Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

Jag tror att "Uteslutande eller så gott som uteslutande" finns där för att täcka underhållsladdning under vintern. Uthyrning av (del i) batteri till en kommersiell aktör kan inte vara OK som jag läser det.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Jag hade precis signat offert med solceller + batteri som jag nu får backa på. Blir bara solceller istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Åter till ruta ett
Dock så gissar jag på att anläggningar med minimalt antal paneler bara för att ladda batteriet kommer få det svårt framöver, rent avdragsmässigt.

Sen kommer ju lagändring eller att pröva gällande lagstiftning i domstol krävas för att något ska ändras...

"Något förtydligande vad gäller eventuell begränsning av användandet av batterier till annat än lagring av egenproducerad el saknas dock i lagtexten"

"..är det Skatteverkets uppfattning att batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen för att skattereduktion för grön teknik ska kunna medges".
- rent krasst används 'batterier så gott som uteslutande till att lagra den egenproducerade elen' oavsett vart den lagrade elen sen tar vägen, eller hur
Som sagt. Prövning i domstol som då kan ligga till grund för framtida praxis - eller framtida lagändring som då inte gäller retroaktivt

Ungefär så. Det diskuteras ju om vad man kan göra här. En tanke är ju att låta batteriet användas med solcellerna under sommaren och sedan kör man frekvensstabilisering. För om batteriets totala energianvändning över året är X och en lösning som Checkwatt bidrar till 10% av X så är du hemma?

Haha, fin kläm på slutet. Hoppas på en prövning och uppdatering av lagen.

Skrivet av Dragnet:

Jag tror att "Uteslutande eller så gott som uteslutande" finns där för att täcka underhållsladdning under vintern. Uthyrning av (del i) batteri till en kommersiell aktör kan inte vara OK som jag läser det.

De har ju tyvärr en historik om att inte riktigt formulera sig som användningsområdet i verkligheten ser ut. Det ställs helt på sin ända med frekvensstabilisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag tror att "Uteslutande eller så gott som uteslutande" finns där för att täcka underhållsladdning under vintern. Uthyrning av (del i) batteri till en kommersiell aktör kan inte vara OK som jag läser det.

"att batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen för att skattereduktion för grön teknik ska kunna medges"

När jag lagrar egenproducerad el på mitt batteri idag. När behöver jag använda den för eget bruk? Idag, imorgon, nästa vecka eller om ett halvår, ett år...?

Sak samma. Sitt ner i båten och köp smarta tjänster till Era anläggningar i väntan på framtida lagändring

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Tråkigt! Jag hade precis signat offert med solceller + batteri som jag nu får backa på. Blir bara solceller istället

Exakt varför tror du dig behöva backa..?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Exakt varför tror du dig behöva backa..?

För att deras intention är ganska solklar. Använd batteriet till din egenproducerade el. Deras formulering kan ju såklart diskuteras med "men om jag använder X % där och Y % här" men då ska man hoppas på att det kommer nån form av rättspraxis. Eventuell lagändring är inte garanterad till att gälla retroaktivt. Går ju att köpa till batteri vid senare tillfälle när man vet hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

För att deras intention är ganska solklar. Använd batteriet till din egenproducerade el. Deras formulering kan ju såklart diskuteras med "men om jag använder X % där och Y % här" men då ska man hoppas på att det kommer nån form av rättspraxis. Eventuell lagändring är inte garanterad till att gälla retroaktivt. Går ju att köpa till batteri vid senare tillfälle när man vet hur det ser ut.

Ja, en lagändring lär ta minst ett år, troligen mer. (By design, en viss regering skall inte kunna trycka igenom snabba lagar hur som helst.)

Vill man chansa på att rättpraxis faller ut som man vill så är det ju helt frivilligt

Sedan tycker jag att det är dåligt att de berörda företagen verkar tycka att tiga är guld.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Hur mycket av batteriet används vid frekvensstabilisering? Tänker hybrid typ Ferroamp borde ju klara både och?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur mycket av batteriet används vid frekvensstabilisering? Tänker hybrid typ Ferroamp borde ju klara både och?

Vad jag har hört är att du måste klara 20 minuter med full laddning- eller urladdningseffekt.
Så tex om du har ett batteri på 10 kWh energi som klarar en effekt på 10 kW så behöver det reserveras 10/3 = 3,3 kWh "uppe och nere". Dvs du har 3,3 kWh kvar för eget bruk.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

För att deras intention är ganska solklar. Använd batteriet till din egenproducerade el. Deras formulering kan ju såklart diskuteras med "men om jag använder X % där och Y % här" men då ska man hoppas på att det kommer nån form av rättspraxis. Eventuell lagändring är inte garanterad till att gälla retroaktivt. Går ju att köpa till batteri vid senare tillfälle när man vet hur det ser ut.

Fast det är ju ingen uppsägningstid på smarta tjänster om det är så att praxis kommer efter prövat mål i domstol.

Sen att köpa batteri för att lagra egenproducerad el är väl vägen att gå, oavsett om du kopplar inte smart tjänst eller inte?
Vi kan väl räkna med att det kommer smarta tjänster som utnyttjar batteriet effektivt för kommande Effektavgifter som ska gälla senast 2027 för allt och alla. I framtiden gäller det nog att kapa alla effekttoppar som går om man vill hålla kostnader nere..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Vad jag har hört är att du måste klara 20 minuter med full laddning- eller urladdningseffekt.
Så tex om du har ett batteri på 10 kWh energi som klarar en effekt på 10 kW så behöver det reserveras 10/3 = 3,3 kWh "uppe och nere". Dvs du har 3,3 kWh kvar för eget bruk.

Okej men jag tänker att om du erbjuder batteriet för stabilisering men använder "din del " kontinuerligt så används fortfarande majoriteten av batteriet till dig även om den statiska laddningen är reserverad så kanske den aldrig används...
Lite som Karlshamns olje verk. Den är ju betald för att vara redo men kanske används ett par ggr/år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

För att deras intention är ganska solklar. Använd batteriet till din egenproducerade el. Deras formulering kan ju såklart diskuteras med "men om jag använder X % där och Y % här" men då ska man hoppas på att det kommer nån form av rättspraxis. Eventuell lagändring är inte garanterad till att gälla retroaktivt. Går ju att köpa till batteri vid senare tillfälle när man vet hur det ser ut.

Det är inte deras intention utan deras tolkning av lagen. De som skrev lagen ville att batterier med dess nyttor skulle nyttjas och bidraget finns därför. Det återspeglar dock inte dagens möjligheter så en lagändring måste till.

Skrivet av Swedishchef_90:

Hur mycket av batteriet används vid frekvensstabilisering? Tänker hybrid typ Ferroamp borde ju klara både och?

Det beror på hur mycket du vill garantera. Även Ferroamp är ju ogiltigt med dagens formulering. Och elprisarbitrage är inte värt det.

Snacka om att döda marknaden snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är inte deras intention utan deras tolkning av lagen. De som skrev lagen ville att batterier med dess nyttor skulle nyttjas och bidraget finns därför. Det återspeglar dock inte dagens möjligheter så en lagändring måste till.

Det beror på hur mycket du vill garantera. Även Ferroamp är ju ogiltigt med dagens formulering. Och elprisarbitrage är inte värt det.

Snacka om att döda marknaden snabbt.

Jag tycker Ferroamps hybrid lösning via Varberg energi borde fungera enligt skatteverkets tolkning.

Skatteverket säger bara att batteriet skall primärt användas till egen el. Även om du använder enbart 10% av batteriet så används den i alltid till sig själv.

Så det behövs nog en ny tolkning, skatteverket är ju kända för att ge ut olika svar beroende på vem du pratar med

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker Ferroamps hybrid lösning via Varberg energi borde fungera enligt skatteverkets tolkning.

Skatteverket säger bara att batteriet skall primärt användas till egen el. Även om du använder enbart 10% av batteriet så används den i alltid till sig själv.

Så det behövs nog en ny tolkning, skatteverket är ju kända för att ge ut olika svar beroende på vem du pratar med

Checkwatt är i dialog med Skatteverket om vad deras lösningar måste erbjuda för att vara godkända för grönt avdrag.
De kan redan idag justera lösningen om man vill till egenanvändning.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut tidsmässigt med bidraget? Säg att man köper batteri för egenbruk idag och får bidraget. Några år in i framtiden ansluter man sig till stödtjänster. Blir man återbetalningsskyldig då eller vad gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur ser det ut tidsmässigt med bidraget? Säg att man köper batteri för egenbruk idag och får bidraget. Några år in i framtiden ansluter man sig till stödtjänster. Blir man återbetalningsskyldig då eller vad gäller?

Jag tror inte det står något om minimum år innan man kör stödtjänster.
Utan enbart tills man fått ersättning om jag läser skatteverket. Men uppenbart är det en tolkningsfråga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Meningen "batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen" tror jag finns där för att täcka fallet med nödvändig underhållsladdning under vintern.

Annars hade SKV angett en fast procentsats, typ "90% av energikapaciteten" om de tyckte att man kan ha en del av batteriet till annat.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Meningen "batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen" tror jag finns där för att täcka fallet med nödvändig underhållsladdning under vintern.

Annars hade SKV angett en fast procentsats, typ "90% av energikapaciteten" om de tyckte att man kan ha en del av batteriet till annat.

Även med stödtjänster så lagrar man sin egenproducerad el. Hela nya skatteverkets formulering gör det ännu mer förvirrande.
Det finns för mycket tolkningsutrymme.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Parodi detta på hög nivå. Kanske man ska sluta ge bidrag för solceller, batterier, cyklar, bilar och el?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Även med stödtjänster så lagrar man sin egenproducerad el. Hela nya skatteverkets formulering gör det ännu mer förvirrande.
Det finns för mycket tolkningsutrymme.

Svea Solar har tolkat det annorlunda.

Tibber vill ha "is i magen".

Checkwatt är nog något annat, kolla tex skrivningen "Den exakta driftlogiken i CheckWatt styrsystem anpassas löpande utefter dialog och riktlinjer från olika intressenter såsom Skatteverket, lokalnätägare, Svenska kraftnät och våra lagstiftare."

(Missförstå mig rätt här, jag både trodde och hoppades att hybridtjänster skulle klara sig men när jag läser SKV's material så falnade det hoppet. Med det sagt så bör man även ha klart för sig att det idag finns bara en hybridtjänst som är testad och godkänd och det är den från Ferroamp/Varberg Energi.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Svea Solar har tolkat det annorlunda.

Tibber vill ha "is i magen".

Checkwatt är nog något annat, kolla tex skrivningen "Den exakta driftlogiken i CheckWatt styrsystem anpassas löpande utefter dialog och riktlinjer från olika intressenter såsom Skatteverket, lokalnätägare, Svenska kraftnät och våra lagstiftare."

(Missförstå mig rätt här, jag både trodde och hoppades att hybridtjänster skulle klara sig men när jag läser SKV's material så falnade det hoppet. Med det sagt så bör man även ha klart för sig att det idag finns bara en hybridtjänst som är testad och godkänd och det är den från Ferroamp/Varberg Energi.)

Nej den är inte godkänd utifrån dessa kriterier. Ingen tjänst är det.

Emaldo som exempel där allokerar du 2/3 av batteriet till egenanvändning och får således avdrag för 2/3 av kostnaden. Eller ja, 1 modul.

Det är ingen enkel grej att fatta vad Skatteverket menar ens efter sitt förtydligande… Om jag ser till att mitt batteri egenanvänder 450kwh och förbrukar sedan 50kWh via stödtjänster - Är kriteriet nått? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Svea Solar har tolkat det annorlunda.

Tibber vill ha "is i magen".

Checkwatt är nog något annat, kolla tex skrivningen "Den exakta driftlogiken i CheckWatt styrsystem anpassas löpande utefter dialog och riktlinjer från olika intressenter såsom Skatteverket, lokalnätägare, Svenska kraftnät och våra lagstiftare."

(Missförstå mig rätt här, jag både trodde och hoppades att hybridtjänster skulle klara sig men när jag läser SKV's material så falnade det hoppet. Med det sagt så bör man även ha klart för sig att det idag finns bara en hybridtjänst som är testad och godkänd och det är den från Ferroamp/Varberg Energi.)

Skrivet av Dreas89:

Nej den är inte godkänd utifrån dessa kriterier. Ingen tjänst är det.

Emaldo som exempel där allokerar du 2/3 av batteriet till egenanvändning och får således avdrag för 2/3 av kostnaden. Eller ja, 1 modul.

Det är ingen enkel grej att fatta vad Skatteverket menar ens efter sitt förtydligande… Om jag ser till att mitt batteri egenanvänder 450kwh och förbrukar sedan 50kWh via stödtjänster - Är kriteriet nått? 🤔

Blir ju intressant att se uppföljningen av denna;
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-...

Speciellt efter att misstroendeförklaring mot miljöminister Romina gick i stöpen, men vilken regering vill bli förknippade med att döda utveckligen av utbyggnaden som går som tåget med närmare 100000 nya anläggningar 2023 med en effekt över 1 GW

"Svensk Solenergis statistik pekar på att den nyinstallerade nätanslutna effekten av solel under 2023 hamnar någonstans i intervallet 1,1–1,4 GW, jämfört med 0,8 GW år 2022"

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej den är inte godkänd utifrån dessa kriterier. Ingen tjänst är det.

Emaldo som exempel där allokerar du 2/3 av batteriet till egenanvändning och får således avdrag för 2/3 av kostnaden. Eller ja, 1 modul.

Det är ingen enkel grej att fatta vad Skatteverket menar ens efter sitt förtydligande… Om jag ser till att mitt batteri egenanvänder 450kwh och förbrukar sedan 50kWh via stödtjänster - Är kriteriet nått? 🤔

Jag var lite otydlig om Ferroamp/Varberg Energi - den är tekniskt sett godkänd som en hybrid men ej mot SKV. Dvs en helt OK tjänst i sig men som inte berättigar till bidrag.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag var lite otydlig om Ferroamp/Varberg Energi - den är tekniskt sett godkänd som en hybrid men ej mot SKV. Dvs en helt OK tjänst i sig men som inte berättigar till bidrag.

Problemet med Ferroamp är hur de ska gå in i kategori A när det delas upp hur man tillhandahåller FCR-D. Lägg till att du är fast med ett märke.

Checkwatt kan också göra om logiken men än så har det inte skett.

Jag gillar inovationen hos Ferroamp dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur ser det ut tidsmässigt med bidraget? Säg att man köper batteri för egenbruk idag och får bidraget. Några år in i framtiden ansluter man sig till stödtjänster. Blir man återbetalningsskyldig då eller vad gäller?

Ja, det är väldigt mycket öppet för egen tolkning. Och om nu reglerna ändras till det tydligare. Kommer bli två grupper. Och gör man en commitment for life när man tar emot avdraget? Situationen om vad som är mest lönsamt ändras kanske också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Kolla på https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#api_5.2 enligt mitt inlägg ovan.
Man kan mata in en "horisontfil" vid "Use terrain shadows". Har inte provat men borde vara görbart.

Provade detta och får det till att jag bara tappar typ 3% av produktionen. Känns spontant väldigt lite, ser ju i princip inte solen för kullen på hela vintern, men å andra sidan är väl morgon/kväll och vinterhalvåret en väldigt liten del av produktionen... Kan också kanske delvis vara att upplösningen på höjddatan gör att siffrorna blir för små. Får det till 9 graders skymning med verktyget, försöker jag räkna manuellt ska det nog egentligen vara upp till 11 grader.

Säg att det är 5% jag tappar, då ska man väl också ha i åtanke att jag tappar det de perioder då elpriset är som högst (vinterhalvåret + morgon/kväll) så kostnadsmässigt kanske det är det dubbla som ryker. Siffror tagna från luften, men ett rimligt resonemang tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Provade detta och får det till att jag bara tappar typ 3% av produktionen. Känns spontant väldigt lite, ser ju i princip inte solen för kullen på hela vintern, men å andra sidan är väl morgon/kväll och vinterhalvåret en väldigt liten del av produktionen... Kan också kanske delvis vara att upplösningen på höjddatan gör att siffrorna blir för små. Får det till 9 graders skymning med verktyget, försöker jag räkna manuellt ska det nog egentligen vara upp till 11 grader.

Säg att det är 5% jag tappar, då ska man väl också ha i åtanke att jag tappar det de perioder då elpriset är som högst (vinterhalvåret + morgon/kväll) så kostnadsmässigt kanske det är det dubbla som ryker. Siffror tagna från luften, men ett rimligt resonemang tänker jag?

Vi får typiskt 5% av årets produktion under oktober - februari och typ 2% av densamma under november till januari. Vi har också lite berg som skymmer men märkbart enbart under november till mitten av februari.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag börjar klura på om det är nu man ska gå in på solceller. Har läst att de ska vara bra rabatterade just nu när färre installerar solceller? Vad ligger ungefär en 10 kW anläggning på just nu? Bor i Halland med tak i alla väderstreck.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag börjar klura på om det är nu man ska gå in på solceller. Har läst att de ska vara bra rabatterade just nu när färre installerar solceller? Vad ligger ungefär en 10 kW anläggning på just nu? Bor i Halland med tak i alla väderstreck.

Här i Stockholm verkar det vara runt 8-10k/kw installerat och klart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vet inte vart mitt inlägg tog vägen, skrev ett långt sådant och utförligt tolkande av SKV i deras knasiga mening men det är inte kvar? Ser inte heller att jag stred mot någon regel eller för den delen fått en heads up från mod*

Enkelt förklarat, gå in och läs hela lagtexten i helhet, observera orden lagring/egenproduktion och bilda er en uppfattning om tid (som jag förstår det och tolkar det handlar det om tid när de skriver "så gott som uteslutande...).

Ska se om jag får tid ikväll igen att göra om inlägget, jag kanske missade att trcycka svara

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.