Permalänk
Medlem

Ingen bild vid boot.

Noob behöver hjälp!
Har köpt ett gammalt Msi z170a pc mate med tillhörande ram 4*4gb ddr4 3200 och processor i5 6500.
Jag får ingen bild när jag botar varken med inbyggt kort eller ett ASUS EN8600GT Silent som alternativ.
Skärm, grafikkort, nätagg mm funkar i annat system.
Ny kylpasta på.
Har roterat ram stickor samt rensat cmos och bytt batteri.
Har filmat boot, vet ej hur jag ska fortsätta felsöka.

Tack på förhand!

Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din RAM-sticka är trasig eller ska den se ut så? Du får också en röd LED, hänvisar till manualen och titta på moderkortet så ser du vad som är fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din RAM-sticka är trasig eller ska den se ut så? Du får också en röd LED, hänvisar till manualen och titta på moderkortet så ser du vad som är fel

Ram stickorna är hela såvitt jag kan se
Blinkande debug lampor indikerar att nåt är fel och det vet jag ju redan😅 Manualen är väldigt bristfällig i det ärendet...

Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk
Medlem

Videon visar att debuglampan för CPU tänds och släck, sedan tänds RAM och innan denna slutförs så verkar POST starta om annars hade LED för VGA också tänts och släkts.

Har du provat att montera RAM-stickan i någon annan slot?
Jag vet att manualen säger "monteras i slot DIMM2 först" men jag säger montera i DIMM4, dvs, den andra minneskanalen.
Om det fungerar, så prova även med bara en sticka monterad i DIMM1.
Om det fungerar med en sticka i DIMM4 men inte DIMM2 eller DIMM1 så är det troligtvis problem med just den kanalen i minneskontrollern i CPU:n.
Fungerar det med en sticka i Antingen DIMM1 eller DIMM4 så är det mer troligt att det är något problem med DIMM2-porten.

Om du inte redan lyft ur CPU:n och inspekterat både undersidan av denna samt stiften i sockeln så är det en rekommendation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av urbax1:

Ram stickorna är hela såvitt jag kan se
Blinkande debug lampor indikerar att nåt är fel och det vet jag ju redan😅 Manualen är väldigt bristfällig i det ärendet...

Tack för hjälpen iaf!

Manualen är relativt tydlig, det står säkert bredvid LED:en vilken den syftar på är felet.
Montera om stickan i annan slott/kanal, titta på CPU:n om den är skadad.
Clear CMOS kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Videon visar att debuglampan för CPU tänds och släck, sedan tänds RAM och innan denna slutförs så verkar POST starta om annars hade LED för VGA också tänts och släkts.

Har du provat att montera RAM-stickan i någon annan slot?
Jag vet att manualen säger "monteras i slot DIMM2 först" men jag säger montera i DIMM4, dvs, den andra minneskanalen.
Om det fungerar, så prova även med bara en sticka monterad i DIMM1.
Om det fungerar med en sticka i DIMM4 men inte DIMM2 eller DIMM1 så är det troligtvis problem med just den kanalen i minneskontrollern i CPU:n.
Fungerar det med en sticka i Antingen DIMM1 eller DIMM4 så är det mer troligt att det är något problem med DIMM2-porten.

Om du inte redan lyft ur CPU:n och inspekterat både undersidan av denna samt stiften i sockeln så är det en rekommendation.

Jag har redan gjort dessa steg utan framgång tyvärr.

Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Manualen är relativt tydlig, det står säkert bredvid LED:en vilken den syftar på är felet.
Montera om stickan i annan slott/kanal, titta på CPU:n om den är skadad.
Clear CMOS kan hjälpa

Provat utan framgång.

Skulle det kunna vara ett kompatibilitetsproblem med minnena, dom är från två olika tillverkare så risken är ju spridd så att säga men ändå?

Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbax1:

Provat utan framgång.

Skulle det kunna vara ett kompatibilitetsproblem med minnena, dom är från två olika tillverkare så risken är ju spridd så att säga men ändå?

Har du provat med bara en minnessticka (i taget)? Lite svårt att se kompatibilitetsproblem om du köpte mobo+cpu+ram som ett begagnat kit..såvida inte någon plockade ihop det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av urbax1:

Provat utan framgång.

Skulle det kunna vara ett kompatibilitetsproblem med minnena, dom är från två olika tillverkare så risken är ju spridd så att säga men ändå?

Om du gjort allt som att re-seata cpu, ram och flyttat runt på allt så kan det vara dags att pröva annan cpu (denna pga inget händer med annan gpu) eller moderkort eller iaf verifiera delarna i annan dator du vet fungerar.
Det bör inte vara problem med att POST:a även med stickor från olika tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbax1:

Jag har redan gjort dessa steg utan framgång tyvärr.

Har jag fel i att det där nätagget är skitgammalt?
Släpptes 2006?
Om möjligt, prova med ett annat för att utesluta att nätagget är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har jag fel i att det där nätagget är skitgammalt?
Släpptes 2006?
Om möjligt, prova med ett annat för att utesluta att nätagget är problemet.

Det stämmer, allt är skitgammalt men övriga delar funkar i annat system så jag tror inte det är problemet.

Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har bytt processor med annat kompatibelt moderkort där den fungerar och samma fel uppstår med den bytta processorn.

Tack för all hjälp men jag dömmer ut MB och söker nytt nu 😄

Komplettering
Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk
Medlem

Det lilla runda batteriet på mb... Är det okej, tror du ?

Permalänk
Medlem

Prova med slöare minne. i5-6500 har bara officiellt stöd för 2133 MHz.
Stickan kanske saknar JEDEC-profil för <=2133 MHz, om det nu ens är möjligt.

Edit: Skulle även kunna vara tvärtom, att moderkortet väljer 3200-profilen vilket minneskontrollern inte orkar med.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Prova med slöare minne. i5-6500 har bara officiellt stöd för 2133 MHz.
Stickan kanske saknar JEDEC-profil för <=2133 MHz, om det nu ens är möjligt.

Edit: Skulle även kunna vara tvärtom, att moderkortet väljer 3200-profilen vilket minneskontrollern inte orkar med.

Det funkade!
Då är det frågan om det är värt att mecka i bios för att få de snabbare att funka?

Visa signatur

P182 | EP35-DS3 | E5200 | XMS2 DDR2 2X2GB | HD4850 | WD6400AAKS 640GB X2 + SPINPOINT F1 1TB

Permalänk

Du kan prova uppdatera BIOS till senaste versionen. Kanske innehåller uppdaterad minneskompabilitet
https://www.msi.com/Motherboard/Z170A-PC-MATE/support