Drömjobbet? Tyskt järnvägsbolag letar Windows 3.11-admin

Permalänk
Melding Plague

Drömjobbet? Tyskt järnvägsbolag letar Windows 3.11-admin

Järnvägsbolaget är på jakt efter en Windowsadministratör på konsultbasis för ett uppdrag som involverar Windows 3.11 och MS-DOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa OS:et!

autoexec.bat, config.sys och win.ini

Permalänk
Medlem

Underbart med gammalt, vi körde fram tills förra sommaren en windows 95 dator på jobbet, den var frånkopplad från nätverket och användes enbart för att starta upp mjukvaran till vår maskin som är från 1997.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Allt annat än! Som om det inte vore illa nog att det är reliker så är det dessutom MS-reliker ...
Jag är överlycklig över att äntligen ha gjort mig fri från gammal legacyskit som AIX:er och osupporterade OS, och lär tyvärr få dras med CentOS/RHEL7-or ett tag efter att de gått EoL, men att aktivt söka sig till legacysystem ... det är synnerligen udda (och självhatande) människor som gör det!

Edit: Retro för hemmabruk är givetvis en helt annan sak, det är bara småudda folk som sysslar med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat i Stockholms tunnelbana, C20 (”Vagn 2000”) kör Windows 3.11. Det finns garanterat jobb närmre hem om man är sugen.

Hur det är med de senaste, C30, som rullar sedan 2020 vet jag inte, det var efter min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Underbart med gammalt, vi körde fram tills förra sommaren en windows 95 dator på jobbet, den var frånkopplad från nätverket och användes enbart för att starta upp mjukvaran till vår maskin som är från 1997.

Ja ganska vanligt att det används för sånt.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Jag använde det när jag var typ 7-8 år. Jag tror inte det räcker som merit dock. Så fort Windows 95 kom kollade man aldrig bakåt. Men det är lite coolt med 3.1 ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Och uppdraget går ut på att integrera dem med både iPhone och Android mobil, så lokföraren kan köra tåget från toaletten. När det är klart ska Apples Vision Pro integreas med systemet så man kan styra precis allt därifrån.
Detta utan att byta ut processor eller windows 3.11.

Permalänk
Hedersmedlem

Även om jag verkligen gillar äldre hårdvara och mjukvara så tror jag inte att jag skulle vilja jobba med det. Windows 3.11 har en del intressanta hyss för sig ibland men kan vara stabilt på rätt hårdvara och ihop med rätt mjukvara i övrigt.

Vill minnas att vi har ett gäng tåg med liknande styrsystem även i Sverige, Y2 och X31/X32.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hmm, jag fick aldrig använt min MCP i Windows 3.11 (jag var 14 år). Kanske dags att testa vingarna.

Permalänk
Snusfri

Vi har en maskin som kör 3.11 samt 2 eller 3 som kör 95 hos oss.
If it aint broken är rätt vanligt inom industri

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm jag ser scenen framför mig med ungdomarna som får i uppdraget att ringa med en telefon med snurrskiva och blir helt ställda. Så misstänker något liknande här att de sökande är aja hur svårt kan ett gammalt operativsystem vara mot det nya. 🤣🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

hahaha vafan, jag är ju gammal nog att ta de här konsult uppdraget xD

EDIT: som värds läget är nu när de kommer till IT säkerhet så är nog Win 3.11 ett av de säkraste. Finns inga hackers som vet hur de funkar xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
99:e percentilen

[…] maskinen de styr kanske bara kan kommunicera med en viss drivrutin som bara fungerar på ett visst operativsystem.

Tänk om drivrutiner (och ja, varför stanna där?) hade skeppats som källkod istället. Då hade nog många sådana här situationer varit betydligt enklare att lösa. Ja ja, drömma kan man ju …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

https://www.caranddriver.com/news/a15344889/a-still-functioni...

If it aint broken...

Som redan sagts så kan gamla saker inom industri fungera länge.

På jobbet har vi styrsystem utan skärm men med olika lampor som förklarar vad som sker eller är fel. Installerades 1972 om jag inte minns fel. Våra moderna system kan till och med "översätta" larmkoderna till svenska när vi inte är på plats och får dom till övervaknings systemet.
Det är de system som krånglar minst lustigt nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ingenting ovanligt i shipping heller. Finns massor av gamla system som tuggar på år efter år, och gör vad de ska tillräckligt bra, utan att det finns någon anledning att byta till nyare och känsligare hårdvara. Inga svullna glättningskondingar pga att plattformen pressar spänningsomvandlare till gränsen, ingen vibrationskänslighet pga grotesk spårtäthet på hårddisken, ingen värmeutveckling att tala om som får datorn att självförstöra sig, osv. Det enda man i stort sett behöver göra är att blåsa rent datorn nångång ibland, och byta chassifläkt när det börjar väsnas.

Inbillar mig också att mindre komplext OS = färre potentiella Microsoft/driverbuggar etc.

Det äldsta jag håller på med är DOS på en 486-baserad ISA-SBC i en Ericsson-PBX från slutet av 90-talet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

166 MHz!
Det är ju rena fartmonstret för Win 3.11

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag har arbetat i Stockholms tunnelbana, C20 (”Vagn 2000”) kör Windows 3.11. Det finns garanterat jobb närmre hem om man är sugen.

Hur det är med de senaste, C30, som rullar sedan 2020 vet jag inte, det var efter min tid.

Trodde C20 körde lite nyare med tanke på att de kom runt 2000. Btw, C20 håller på o rustas upp, vet du om de uppgraderar OS:et också då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kul
Pilla med retro datorer och modelljärnväg i fullskala.

Skrivet av walkir:

Bästa OS:et!

autoexec.bat, config.sys och win.ini

Ja Windows 3.x var härligt enkelt.
Så undrar lite, antingen är det inte så mycket att göra och då kan det bli svårt att fakturera mer än någon timme här och där. Blir inte mycket förtjänst av det.

Eller om det verkligen bråkar med en så man har fullt upp så är det troligtvis frustrerande istället.

Citat:

Datorn med Windows 3.11 har en processor på 166 MHz och 8 MB arbetsminne.

Många megahertz är det.
Men lite snålt med minne, t.o.m. för Windows 3.11
Att gå från 8MB till 16MB RAM gjorde skillnad redan på 486 med MS DOS och Windows 3.11
166 MHz, borde vara en Intel Pentium eller AMD K5 ?
På en så "snabb" dator hade de flesta väl åtminstone 16MB RAM redan på 90-talet. ?
(Även om det var vanligare med Windows 95/98 på Pentium maskiner och motsvarande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag har arbetat i Stockholms tunnelbana, C20 (”Vagn 2000”) kör Windows 3.11. Det finns garanterat jobb närmre hem om man är sugen.

Hur det är med de senaste, C30, som rullar sedan 2020 vet jag inte, det var efter min tid.

Satan, är C20 så gamla redan!? Jag kallar fortfarande dem för "de nya vagnarna". C6-15 är de "normala". Man börjar bli gubbe

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Det vanligaste...

Skrivet av GuessWho:

Kul
Pilla med retro datorer och modelljärnväg i fullskala.

Ja Windows 3.x var härligt enkelt.
Så undrar lite, antingen är det inte så mycket att göra och då kan det bli svårt att fakturera mer än någon timme här och där. Blir inte mycket förtjänst av det.

Eller om det verkligen bråkar med en så man har fullt upp så är det troligtvis frustrerande istället.

Många megahertz är det.
Men lite snålt med minne, t.o.m. för Windows 3.11
Att gå från 8MB till 16MB RAM gjorde skillnad redan på 486 med MS DOS och Windows 3.11
166 MHz, borde vara en Intel Pentium eller AMD K5 ?
På en så "snabb" dator hade de flesta väl åtminstone 16MB RAM redan på 90-talet. ?
(Även om det var vanligare med Windows 95/98 på Pentium maskiner och motsvarande)

Det vanligaste i datorer från Windows 3.11 tiden var att man körde 4 eller 8 MB RAM. Ofta Intel 486or. De med större ram minne stog oftast på stor företag, betänk att 4 MB RAM var något som då kostade multum och inte fanns för allmänheten att köpa, eller det gjorde det kanske. Men man behövde inte ha mera än 4 till 8 MB RAM då! 👍🏼😄

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Satan, är C20 så gamla redan!? Jag kallar fortfarande dem för "de nya vagnarna". C6-15 är de "normala". Man börjar bli gubbe

Jag blev faktiskt förvånad över att de kör 3.11. De "nya vagnarna" kom runt 2000

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

När jag slutade till sjöss år tvåtusen fick vi fortfarande paxlistorna på 8" diskett. Mycket har nog med certifieringar etc att göra att man inte bara byter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Spontant undrar jag om det finns ny hårdvara att få tag i om datorn lägger av. Känns som en enorm risk om hela tåg blir obrukbara för att du inte kan ersätta lite elektronik. Men de kanske är stora nog för att specialbeställa på lite äldre noder?

Permalänk
Medlem

Något för Bill Gates på äldre dar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Spontant undrar jag om det finns ny hårdvara att få tag i om datorn lägger av. Känns som en enorm risk om hela tåg blir obrukbara för att du inte kan ersätta lite elektronik. Men de kanske är stora nog för att specialbeställa på lite äldre noder?

Eller så slåss de med retrohobbyisterna om delarna som finns på typ Ebay m.m.

Vore lite intressant att veta hur de löser det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Spontant undrar jag om det finns ny hårdvara att få tag i om datorn lägger av. Känns som en enorm risk om hela tåg blir obrukbara för att du inte kan ersätta lite elektronik. Men de kanske är stora nog för att specialbeställa på lite äldre noder?

Spontant tänkt, man kan ansluta en Raspberry Pi med Linux (och drivrutiner med protokollen) inga äldre noder skall behövas då.

Permalänk
Medlem

Undrar om det fortfarande finns aktiva, äldre industrimaskiner som använder ABC80. För många år sen läste jag en intervju med någon som jobbade med underhåll till ABC80 under 00-talet...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Lite härligt gammalt W 3.11 & MS DOS. Det hade man i första datorn 1994.
Hjälpte en företagare med support för det vid ett tillfälle runt -96-97 och som betalning fick jag en mikro som höll i närmare 25 år.

Jobbar idag mot ett företag som har en hel del gammal utrustning och kör gamla applikationer, men inte riktigt så gamla, dessa dock sköts oftast av verksamheten själva och de som byggt applikationerna.

Det börjar vara en utmaning att hantera äldre än W10, även om W7 också förekommer och får anses vara det äldsta som vi kan tänkas installera. Jag skulle väl i teorin kunna göra ännu äldre, men det blir både svårt att hitta media och hårdvara som stöder det.
Tiden det tar att få till så gamla saker finns inte direkt när det mesta behöver lösas väldigt snabbt, möjligtvis även svårt att motivera den fakturerade tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Eller så slåss de med retrohobbyisterna om delarna som finns på typ Ebay m.m.

Vore lite intressant att veta hur de löser det.

Här står hur NASA löser samma problem
https://www.sfgate.com/news/article/NASA-checks-EBay-for-obso...