Tjänar inget på att få rabatt med abonnemang?

Permalänk
Medlem

Tjänar inget på att få rabatt med abonnemang?

Behöver en ny Iphone till en familjemedlem som har mobilen till allt och mycket foto. Måste vara Iphone.
Tittar på en IPhone 15 pro vilket kräver 15.000kr om man köper den löst. Idag har jag och dom berörda Hallon för under 100kr månaden vilket funkar tillräckligt för alla våra behov.

Kollar med jobbet där vi säljer Iphone och abonnemang vad man kan lösa. Upplägget blir "tre" familj, 20gb surf, 557 kr i månaden i 24 månader, ingen startavgift etc. Telefonen (Iphone 15 pro) får jag för 9000 kr istället. Det blir "billigare" om man slår ut abonnemanget på tre stycken av oss inblandade, 185kr/mån för varje person, vilket är 557 / 3.

557 x 24 = 13.368
13.368 + 9000 = 22.368
Jag kan då inte säga upp abonnemanget förrän 24mån har gått.

Om jag då räknar på våra abonnemang idag:
(3x hallon 99kr styck/mån ) 300 x 24 = 7200
7200 + 15.000 = 22.200

Tänker jag helt fel är det så gott som skitsamma när jag slår ut det över 24 månaders tid? Tror inte det fanns något billigare abonnemang att få ihop med detta. Tog lägsta möjliga surf mot kostnad etc. Jag har inga problem att slänga 15.000 jämfört med 9000 på en gång om det ändå slutar med så gott som samma summa.

Permalänk
Medlem

Flesta gånger jag kollat så är det inte billigare att köpa med abonemang. Finns ibland så det faktiskt kan vara värt det. Men oftast är det samma att bara köpa mobilen löst och abonemang separat. Speciellt om man har några delningar på typ vimla.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tittat på det med nyligen. har man inte redan ett "dyrt" abonnemang med mycket surf redan så blir det dyrare att köpa telefon på avbetalning då man blir påtvingad ett abonnemang som kostar 249 istället för 99.
Skulle defintivt inte låsa mig till en leverantör i 2 år i onödan om det inte handlar om flera tusenlappar sparade.
Skönt att kunna byta om det plötsligt inte passar.

Permalänk
Medlem

Framgent...

Skrivet av Omega5509:

Tittat på det med nyligen. har man inte redan ett "dyrt" abonnemang med mycket surf redan så blir det dyrare att köpa telefon på avbetalning då man blir påtvingad ett abonnemang som kostar 249 istället för 99.
Skulle defintivt inte låsa mig till en leverantör i 2 år i onödan om det inte handlar om flera tusenlappar sparade.
Skönt att kunna byta om det plötsligt inte passar.

Det är ju så att operatörer ger dig en liiiiten "vinst" på att teckna/binda upp dig för att de vet att de kommer få betalt under den tiden du tecknande dig för.

För min del (med comviq som exempel) så ger de dig en liten rabatt på låt 🎶 oss säga 1.000:- MEN den rabatten äts upp av uppläggningsavi/avbetalningskostnaden så jag tycker inte att det är värt det [upplägget], men visst vill man kunna betala av på mobilen i månadsavgifter så Why not? Du betalar ju i slutändan för ett abonnemang just för att: "Du vill kunna surfa".

Kontantkort har ju den fördelen att du kan ladda på det när du vill MEN de månader du inte laddar på kontantkortet så kan Du ju heller inte surfa 🏄 (och ringa om nu folk gör det i dagens läge)...

Känns det tufft att pynta hela summan på en gång ✖ ok ta den på avbetalning, annars kan du köpa en billigare telefon och ha lägre bindningstid på abonnemang och telefon. Lycka Till.

Angående om operatörer: Jag menar att de flesta operatörer (förutom operatören Tre upp i Norrland) har god täckning, så det går att binda upp sig i två år utan problem. De är jämngoda. Och vad skulle strula med den operatören man har valt (om du inte får 🐑 för dig att bo i Novosibirsk helt plötsligt) under två år? Den enda skillnaden jag ser är priset på abonnemangen mellan t.e.x. Telia, Telenor och Comviq (fallande priser i den ordningen) varav Felia är dyrast ja...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Comviq har inte sällan riktigt bra rabatter (igen) när man tecknar med abonnemang, så visst finns det.

Är man ute efter en specifik toppmodell är det nog sällan någon ekonomisk vinst att teckna upp sig, möjligen den "kostnadsfria" avbetalningen som det innebär att betala över 24 månader istället för allt direkt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Behöver en ny Iphone till en familjemedlem som har mobilen till allt och mycket foto. Måste vara Iphone.
Tittar på en IPhone 15 pro vilket kräver 15.000kr om man köper den löst. Idag har jag och dom berörda Hallon för under 100kr månaden vilket funkar tillräckligt för alla våra behov.

Kollar med jobbet där vi säljer Iphone och abonnemang vad man kan lösa. Upplägget blir "tre" familj, 20gb surf, 557 kr i månaden i 24 månader, ingen startavgift etc. Telefonen (Iphone 15 pro) får jag för 9000 kr istället. Det blir "billigare" om man slår ut abonnemanget på tre stycken av oss inblandade, 185kr/mån för varje person, vilket är 557 / 3.

557 x 24 = 13.368
13.368 + 9000 = 22.368
Jag kan då inte säga upp abonnemanget förrän 24mån har gått.

Om jag då räknar på våra abonnemang idag:
(3x hallon 99kr styck/mån ) 300 x 24 = 7200
7200 + 15.000 = 22.200

Tänker jag helt fel är det så gott som skitsamma när jag slår ut det över 24 månaders tid? Tror inte det fanns något billigare abonnemang att få ihop med detta. Tog lägsta möjliga surf mot kostnad etc. Jag har inga problem att slänga 15.000 jämfört med 9000 på en gång om det ändå slutar med så gott som samma summa.

klart det alltid är billigast att köpa och betala alltet från början. använd logik.

Allt annat är bara för att lura folk på mer pengar. Möjligtvist är det billigare med abonnemang jämfört med att köpa mobilen och delbetala i 24mån ändå.
Och såklart, de flesta abonnemang är riktigt dyra till att börja med, endast Hallon och Vimla har normalhög pris.

Men har man råd ska man betala direkt- har man inte råd ska man inte köpa

Permalänk
Medlem

Det kändes skumt för det är nästan alla operatörers "grej" att erbjuda rabatt på telefonen man köper tillsammans med abonnemanget man binder sig till. Antar att folk då helt enkelt lätt dras med i försäljarsnacket på plats. Jag kände samma sak tills jag drog upp allt på papper som i min trådstart. Det är inte självklart hur det blir när någon står framför en och påträngande säger hur många tusingar i rabatt man sparar på ditt och datt.

Detta var även en deal som inte hade dom vanliga avgifterna för startavgift, avslut eller vad det nu kan vara. Ska kolla igen om det är precis som jag tror eller om det är något jag missat. Det är nämligen knappast så att säljarna själva sitter på 99kr/mån abonnemang utan dom själva fixar mer eller mindre samma deals som då inte ger någonting i slutändan om man inte har behov av något specifikt inom ett abonnemang som inte finns bland dom billiga.

Permalänk
Medlem

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna heter det.
Tror inte något telebolag är någon form av välgörenhet.

Sen blir jag även lite fundersam på hur du skulle tjäna något på att köpa något. En lägre utgift, ja, men inte någon vinst.

I din uträkning så är det en skillnad på 168 kr.

Räkna i stället så här:

Mobilen kostar 15.000 kr. Hur lång tid tar det att skriva av den? Dvs hur länge förväntas den kunna användas?

Slår du ut den på 15 år är den värd 1000 kr per år.
Slår du ut den på 10 år är det 1 500 kr per år.
Slår du ut den på 5 år är det 3 000 kr per år.
Slår du ut den på 3 år är det 5 000 kr per år.
Slår du ut den med halveringsvärde är det 5:e året den är värd mindre än 1 000 kr.

En produkt som är värd mindre än 1 000 kr anses vara avskriven / förbrukad.

Sedan finns det en annan aspekt också; Vad har du för hemförsäkring? En drulleförsäkring ersätter din telefon till nypris, men inte ditt abonnemang.

Vet inte om det fortfarande är så, men förut var telefoner som man "fick på köpet" operatörslåsta, vilket gjorde det dyrt / krångligt att byta operatör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Flesta gånger jag kollat så är det inte billigare att köpa med abonemang. Finns ibland så det faktiskt kan vara värt det. Men oftast är det samma att bara köpa mobilen löst och abonemang separat. Speciellt om man har några delningar på typ vimla.

Tycker det brukar vara precis tvärt om. Oerhört sällan det blir billigare att köpa telefonen löst.

Ofta landar priset för 24 månader på telefonens kostnad + någon tusenlapp. Man får inget vettigt abonnemang för under hundringen.

Ex på Comviq just nu. Pixel 7a för 195 kr/mån i 24 mån inkl abonnemang med 10GB surf. Totalkostnad 4680 kr.

Billigast pris för telefonen på Prisjakt 5690. Totalkostnad med billigt abonnemang 100/mån, 8090 kr.

Iphone 15 kontant 12 000. Iphone 15 ink abonnemang 10GB 607/mån 24 månader. Totalkostnad 14568. Maximal kostnad för abonnemang om det ska vara lönsamt att köpa kontant: 107 kr/mån.

Google Pixel 8 256GB kostar 10 400. 442/mån, totalt 10 608. Maximal kostnad för abonnemang om det ska vara lönsamt att köpa kontant: 8 kr/mån.

Mobilabonnemang med 10 GB hos ex. Comviq: 195, Vimla 12 GB 190 kr, Hallon 159. Alltså snudd på omöjligt att köpa Iphone 15 inkl 10GB surf/mån billigare än med abonnemang.

Skrivet av OldComputer:

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna heter det.
Tror inte något telebolag är någon form av välgörenhet.

Totalt sett går de såklart med vinst. De räknar med att ett visst antal kunder blir fast hos dem även efter dessa rabatterade år eller gör andra inköp/betalar massor med påminnesleavgifter. Men det är just där man kan vara smart. Att tillräckligt många stannar och bränner pengar betyder inte att just du måste göra det, enbart snittkunden.

Skrivet av OldComputer:

Vet inte om det fortfarande är så, men förut var telefoner som man "fick på köpet" operatörslåsta, vilket gjorde det dyrt / krångligt att byta operatör.

Det är sedan många år så att operatörerna måste låsa upp en operatörslåst telefon när bindningstiden gått ut, utan kostnad. Vet dock inte om någon operatör ens bemödar sig med att låsa telefonerna längre. Känns inte så.

Permalänk
Medlem

Om man endast behöver lite data, men vill ha en "bra" telefon, finns det sällan bra erbjudanden. Om man behöver så mycket data att man ändå måste ut med 200kr/mån eller mer för abonnemanget blir valen lite fler. Men sällan på Apples dyrare modeller vad det verkar, får reservera mig för att jag inte brukar kolla priser på Iphone så ofta.

Lägsta pris för Iphone 15 Pro inklusive 24 månader abonnemang jag vid en snabb anblick hittar just nu är 17071 på Elgiganten, bundet till Telenor.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Tolkar jag rätt får man alltså 30GB data/månad i 24 månader.

Räkneexempel om man sitter på 100kr-abb med 5GB data (exempel bar)
14990 (kontantpris) + 24x100 abb = 17390kr på två år.
699 x 24 (mobil + abb) = 16776, men jag antar att det tillkommer startavgift då minsta totalkostnad anges till 17071. Inte så stor vinst för att binda sig, en femhundring typ.

Antar vi att man behöver 20-30GB data, och har ett abb för 200kr, blir ju vinsten större på att binda upp sig.
14990 + 24x200 abb = 19790 på två år.

Men det är i sammanhanget inga jättestora vinster man gör på att binda sig. Känns som att rabatterna ofta är större på Pixel eller Samsung, där man snarare känner sig lurad om man köper utan rejäl rabatt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Svenpa Inte för det spelar så stor roll, men tror inte att era abonnemang kostar 109:-/mån såvida ni inte har 3 stycken "Över 55" som kostar 99:-/ mån för 4 GB?
Det är någon månad sedan Hallon ändrade sina priser. I så fall för er blir det ca 1000:- mer på 3 år hos Hallon.

Permalänk
Medlem

Det där låter inte bra alls, vänta tills ett bra erbjudande dyker upp igen istället. Comviq hade nyligen Pixel 7a och 10 GB surf för totalt 195 kr i månaden i 24 månader t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vet inte om det fortfarande är så, men förut var telefoner som man "fick på köpet" operatörslåsta, vilket gjorde det dyrt / krångligt att byta operatör.

Tre var den sista operatörer att låsa telefoner och de slutade med det precis innan covidpandemin

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det via en återförsäljare du har fått detta priset? (Media Markt, Elgiganten etc). Kollar jag på 3's hemsida så går en iPhone 15 Pro med 20gb på 829:- i 24 månader och vill man koppla två extra simkort till detta så kostar dom 129:- styck.

Vad jag vet så har inte 3 några bindningstider numera på privat-sidan (Undantag när det kommer till återförsäljare). Utan man enbart lägger upp en telefon på 12, 24 eller 36 månader och har abonnemanget rullande vid sidan av utan bindningstid. (Är det så att du avslutar abonnemanget så får du en slutfaktura på hårdvaran). Väldigt bra pris du har fått oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna heter det.
Tror inte något telebolag är någon form av välgörenhet.

Sen blir jag även lite fundersam på hur du skulle tjäna något på att köpa något. En lägre utgift, ja, men inte någon vinst.

I din uträkning så är det en skillnad på 168 kr.

Räkna i stället så här:

Mobilen kostar 15.000 kr. Hur lång tid tar det att skriva av den? Dvs hur länge förväntas den kunna användas?

Slår du ut den på 15 år är den värd 1000 kr per år.
Slår du ut den på 10 år är det 1 500 kr per år.
Slår du ut den på 5 år är det 3 000 kr per år.
Slår du ut den på 3 år är det 5 000 kr per år.
Slår du ut den med halveringsvärde är det 5:e året den är värd mindre än 1 000 kr.

En produkt som är värd mindre än 1 000 kr anses vara avskriven / förbrukad.

Sedan finns det en annan aspekt också; Vad har du för hemförsäkring? En drulleförsäkring ersätter din telefon till nypris, men inte ditt abonnemang.

Vet inte om det fortfarande är så, men förut var telefoner som man "fick på köpet" operatörslåsta, vilket gjorde det dyrt / krångligt att byta operatör.

Alltså, att "tjäna" på det är då att få mer värde för mindre pengar. Dvs köpa lös vs med abonnemang. Jag måste oavsett ha abonnemang så erbjuder man en billigare telefon mot ett vettigt abonnemang så "tjänar" jag på att byta än att behålla och köpa lös.
Jag förstår inte ditt resonemang med värdeminskningen. En telefon blir "snabbt" sämre med åren oavsett modell. Min hemförsäkring bryr sig väl inte om mitt abonnemang heller? Det är bara hårdvaran som kan ersättas av hemförsäkringen.
Så vitt jag vet har man slutat låsa telefoner helt o hållet.

Skrivet av Massy:

Tycker det brukar vara precis tvärt om. Oerhört sällan det blir billigare att köpa telefonen löst.

Ofta landar priset för 24 månader på telefonens kostnad + någon tusenlapp. Man får inget vettigt abonnemang för under hundringen.

Ex på Comviq just nu. Pixel 7a för 195 kr/mån i 24 mån inkl abonnemang med 10GB surf. Totalkostnad 4680 kr.

Billigast pris för telefonen på Prisjakt 5690. Totalkostnad med billigt abonnemang 100/mån, 8090 kr.

Iphone 15 kontant 12 000. Iphone 15 ink abonnemang 10GB 607/mån 24 månader. Totalkostnad 14568. Maximal kostnad för abonnemang om det ska vara lönsamt att köpa kontant: 107 kr/mån.

Google Pixel 8 256GB kostar 10 400. 442/mån, totalt 10 608. Maximal kostnad för abonnemang om det ska vara lönsamt att köpa kontant: 8 kr/mån.

Mobilabonnemang med 10 GB hos ex. Comviq: 195, Vimla 12 GB 190 kr, Hallon 159. Alltså snudd på omöjligt att köpa Iphone 15 inkl 10GB surf/mån billigare än med abonnemang.

Totalt sett går de såklart med vinst. De räknar med att ett visst antal kunder blir fast hos dem även efter dessa rabatterade år eller gör andra inköp/betalar massor med påminnesleavgifter. Men det är just där man kan vara smart. Att tillräckligt många stannar och bränner pengar betyder inte att just du måste göra det, enbart snittkunden.

Det är sedan många år så att operatörerna måste låsa upp en operatörslåst telefon när bindningstiden gått ut, utan kostnad. Vet dock inte om någon operatör ens bemödar sig med att låsa telefonerna längre. Känns inte så.

Om vinsten är under 1000kr slaget på 24 månader så ser jag ingen anledning att byta abonnemang för att få telefonen med så lite rabatt (dvs telefonen är mycket billigare vid köptillfället men med dyrare abb bundet så blir ju summan så gott som samma än om jag köpt den lös med billigare abb). Det är ändå inte helt utan insats att byta. Jag blir av med min nuvarande sparade surf och ska jag byta tillbaka sen måste allt göras om på nytt. Invänta nya SIM-kort etc. Detta berör även två andra personer så jag anser det inte är värt mödan i så fall. Det ser ju annars väldigt flashight ut att få 6000kr rabatt på pappret när man står där med säljare.

Skrivet av Pirum:

Om man endast behöver lite data, men vill ha en "bra" telefon, finns det sällan bra erbjudanden. Om man behöver så mycket data att man ändå måste ut med 200kr/mån eller mer för abonnemanget blir valen lite fler. Men sällan på Apples dyrare modeller vad det verkar, får reservera mig för att jag inte brukar kolla priser på Iphone så ofta.

Lägsta pris för Iphone 15 Pro inklusive 24 månader abonnemang jag vid en snabb anblick hittar just nu är 17071 på Elgiganten, bundet till Telenor.
<Uppladdad bildlänk>
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Tolkar jag rätt får man alltså 30GB data/månad i 24 månader.

Räkneexempel om man sitter på 100kr-abb med 5GB data (exempel bar)
14990 (kontantpris) + 24x100 abb = 17390kr på två år.
699 x 24 (mobil + abb) = 16776, men jag antar att det tillkommer startavgift då minsta totalkostnad anges till 17071. Inte så stor vinst för att binda sig, en femhundring typ.

Antar vi att man behöver 20-30GB data, och har ett abb för 200kr, blir ju vinsten större på att binda upp sig.
14990 + 24x200 abb = 19790 på två år.

Men det är i sammanhanget inga jättestora vinster man gör på att binda sig. Känns som att rabatterna ofta är större på Pixel eller Samsung, där man snarare känner sig lurad om man köper utan rejäl rabatt.

Då hade jag nog resonerat annorlunda om det gällde just en android lur som kunde erbjudas till bättre villkor. Tyvärr är personen fast i Iphone och jag har inte lust att slita den ifrån det den är bekväm med.

Skrivet av stelex:

@Svenpa Inte för det spelar så stor roll, men tror inte att era abonnemang kostar 109:-/mån såvida ni inte har 3 stycken "Över 55" som kostar 99:-/ mån för 4 GB?
Det är någon månad sedan Hallon ändrade sina priser. I så fall för er blir det ca 1000:- mer på 3 år hos Hallon.

Du har rätt, det ligger numera på 109kr/mån (för mig iaf). Jag blir dock på sätt och vis besviken om ett bindande kontrakt i 24 månader och allt som innebär byte av SIM etc enbart ger mig en slutgiltig rabatt på knappt 1000kr. Då köper jag hellre den kontant.

Skrivet av Alastor Moody:

Det där låter inte bra alls, vänta tills ett bra erbjudande dyker upp igen istället. Comviq hade nyligen Pixel 7a och 10 GB surf för totalt 195 kr i månaden i 24 månader t.ex.

Som andra sagt så verkar just androids erbjudas till bättre priser än Iphone, jag får stå mitt kast med detta.

Skrivet av h9mpe:

Hej,

Är det via en återförsäljare du har fått detta priset? (Media Markt, Elgiganten etc). Kollar jag på 3's hemsida så går en iPhone 15 Pro med 20gb på 829:- i 24 månader och vill man koppla två extra simkort till detta så kostar dom 129:- styck.

Vad jag vet så har inte 3 några bindningstider numera på privat-sidan (Undantag när det kommer till återförsäljare). Utan man enbart lägger upp en telefon på 12, 24 eller 36 månader och har abonnemanget rullande vid sidan av utan bindningstid. (Är det så att du avslutar abonnemanget så får du en slutfaktura på hårdvaran). Väldigt bra pris du har fått oavsett

Det känns snarare som att dom som inte får min deal där man drar av diverse kostnader förmånligt är dom som blir riktigt lurade medan det jag beskrivit är enbart lite förmånligt. Jag har svårt att ta mig besväret för runt en tusing. Det är återförsäljare som det gäller så nog blir jag bunden i minst 24mån oavsett.

Tack för allas insikter i det hela. Min egna uppgradering får nog bli en android igen nästa gång men denna lur får jag på något sätt lösa kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Behöver en ny Iphone till en familjemedlem som har mobilen till allt och mycket foto. Måste vara Iphone.
Tittar på en IPhone 15 pro vilket kräver 15.000kr om man köper den löst. Idag har jag och dom berörda Hallon för under 100kr månaden vilket funkar tillräckligt för alla våra behov.

Kollar med jobbet där vi säljer Iphone och abonnemang vad man kan lösa. Upplägget blir "tre" familj, 20gb surf, 557 kr i månaden i 24 månader, ingen startavgift etc. Telefonen (Iphone 15 pro) får jag för 9000 kr istället. Det blir "billigare" om man slår ut abonnemanget på tre stycken av oss inblandade, 185kr/mån för varje person, vilket är 557 / 3.

557 x 24 = 13.368
13.368 + 9000 = 22.368
Jag kan då inte säga upp abonnemanget förrän 24mån har gått.

Om jag då räknar på våra abonnemang idag:
(3x hallon 99kr styck/mån ) 300 x 24 = 7200
7200 + 15.000 = 22.200

Tänker jag helt fel är det så gott som skitsamma när jag slår ut det över 24 månaders tid? Tror inte det fanns något billigare abonnemang att få ihop med detta. Tog lägsta möjliga surf mot kostnad etc. Jag har inga problem att slänga 15.000 jämfört med 9000 på en gång om det ändå slutar med så gott som samma summa.

Tänk också på att din arbetsgivare går minus på försäljning av Apple produkter, vilket också ger dig sämre pris kontra andra märken. Brukar också vara lättare att få billigare pris vid BF och mellandagarna.

Sedan behöver man inte binda upp sig enbart på telefoni. Min familj binder sig när tiden är slut, och får minst 11k i presentkort eller valfria produkter, och månadskostnaden förblir samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Tänk också på att din arbetsgivare går minus på försäljning av Apple produkter, vilket också ger dig sämre pris kontra andra märken. Brukar också vara lättare att få billigare pris vid BF och mellandagarna.

Sedan behöver man inte binda upp sig enbart på telefoni. Min familj binder sig när tiden är slut, och får minst 11k i presentkort eller valfria produkter, och månadskostnaden förblir samma.

Jo det har framgått att operatören kan tydligen inte ge någon vidare rabatt även med abb.

Vad menar du inte enbart telefoni? TV och bredband? Det låter väldigt otroligt att man skulle få minst 11k i presentkort för mobiler etc bara för att man förlänger eller nytecknar efter 24/36 månader, vilken operatör erbjuder detta? Vart kan jag kolla upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Jo det har framgått att operatören kan tydligen inte ge någon vidare rabatt även med abb.

Vad menar du inte enbart telefoni? TV och bredband? Det låter väldigt otroligt att man skulle få minst 11k i presentkort för mobiler etc bara för att man förlänger eller nytecknar efter 24/36 månader, vilken operatör erbjuder detta? Vart kan jag kolla upp det?

Mobilabonnemang. Men menar att du behöver inte kombinera det med köp av telefon 😁
Sedan kan du lägga till bredband också om du vill/orkar.

Obegränsad surf + ett par extra användare med boost och du är i mål. Varierar alltid vilka, men du byter alltid operatör varje gång för att maximera intjän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Alltså, att "tjäna" på det är då att få mer värde för mindre pengar. Dvs köpa lös vs med abonnemang. Jag måste oavsett ha abonnemang så erbjuder man en billigare telefon mot ett vettigt abonnemang så "tjänar" jag på att byta än att behålla och köpa lös.
Jag förstår inte ditt resonemang med värdeminskningen. En telefon blir "snabbt" sämre med åren oavsett modell. Min hemförsäkring bryr sig väl inte om mitt abonnemang heller? Det är bara hårdvaran som kan ersättas av hemförsäkringen.
Så vitt jag vet har man slutat låsa telefoner helt o hållet.

När jag skrev om värdeminskningen så var det just hur lång tid det tar att bli av med kostnaden. Oavsett om du kan sälja produkten begagnat eller inte så tar det en viss tid för produkten att förbruka sitt värde. Mat och specifika förbrukningsvaror brukar inte inkluderas här. Har du 30 000 i inkomst varje månad så tar det en halv månad att isolerat få pengar till en telefon helt enkelt. Men du har antagligen andra utgifter så du kan nog inte genast hosta upp 50% av din lön bara så där.

Uträkningen är alltså hur lång tid det tar innan du får råd med en telefonen för samma belopp igen. Med andra ord om du kan spara tusen kronor varje år kommer det att ta 15 år innan du exklusivt har pengar till en telefon. 1 000 kr är ett belopp som är ganska lätt att genast avvara varför det anses som att produkten är förbrukad. Skulle du ha telefonen längre tid en avskrivningen så skulle det vara banken som betalar din telefon eftersom det är pengar som ett "exklusivt sparkonto" som skulle betala ränta under väntetiden.

Min microvågsugn kostade 5 500 kr när jag köpte den. Den är över 15 år och fungerar prima fortfarande. På tio år är det 550 kr. Dom senaste åren är det innestående pengar som betalar min nästa microvågsung helt enkelt.

Nu har du antagligen inte ett sparkonto för din telefon, din bil, din micro eller din dator etc. Men principen blir att produkter som räcker längre betalas av banken istället för dig själv.

Jag får exempelvis min coop-faktura betalad av banken då jag fått smaskigt hög sparränta i år. Vilket innebär att min julmat blir "gratis". Vilket kan ses som gratis mat om 10 - 12 år om man tar ut det efteråt. Ränta på ränta etc.

-----

Det jag menade med hemförsäkringen är att telefonen inte är försäkrad när den "ingår i abonnemanget" hos vissa försäkringsbolag, eftersom den "kostade" samma pris som din månadsfaktura, om det nu är så att den betalas av fördelat på bindningstiden. Det här kan bero på försäkringsbolag.

Du har även bättre säkerhet och konsumentskydd då du kan göra anspråk på konsumentköplagens regler och rättigheter (reklamationsrätt) om säljaren går i konkurs gentemot mot tillverkaren, jämfört med att teleoperatören går i konkurs eftersom det är teleoperatören och inte du som köper telefonen i mellanled. Detta gäller då saker som är kravställda gentemot lagen och inte garantin i sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Då Proshop nu drog till med en tusenlapp i rabatt för 15 pro så slog jag till på det. Så nu har jag verkligen inget att tjäna på byta abonnemang och binda upp mig i 24 månader med något dyrare för att tjäna en tusing om två år \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om man endast behöver lite data, men vill ha en "bra" telefon, finns det sällan bra erbjudanden. Om man behöver så mycket data att man ändå måste ut med 200kr/mån eller mer för abonnemanget blir valen lite fler. Men sällan på Apples dyrare modeller vad det verkar, får reservera mig för att jag inte brukar kolla priser på Iphone så ofta.

Lägsta pris för Iphone 15 Pro inklusive 24 månader abonnemang jag vid en snabb anblick hittar just nu är 17071 på Elgiganten, bundet till Telenor.
<Uppladdad bildlänk>
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Tolkar jag rätt får man alltså 30GB data/månad i 24 månader.

Räkneexempel om man sitter på 100kr-abb med 5GB data (exempel bar)
14990 (kontantpris) + 24x100 abb = 17390kr på två år.
699 x 24 (mobil + abb) = 16776, men jag antar att det tillkommer startavgift då minsta totalkostnad anges till 17071. Inte så stor vinst för att binda sig, en femhundring typ.

Antar vi att man behöver 20-30GB data, och har ett abb för 200kr, blir ju vinsten större på att binda upp sig.
14990 + 24x200 abb = 19790 på två år.

Men det är i sammanhanget inga jättestora vinster man gör på att binda sig. Känns som att rabatterna ofta är större på Pixel eller Samsung, där man snarare känner sig lurad om man köper utan rejäl rabatt.

Minsta totalkostnad är mobilen + en månads abonnemang.

Du sparar ca 3000 kr på att ta dealen där jämfört med köpa mobilen och abonnemanget löst, jag skulle anse det vara en stor vinst, och du låser också priset på abonnemanget mot framtida prishöjningar…

Skrivet av h9mpe:

Hej,

Är det via en återförsäljare du har fått detta priset? (Media Markt, Elgiganten etc). Kollar jag på 3's hemsida så går en iPhone 15 Pro med 20gb på 829:- i 24 månader och vill man koppla två extra simkort till detta så kostar dom 129:- styck.

Vad jag vet så har inte 3 några bindningstider numera på privat-sidan (Undantag när det kommer till återförsäljare). Utan man enbart lägger upp en telefon på 12, 24 eller 36 månader och har abonnemanget rullande vid sidan av utan bindningstid. (Är det så att du avslutar abonnemanget så får du en slutfaktura på hårdvaran). Väldigt bra pris du har fått oavsett

Det jag ser som positivt med 36 mån delbetalningstid är att du under 36 mån i nuläget får 100 kr rabatt/mån på abonnemanget. Samtidigt är det 3 års räntefri avbetalning på mobilen, med inflation får man ju i praktiken lite rabatt på mobilen med

Så fick jag 36 mån obegränsat abonnemang hos Tre för 249 kr/mån, plus en iphone då som avbetalas på 36 mån. Ser inte riktigt vinsten i att köpa mobilen löst och sedan teckna ett abonnemang utan rabatter som vissa här förespråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReToX:

Så fick jag 36 mån obegränsat abonnemang hos Tre för 249 kr/mån, plus en iphone då som avbetalas på 36 mån. Ser inte riktigt vinsten i att köpa mobilen löst och sedan teckna ett abonnemang utan rabatter som vissa här förespråkar.

För mig är det 2 anledningar. 1. Tres nät har alldeles för dålig täckning sett till hela Sverige. 2. Mitt abonnemang som jag har är speciellt och går inte att få tag på längre och skulle jag byta operatör så skulle jag få betala för minst 3 extra datakort vilket gör att mitt abonnemang skulle bli minst dubbelt så dyrt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställde iPhone 13 Pro från Comviq med 24 månaders förlängning på abonnemanget och fick ett riktigt fint avdrag på mobilkostnaden (bytte in min iPhone X 64GB också, tror jag fick 2000kr betalt för den, vilket jag tyckte var rätt rimligt givet åldern). Säg att luren kanske kostade 10 000kr hos Comviq, medan retailpriset var ~13 000kr.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReToX:

Minsta totalkostnad är mobilen + en månads abonnemang.

Du sparar ca 3000 kr på att ta dealen där jämfört med köpa mobilen och abonnemanget löst, jag skulle anse det vara en stor vinst, och du låser också priset på abonnemanget mot framtida prishöjningar…

Det jag ser som positivt med 36 mån delbetalningstid är att du under 36 mån i nuläget får 100 kr rabatt/mån på abonnemanget. Samtidigt är det 3 års räntefri avbetalning på mobilen, med inflation får man ju i praktiken lite rabatt på mobilen med

Så fick jag 36 mån obegränsat abonnemang hos Tre för 249 kr/mån, plus en iphone då som avbetalas på 36 mån. Ser inte riktigt vinsten i att köpa mobilen löst och sedan teckna ett abonnemang utan rabatter som vissa här förespråkar.

Folk har olika behov. jag tycker t.ex. att ett abonnemang för 249kr/månad är extremt dyrt. tycker de 99kr jag betalar är dyrt. men då har jag inget behov av surf. har jag tid att titta på telefon så har jag wifi i närheten. Blir dyrt att gå från 99 till 249 för att få avbetala en telefon för mig. då finns det andra finansbolag som har bättre deals.

Samtidigt betalar jag för gigabit lina i hemmet. vilka somliga kan tycka är onödigt men har behovet så betalar för det.

+
ser i övrigt fram emot att köpa en pixel8pro till halva lanseringspriset till mellandagsrean i år