller startar du en enhet och den i sin tur startar de andra via just HDMI CEC etc.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. Ibland måste jag stänga av och slå på förstärkaren igen för att få ut något ljud. Kör ljudet direkt från moderkortet till förstärkaren via HDMI och bild via en annan HDMI från moderkort till TVn, detta för att min gamla förstärkare inte har stöd för 4k.

Hade aldrig detta problem med min gamla HTPC där jag tog bild och ljud från grafikkortet (HD 6850). Börjat tro att det är förstärkaren som närmar sig slutet men då jag läst denna tråd kanske det helt enkelt är något kompatibilitetsproblem.

Ibland när jag startar TVn går även förstärkaren igång, inte alltid dock. Det är oftast när den startar automatiskt som problemet uppstår men inte alltid. Ibland tänds Mute i förstärkaren också när den autostartas, inte heller detta sker varje gång så det verkar vara väldigt slumpmässigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tästa om det går att stänga av "E" delen i E-ARC i tv o reciver instälningarna om det går. Och köra på den äldre ARC standarden bara.
Men det är troligen inget som löser något.
Och det kommer ju ge mindre ljudformat stöd, men det kanske inte påverkar er?

Jag funderar även på om man ändrar mellan PCM och Dolby/Pasthrue i ljudinställningarna på TVin kan göra något.
Men även det käns osannolikt.

Det är inte bara annars så att recivern startar i fel ingång och därmed inte ger ljud? Känns för simpelt, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det troliga är tyvärr att det helt enkelt är kass implementation av CEC. CEC är skit (men bra när det fungerar) och opålitligt.

Vad är CEC för en som aldrig hört talas om det innan?

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Håller med föregående, HDMI CEC verkar inte tillräckligt strikt standardiserat vilket leder till i många fall dålig kompatibilitet.

Hade börjat med att titta på om det gör någon skillnad på vilken ordning du startar enheterna, samt även hur du startar dem. Dvs startar du alla enheter manuellt, eller startar du en enhet och den i sin tur startar de andra via just HDMI CEC etc.

Startar bara Tvn och då hoppar recievern igång också (även om ljudet inte alltid följer med).

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Tästa om det går att stänga av "E" delen i E-ARC i tv o reciver instälningarna om det går. Och köra på den äldre ARC standarden bara.
Men det är troligen inget som löser något.
Och det kommer ju ge mindre ljudformat stöd, men det kanske inte påverkar er?

Jag funderar även på om man ändrar mellan PCM och Dolby/Pasthrue i ljudinställningarna på TVin kan göra något.
Men även det käns osannolikt.

Det är inte bara annars så att recivern startar i fel ingång och därmed inte ger ljud? Känns för simpelt, men man vet ju aldrig.

Hmm, nu fick jag lite att tänka på. När ljudet hoppar igång kommer det en rullande text på förstärkaren om PCM, likadant om vi t ex. Tittar på Netflix och drar igång en film då rullar texten Dolby förbi.

Vi har funderingar på om det är någon inställning i tvn. Men man vet aldrig.

Ev startar i fel ingång? Hm, vad skulle det kunna vara då t ex? Försöker hänga med så jag förstår och kanske kan kolla om det är det som felas, även om det kanske inte är så sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Vad är CEC för en som aldrig hört talas om det innan?

CEC (Consumer Eletronic Control, kan vara felstavat) gör bl.a att du kan starta/stänga av t.ex TV, Reciever, Blu ray, öka/minska volymen med TV:ns fjärr. Jag kan starta/stänga av min 4K Apple TV, reciever å TV:n samtidigt med en fjärr (ATV:ns/TV:ns fjärr). CEC måste vara påslaget på alla inkopplade enheter för att det ska funka. Dock CEC kan klabba då det finns ingen Standard på detta. T.ex LG:s CEC heter SimpLink, på min Panasonic TV (2019) heter det VieraLink. TVtillverkarna vill ju man ska ha samma firmamärke som TV:n. Jag har blandat: Marantz NR 1711 (7.2 reciever) , Reavon UBR - X110 Blu ray (inkopplad i recievern) , Panasonic TV med en 4K Chromecast Google TV (TV:ns HDMI port 1) å en 4K Apple TV (inkopplad i recievern). Har väl bara tur att allt funkar som det ska.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Hmm, nu fick jag lite att tänka på. När ljudet hoppar igång kommer det en rullande text på förstärkaren om PCM, likadant om vi t ex. Tittar på Netflix och drar igång en film då rullar texten Dolby förbi.

Vi har funderingar på om det är någon inställning i tvn. Men man vet aldrig.

Ev startar i fel ingång? Hm, vad skulle det kunna vara då t ex? Försöker hänga med så jag förstår och kanske kan kolla om det är det som felas, även om det kanske inte är så sannolikt.

Startar i fel ingång:
Jag menar att för att ljudet från tv ska höras så ska ju TVins "ingång" vara vald på recivern (På min Marantz heter den TV audio), men det finns ju fler ingår på recivern, som DVD, Blu-ray, usb med mera. På din heter den nog bara TV.
Bild får jag men ljudet kommer inte förs än jag trycker på den knappen på reciver kontrollen, för receivernkan starta upp i bland på en annan ingång.

Om den ändrar mellan PCM och Dolby automatiskt så är det nog rätt i TVin, men om du känner fördet så läs i TV manualen om ljudformat/inställningarna

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Startar i fel ingång:
Jag menar att för att ljudet från tv ska höras så ska ju TVins "ingång" vara vald på recivern (På min Marantz heter den TV audio), men det finns ju fler ingår på recivern, som DVD, Blu-ray, usb med mera. På din heter den nog bara TV.
Bild får jag men ljudet kommer inte förs än jag trycker på den knappen på reciver kontrollen, för receivernkan starta upp i bland på en annan ingång.

Om den ändrar mellan PCM och Dolby automatiskt så är det nog rätt i TVin, men om du känner fördet så läs i TV manualen om ljudformat/inställningarna

Aha det var den ingången du menade. Ja den är inkopplad på TV, dvd ingången har dvd, sen använda inte de andra.

Oops, den manualen vet jag inte vart jag har just nu. Är uppe i flyttkaos, så får nog ta google till hjälp istället.

Startade tvn nu och allt hoppa igång som det skulle.

Sambon tyckte man kunde testa och sätta hdmi kabeln i tv i ett av de andra uttagen (tror det är 3 till, men de är inte e-arc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Aha det var den ingången du menade. Ja den är inkopplad på TV, dvd ingången har dvd, sen använda inte de andra.

Oops, den manualen vet jag inte vart jag har just nu. Är uppe i flyttkaos, så får nog ta google till hjälp istället.

Startade tvn nu och allt hoppa igång som det skulle.

Sambon tyckte man kunde testa och sätta hdmi kabeln i tv i ett av de andra uttagen (tror det är 3 till, men de är inte e-arc).

Finns märkt vilka/vilken HDMI port/ar som är ARC/eARC, på min Panasonic TV (2019) är det HDMI port 2, vänstra sidan på TV:n (har bara 3 st HDMI portar).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Finns märkt vilka/vilken HDMI port/ar som är ARC/eARC, på min Panasonic TV (2019) är det HDMI port 2, vänstra sidan på TV:n (har bara 3 st HDMI portar).

Det är det på den här tvn också. Sambon hade en idé att prova någon av de andra hdmi portarna där det inte står något om e/arc. Prova kan man alltid göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det är det på den här tvn också. Sambon hade en idé att prova någon av de andra hdmi portarna där det inte står något om e/arc. Prova kan man alltid göra.

Då kan inget ljud skickas från TV till förstärkare. Det är hela poängen med ARC och eARC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det är det på den här tvn också. Sambon hade en idé att prova någon av de andra hdmi portarna där det inte står något om e/arc. Prova kan man alltid göra.

Ljudet kan bara gå tillbaka genom porten märkt ARC . Står det inte så fungerar det inte. Ingen ide att änns försöka

Vill du tästa en annan port så får du leta upp en optisk/toslink eller 3.5mm hörlursutgången på TVin om det finns. Men det kommer bli sämre ljud då.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Jag har samma receiver men med en Sony tv.

Och samma problem.

För mig räcker det alltid att slå på tvns högtalare via tvns meny, och sen över till förstärkaren igen.

Har alla mina övriga hdmi-enheter kopplade till förstärkaren.

Min förstärkare startar av sig själv några sekunder, lite när den vill. Det är ett känt problem.
Min gissning är att det är att den ibland efter en sådan start inte fattar att tvn är inkopplad.