Flera BankID på samma mobil

Permalänk
Medlem

Flera BankID på samma mobil

Skaffat ny mobil och håller på att migrera allt från gamla till nya.

I mina gamla mobil har jag både mitt och morsans BankID, men jag kan inte för mitt liv lista ut hur jag lyckats med det och hur jag ska göra på den nya. Lägger jag till mitt, och sedan ska lägga till morsans, så ersätter den bara mitt istället för att läggas till.

Det kan ju inte vara en funktion som tagits bort, eftersom jag fortfarande har det på min gamla mobil, och där funkar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ändrades tidigare i år, att du bara kan ha ett per enhet, nuvarande fungerar, men vid förnyning träder ändringen i kraft.

Var lagom "kul" upptäckt när mormor lyckades spärra sitt och morfars...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Det går att lösa enkelt dock.

De flesta mobiler har stöd för flera konton. Exempelvis Privat och jobb och om inte det fungera kan du installera en app som heter "island" och sedan klona playstore, BankID samt din banks app.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oasisfeng.i...

"On the Island, you can:

* Isolate app, for privacy protection.
* Clone app, for parallel running.
* Freeze app, to completely block its background behaviors.
* Hide app, for various reasons."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Skaffat ny mobil och håller på att migrera allt från gamla till nya.

I mina gamla mobil har jag både mitt och morsans BankID, men jag kan inte för mitt liv lista ut hur jag lyckats med det och hur jag ska göra på den nya. Lägger jag till mitt, och sedan ska lägga till morsans, så ersätter den bara mitt istället för att läggas till.

Det kan ju inte vara en funktion som tagits bort, eftersom jag fortfarande har det på min gamla mobil, och där funkar det utmärkt.

Går ej i de senaste versionerna. Om du är på iPhone går det inte att fixa. Är du på Android kan du hämta hem en äldre version från APKMirror, installera den, lägga in 2 bank id och sedan uppdatera till senaste version på Play Store. Har man 2 och uppdaterar behåller man de 2 bank-id man har, men går ej att lägga till någon ny när de går ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går ej i de senaste versionerna. Om du är på iPhone går det inte att fixa. Är du på Android kan du hämta hem en äldre version från APKMirror, installera den, lägga in 2 bank id och sedan uppdatera till senaste version på Play Store. Har man 2 och uppdaterar behåller man de 2 bank-id man har, men går ej att lägga till någon ny när de går ut.

Tack! Gick igenom många versioner på APKMirror för att hitta den allra senaste som det fungerade på, och det är 7.30.0 från november 2022. Ifall detta hjälper någon annan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tack! Gick igenom många versioner på APKMirror för att hitta den allra senaste som det fungerade på, och det är 7.30.0 från november 2022. Ifall detta hjälper någon annan också.

Bra tips! Värt att tänka på är att man då använder en gammal version som eventuellt kan sakna viktiga säkerhetsfixar och annat, speciellt när det är en nästan ett år gammal version.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bra tips! Värt att tänka på är att man då använder en gammal version som eventuellt kan sakna viktiga säkerhetsfixar och annat, speciellt när det är en nästan ett år gammal version.

Man kan uppdatera efteråt som jag också skrev. Man installerar appen, lägger in de två bank-id man vill ha och sedan uppdaterar man appen i Play Store som jag också skrev

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tack! Gick igenom många versioner på APKMirror för att hitta den allra senaste som det fungerade på, och det är 7.30.0 från november 2022. Ifall detta hjälper någon annan också.

Nu när du lagt in de 2 bank-id du vill ha, kan du uppdatera via Play Store till senaste versionen. Du kommer fortfarande ha båda bank-id efter uppdateringen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kan uppdatera efteråt som jag också skrev. Man installerar appen, lägger in de två bank-id man vill ha och sedan uppdaterar man appen i Play Store som jag också skrev

Förlåt, jag missade det. Tack för rättningen!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu när du lagt in de 2 bank-id du vill ha, kan du uppdatera via Play Store till senaste versionen. Du kommer fortfarande ha båda bank-id efter uppdateringen

Ja, uppdaterade direkt efteråt och det funkar fortfarande perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går ej i de senaste versionerna. Om du är på iPhone går det inte att fixa.

Just det här råkade sambon ut för som sitter med en iPhone och sin gamla mors bankID.
Slutade med att vi fick inhandla en gammal beg iPhone enbart för att kunna köra bankID på den luren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Just det här råkade sambon ut för som sitter med en iPhone och sin gamla mors bankID.
Slutade med att vi fick inhandla en gammal beg iPhone enbart för att kunna köra bankID på den luren...

Bättre att fixa en fullmakt i så fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Edit: såg att det var löst 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går ej i de senaste versionerna. Om du är på iPhone går det inte att fixa. Är du på Android kan du hämta hem en äldre version från APKMirror, installera den, lägga in 2 bank id och sedan uppdatera till senaste version på Play Store. Har man 2 och uppdaterar behåller man de 2 bank-id man har, men går ej att lägga till någon ny när de går ut.

Sitter i samma båt hjälper farsan med sin ekonomi. är det "https:// www. apkmirror. com" man skall gå in på och ladda ner ? eller är det den i google playstore man ska dra hem ?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Sitter i samma båt hjälper farsan med sin ekonomi. är det "https:// www. apkmirror. com" man skall gå in på och ladda ner ? eller är det den i google playstore man ska dra hem ?

I första hand rekommenderar jag fullmakt istället, men ja, apkmirror om du prompt ska ha 2 på samma enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alternativet att skapa två stycken användare på mobilen borde fungera med Android ?
Varje mobilanvändare kan använda sina egna appar med varsitt Googlekonto

Permalänk
Hedersmedlem

Som @jnsson säger, fullmakt är det naturliga om man behöver kunna sköta någon annans affärer. Jag använder det, fungerar utmärkt med full tillgång till bankkonton och e-fakturor t ex, via mitt BankID. Beror möjligen även på vilken bank man har.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Just det här råkade sambon ut för som sitter med en iPhone och sin gamla mors bankID.
Slutade med att vi fick inhandla en gammal beg iPhone enbart för att kunna köra bankID på den luren...

Säger inte att du gjort det men viktigt för alla att känna till

Loggar du in på någon annans bank-id är det ett brott, dataintrång. Det hjälper inte att du har en fullmakt eller är god man åt personen. Det du kan göra är att ansöka om anhörigbehörighet hos banken som utreder ifall du är berättigad.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Jag får enbart upp "du använder en för gammel version av appen" varje gång jag öppnar den, även med APK:n 7 31.0 . Vet någon hur jag kommer undan detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av W1ll-E:

Jag får enbart upp "du använder en för gammel version av appen" varje gång jag öppnar den, även med APK:n 7 31.0 . Vet någon hur jag kommer undan detta?

Då kanske de spärrat så gammal version numera. Då kan du nog inte komma undan det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig