Kablar i fiberdosan har gått av (hjälp)

Permalänk

Kablar i fiberdosan har gått av (hjälp)

Hej!

Har fiber genom Telia och en intenolåda. Nu har internet slutat fungera helt. Har försökt att starta om rauter och fiberdosa osv utan resultat. Försökte felsöka själv via Telia och de säger att de inte får kontakt med mediaomvandlaren.

Dessvärre så tror jag att en kabel kan ha gått av i den dosan som sitter under intenolådan där fiberkabeln från utsidan går in. Bifogar bild på vad jag menar. Håller på att renovera rummet där denna sitter och tror att jag idag kan ha trampat så att den tunna kabeln där gått av… Den ligger på golvet och är nedmonterad men tidigare har internet fungerat. Härligt avslut på veckan haha.

Eller vad tror ni att det kan vara? Försökte koppla ihop sladdarna med en wago anslutningsklämma utan resultat. Blir orolig och ser stora kostnader för att fixa problemet och lång tid utan internet framför mig. Om det är någon duktig här som vet hur man själv kan åtgärda detta så att mediaomvandlaren får kontakt med fiberanslutningen igen så tar jag glatt emot tips.

Mvh
Erik

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur tänkte du med wagoklämman? Fiber är ju ljus, inte koppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik12290:

https://freeimage.host/i/JcIpdKB

Hej!

Har fiber genom Telia och en intenolåda. Nu har internet slutat fungera helt. Har försökt att starta om rauter och fiberdosa osv utan resultat. Försökte felsöka själv via Telia och de säger att de inte får kontakt med mediaomvandlaren.

Dessvärre så tror jag att en kabel kan ha gått av i den dosan som sitter under intenolådan där fiberkabeln från utsidan går in. Bifogar bild på vad jag menar. Håller på att renovera rummet där denna sitter och tror att jag idag kan ha trampat så att den tunna kabeln där gått av… Den ligger på golvet och är nedmonterad men tidigare har internet fungerat. Härligt avslut på veckan haha.

Eller vad tror ni att det kan vara? Försökte koppla ihop sladdarna med en wago anslutningsklämma utan resultat. Blir orolig och ser stora kostnader för att fixa problemet och lång tid utan internet framför mig. Om det är någon duktig här som vet hur man själv kan åtgärda detta så att mediaomvandlaren får kontakt med fiberanslutningen igen så tar jag glatt emot tips.

Mvh
Erik

Det är inget du kan åtgärda själv, du borde inte ha lagt det löst på golvet under några som helst omständigheter.
Fibern som gick av går förmodligen till närmsta fiberskåp eftersom hur har en patchbox inne. Du får prata med Telia och förklara vad som hänt.

edit: och som @Kalasis sa ovan kan du inte patcha ihop fiber med en wagoklämma.

Permalänk

Helvete. Är inte speciellt tekniskt insatt så klämman var en desperat försök att snabbt åtgärda problemet. Förstår nu att det inte verkar finnas en sådan enkel lösning. Får kontakta Telia och gå den vägen! Tack för svar

Permalänk

Räkna med några tusenlappar för att fixa detta, var de frun som ville ha de renoverat? Ser ny spacklat ut på bilden 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik12290:

Helvete. Är inte speciellt tekniskt insatt så klämman var en desperat försök att snabbt åtgärda problemet. Förstår nu att det inte verkar finnas en sådan enkel lösning. Får kontakta Telia och gå den vägen! Tack för svar

Det är glas i den där kabeln, och ljussignalerna ska gå ostört i glas-kärnan. Man brukar ha en specialmaskin som slipar och svetsar ihop skarvar möjligen

Du har gjort mer skada än nytta här

Permalänk

Ja har precis spacklat lite tror det var då som kabeln gick av. Fyfan några tusen lappar alltså. Får väl bita i det sura äpplet bara, ligger en felanmälan hos Telia.

Permalänk
Medlem

Har du tur så går det att svetsa ihop på plats, annars är det inblåsning av ny fiber från närmsta skåp.

Permalänk
Medlem

Lär bli dyrt om det ska blåsas ny fiber. Förhoppningsvis täcks det av drulleförsäkring.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju finnas lite fiber o ta av. Bara du inte har haft sönder det på fler ställen som inte syns. Det är känsligt. Så förhoppningsvis kan dom svetsa om hemma hos dig utan att behöva blåsa ny fiber till närmsta box.
Har du drulleförsäkring kanske du kan få en slant från försäkringen för jobbet om du har tur.

Som andra sagt. Du kan inte göra nåt o bara gjort mer skada med din klämma. Bara o ringa Fibernätsägaren. (Telia?)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

bara ett varningen ord, fiber är farliga grejer! Om du får ett fragment i ögat kommer du bli blind, det behöver inte ens vara bitar som syns!

Om du har brytit av fibern nånstans så måste du vara extremt försiktig. Du kan inte hantera det med fingrar. Finns anledning varför kapning av fiber sker med speciella verktyg!

Telia måste svetsa om din fiber, det är bara en tråd som används - den som den blåa kontakten sitter i. Så är den specifika fibern av så sätter dom en ny svans på den.

Nått är oklart med din berättelse, nått måste du gjort med fibern innan det fungerade.. Spelar ingen roll egentligen för du kommer få betala 2-3000 kr som det lär kosta o skicka en tekniker.

Värsta är nog att du får vänta.

Permalänk
Medlem

Det där är lätt fixat för valfri fibertekniker och kommer inte behöva blåsa in någon ny kabel. Räkna med runt tusenlappen plus eventuell reskostnad.

Om du bor i Linköping så kan jag svänga förbi.

Permalänk

Tack för svar! Skönt om det endast kostar några tusenlappar. Får höra med Folksam också. Bor i södra Sverige men tack ändå!

Permalänk

Hade aldrig öppnat dosan om inte fästena för skruvarna satt där inne som höll den på väggen. Visst klantigt av mig men dålig design av dosan haha. Skulle klart satt tillbaka dosan efter jag satt ned den och varit mer försiktig.. Blir en dyr läxa detta.

Permalänk
Medlem

Den mest lättlagade fibern av alla världens fiber, du behöver bara hitta valfri dude med en fibersvets

Permalänk

Nu har en fibertekniker svarvat ihop kabeln. Tog 15 min. Återstår att se vad det landar på, hoppas under 1500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik12290:

Nu har en fibertekniker svarvat ihop kabeln. Tog 15 min. Återstår att se vad det landar på, hoppas under 1500 kr

Härligt att det gick att lösa mer smidigt än de värsta alternativen!