Jobb efter Industriell Ekonomi med mediokra betyg?

Permalänk
Medlem

Alla juniorer(ny utexaminerade) oavsett inriktning har dålig ingångs lön i Sverige. Av det skäl att skatten och arbetsgivaravgiften är 2-3 ggr högre i jämförelse med andra länder i europa. En svensk arbetsgivare räknar med att gå med vinst med en junior efter 1-2 år om Juniorer(nyutexaminerad) väljer att stanna kvar. Vad många juniorer inte förstår i just Sverige är att får du exempelvis 30000 kr brutto per månad så kostar detta arbetsgivaren 60000 i bara skatter per månad. Får du 50000 kr i brutto kostar detta arbetsgivaren 100000 per månad osv. Enkel matte. Om vi räknar på den låga lönen, kostar du som junior företaget alltså 60000 i månaden innan du ens hunnit visa hur duktig och effektiv du är. Vad kan du som junior göra att arbetsgivaren går med plus på att just du blir anställd utöver kompetens? Utomlands måste du oftast genomföra antagningsprov innan lönen diskuteras. I Sverige har man börjat med detta också dock inte lika vanligt. Trainee program är väldigt bra och önskar att det fanns när jag började för det ger väldigt mycket. Lönen är oftast urdålig på trainee men efter 1-2 år får du en fantastisk erfarenhet och din lön sticker som en raket. Du måste med din kompetens dra in minst 60000 eller helst mer per månad för att täcka din lön räknat på 30000 brutto/mån och vill du dessutom ha högre lön räcker inte kompetens du måste fortfarande täcka din lön och dra in ännu mer per månad. Tyvärr handlar IT idag så mycket om ekonomi och inte bara IT i sig. Kolla inte bara på lönen, 6 månader till 1-2 år på första arbetsplatsen ger dig erfarenhet, därefter sticker din lön som raket vid jobb byte. Därför är rådet till alla juniorer stanna inte för länge på en och samma arbetsplats för att du blivit bekväm. Gå vidare och våga konkurrera med andra om du vill ha hög lön. Tiden går snabbt när man väl får chansen. Dessutom måste du vara villig att flytta på dig. Vill du ha hög lön direkt utan erfarenhet skall du satsa på storstäder utomlands men där är också kraven mycket högre än i lilla Sverige. Detta är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Alla juniorer(ny utexaminerade) oavsett inriktning har dålig ingångs lön i Sverige. Av det skäl att skatten och arbetsgivaravgiften är 2-3 ggr högre i jämförelse med andra länder i europa. En svensk arbetsgivare räknar med att gå med vinst med en junior efter 1-2 år om Juniorer(nyutexaminerad) väljer att stanna kvar. Vad många juniorer inte förstår i just Sverige är att får du exempelvis 30000 kr brutto per månad så kostar detta arbetsgivaren 60000 i bara skatter per månad. Får du 50000 kr i brutto kostar detta arbetsgivaren 100000 per månad osv. Enkel matte. Om vi räknar på den låga lönen, kostar du som junior företaget alltså 60000 i månaden innan du ens hunnit visa hur duktig och effektiv du är. Vad kan du som junior göra att arbetsgivaren går med plus på att just du blir anställd utöver kompetens? Utomlands måste du oftast genomföra antagningsprov innan lönen diskuteras. I Sverige har man börjat med detta också dock inte lika vanligt. Trainee program är väldigt bra och önskar att det fanns när jag började för det ger väldigt mycket. Lönen är oftast urdålig på trainee men efter 1-2 år får du en fantastisk erfarenhet och din lön sticker som en raket. Du måste med din kompetens dra in minst 60000 eller helst mer per månad för att täcka din lön räknat på 30000 brutto/mån och vill du dessutom ha högre lön räcker inte kompetens du måste fortfarande täcka din lön och dra in ännu mer per månad. Tyvärr handlar IT idag så mycket om ekonomi och inte bara IT i sig. Kolla inte bara på lönen, 6 månader till 1-2 år på första arbetsplatsen ger dig erfarenhet, därefter sticker din lön som raket vid jobb byte. Därför är rådet till alla juniorer stanna inte för länge på en och samma arbetsplats för att du blivit bekväm. Gå vidare och våga konkurrera med andra om du vill ha hög lön. Tiden går snabbt när man väl får chansen. Dessutom måste du vara villig att flytta på dig. Vill du ha hög lön direkt utan erfarenhet skall du satsa på storstäder utomlands men där är också kraven mycket högre än i lilla Sverige. Detta är min erfarenhet.

Arbetsgivaravgiften ligger på 31,42% av bruttolönen i år så för 30000kr blir den totala kostnaden 39426kr och inte 60000kr och bruttolönen som utbetalas till en anställd är inte en skatt för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma Zed:

Background story: undertecknad började läsa på Civ.ing. Industriell ekonomi på ett av Sveriges främsta lärosäten för 1,5 år sedan. Väntade några år efter gymnasiet innan jag sökte vidare, då jag först verkligen ville veta vad jag ville läsa. Jag kommer från en ganska liten stad och har alltid stuckit ut jämfört med mina kompisar. Dels har jag väl alltid tillhört en av de i klassen som haft lättast i skolan, men sen har jag också haft högst ambitioner. Säger inte att det är något fel med det, men många av mina gamla kompisar som är 22-25 år bor fortfarande hemma och en handfull är t.o.m. arbetslösa och ägnar mest sin tid åt att gibba. Mitt favoritämne i grundskolan och gymnasiet var matte, trots att det lustigt nog alltid varit språk och SO-ämnen jag varit klart starkast i. I matten var jag snarare strax över medel.

På förhand var mina ambitioner höga. Målet var att nå så höga betyg som möjligt (gärna betygssnitt >4,5) för att landa toppjobb direkt efter examen. Men att börja på I har verkligen varit ett uppvaknande. Jag har kämpat och slitit och stundvis pluggat oerhört hårt, men sällan klarat att få högre betyg än 3or i de flesta kurser (främst de tekniska). Helt plötsligt har jag insett att jag nog inte är lika smart som jag trodde. Fick nog lite hybris efter att jag dels alltid setts som den smarta i min hemstad/omgivning, och dels efter att jag skrev 1,8 på högskoleprovet.

På I där det går mycket drivna och duktiga personer är man helt plötsligt bara en i mängden. På sätt och vis gillar jag att omge mig med smarta och ambitiösa personer, men samtidigt var det också lite av en chock att gå från "smartast i rummet" till att tillhöra den dummaste femtedelen. Jag säger absolut inte att jag är den enda i min klass på 100+ elever som kämpar hårt för att överhuvudtaget klara godkänt, för jag vet att det finns många fler. Men samtidigt så träffar eller hör man hela tiden om personer som skriver 5or på löpande band och som redan i 3an och 4an landar internships på konsultfirmor eller investmentbanker med 50-75k/mån i lön under sin praktik(!) med garanterat full-time-offer direkt efter avklarat internship.

Ska jag se det ur ett objektivt perspektiv har det varit lärorikt att bli "nedtagen på jorden", men jag kan inte komma ifrån att jag känner mig lite vilsen och besviken. Innan jag hoppade på I så sökte jag runt mycket på internet vad jag ville göra karriär inom. På YouTube hittade jag anställda som 'vloggade' ifrån toppjobb på Google i Silicon Valley, Goldman Sachs i London eller McKinsey i Stockholm med ingångslöner på 50-100k som berättade hur de jobbade i en oerhört lärorik arbetskultur med extremt smarta kollegor och de jobbade hårt och tjänade bra. Om de efter ett par hundår kände att de tröttnat på slitsamma 60h-arbetsveckor kunde de göra en exit och ta jobb hos en fd klient eller byta bransch helt och hållet, bara det faktum att det stod "Goldman" i CV-t gjorde att de kunde vraka och välja bland nya jetset-jobb.

Jag blev extremt sporrad av det och stod och valde mellan Handelshögskolan och Ind.Ek. Valde det sistnämnda då jag som sagt gillade matte. Men efter 1,5 år känner jag att jag själv inte alls levt upp till vad jag hade förväntat mig.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av tråden, men någon som kan komma med några egna erfarenheter? Någon som gått ut I med mediokra betyg som det ändå gått väldigt bra för?

Häromveckan var ett halvstort börsnoterat CRM-system-företag på universitetet och marknadsförde sitt egna trainee-program. Lät väl hyfsat intressant, tills jag fick höra ingångslönen. 28.000:-!! Trots det så har de över 1000 ansökningar till sina 10-15 platser. Precis innan jag började plugga hade jag som outbildad 33k/mån brutto backoffice på en storbank. Aldrig i livet att jag då efter 5 års plugg på en topputbildning går in på 28k.

TLDR: jag trodde jag var smartare och mer matematiskt lagd än vad jag var. Började på en topputbildning och drömde om kotlettfrilla och kostym-jobb i London eller Silicon Valley på storfräsar-företag. Har nu insett att "motivation slår klass" inte alltid gäller och står nu efter 1,5 års studier med brallorna neddragna med mediokra betyg och trytande motivation. Kom med några tröstande ord, eller passa på att sparka på någon som redan ligger!

Nu vet jag inte vilket trainee-program du pratar om men min fru har gått ett internationellt ledarskapsprogram på ett stort internationellt företag och löneutvecklingen har varit riktigt bra efter det (typ 41-45-47-67-75 tkr under de senaste fem åren). Hon fick också prova på flera olika tjänster under tiden vilken bara det kan vara värt mycket. Det kan alltså alla gånger vara värt en dålig lön ett par år om du verkligen får prova på och lära dig saker som är eftertraktat på arbetsmarknaden. Nu har hon inte gått I utan produktionsutveckling, men kan tänka mig att det finns motsvarande utvecklingsmöjligheter.

Varken jag eller min fru har någonsin behövt visa betyg när vi har sökt jobb utan endast examensbevis. Möjligen att det kan ha betydelse för ditt första jobb men efter något år har jag svårt att se någon värdera betyg speciellt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nu vet jag inte vilket trainee-program du pratar om men min fru har gått ett internationellt ledarskapsprogram på ett stort internationellt företag och löneutvecklingen har varit riktigt bra efter det (typ 41-45-47-67-75 tkr under de senaste fem åren). Hon fick också prova på flera olika tjänster under tiden vilken bara det kan vara värt mycket. Det kan alltså alla gånger vara värt en dålig lön ett par år om du verkligen får prova på och lära dig saker som är eftertraktat på arbetsmarknaden. Nu har hon inte gått I utan produktionsutveckling, men kan tänka mig att det finns motsvarande utvecklingsmöjligheter.

Varken jag eller min fru har någonsin behövt visa betyg när vi har sökt jobb utan endast examensbevis. Möjligen att det kan ha betydelse för ditt första jobb men efter något år har jag svårt att se någon värdera betyg speciellt högt.

Så hon gick in på en lön som många bara kan drömma om...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så hon gick in på en lön som många bara kan drömma om...

Det var lönen på första tjänsten efter avslutat traineeprogram, lönen under tiden som trainee var 31-32 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det var lönen på första tjänsten efter avslutat traineeprogram, lönen under tiden som trainee var 31-32 eller så.

Ahh, trode första var innan

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ahh, trode första var innan

Hehe nä, hela hennes traineeprogram gick ut på att de ville ha fler unga ledare i bolaget så det var en chefstjänst i produktionen hon började med efter traineetjänsten.

Permalänk

Ta det lugnt 😊

Jag gick I och har nu mååånga års arbetslivserfarenhet. Jag fortsatte jobba där jag X-jobbade och fick fina referenser - det är minst lika viktigt. Betyg visade jag 1:a jobbet efter - sedan frågade ingen efter det, det viktiga är att bygga cv med goda referenser och att du har en bra högskoleutbildning (som skrivet, undantaget Mgmnt consulting).

Ingångslön skulle jag inte fokusera så mycket på. Löneutvecklingen blir bra om du byter tjänst med lagom intervall. Du ska jobba läääänge 😊 - och kan ju komplettera med kurser o en massa annat under resans gång! Själv har jag eget idag och det bygger på förtroende, kunnande och resultat, inte betyg 😊.

Lycka till o ta det lugnt - du har hela livet framför dig!

Permalänk
Medlem

Rolig tråd tycker jag! Bara kul att höra ni som har gått Indek, hur ser er löneutveckling ut sen ni tog examen? vart gick ni? vart jobbar ni nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genahej:

Rolig tråd tycker jag! Bara kul att höra ni som har gått Indek, hur ser er löneutveckling ut sen ni tog examen? vart gick ni? vart jobbar ni nu?

Min lön har ökat x 1.66 sedan första jobbet efter examen. Är kvar på samma jobb. 9 år i April tror jag.
Har säkert kunnat ökat den om jag sökt nya jobb och hoppat. Men man är bekväm av sig och med tiden har detta jobb blivit mer fritt/chill och det är värt mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min lön har ökat x 1.66 sedan första jobbet efter examen. Är kvar på samma jobb. 9 år i April tror jag.
Har säkert kunnat ökat den om jag sökt nya jobb och hoppat. Men man är bekväm av sig och med tiden har detta jobb blivit mer fritt/chill och det är värt mycket.

Låter grymt, inom vilken bransch jobbar du nu?

Permalänk
Skrivet av Genahej:

Rolig tråd tycker jag! Bara kul att höra ni som har gått Indek, hur ser er löneutveckling ut sen ni tog examen? vart gick ni? vart jobbar ni nu?

Tog examen för 3-4 år sen och tjänar idag runt 48k. Hade ca 36k i ingångslön. Har bytt jobb ett par gånger (mest för att ”hitta rätt”).

Jobbar med supply chain och dataanalys. Mycket SQL och Excel. Trivs bra.

Bor i Skåne och pluggade i Lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genahej:

Låter grymt, inom vilken bransch jobbar du nu?

Tillverkningsindustri.
Jobbet och företaget har förändrats med tiden. Jag började med inköp och logistik men fick sedan lite mer ansvar för själva produktionen och planering också.
Nu är jag i princip en Innesäljare. Men ansvarar också för logistik och lager i Sverige. Ser till så att vi har produkter på lager här hemma. Företaget är inte längre svenskt och produktion här hemma är flyttad.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Jag gick ut gymnasiet för något år sedan och har knegat på kundsupport ett tag nu. Det suger, men det låter mig plugga komvux obehindrat. Under tiden som jag försöker höja min merit funderar jag om jag ska plugga läkare i umeå eller I på kth till hösten. Båda verkar lika intressanta och erbjuder bra möjligheter att studera/fortsätta jobba utomlands. Någon som vet eller kan killgissa hur lönekurvan ser ut om man jämför dessa två? Så fruktansvärt omöjlig fråga hehe men någon kanske har ett hum om hur läget ser ut generellt

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Skrivet av Bender:

Intressant tråd! Jag gick ut gymnasiet för något år sedan och har knegat på kundsupport ett tag nu. Det suger, men det låter mig plugga komvux obehindrat. Under tiden som jag försöker höja min merit funderar jag om jag ska plugga läkare i umeå eller I på kth till hösten. Båda verkar lika intressanta och erbjuder bra möjligheter att studera/fortsätta jobba utomlands. Någon som vet eller kan killgissa hur lönekurvan ser ut om man jämför dessa två? Så fruktansvärt omöjlig fråga hehe men någon kanske har ett hum om hur läget ser ut generellt

Läkare maxar ut på kring 100.000/mån. Där någonstans. Om du blir stafettläkare så kanske du maxar ut kring 160.000/mån. Det spelar ingen roll exakt vilken siffra, men som läkare kommer du inte tjäna mer än 200.000/mån.

Om du går Indek på KTH och jobbar i finansbranschen, så kan du tjäna mer. Finansbranschen är den bransch som har högst löner, därför att det finns mest pengar i pengabranschen. Efter finans, så kommer management konsulting (McKinsey, BCG, Bain). Efter mangement consulting så kommer affärsjuridik (Vinge, Mannheimer Swartling, Roschier, etc). Efter affärsjuridik kommer resten: läkare, programmerare, IT, etc.

Så vad kan man tjäna i finansbranschen? Vad maxar man där? Tja, en kille (Ken Griffin på Citadel) på Wall Street tjänade 17.000 miljoner. På ett år. Ingen läkare tjänar 17 miljarder. Det kan du göra i finansbranschen. En partner på Goldman Sachs har som grundlön 50 mkr/år, sen tillkommer bonus som ger de stora pengarna - 50-100 mkr. Vissa traders kan tjäna 500 mkr - 1 miljard. En strukturerare tjänade 120 mkr.

Om du är partner på McKinsey och de andra topp konsultfirmorna kan du tjäna runt 10-20 mkr per år.

Affärsjurister tjänar runt 5-10 mkr. Deras uppgift är att hjälpa investment bankers i finansbranschen, därför får de småsmulorna.

Varför tjänar läkare så lite? Därför att läkare skalar inte. En läkare kan endast träffa 5-10 patienter per dag. Därför finns ett max tak hur mycket en läkare kan tjäna. Men om du istället tittar på IT, så skalar det. Spotify har en halv miljard kunder som alla betalar 100kr/mån. Det blir många miljarder. Ingen läkare kan träffa en halv miljard kunder. Teknik skalar uppåt. Läkare, konsulter, jurister etc gör inte det - alla de säljer arbetstimmar. Och det finns bara 160h/månaden.

Om du är trader i finansbraschen eller portföljförvaltare, så kanske du har 10 miljarder kronor att investera. Om du tjänar 10% av vinsten så blir det mycket pengar. Finansbrnaschen skalar uppåt, du kan investera 100 miljarder kronor, och tjäna 10% av vinsten. Black rock investerar 120.000 miljarder kronor. De tar procent av vinsten. Säg att Blackrock avkastar 10% per år. Då blir Blackrocks vinst 12.000 miljarder kronor - som delas ut till de anställda. Det finns liksom ingen gräns uppåt hur mycket du kan tjäna i finansbrnaschen eftersom du kan alltid investera mer och mer pengar. En läkare kan inte sälja mer än 160 h/mån.

Sen kan du även bli entreprenör och tjäna riktigt grova pengar, typ 100 miljarder. Men det är extremt svårt. 99% av alla startups går i konkurs inom 5 år. Om du tar 100st entreprenörer, så kommer 1 lyckas.

Besvarade detta din fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Läkare maxar ut på kring 100.000/mån. Där någonstans. Om du blir stafettläkare så kanske du maxar ut kring 160.000/mån. Det spelar ingen roll exakt vilken siffra, men som läkare kommer du inte tjäna mer än 200.000/mån.

Om du går Indek på KTH och jobbar i finansbranschen, så kan du tjäna mer. Finansbranschen är den bransch som har högst löner, därför att det finns mest pengar i pengabranschen. Efter finans, så kommer management konsulting (McKinsey, BCG, Bain). Efter mangement consulting så kommer affärsjuridik (Vinge, Mannheimer Swartling, Roschier, etc). Efter affärsjuridik kommer resten: läkare, programmerare, IT, etc.

Så vad kan man tjäna i finansbranschen? Vad maxar man där? Tja, en kille (Ken Griffin på Citadel) på Wall Street tjänade 17.000 miljoner. På ett år. Ingen läkare tjänar 17 miljarder. Det kan du göra i finansbranschen. En partner på Goldman Sachs har som grundlön 50 mkr/år, sen tillkommer bonus som ger de stora pengarna - 50-100 mkr. Vissa traders kan tjäna 500 mkr - 1 miljard. En strukturerare tjänade 120 mkr.

Om du är partner på McKinsey och de andra topp konsultfirmorna kan du tjäna runt 10-20 mkr per år.

Affärsjurister tjänar runt 5-10 mkr. Deras uppgift är att hjälpa investment bankers i finansbranschen, därför får de småsmulorna.

Varför tjänar läkare så lite? Därför att läkare skalar inte. En läkare kan endast träffa 5-10 patienter per dag. Därför finns ett max tak hur mycket en läkare kan tjäna. Men om du istället tittar på IT, så skalar det. Spotify har en halv miljard kunder som alla betalar 100kr/mån. Det blir många miljarder. Ingen läkare kan träffa en halv miljard kunder. Teknik skalar uppåt. Läkare, konsulter, jurister etc gör inte det - alla de säljer arbetstimmar. Och det finns bara 160h/månaden.

Om du är trader i finansbraschen eller portföljförvaltare, så kanske du har 10 miljarder kronor att investera. Om du tjänar 10% av vinsten så blir det mycket pengar. Finansbrnaschen skalar uppåt, du kan investera 100 miljarder kronor, och tjäna 10% av vinsten. Black rock investerar 120.000 miljarder kronor. De tar procent av vinsten. Säg att Blackrock avkastar 10% per år. Då blir Blackrocks vinst 12.000 miljarder kronor - som delas ut till de anställda. Det finns liksom ingen gräns uppåt hur mycket du kan tjäna i finansbrnaschen eftersom du kan alltid investera mer och mer pengar. En läkare kan inte sälja mer än 160 h/mån.

Sen kan du även bli entreprenör och tjäna riktigt grova pengar, typ 100 miljarder. Men det är extremt svårt. 99% av alla startups går i konkurs inom 5 år. Om du tar 100st entreprenörer, så kommer 1 lyckas.

Besvarade detta din fråga?

Jag älskar ditt svar, tack. :’D

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Skrivet av Bender:

Jag älskar ditt svar, tack. :’D

Varsågod. Tänk dock på att de extrema siffror jag nämner, är _mycket_ svåra att nå. Ju högre löner, desto större konkurrens. Och finansbranschen har högst löner, därför är det svårast att komma in där. Det är lättare att komma in på läkare utbildningen, än att få ett finansjobb.

Om du går I på KTH och skaffar ett mediokert jobb på t.ex. Ericsson, Volvo, etc - så kan en läkare tjäna mer. Men läkare har ett tydligt lönetak. Det har inte en ingenjör - om han hamnar i rätt bransch. Det är alltså inte lätt att få dessa extrema löner, tvärtom, mycket svårt. Men det går. Men det är omöjligt som läkare. Kolla på "Wolf of wall street" hur det kan vara att jobba i finansbranschen. Nu är filmen överdriven, men det kan vara så i finansbranschen. Sen jämför du mot "Greys anatomy". Natt och dag. Helt olika branscher. Var vill du jobba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Intressant tråd! Jag gick ut gymnasiet för något år sedan och har knegat på kundsupport ett tag nu. Det suger, men det låter mig plugga komvux obehindrat. Under tiden som jag försöker höja min merit funderar jag om jag ska plugga läkare i umeå eller I på kth till hösten. Båda verkar lika intressanta och erbjuder bra möjligheter att studera/fortsätta jobba utomlands. Någon som vet eller kan killgissa hur lönekurvan ser ut om man jämför dessa två? Så fruktansvärt omöjlig fråga hehe men någon kanske har ett hum om hur läget ser ut generellt

Gillar du jobba med människor eller teknik? "Hög lön" kräver mycket uppoffringar för att uppnå, och du kommer trivas mycket mer i livet är jag säker på om gör något du gillar var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Gillar du jobba med människor eller teknik? "Hög lön" kräver mycket uppoffringar för att uppnå, och du kommer trivas mycket mer i livet är jag säker på om gör något du gillar var dag.

Jag har faktiskt gjort ett slags studiebesök hos en kompis som är specialistläkare och driver eget. Hans jobb skiljde sig dock markant från det jag sett i läkarserier på netflix, fascinerande... xd. Trots detta har han ett respektabelt yrke med reschpecktabla 100k+ i månaden. Det tog honom visserligen många år att bli specialist let alone tjäna 100k+, men vägen dit verkar ganska straight forward.

Å andra sidan verkar kurserna i I mycket mer lovande. Om jag själv fick sätta ihop ett civ.ing.-program baserat på mina egna intressen skulle det se precis ut som I. Dock är arbetsmarknaden efteråt betydligt vagare. Ena personen blir Elon å den andra fastnar som en trött projektledare på elgiganten med 40k som 30-åring (ingen förolämpning, det är bara ett exempel). Så vad jag väljer är fortfarande oklart, men något inom ekonomi eller människor låter roligt. I vilket fall har jag möjligheten att kamma hem degen, vilket man må göra.

Förstår f.ö. inte varför vissa väljer att bli ingenjörer för att sedan arbeta på företag som McKinsey eller Goldman Sachs. Är inte dessa jobb främst för dem som kommer från hhs eller någon annan kortare (eller längre men mer ekonomiinriktad) linje? Jag har uppenbarligen inte lika bra koll som många här

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem

När löner norr om 40K strecket började nämnas så tappade den här tråden all verklighetsanknyttning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

När löner norr om 40K strecket började nämnas så tappade den här tråden all verklighetsanknyttning

Verkligheten är snarare att 40 tkr, eller närmare 40 tkr, brutto börjar bli ingångslön för många med "bättre" examen, åtminstone i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Verkligheten är snarare att 40 tkr, eller närmare 40 tkr, brutto börjar bli ingångslön för många med "bättre" examen, åtminstone i Stockholm.

Ahum....just ja, där tappade ni mig igen...:D

I verkligenheten, utanför en klick personer i stockholm, så är inte 40K nått man hamnar i ens efter 10+ års arbete

Självklart brutto, hade vi pratat 40K netto så hade jag nog bara skakat på huvudet och gått videre

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Nyexaminerade civilingenjörer i Göteborgsområdet ligger runt 40k och det lär inte vara lägre i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en del. Hade bra betyg på gymnasiet och redan i tvåan hade jag säkrat plats på universitet i Nordamerika och Academic excellence scholarship. Jag bodde också i småstad. Jag var van med MVG i engelska alltid och så fick man plötsligt C-, C+ eller i bästa fall B-.

Jag kan inte säga att jag var speciellt ambitiös dock. Mitt största problem var att jag hellre spelade TV spel eller festade än pluggade. Kom hem till Sverige igen och började massor med utbildningar på Universitetet. Men hoppade av alla.

Kan säga att jag skulle varit väldigt nöjd med din 33k i lön du hade innan. Jag började på 16k innan skatt och ligger på 23k nu.

Jag har nu vid 37 gått tillbaka till skolan en YH och räknar på få närmare 40k när jag är klar. Det är mycket för mig. Gått bra hittils. Men läraren säger att det är sådan brist att det spelar ingen roll vad man får för betyg så länge man klarar certifikatet för kyltekniker så har man jobb.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ahum....just ja, där tappade ni mig igen...:D

I verkligenheten, utanför en klick personer i stockholm, så är inte 40K nått man hamnar i ens efter 10+ års arbete

Självklart brutto, hade vi pratat 40K netto så hade jag nog bara skakat på huvudet och gått videre

Snittlönen för privatanställda tjänstemän var väl över 40k 2022.
För män kommer den landa på väl över 50k 2023, inte långt från 40k netto.
Skulle det inte vara verkligheten?
40k, varken netto eller brutto är särskilt hög lön längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Snittlönen för privatanställda tjänstemän var väl över 40k 2022.
För män kommer den landa på väl över 50k 2023, inte långt från 40k netto.
Skulle det inte vara verkligheten?
40k, varken netto eller brutto är särskilt hög lön längre.

Agree to disagree, för de allra flesta är 40K, netto eller brutto, en drömlön

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

När löner norr om 40K strecket började nämnas så tappade den här tråden all verklighetsanknyttning

För mig känns det väldigt mycket med. Men jag tänkte för några år sedan att när jag har 20k så är jag nöjd. Nu med 23k känns det lite. Allt blir dyrare hela tiden. Min mamma tjänade typ 30k som socialsekreterare för 10-15 år sedan medan min styvsyster tjänar typ 45k som det nu.

Däremot när folk pratar om löner som 100k känns det som det är väldigt få personer som tjänar det i Sverige. Men de finns.

För mig handlar det om att inte behöva oroa mig för om jag har råd med räkningarna och kanske kunna åka utomlands en gång vartannat år.

Att kunna gå på restaurang och inte få panik över att maten kostar mer än 200kr att kunna köpa vilken burgare som helst på Burger King och inte alltid den billigaste. Att kunna köpa annat än billigaste möblerna på IKEA. Detta har varit saker som för mig fått mig känna mig ”rik”. Varit perioder där man kunnat det. Just nu får jag in ca 5000kr i lön dock plus ca 4000kr från CSN för studerar på heltid och jobbar bara när de har behov vilket inte varit mycket senaste tiden. Kunde inte behålla min 100% och studera för är mycket obligatoriska praktiska saker man ska göra på dagarna.

Men man ska jämföra med sig själv inte andra. Finns alltid de som har det bättre. Jämfört med 15 år sedan när jag hade depression och trodde aldrig jag skulle hitta jobb eller flickvän eller ta körkort eller ha annat än hyreslägenhet så har jag nu fru, barn, bil, hus mm. Visst man drunknar i räkningar och man håller knappt huvudet över vattenytan ibland men hade du frågat mig för 15 år sedan hade jag nog trott att jag hade gett upp livet för länge sedan vid detta laget. Många med autism som jag kan inte ens ha ett normalt liv så man får vara glad för det man har. Samtidigt som man sakta men säkert strävar efter bättre. Men tjäna 100k har jag inga planer på om inte inflationen går åt helvete så alla har 100k minst haha. 40k känns ändå realistiskt som mål.

Min fru har gått från 17k brutto till 27k brutto på 4-5 år. Hon började som köksbidräde och är nu kockföreståndare på skola. Från jag försörjde henne i flera pr när hon kom till Sverige och inte hittade jobb för hennes utländska examen i journalistik har 0 värd här. Men vi överlevde trots 0 inkomst från henne och 16k för mig (var innan bil och barn och hus) och nu har hon tillräckligt för att stödja mig när jag studerar som jag gjorde för henne när hon studerade storköksutbildningen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Agree to disagree, för de allra flesta är 40K, netto eller brutto, en drömlön

2022 tjänade ca 30% av alla svenskar över 40k.
Man kan väl argumentera kring definitionen av "de allra flesta", men ovanligt är det inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Bender:

Förstår f.ö. inte varför vissa väljer att bli ingenjörer för att sedan arbeta på företag som McKinsey eller Goldman Sachs. Är inte dessa jobb främst för dem som kommer från hhs eller någon annan kortare (eller längre men mer ekonomiinriktad) linje? Jag har uppenbarligen inte lika bra koll som många här

Dessa firmor söker skarpa hjärnor. De är inte så intresserade av en viss utbildning, utan att man är smart. De kommer ändå lära upp dig, och det du lärt dig på universitet är till ingen nytta för dessa firmor. Jag pratade med en partner på McK och han sade att de har fler partners som är civ.ing än ekonomer.

Idag börjar finansbranschen blir mer och mer matematisk. För längesen var det främst ekonomer som jobbade i finansbranschen. Idag är det främst ingenjörer som jobbar inom trading, det är börsrobotar som handlar 90% av alla aktier. Finns inga människor kvar inom trading längre, nästan. Däremot finns det ekonomer inom investment banking. Men även ingenjörer. Ingenjörsutbildningen är svårare och mer analytisk, så därför är ingenjörer mer analytiska än ekonomer . Ingenjörer börjar ta över fler och fler branscher - eftersom det är en så bred utbildning. Som ingenjör blir du främst problem lösare, det spelar ingen roll inom vilket område, du kan lösa problem ändå.

Så om du är smart med bra utbidlning, så kan du söka till McK eller Goldman Sachs. Du måste inte vara ekonom. Men det är svårare att få jobb på G-S än på McK.

Om du vill maxa dina chanser till att få ett topp jobb, så bör du läsa dubbla examina (allra helst civ.ing och civ.ek). Då kommer finansföretagen och McK jaga dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

När löner norr om 40K strecket började nämnas så tappade den här tråden all verklighetsanknyttning

Skrivet av Flipper:

Verkligheten är snarare att 40 tkr, eller närmare 40 tkr, brutto börjar bli ingångslön för många med "bättre" examen, åtminstone i Stockholm.

Så löner över 40k är inget gemene man kan förvänta sig efter I-examen på kth? Jag har som sagt ingen koll så om ni har erfarenhet att dela med er av vore det toppen för min del:P <3

Visa signatur

40% RTX