Spela Gran Turismo 2 & 4 idag - vad behövs?

Permalänk
Medlem

Spela Gran Turismo 2 & 4 idag - vad behövs?

Blev sugen på att spela GT2 (släpptes 1999) och GT4 (släpptes 2004). Finns det nån PlayStation som klarar båda dessa så jag bara behöver köpa en konsol.

Andra frågan är hur jag kan få tag på spelen? Finns de att köpa digitalt?

Permalänk
Medlem

Får leta upp en ps2 iaf för GT4. GT2 bör fungera på en ps2 också, men sett folk har lite meck på vissa slim modeller. Allt fysiskt och en TV som kan ta den inputen

Personligen har jag båda och konsollen men kör ändå via emulator PCSX2 istället. Kan använda en ps5 kontroll istället och skala grafiken så ser det till och med okej ut i dagens mått...eller modernt ratt support är också trevligt.
Vet inte om GT2 lirar bra i emulator men GT4 rullade bra efter några ändringar i grafikkonfigs.

Om man inte hämtar ut bios och läser av skivorna själv som är det korrekta sätter så finns allt på nätet...kan inte länka bara..
Behöver ett PS2 bios och en iso för spelet, båda behöver matcha region (ntcs vs pal vs vad nu japan är), samma grej är fysiskt också men svårare att hitta amerikanska ps2 i sverige. EU PAL versionen och amerikanska NTCS samt japanska skiljer lite i några missions, japans licenstest (eller om det var sista driving mission) i S licens är betydligt svårare och amerikanska betydligt lättare med EU (PAL) i mitten som normalsvår.

Varför de gjorde så är bra fråga...tyckte amerikanerna var för dåliga

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag hade också valt PCSX2. Efter att ha använt den nya varianten så är den mycket bättre än gammla. Du få bättre bild än orginal ps2 och möjlighet att modda för ännu bättre grafik och innehåll om man vill.
Och orka krångla med adaptar och sådant för att det ska fungera på dagens tv,apparater.

Men vill du ha en konsoll så är det PlayStation 2 som fixar båda lättast.
Den första variation av PlayStation 3 kan spela PlayStation 2 spel, men inte senare.
Alla PlayStation 3 kan spela PlayStation 1 spel dock faktiskt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera emulator.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Duckstation för GT2 och nämnda PCSX2 för GT4.

För lite extra krydda finns retroachievements för bägge spel:
https://retroachievements.org/game/20580
https://retroachievements.org/game/11278

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...