Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Permalänk
Medlem

Väldigt läskigt område. När människa och teknik sammanfogas på ett så intimt sätt börjar det bli farligt på riktigt. Tekniken är alltid snabbare än kulturen, och den moraliska och etiska reflektionen haltar ständigt efter de kommersiella krafterna. Särskilt lätt blir denna typ av teknisk utveckling att bräcka kritiker eftersom den lovas höja vissa människors minimilivskvalitet.

Utan en stark broms kommer detta bidraga till alla existentiella teknik-dystopiska framtidsvisioner obönhörligen infrias.

Jag hoppas snacket är luft och försöken varit ett totalt misslyckande, som åtminstone skänker mänskligheten ett kortare andningsutrymme innan mer framgångsrika försök rasar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Lita på någon med vinstintresse som uttalar sig i egen sak är just vad vi inte bör göra. Vi bör vara försiktigt optimistiska och invänta opartisk utvärdering i robusta experiment.

Jag är nog ganska säker på att neurolink inte är någon vinstgruva och inte kommer vara det på säkert 10-15+ år. Att han skulle säga "lovande resultat" skulle jag rimligtvis inte säga är att krydda på för att tjäna pengar. Det är moneysink, alltså under utveckling just nu, och han letar inte investerare till detta projekt då han troligtvis kan backa det själv.

opartisk utvärdering.. mot Elon Musk... Good luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Väldigt läskigt område. När människa och teknik sammanfogas på ett så intimt sätt börjar det bli farligt på riktigt. Tekniken är alltid snabbare än kulturen, och den moraliska och etiska reflektionen haltar ständigt efter de kommersiella krafterna. Särskilt lätt blir denna typ av teknisk utveckling att bräcka kritiker eftersom den lovas höja vissa människors minimilivskvalitet.

Utan en stark broms kommer detta bidraga till alla existentiella teknik-dystopiska framtidsvisioner obönhörligen infrias.

Jag hoppas snacket är luft och försöken varit ett totalt misslyckande, som åtminstone skänker mänskligheten ett kortare andningsutrymme innan mer framgångsrika försök rasar in.

"Enables control of your phone or computer, and through them almost any device, just by thinking.

Initial users will be those who have lost the use of their limbs.

Imagine if Stephen Hawking could communicate faster than a speed typist or auctioneer. That is the goal."

Hur kan man inte vilja ha detta? Dagen du inte kan få fram ord när du blir gammal kan du enkelt kommunicera med telepathy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

<Uppladdad bildlänk>
Sett även till annan utveckling de senaste åren.

Jag har svårt att tro hur det här kommer driva på den mänskliga lyckan något så värst, sett i stort. Snart implanteras vi direkt efter födseln, för vem vill ha barn inte uppkopplade direkt i det världsomspännande nätet och alla karriärsmöjligheter det kommer ge.

De utan neuralt chip kommer ses som underklass. Tror jag sällar mig till dem, skaffar mig en stuga, tänder en eld i kaminen och läser analoga böcker istället tills jag trillar av pinn.

Teknik kan så klart användas på olika sätt, men om detta är något som kan minska mänskligt lidande i form av att exempelvis mildra eller rent av ta bort smärta och obehag som vissa lever med hela tiden (har tyvärr blivit en av dem) och tinnitus (har tyvärr blivit en av dem) så är jag positivt till detta. Att få folk som är rörelsehindrade att kunna göra saker de annars inte kan väl också fantastiskt.

Det är svårt att fatta hur rubbad ens verklighetsuppfatting kan bli när man inte har några nämnvärda fysiska problem (för lite mer än tre år sen var jag själv en dem).

Önskar jag också kunde sitta och slappna av med en bok vid en brasa i en stuga, men det är svårt när man inte längre får någon ordentlig ro i sin egen kropp.

Ändra ”slappa” till ”slappna”
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Väldigt läskigt område. När människa och teknik sammanfogas på ett så intimt sätt börjar det bli farligt på riktigt. Tekniken är alltid snabbare än kulturen, och den moraliska och etiska reflektionen haltar ständigt efter de kommersiella krafterna. Särskilt lätt blir denna typ av teknisk utveckling att bräcka kritiker eftersom den lovas höja vissa människors minimilivskvalitet.

Utan en stark broms kommer detta bidraga till alla existentiella teknik-dystopiska framtidsvisioner obönhörligen infrias.

Jag hoppas snacket är luft och försöken varit ett totalt misslyckande, som åtminstone skänker mänskligheten ett kortare andningsutrymme innan mer framgångsrika försök rasar in.

Vill man bromsa utvecklingen av teknik som hjälper människor med svåra handikapp har man ingen rätt att tala om moral eller etik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man bromsa utvecklingen av teknik som hjälper människor med svåra handikapp har man ingen rätt att tala om moral eller etik.

Det är ju precis den typ av inbyggt försvar för huvudlös galopperande teknikintegration som industrin givetvis kommer använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

^ ^
Uff.
Om du som du medger ännu inte fått se några resultat.
Hur kan du veta att det är "brutalt härligt och fantastiskt, riktigt sjuk utveckling".
Du hoppas. Det är något annat. Jag hoppas också.

Har du en aning om hur många uppfinningar som överges i övergången djur/människa?

Folk som du är anledningen till att vi har bondfångare.

Jag har ju sett resultaten på apor, och redan där så är Neuralink brutalt häftigt och fantastiskt. Om detta nu är någon som helst fingervisning på hur det kommer fungera på människor återstår ju såklart att se men med tanke på hur mycket pengar som plöjs ner i projektet hade det förvånat mig om det stannar av här.

Inlägget var mestadels riktat till folk som avfärdar allt Elon gör just för att det är Elon som gör det för övrigt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

allra bäst vore ju om man kunde gjort det med en hjälm eller liknande, som verkar utifrån, gentemot att göra ingrepp i/nära hjärnan.

fulldive vrmmo here I come! hejdå jordklotet... x'D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man bromsa utvecklingen av teknik som hjälper människor med svåra handikapp har man ingen rätt att tala om moral eller etik.

Hmmmm, var har jag hört det här argumentet innan?

"Vill man stoppa IPRED och FRA-lagen som jagar pedofiler på nätet har man ingen rätt att tala om moral eller etik".

Ja justja.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man bromsa utvecklingen av teknik som hjälper människor med svåra handikapp har man ingen rätt att tala om moral eller etik.

Det är ett möjligt användningsområde. En möjlig effekt. Det finns hundratals andra som inte är lika positiva. Se all sci-fi-litteratur, framtids-spekulationer eller bara spela Cyberpunk 2077 för att se lite möjligheter.

Om tekniken utvecklas till något som ger en rejäl edge även för friska människor så lär det vara rejält dyrt för gemene man att få dem inopererade men ändå något du kanske behöver göra för att kunna ha en fungerande karriär i framtiden sett till att alla omkring dig kommer peta in dylika saker.

Är inte emot tekniken som så, men att vi har alltid så jävla bråttom och alltid med kommersen som främsta uttryck. Detta ett fel i vår art.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"skapa en symbios mellan människa och AI"

Vad kan gå fel?! 🤪

Fast det kan ju bli lite roligt!
Skynet tar över: the world is mine, death to humanity!
Visar sig sedan att första "terminatorn" är en orimligt fet person som inte kan lämna sin källare
Skynet: well fk...

OnT: Dog inte de flesta av försöksdjuren när de testade detta tidigare? Försökspersonerna måste ju fasligt mycket betalt för att ta den risken!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre om de valt någon annan som uttalat sig ifall de vill att det ska vara trovärdigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hmmmm, var har jag hört det här argumentet innan?

"Vill man stoppa IPRED och FRA-lagen som jagar pedofiler på nätet har man ingen rätt att tala om moral eller etik".

Ja justja.

Vill du hitta relevanta liknelser kan vi snarare ta religiösa dårar som vill stoppa stamcellsforskning.

Permalänk
Medlem

Vi kan val hoppas att det ar framsteg som kommer av detta. Men jag kanner att jag nog haller mig lite skeptiskt tills dess att vi faktiskt far bevis pa vad de lyckats med. Musk har ju ett bevisat track record pa att lova saker som inte alls ar realistiska, eller kanske ens mojliga, bara for att dra igang hype till foretag som han ar involverad i.

Sedan ska vi val ocksa minnas att Neuralink inte ar de enda som ar involverade i sadan har teknik. Den ror sig framat langsamt.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att han får lägga in implantat i folks hjärnor.. börjar gå för långt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man bromsa utvecklingen av teknik som hjälper människor med svåra handikapp har man ingen rätt att tala om moral eller etik.

Att utnyttja personer som är i behov av vård för att prova något experimentellt är groteskt oetiskt!

Citat:

Efter förmåga och omdöme skall jag följa den behandling jag anser gagnerikast för mina patienter och det som kan skada eller irritera dem skall jag undvika. Jag skall icke ge någon gift, även om jag blir ombedd, ej heller ordinera något sådant; ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel.

Den Hippokratiska Eden

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Visst är det så, i vissa fall är det tydligen inte intressant att skilja mellan person och verk. Om Elon så hade botat cancer så hade väl hatarna hatat på det också.

Neuralink är brutalt häftigt och fantastiskt, riktigt sjuk utveckling. Hoppas på att få se lite resultat kring den mänskliga implementeringen snarast.

Och har förmodligen lyckats bidra mer till mänskligheten än vad någon här i tråden kommer göra under sina livstider, snacka om ett värdigt liv!

Vet inte om det värdigaste jag kan tänka mig är att dö för en annan arts lycka, men vi har alla olika mål i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att utnyttja personer som är i behov av vård för att prova något experimentellt är groteskt oetiskt!
Den Hippokratiska Eden

Det är groteskt att betrakta det som utnyttjande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

"Enables control of your phone or computer, and through them almost any device, just by thinking.

Initial users will be those who have lost the use of their limbs.

Imagine if Stephen Hawking could communicate faster than a speed typist or auctioneer. That is the goal."

Hur kan man inte vilja ha detta? Dagen du inte kan få fram ord när du blir gammal kan du enkelt kommunicera med telepathy.

Telepati, men jag frågar mig hur stor andel av äldre som enbart har problem med talet och inte med den kognitiva funktionen i stort? Det är självklart ett jävligt coolt koncept, men man kanske ska vänta lite med att basunera ut den totala nyttan, Hawking är väldigt långt ifrån normen och kikar man på t.ex. USAs kongress så är inte bristen på röst hos de äldre det största problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

<Uppladdad bildlänk>
De utan neuralt chip kommer ses som underklass.

Har väl alltid funnits sådana ägodelar

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det är ett möjligt användningsområde. En möjlig effekt. Det finns hundratals andra som inte är lika positiva. Se all sci-fi-litteratur, framtids-spekulationer eller bara spela Cyberpunk 2077 för att se lite möjligheter.

Om tekniken utvecklas till något som ger en rejäl edge även för friska människor så lär det vara rejält dyrt för gemene man att få dem inopererade men ändå något du kanske behöver göra för att kunna ha en fungerande karriär i framtiden sett till att alla omkring dig kommer peta in dylika saker.

Är inte emot tekniken som så, men att vi har alltid så jävla bråttom och alltid med kommersen som främsta uttryck. Detta ett fel i vår art.

Håller med dig om att det inte är oproblematiskt med sånt här och att det ska handla om människor i första hand och inte i huvudsak om dundra fram och att tjäna pengar. Men de båda är kanske inte ”mutually exclusive” som det heter på engelsk.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Trihxeem:

(Bortklippt)...

Försökspersonerna måste ju fasligt mycket betalt för att ta den risken!

Det har han nog löst med livegna Tesla-anställda, med löfte om någon extra stock option.

Alltså "fashionable fascism", eller mer specifikt "classic edgy 2020's corpocrat style". 🤮

En intressant tanke är magnituden av skadeståndskrav som kan bli den etiska och juridiska rekylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill du hitta relevanta liknelser kan vi snarare ta religiösa dårar som vill stoppa stamcellsforskning.

Att vilja stoppa eller reglera något pga. att man inte anser att det finns tillräckligt mycket reglering, transparens och insyn samt tillräckligt med intergritetsskydd går knappast att jämställa med religiösa argument. Dummaste jag läst på ett tag.

Liknesen är extremt relevant då det är exakt samma typ av argument som du försöker göra, där man låtsas att syftet är något moraliskt och etiskt uppenbart och att alla som är emot därmed är etiskt och moraliskt förkastliga.

Det bör vara otroligt uppenbart att saker som att implantera chip i hjärnan inte ska gå oreglerat och utan insyn, och att försöka låtsas som att vara för det är etiskt och moraliskt ej godtagbart är idiotiskt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men de båda är kanske inte ”mutually exclusive” som det heter på engelsk.

"Det ena kanske inte utesluter det andra" som man brukar säga på svenska.

Skrivet av Chrisj:

Vet inte om det värdigaste jag kan tänka mig är att dö för en annan arts lycka, men vi har alla olika mål i livet.

Nej, det kräver nog snarast en religiös livsåskådning för att helt köpa just den vinklingen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Vad är det som tillverkats, som ens fungerar? Du får ursäkta men inget som kommer ur den tokstollens mun har visat sig stämma. Inte ens till 50%.

Permalänk
Medlem

Två sidor diskussion men ingen som lagt upp denna än.
Har vi redan blivit assimilerade?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Musk försöker hjälpa folk som är handikappade att återfå någon sorts självständighet tillbaka i livet, men självklart är det bara gnäll på att han har åsikter på xwitter ni inte håller med om så därför är detta dåligt. Pinsamt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Väntar på open source-nanobottar istället tror jag.

Sweclockers i framtiden: "Hur du överklockar ditt implantat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man bromsa utvecklingen av teknik som hjälper människor med svåra handikapp har man ingen rätt att tala om moral eller etik.

Så du tror att folk som Musk läger ner miljarder på forskning för att hjälpa mindre bemedlade människor? Vet du ens vem Musk är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att vilja stoppa eller reglera något pga. att man inte anser att det finns tillräckligt mycket reglering, transparens och insyn samt tillräckligt med intergritetsskydd går knappast att jämställa med religiösa argument. Dummaste jag läst på ett tag.

Liknesen är extremt relevant då det är exakt samma typ av argument som du försöker göra, där man låtsas att syftet är något moraliskt och etiskt uppenbart och att alla som är emot därmed är etiskt och moraliskt förkastliga.

Det bör vara otroligt uppenbart att saker som att implantera chip i hjärnan inte ska gå oreglerat och utan insyn, och att försöka låtsas som att vara för det är etiskt och moraliskt ej godtagbart är idiotiskt.

Det handlar inte om annat än irrationell rädsla och teknikfientlighet, gärna mixat med vilda fantasier och våta drömmar om mer statlig intervention.

Det här är en av de mest reglerade marknaderna som finns. Att få FDA godkännande för tester på människor är extremt svårt, och det kommer vara ännu svårare att gå därifrån till en färdig produkt. Det här är en anledning till att det bara är storföretag som utvecklar mediciner idag. Enda anledning att Neuralink kan existera är för att någon varit villig att investera massor av pengar.

Att grina om regleringar är helt barockt.