Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

När en hemsida tar emot donationer så borde det väcka en varningsklocka i dessa fall. Varför skriver som som dom gör tror du? Är det för att sprida samhällsnyttig information och rikta uppmärksamhet till farorna med elektromagnetisk strålning? Eller är det kanske så att dom profeterar på människors rädsla genom att sprida desinformation?

Känns stålskyddsstiftelsen som en bra källa?

Hoppas du tittar in i tråden igen och svarar på (framför allt) den sista frågan.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Korkskruv:

Samma frekvens som används för att värma maten i en mikrovågsugn fast den totala värmande effekten är troligtvis minst 100 gånger lägre...
Förmodligen så är de gaser som läcker ut från plasten och elektroniken betydligt farligare än den lilla effekt strålningen bidrar med.

wifi 100 miliWatt mikrovågsugn 700-1000 Watt..

ska man va rädd för allt så går det inte att leva ingen TV, mobil, internet, dator, inga plaster med mjukgörare, inga E-nummer, färgämnen, laga all mat själv. som man odlat allt. för att leva på landet springa runt i foliehatt.
i egengjorda kläder av ens eget hår...

dröjer inte länge innan psykvården ber om att få skriva ut mediciner till en,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

sover ca 2 meter till routern, xboxen, tvn, datorn med all utrustning där och mobilen ligger och macbooken ligger oftast inom en meter. Borde jag oroa mig? :S

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

sover ca 2 meter till routern, xboxen, tvn, datorn med all utrustning där och mobilen ligger och macbooken ligger oftast inom en meter. Borde jag oroa mig? :S

Det kan vara en anledning till oro, oro på grund av brandrisken. Om än liten men inte obetydlig. Se till att adaptrar/datorer/telefoner inte ligger på mattan eller under sängen, saker som kan fatta eld snabbt. Ha alltid en brandvarnare i sovrummet.

Om du menar på grund av elektromagnetisk strålning så nej, inte i dagslägget.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det kan vara en anledning till oro, oro på grund av brandrisken. Om än liten men inte obetydlig. Se till att adaptrar/datorer/telefoner inte ligger på mattan eller under sängen, saker som kan fatta eld snabbt. Ha alltid en brandvarnare i sovrummet.

Om du menar på grund av elektromagnetisk strålning så nej, inte i dagslägget.

nja, allt sitter på väggen ändå, finns inget på golvet, så jag borde inte oroa mig

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Avstängd

Om wifi är skadligt så är vi alla helt fuckade.
Ta en promenad i ett bostadsområde med t ex Wifi Analyzer igång i telefonen, och förskräcks av hur många synliga nätverk man hittar. Lägg därtill att i princip all trådlös elektronik som använder radiosignaler använder frekvenser runt samma band (2.4 GHz).
Och mobiltelefoni som grädde på moset...Också runt 2 GHz.

Det enda man kan göra själv är väl att inte ha sin egna router och telefon under kudden när man sover.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har haft routern ca 1 meter från huvet när jag sover, mobilen samma eller närmare, haft det såhär i över 5 år och lever än

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Om wifi är skadligt så är vi alla helt fuckade.
Ta en promenad i ett bostadsområde med t ex Wifi Analyzer igång i telefonen, och förskräcks av hur många synliga nätverk man hittar. Lägg därtill att i princip all trådlös elektronik som använder radiosignaler använder frekvenser runt samma band (2.4 GHz).
Och mobiltelefoni som grädde på moset...Också runt 2 GHz.

Det enda man kan göra själv är väl att inte ha sin egna router och telefon under kudden när man sover.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Tänk även på alla som bor här i Sverige ovanpå en massa RADIOKTAIVT-DÖDSURHATSPARKIPUNGEN-BERG. Våldsamt livsfarligt är det. Tänk även på alla som kör induktionshällar, micrar mat eller åker med flygplan. Så våldsamt mycket strålning att skelettet nästan hoppar ut ur kroppen och tar självmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ja. Tänk även på alla som bor här i Sverige ovanpå en massa RADIOKTAIVT-DÖDSURHATSPARKIPUNGEN-BERG. Våldsamt livsfarligt är det. Tänk även på alla som kör induktionshällar, micrar mat eller åker med flygplan. Så våldsamt mycket strålning att skelettet nästan hoppar ut ur kroppen och tar självmord.

Kunde inte sagt det bättre själv (y)

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Entusiast

Vi hade en gång tal om ett valfritt ämne i engelska-kursen på gymnasiet då en tjej i min klass valde att prata om just strålning fast med inriktning på mobiltelefoner snarare än WiFi.
Klassen svalde det med hull och hår (även läraren) så jag var väl typ den enda som protesterade och sa att jag minsann sett tusen källor som hävdat det motsatta men eftersom jag inte kunde ge dem på rak arm då så var det ju bara att lägga ner projektet.

Hon påstod alltså att det var ganska skadligt att bara ha telefoner i fickan.
En kompis till henne som hade barn sade därpå att hon nu hade öppnat ögonen för detta och vidtagit åtgärder för att hålla sin mobiltelefon så långt bort från sin bebis som möjligt och alltid lägga mobilen på ett bord eller liknande.

Folk är så himla lättlurade...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

ZTE skriver i deras routrar att man kan stänga av Wifi för att sova bättre, lite oroväckande att en stor nätverksbjässe som ZTE skriver det?

Vi försöker få liv i denna 10 år senare, lets goooo

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Åhh! Drömtråd att väcka till liv!

*Grabs a bucket of popcorn*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SotarnAnton:

ZTE skriver i deras routrar att man kan stänga av Wifi för att sova bättre, lite oroväckande att en stor nätverksbjässe som ZTE skriver det?

Vi försöker få liv i denna 10 år senare, lets goooo

Det brukar faktiskt numera gå att stänga av "wifidioderna" som blinkar separat så man inte behöver stänga av radiodelarna för att hindra ledarna att lysa och blinka störande om man ser dem.

Men naturligtvis kan wifins vara eller inte påverka sömnen för många har numera smartklockor eller andra enheter för väckning som är beroende av wifi och om väckarklockan inte fungerar pga avsaknad av wifianslutning så är det rimligt att tro att många kommer att sova längre.
Wifi kan nog därför faktiskt påverkan hur länge en del sover.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

wifi 100 miliWatt mikrovågsugn 700-1000 Watt..

ska man va rädd för allt så går det inte att leva ingen TV, mobil, internet, dator, inga plaster med mjukgörare, inga E-nummer, färgämnen, laga all mat själv. som man odlat allt. för att leva på landet springa runt i foliehatt.
i egengjorda kläder av ens eget hår...

dröjer inte länge innan psykvården ber om att få skriva ut mediciner till en,

Med hur utvecklingen löper med microplaster så är ingen säker.. Forskas en hel del på vad dessa plaster gör med oss och risken är vi kommer se enorma hälsoproblem med detta. Plasten finns överallt, ingenstans man kollar är man fri från plaster och nu har man kommit till den nivån att dom finns i våra celler och kroppen har inget sätt att göra sig av med dom.

Det man även vet är att plaster är hormonstörande och orsakar fertilitetsproblem framförallt bland män, så vi kommer med tiden få ett fertilitetsproblem som vi redan har börjat se i västvärden.

En del mer negativa forskare tror att plast är "the big filter", dvs det som tar livet av alla civilizationer i universum.

Sett till det evolutionära är plaster ungefär som när träd började producera cellulosa. Det tog miljoner år innan bakterier och organismer kunde bryta ner det, men innan det skedde så vad cellulosa i praktiken som plast - det blev kvar.
så med tiden kommer jordens organismer anpassa sig, men vi kommer inte vara kvar då.

radiovågor och strålning är nått vi däremot utvecklats att klara av, strålning från jorden och bakgrunsstrålning har vi mekanismer att hantera - uv skydd i skinnet, ögonen - reparation av DNA mot strålning. Våran livslängd gör dock att dessa mekanismer inte är ofelbara. Om vi bara levt tills vi var 40 år hade vi inte haft några problem med tex cancer, men nu är våran livsläng 3 gånger längre än för 2000 år sen och det öppnar upp för nya sjukdommar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hand upp alla som dött av strålning sen tråden startade i 2013 🤚

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aphex:

Hand upp alla som dött av strålning sen tråden startade i 2013 🤚

Många lär ha förlorat sina hjärnceller iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar faktiskt numera gå att stänga av "wifidioderna" som blinkar separat så man inte behöver stänga av radiodelarna för att hindra ledarna att lysa och blinka störande om man ser dem.

Men naturligtvis kan wifins vara eller inte påverka sömnen för många har numera smartklockor eller andra enheter för väckning som är beroende av wifi och om väckarklockan inte fungerar pga avsaknad av wifianslutning så är det rimligt att tro att många kommer att sova längre.
Wifi kan nog därför faktiskt påverkan hur länge en del sover.

Vem har en klocka som inte larmar om den saknar wifi?!
Aldrig hört talas om maken..

Permalänk
Medlem

Jag tror väll att det inte är så sunt att ligga och sova sidan om en accesspunkt varje natt, eller telefon under huvudkudden. Just det där behöver man kanske inte göra.

Men att de befinner sig i samma hus som en själv spelar absolut ingen roll.

Permalänk
Medlem

Har själv en sådan historia:

Min vän hade fått anställning på ett företag och fick en arbets mobiltelefon. Då träffade jag honom, typ 3-4 månader efter han började på företaget, han såg sliten, stressad, trött. Men det är inte konstigt, nytt på jobbet, vill ställa upp, visa framfötterna... Men så märkte jag att han kliat på sin bröstkorg på vänster sidan, då och då. Så frågade jag honom om han hade ont i hjärtat? Och han svarade - ja, men det är säkert pga stress på jobbet.
Plötsligt piper hans mobiltelefon och han tar ut den ur bröstfickan (på vänster sidan). Men det var inte bara en mobil som leggat i fickan, utan två, både arbetstelefon och den privata, under minst 9 timmar om dag...
När jag förklarade mina misstankar, skrattade han bara, men lovade att flytta mobilerna till byxfickor.
Jag ringer till honom on två veckor (jag var lite nyfiken). Ont i hjärtat försvann, hans arbetsuppgifter var samma.

Möjligt orsak till det:
1: Han väntade sig till den nya arbetsrytmen.
2: Placeboeffekten
3: En telefon är (kanske) inte så skadligt för hjärtat, även på 5 cm avstånd, even under lång tid, men
När 2 mobiltelefoner befinner sig så nära varandra, kan få en resonans fenomen i sina signaler de skickar, vars effekt toppar kan vara Mycket större än vad som kan upplevas oskadligt.

Ni får själva välja vilken orsak passar er.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av friArsenik:

Har själv en sådan historia:

Min vän hade fått anställning på ett företag och fick en arbets mobiltelefon. Då träffade jag honom, typ 3-4 månader efter han började på företaget, han såg sliten, stressad, trött. Men det är inte konstigt, nytt på jobbet, vill ställa upp, visa framfötterna... Men så märkte jag att han kliat på sin bröstkorg på vänster sidan, då och då. Så frågade jag honom om han hade ont i hjärtat? Och han svarade - ja, men det är säkert pga stress på jobbet.
Plötsligt piper hans mobiltelefon och han tar ut den ur bröstfickan (på vänster sidan). Men det var inte bara en mobil som leggat i fickan, utan två, både arbetstelefon och den privata, under minst 9 timmar om dag...
När jag förklarade mina misstankar, skrattade han bara, men lovade att flytta mobilerna till byxfickor.
Jag ringer till honom on två veckor (jag var lite nyfiken). Ont i hjärtat försvann, hans arbetsuppgifter var samma.

Möjligt orsak till det:
1: Han väntade sig till den nya arbetsrytmen.
2: Placeboeffekten
3: En telefon är (kanske) inte så skadligt för hjärtat, även på 5 cm avstånd, even under lång tid, men
När 2 mobiltelefoner befinner sig så nära varandra, kan få en resonans fenomen i sina signaler de skickar, vars effekt toppar kan vara Mycket större än vad som kan upplevas oskadligt.

Ni får själva välja vilken orsak passar er.

Eller så kan det ju bero på att det blir varmare och troligtvis trycker lite pga vikten i det område telefonen fanns. Jag gissar att det hade blivit ungefär samma besvär om han haft en träbit i stället för en telefon på samma ställe.
Jag förstår inte hur man kan vilja ha stora tunga saker i fickorna och på ett kontor finns det ingen anledning att ha det heller.i

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Har själv en sådan historia:

Min vän hade fått anställning på ett företag och fick en arbets mobiltelefon. Då träffade jag honom, typ 3-4 månader efter han började på företaget, han såg sliten, stressad, trött. Men det är inte konstigt, nytt på jobbet, vill ställa upp, visa framfötterna... Men så märkte jag att han kliat på sin bröstkorg på vänster sidan, då och då. Så frågade jag honom om han hade ont i hjärtat? Och han svarade - ja, men det är säkert pga stress på jobbet.
Plötsligt piper hans mobiltelefon och han tar ut den ur bröstfickan (på vänster sidan). Men det var inte bara en mobil som leggat i fickan, utan två, både arbetstelefon och den privata, under minst 9 timmar om dag...
När jag förklarade mina misstankar, skrattade han bara, men lovade att flytta mobilerna till byxfickor.
Jag ringer till honom on två veckor (jag var lite nyfiken). Ont i hjärtat försvann, hans arbetsuppgifter var samma.

Möjligt orsak till det:
1: Han väntade sig till den nya arbetsrytmen.
2: Placeboeffekten
3: En telefon är (kanske) inte så skadligt för hjärtat, även på 5 cm avstånd, even under lång tid, men
När 2 mobiltelefoner befinner sig så nära varandra, kan få en resonans fenomen i sina signaler de skickar, vars effekt toppar kan vara Mycket större än vad som kan upplevas oskadligt.

Ni får själva välja vilken orsak passar er.

Och sen ställde sig alla upp och applåderade.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Wow vi behövde verkligen INTE väcka denna shit show of a tråd

Haha jag skulle bumpat denna i fredags 😂 (fredagstråden)

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maDa:

Jag tror väll att det inte är så sunt att ligga och sova sidan om en accesspunkt varje natt, eller telefon under huvudkudden. Just det där behöver man kanske inte göra.

Men att de befinner sig i samma hus som en själv spelar absolut ingen roll.

Strålningen är bara nys, däremot kan lithium-jon-batterier vara explosivt brandfarliga om de går sönder. Så av den anledningen kan det vara spännande att ha ett sånt under kudden, särskilt om det ska laddas samtidigt då risken för det ökar om det överhettas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Strålningen är bara nys, däremot kan lithium-jon-batterier vara explosivt brandfarliga om de går sönder. Så av den anledningen kan det vara spännande att ha ett sånt under kudden, särskilt om det ska laddas samtidigt då risken för det ökar om det överhettas.

Vem vet, med tiden kanske mobiltelefoner tar över possitionen som ledande orsak till brand i sängen, från cigaretter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Och sen ställde sig alla upp och applåderade.

Min treåring sa idag att
”Pappa, även om inversa kvadratlagen inte fanns, hade din accesspunkt ändå inte strålat mer på oss än min nattlampa!”

Det tycker jag var så klokt och fint sagt 🤗
Gilla och dela om ni håller med! 👍

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Och sen ställde sig alla upp och applåderade.

Sa trollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Har själv en sådan historia:

Min vän hade fått anställning på ett företag och fick en arbets mobiltelefon. Då träffade jag honom, typ 3-4 månader efter han började på företaget, han såg sliten, stressad, trött. Men det är inte konstigt, nytt på jobbet, vill ställa upp, visa framfötterna... Men så märkte jag att han kliat på sin bröstkorg på vänster sidan, då och då. Så frågade jag honom om han hade ont i hjärtat? Och han svarade - ja, men det är säkert pga stress på jobbet.
Plötsligt piper hans mobiltelefon och han tar ut den ur bröstfickan (på vänster sidan). Men det var inte bara en mobil som leggat i fickan, utan två, både arbetstelefon och den privata, under minst 9 timmar om dag...
När jag förklarade mina misstankar, skrattade han bara, men lovade att flytta mobilerna till byxfickor.
Jag ringer till honom on två veckor (jag var lite nyfiken). Ont i hjärtat försvann, hans arbetsuppgifter var samma.

Möjligt orsak till det:
1: Han väntade sig till den nya arbetsrytmen.
2: Placeboeffekten
3: En telefon är (kanske) inte så skadligt för hjärtat, även på 5 cm avstånd, even under lång tid, men
När 2 mobiltelefoner befinner sig så nära varandra, kan få en resonans fenomen i sina signaler de skickar, vars effekt toppar kan vara Mycket större än vad som kan upplevas oskadligt.

Ni får själva välja vilken orsak passar er.

Fick han ont i sina mer privata delar efter ha haft mobilerna i byxfickorna?

Permalänk
Medlem

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

"Det finns inga vetenskapligt grundade misstankar om hälsorisker gällande strålning från wifi...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Wow vi behövde verkligen INTE väcka denna shit show of a tråd

Bra påminnelse om många användare som brukade vara väldigt aktiva i forumet som på olika vis försvunnit under åren. En hel del bekanta namn för egen del iallafall.

Det sagt håller jag nog ändå med dig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...