Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Nu närmar vi oss pudelns kärna. Myndigheter och organisationer skrämmer upp oss att göra dumheter för något som vi skall tro kommer att hända, men som det inte finns något officiellt beslut på utan på sin höjd någon ev. osäker överenskommelse operatörer emellan - och den kan ändras närsomhelst.

Följden blir oroliga medborgare, oroliga fastighetsägare, oroliga beslutsfattare i övrigt .... som drabbar hyresgäster, bostadsrättshavare, skattebetalare ....

Propagandan för att vi skall byta ut våra 2G- och 3G-prylar till andra som fungerar sämre eller inte alls för dyra pengar, i en tid när västvärldens eknomier krymper och går på knäna, måste upphöra och vi måste vakna och inte springa på alla hopplösa bollar!

vadå inte kommer att hända?

https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-nat...
https://www.tele2.se/foretag/tackning-nat/utfasning-2g-3g
https://www.tre.se/treforetag/inspiration/avveckling-2g-3g
https://www.telenor.se/om-telenor/digitalisering/varfor-stang...

edit: Det är ingen konspiration från PTS, ingen operatör kommer ha 2g/3g efter 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Våran BRF fick installera nya larm i våra hissar om den t.ex fastnar. 10.000 kr exkl moms per hiss för en ny router som klarar 4G.

Det är nog nya nödtelefoner du tänker på?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Så nedsläckningen av 2G/3G är något som inte är beslutat och kanske inte ens händer? Eller är det någon annan del av mitt inlägg du syftar på?

Det scenario jag beskrev är något jag själv är mycket involverad i. Jag var själv väldigt delaktig i upphandlingen av nuvarande utrustning. Utförde handgripligen bytet från 2G- till 3G-modem i hälften av apparaterna för ca fem år sedan. (Övriga byttes av mina kollegor.)
Att ambulanserna sedan 25 år tillbaka, då den här typen av utrustning först infördes, har problem med uppkopplingen i stora delar av Regionen är väl känt eftersom de rapporterar problemen till mig och mina kollegor.
De alternativ som fram till nyligen fanns gällande hur man ska hantera nedsläckningen av 2G/3G var att antingen lägga ganska mycket pengar på att uppgradera befintlig utrustning eller lägga ännu mer pengar (och tid) på att köpa helt ny utrustning i förtid.
Nu är det för sent att dra igång en upphandling och de pengarna saknas också när Regionen gick med ungefär 700 Mkr i underskott 2023.

Undersöker man inte teknikens framtidsutsikter och förväntad livslängd inför en sådan upphandling? Att 2G/3G är på väg ut har ju varit känt under ganska lång tid, det märkliga i historien är ju att det än idag säljs utrustning för det av filurer som rimligen borde veta om det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Så nedsläckningen av 2G/3G är något som inte är beslutat och kanske inte ens händer? Eller är det någon annan del av mitt inlägg du syftar på?

Det scenario jag beskrev är något jag själv är mycket involverad i. Jag var själv väldigt delaktig i upphandlingen av nuvarande utrustning. Utförde handgripligen bytet från 2G- till 3G-modem i hälften av apparaterna för ca fem år sedan. (Övriga byttes av mina kollegor.)
Att ambulanserna sedan 25 år tillbaka, då den här typen av utrustning först infördes, har problem med uppkopplingen i stora delar av Regionen är väl känt eftersom de rapporterar problemen till mig och mina kollegor.
De alternativ som fram till nyligen fanns gällande hur man ska hantera nedsläckningen av 2G/3G var att antingen lägga ganska mycket pengar på att uppgradera befintlig utrustning eller lägga ännu mer pengar (och tid) på att köpa helt ny utrustning i förtid.
Nu är det för sent att dra igång en upphandling och de pengarna saknas också när Regionen gick med ungefär 700 Mkr i underskott 2023.

Det finns inget myndighetsbeslut i Sverige på att 2G och 3G skall avvecklas. Tyskland kommer att driva 2G vidare, och där har jag inte sett någon bortre tidsgräns. I Storbritannien har operatörerna en överenskommelse på att både 2G och 3G skall vara avvecklat 2033. För flera centraleuropeiska länder säger Orange att operatören driver 2G eller 3G vidare till 2030. Därmed kan många turister i Sverige väntas ha telefoner som det inte går att ringa med över 4G, länge än.

Inför frekvensauktionen för 900, 2100 och 2600 MHz i Sverige, som hölls september 2023, sa Tre initialt att de skulle fortsätta driva 3G efter 31/12-25, men allteftersom mötena hos PTS gick, ändrade sig representanten till vad operatörerna verkar ha kommit överens om inför auktionen. Ingen har sagt att det är så, men allt tyder på att man slutit någon slags överenskommelse om avveckling 31/12-25 att kunna komma överens om spektrumfördelningen innan auktionen hölls. (Radio-operatörerna har nära nog lika mycket 900-, 2100- och 2600-spektrum efter 31/12-25, till snarlika priser). Jag har för mig att det kommer att hållas spektrumauktion för 1800 MHz 2025 och 2027, så mycket kan hända innan 31/12-25.

Ju fler användare operatörerna får att överge 2G/3G, desto mindre trafikkapacitet behöver de ha i 2G-/3G-näten.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Detta då det urartade i en diskussion som tyvärr inte leder någonstans trots tidigare försök att styra rätt det.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det jag själv "oroar" mig mest för, det är funktioner i bilen som är kopplade till 3g.
Det kanske kommer någon lösning, men det känns som väldigt mycket "legacy" prylar kommer klappa ihop.
Känns som kanske speciellt lite "äldre" bilars kommunikation kommer bli lidande.
På min bil ser det ut som att "real time traffic information" kommer sluta fungera tex, och det känns som en rejäl förlust faktiskt.
Har varit flertalet gånger jag kunnat undvika köer, eller olyckor pga den funktionen.
Andra saker som att hitta bilen, ventilera, tuta osv är funktioner jag använder så enormt sällan att det är mindre viktigt.
Dock har jag använt funktionen att låsa/låsa upp bilen några gånger, (eller kolla att den är låst) och det känns också surt att inte ha kvar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det beror ju mer på vilka frekvenser det läggs på och i vilken utsträckning masterna ute i myggträsk uppgraderas. 5G på 700Mhz borde ge bättre täckning per cell än 2G på 900Mhz, som exempel.

Något som borde nämnas oftare är hur våldsamt osäkert 2G är. Det är alldeles för lätt att ta sig förbi krypteringen, avlyssna samtal och spåra mobiler. Det är verkligen på tiden att det skrotas.

https://www.zdnet.com/article/2gs-security-weaknesses-are-sti...

Ja jäklar, operatören 3 kanske får en täckning på upp till hela 5 meter in i skogen då på vissa utvalda platser.

Permalänk
Medlem

Har följt tråden lite och förvånas över att det är så mycket klagomål på att saker kommer sluta att fungera, strålningen etc.

Faktum är att bolagen jobbar med att avveckla GSM, 2G och 3G oavsett vad ni i tråden tycker om detta. Var är det för vits med att yra och var arg på avvecklingen, varför vänder ni inte er till de politiska partierna eller de myndigheter som drivit på detta. Det är ju bara dom som kan stoppa det eller påverka på något vis. Det borde vara mer intressant att diskutera, ställa frågor osv hur man hittar vägar runt problemet eller lösningar som löser just ditt specifika problem med att de gamla teknikerna försvinner.

Larmfirmorna är medvetna om problemet och jobbar på att hitta lösningar, uppdateringar till larm osv. Det kommer kosta för en del, jämfört med andra som kanske kommer billigare undan. Det beror helt på vad man har för larm, support, om larmbolagen bryr sig etc. Helt klart är att en hel det kommer drabbas av problem.

Jag skulle gissa på att dom som ligger värst till är biltillverkarna, dom tror jag knappast bryr sig om kunderna inte längre kan kommunicera med bilen över mobilnätet. Här skulle man t.ex. kunna använda en liten dovado router om din bil har WiFi och plocka in 4G den vägen men frågan är då hur mycket ström det drar från bilbatteriet etc. och kan man styra funktioner i bilen om det finns WiFi möjligheter eller är detta helt knutet till mobilmöjligheterna som bilen är utrustad med.

Bilägare ligger helt klart värst till anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Bilägare ligger helt klart värst till anser jag.

Samtidigt är det ju bara "nice to have" som försvinner. Bilens primära funktion, som ett redskap för att förflytta människor, djur och gods från punkt A till punkt B är opåverkad. Min bil är så nära analog en bil kan vara, men fungerar fantastiskt bra som förflyttare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det jag själv "oroar" mig mest för, det är funktioner i bilen som är kopplade till 3g.
Det kanske kommer någon lösning, men det känns som väldigt mycket "legacy" prylar kommer klappa ihop.
Känns som kanske speciellt lite "äldre" bilars kommunikation kommer bli lidande.

Ja, lite beroende på bilmärke och modell kan bilar äldre än 4-7 år nånstans, få problem. Det här är alltså bilar som sålts efter att 4G-nätet lanserats och var standard på allt annat än riktiga budgettelefoner, så lite synd är det.

EU: "If you buy a new model of car, approved for manufacture after 31 March 2018, it must have the 112-based eCall system installed" ( https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme... ) (måste ha = en del biltillverkare valde snabba och billiga lösningar med 2g+3g)

eCall = automatiskt 112-samtal vid olycka som utlöser krockkuddar etc, SOS får gps-koordinater, är du inte kontaktbar meddelas polisen. Man kan även trycka larmknappen manuellt om man råkat ut för något allvarligt, det kan vara enklare än att ringa med sin vanliga telefon + GPS-koordinater som sagt. Jag ser det här som en viktig säkerhetsgrej och är nöjd med att jag har det i min bil, om jag typ voltar ut på en åker mitt i natten när jag väjer för en älg.

Bilar sålda tidigare hade väl frivilligt eCall (Volvo on Call exempelvis), och att min 2014-Volvo inte har 4G VoLTE med Volvo On Call är ju delvis förståeligt eftersom 4G-standard för eCall tydligen inte spikades förrän 2017 (men att det inte går att uppgradera vettigt är dumt på en bil som ändå förväntas fungera minst 20 år). Men det finns nog nyare bilar som också saknar 4G-eCall. Någon BMW jag läste om hade 4G men inte VoLTE.

Sedan undrar jag hur det blir med SMS om man endast har 4G och 5G. Lek med tanken att Teledryg avvecklar sina 2G och 3G-nät, Teleschysst behåller dem; varpå jag (med Teleschysst som operatör) skickar SMS till en kompis som, mig ovetande, har Teledryg och endast 4G. Kommer det SMSet fram? Hur går det med 2-faktorsautentisering som bygger på SMS om man inte kan ta emot SMS? Eller gör operatören automagiskt om SMS till något som passar 4G-nät? Är RCS helt transparent? Sist jag provade måste jag logga in med något konto för att kunna använda det, det verkade inte alls vara något som jag ville ha just då.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, lite beroende på bilmärke och modell kan bilar äldre än 4-7 år nånstans, få problem. Det här är alltså bilar som sålts efter att 4G-nätet lanserats och var standard på allt annat än riktiga budgettelefoner, så lite synd är det.

EU: "If you buy a new model of car, approved for manufacture after 31 March 2018, it must have the 112-based eCall system installed" ( https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme... ) (måste ha = en del biltillverkare valde snabba och billiga lösningar med 2g+3g)

eCall = automatiskt 112-samtal vid olycka som utlöser krockkuddar etc, SOS får gps-koordinater, är du inte kontaktbar meddelas polisen. Man kan även trycka larmknappen manuellt om man råkat ut för något allvarligt, det kan vara enklare än att ringa med sin vanliga telefon + GPS-koordinater som sagt. Jag ser det här som en viktig säkerhetsgrej och är nöjd med att jag har det i min bil, om jag typ voltar ut på en åker mitt i natten när jag väjer för en älg.

Bilar sålda tidigare hade väl frivilligt eCall (Volvo on Call exempelvis), och att min 2014-Volvo inte har 4G VoLTE med Volvo On Call är ju delvis förståeligt eftersom 4G-standard för eCall tydligen inte spikades förrän 2017 (men att det inte går att uppgradera vettigt är dumt på en bil som ändå förväntas fungera minst 20 år). Men det finns nog nyare bilar som också saknar 4G-eCall. Någon BMW jag läste om hade 4G men inte VoLTE.

Sedan undrar jag hur det blir med SMS om man endast har 4G och 5G. Lek med tanken att Teledryg avvecklar sina 2G och 3G-nät, Teleschysst behåller dem; varpå jag (med Teleschysst som operatör) skickar SMS till en kompis som, mig ovetande, har Teledryg och endast 4G. Kommer det SMSet fram? Hur går det med 2-faktorsautentisering som bygger på SMS om man inte kan ta emot SMS? Eller gör operatören automagiskt om SMS till något som passar 4G-nät? Är RCS helt transparent? Sist jag provade måste jag logga in med något konto för att kunna använda det, det verkade inte alls vara något som jag ville ha just då.

Min bil är från 2014 och det ser ut som att nödrop osv kommer fortsätta fungera, men via 2g nätet? (Trodde det också skulle släcka ned?)
Som jag förstår dessa två poster från BMW, så kommer vissa saker fungera men via 2G nätet och slöare. Men vissa tjänster inte fungera.
Känns luddigt, och är svårt att få klarhet exakt vad som kommer sluta och inte, eftersom dom inte nämner alla funktioner.

Du kan fortsätta att använda funktionerna ”Intelligent nödsamtal” och ”Lagstadgat nödanrop” i din BMW utan begränsning. I ditt BMW iDrive-manöversystem med huvudmeny med ikonvy (ID6) eller senare och extrautrustningen ”Wi-Fi-hotspot” (6WD) eller ”Bluetooth-förberedelse Professional med trådlös laddning” (6NW) kan du fortsätta att använda alla BMW ConnectedDrive-tjänster utan begränsning. I din BMW med produktionsdatum före juli 2017 finns det begränsningar för användningen av tjänsten ”BMW Online”, ”Real Time Traffic Information”, ”Automatisk kartuppdatering” och ”BMW Online röststyrning”. Beroende på modell och utrustning kanske dessa tjänster inte längre kan användas.

Beroende på leveranslandet stöder din BMW med Operating System 8 och extrautrustningen ”Personal eSIM” (6PA) mobilradiostandarden 5G. Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018). Din BMW med tillverkningsdatum före juli 2017 stöder 3G (UMTS). Om mobilleverantören i ditt land stänger av 3G-nätet (UMTS) kan du fortsätta använda följande BMW ConnectedDrive-tjänster i din BMW: eCall, BMW intelligent nödsamtal, BMW Teleservices, BMW Remote Services och BMW Online. Obs! Till följd av den lägre dataöverföringshastigheten med 2G finns det begränsningar till följ av längre svarstider vid användning av mer dataintensiva tjänster (t.ex. RTTI och väder).

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, lite beroende på bilmärke och modell kan bilar äldre än 4-7 år nånstans, få problem. Det här är alltså bilar som sålts efter att 4G-nätet lanserats och var standard på allt annat än riktiga budgettelefoner, så lite synd är det.

EU: "If you buy a new model of car, approved for manufacture after 31 March 2018, it must have the 112-based eCall system installed" ( https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme... ) (måste ha = en del biltillverkare valde snabba och billiga lösningar med 2g+3g)

eCall = automatiskt 112-samtal vid olycka som utlöser krockkuddar etc, SOS får gps-koordinater, är du inte kontaktbar meddelas polisen. Man kan även trycka larmknappen manuellt om man råkat ut för något allvarligt, det kan vara enklare än att ringa med sin vanliga telefon + GPS-koordinater som sagt. Jag ser det här som en viktig säkerhetsgrej och är nöjd med att jag har det i min bil, om jag typ voltar ut på en åker mitt i natten när jag väjer för en älg.

Bilar sålda tidigare hade väl frivilligt eCall (Volvo on Call exempelvis), och att min 2014-Volvo inte har 4G VoLTE med Volvo On Call är ju delvis förståeligt eftersom 4G-standard för eCall tydligen inte spikades förrän 2017 (men att det inte går att uppgradera vettigt är dumt på en bil som ändå förväntas fungera minst 20 år). Men det finns nog nyare bilar som också saknar 4G-eCall. Någon BMW jag läste om hade 4G men inte VoLTE.

Sedan undrar jag hur det blir med SMS om man endast har 4G och 5G. Lek med tanken att Teledryg avvecklar sina 2G och 3G-nät, Teleschysst behåller dem; varpå jag (med Teleschysst som operatör) skickar SMS till en kompis som, mig ovetande, har Teledryg och endast 4G. Kommer det SMSet fram? Hur går det med 2-faktorsautentisering som bygger på SMS om man inte kan ta emot SMS? Eller gör operatören automagiskt om SMS till något som passar 4G-nät? Är RCS helt transparent? Sist jag provade måste jag logga in med något konto för att kunna använda det, det verkade inte alls vara något som jag ville ha just då.

1. SMS fungerar över 4G. 2. Konto med RCS? Det enda jag gjort med RCS är att slå på det i Google Messager och sen används telefonnumret för att slå på RCS. DU behöver inget konto med användarnamn + lösenord om det var det du menade med konto.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Min bil är från 2014 och det ser ut som att nödrop osv kommer fortsätta fungera, men via 2g nätet? (Trodde det också skulle släcka ned?)
Som jag förstår dessa två poster från BMW, så kommer vissa saker fungera men via 2G nätet och slöare. Men vissa tjänster inte fungera.
Känns luddigt, och är svårt att få klarhet exakt vad som kommer sluta och inte, eftersom dom inte nämner alla funktioner.

Du kan fortsätta att använda funktionerna ”Intelligent nödsamtal” och ”Lagstadgat nödanrop” i din BMW utan begränsning. I ditt BMW iDrive-manöversystem med huvudmeny med ikonvy (ID6) eller senare och extrautrustningen ”Wi-Fi-hotspot” (6WD) eller ”Bluetooth-förberedelse Professional med trådlös laddning” (6NW) kan du fortsätta att använda alla BMW ConnectedDrive-tjänster utan begränsning. I din BMW med produktionsdatum före juli 2017 finns det begränsningar för användningen av tjänsten ”BMW Online”, ”Real Time Traffic Information”, ”Automatisk kartuppdatering” och ”BMW Online röststyrning”. Beroende på modell och utrustning kanske dessa tjänster inte längre kan användas.

Beroende på leveranslandet stöder din BMW med Operating System 8 och extrautrustningen ”Personal eSIM” (6PA) mobilradiostandarden 5G. Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018). Din BMW med tillverkningsdatum före juli 2017 stöder 3G (UMTS). Om mobilleverantören i ditt land stänger av 3G-nätet (UMTS) kan du fortsätta använda följande BMW ConnectedDrive-tjänster i din BMW: eCall, BMW intelligent nödsamtal, BMW Teleservices, BMW Remote Services och BMW Online. Obs! Till följd av den lägre dataöverföringshastigheten med 2G finns det begränsningar till följ av längre svarstider vid användning av mer dataintensiva tjänster (t.ex. RTTI och väder).

Deras manual är ju inte specifik för sverige vad jag kan se, annars hade de inte skrivit "Beroende på leveranslandet" Det finns länder som kommer behålla 2g längre än 3g men inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sedan undrar jag hur det blir med SMS om man endast har 4G och 5G.

Där kan du slappna av SMS funkar fint över 4G.

Permalänk
Medlem

Kul tråd, efter att ha läst igenom tråden vill jag lägga till en aspekt, säkerhet. Säkerheten är betydligt bättre i 4G/5G nät. Som exempel, en telefon uppkopplad mot ett 2G nät vet inte vilket nät telefonen faktiskt pratar med, den är glad så länge den får svar.

Vidare tycks täckning vara ett återkommande argument för att bibehålla 2G. Release-19 standarden för 5G är i ett relativt tidigt skede, men stöd för basstationer på satelliter håller på att läggas till. Det kan bli en bra lösning för glesbygden i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skånepojk_90:

Vidare tycks täckning vara ett återkommande argument för att bibehålla 2G. Standarden för 5G är i ett relativt tidigt skede, men stöd för basstationer på satelliter håller på att läggas till. Det kan bli en bra lösning för glesbygden i framtiden.

Inte om inte kraven finns i tillstånden. Ingen nätbyggare kommer att sätta upp master och basstationer för att täcka områden där nästan inga kunder finns. Det blir så att kanske 97-98 procent av tätorter är täckta, och sen längs större vägar. Resten blir "dött" land.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte om inte kraven finns i tillstånden. Ingen nätbyggare kommer att sätta upp master och basstationer för att täcka områden där nästan inga kunder finns. Det blir så att kanske 97-98 procent av tätorter är täckta, och sen längs större vägar. Resten blir "dött" land.

Min uppfattning är att ambitionen är att förenkla infrastrukturen, istället för att bygga på marken byggs den på satelliter som kretsar runt jorden. Är basstationerna på satelliter så bör de rimligtvis täcka städer och glesbygd i sin omloppsbana. Exempelvis tycks Starlink vara på bollen redan. Se länk,

https://www.telecoms.com/telecoms-infrastructure/starlink-ind...

Sen argumenterar jag inte emot att tillstånden kan komma att behöva utställas med vissa krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skånepojk_90:

Min uppfattning är att ambitionen är att förenkla infrastrukturen, istället för att bygga på marken byggs den på satelliter som kretsar runt jorden. Är basstationerna på satelliter så bör de rimligtvis täcka städer och glesbygd i sin omloppsbana. Exempelvis tycks Starlink vara på bollen redan. Se länk,

https://www.telecoms.com/telecoms-infrastructure/starlink-ind...

Sen argumenterar jag inte emot att tillstånden kan komma att behöva utställas med vissa krav.

Jag tror inte du inser hur oerhört mycket mer komplicerat det är med mobiltrafik via satellit. Bara en sån sak som att mobilernas signaler ska nå satelliter på ett medelavstånd på kanske 500 km (för ett satellitnätverk jämförbart med Starlink), jämfört med en basstation på upp till några kilometer. För samma signalstyrka krävs 15 000 till 30 000 gånger större sändareffekt i mobilen (i praktiken överbryggar man delvis skillnaden genom annan antennutformning, men det krävs ändå rejält mycket mer sändareffekt) Dessutom blir det svårt att undvika fördröjning som är märkbar i ett samtal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av skånepojk_90:

Min uppfattning är att ambitionen är att förenkla infrastrukturen, istället för att bygga på marken byggs den på satelliter som kretsar runt jorden. Är basstationerna på satelliter så bör de rimligtvis täcka städer och glesbygd i sin omloppsbana. Exempelvis tycks Starlink vara på bollen redan. Se länk,

https://www.telecoms.com/telecoms-infrastructure/starlink-ind...

Sen argumenterar jag inte emot att tillstånden kan komma att behöva utställas med vissa krav.

Nej du har misuppfattat, hur ska din mobil på vanliga 4G frekvenser nå ut i rymden när de bara har en räckvidd på några kilometer?

Starlink har ett eget ground network for att prata med sateliterna, din vanliga mobiloperatörs nätverk behövs fortfarande.

Permalänk

Ja men det här är ju en JÄTTE bra miljövänlig grej.. kasta alla bilar å apparater bara.. kör bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej du har misuppfattat, hur ska din mobil på vanliga 4G frekvenser nå ut i rymden när de bara har en räckvidd på några kilometer?
<Uppladdad bildlänk>

Starlink har ett eget ground network for att prata med sateliterna, din vanliga mobiloperatörs nätverk behövs fortfarande.

Fast några kilometer är väl ändå att ta i? Jag har ingen 4g mast närmre än en mil bort och jag får täckning även om den är svag (och då ligger det högre mark mellan mig och masterna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej du har misuppfattat, hur ska din mobil på vanliga 4G frekvenser nå ut i rymden när de bara har en räckvidd på några kilometer?
<Uppladdad bildlänk>

Starlink har ett eget ground network for att prata med sateliterna, din vanliga mobiloperatörs nätverk behövs fortfarande.

Det står ju bokstavligen "unmodified cell phone" i bilden? Jag är ingen radioexpert men även 3GPP går åt samma håll. Så någonstans har någon gjort bedömningen att det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Tja, om man inte ökar den effektiva sändareffekten från mobilen, så krävs en motsvarande ökning av känslighet hos antennen på satelliten. Större yta, känsligare mottagare. Det kan säkert gå, men på bekostnad av hur många enheter som kan hanteras samtidigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror inte du inser hur oerhört mycket mer komplicerat det är med mobiltrafik via satellit. Bara en sån sak som att mobilernas signaler ska nå satelliter på ett medelavstånd på kanske 500 km (för ett satellitnätverk jämförbart med Starlink), jämfört med en basstation på upp till några kilometer. För samma signalstyrka krävs 15 000 till 30 000 gånger större sändareffekt i mobilen (i praktiken överbryggar man delvis skillnaden genom annan antennutformning, men det krävs ändå rejält mycket mer sändareffekt) Dessutom blir det svårt att undvika fördröjning som är märkbar i ett samtal.

Jag har inte uttryckt mig något om komplexiteten, min poäng var enbart att konceptet kan hjälpa till med täckning på öde platser. Jag är också intresserad av hur det påverkar en telefons batterianvändning, precis som du är inne på.

Latens är ett problem, 3GPP standarden tittar för närvarande på lösningar för telefon - satellit - telefon. Antagligen för att få ner latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skånepojk_90:

Jag har inte uttryckt mig något om komplexiteten, min poäng var enbart att konceptet kan hjälpa till med täckning på öde platser. Jag är också intresserad av hur det påverkar en telefons batterianvändning, precis som du är inne på.

Latens är ett problem, 3GPP standarden tittar för närvarande på lösningar för telefon - satellit - telefon. Antagligen för att få ner latens.

Kostnaden för ett sånt nät är sannolikt mångfalt större än att bara sätta ut några basstationer extra på marken.

Starlink kan man inte riktigt jämföra med eftersom SpaceX kan skicka upp dem med egna raketer, så det är snarare Iridium, Thuraya och liknande man får kolla på när det gäller kostnader.

Mycket går att lösa om man kastar tillräckligt mycket pengar på problemet, men som sagt, då är det nog mycket billigare att bara sätta upp fler stationer på marken.

Synd att vi inte passade på att plocka VHF-delen av TV-bandet när vi stängde analog-TV och använda för extrem-bas-täckning för SMS och lågkvalitetssamtal. 40-60 MHz skulle innebära en ordentlig räckvidd från ett fåtal stationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kostnaden för ett sånt nät är sannolikt mångfalt större än att bara sätta ut några basstationer extra på marken.

Starlink kan man inte riktigt jämföra med eftersom SpaceX kan skicka upp dem med egna raketer, så det är snarare Iridium, Thuraya och liknande man får kolla på när det gäller kostnader.

Mycket går att lösa om man kastar tillräckligt mycket pengar på problemet, men som sagt, då är det nog mycket billigare att bara sätta upp fler stationer på marken.

Synd att vi inte passade på att plocka VHF-delen av TV-bandet när vi stängde analog-TV och använda för extrem-bas-täckning för SMS och lågkvalitetssamtal. 40-60 MHz skulle innebära en ordentlig räckvidd från ett fåtal stationer.

Jo, verklighet och kostnad glöms ibland bort. Intressant poäng med att Starlink kan skjuta upp "in house".

Får läsa lite om Iridium och Thuraya. Tack för trevlig diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Fast några kilometer är väl ändå att ta i? Jag har ingen 4g mast närmre än en mil bort och jag får täckning även om den är svag (och då ligger det högre mark mellan mig och masterna)

Ja det är ju väldigt beroende på frekvens och omgivning, några km stämmer för mycket, men visst kanske lite tillskruvat.
De frekvenser som starlink verkar använda (1.6-2.7Ghz) räcker ungefär en mil, upp till två om den får hjälp av terrängen, skjuter över vatten eller liknande.

Skrivet av skånepojk_90:

Det står ju bokstavligen "unmodified cell phone" i bilden? Jag är ingen radioexpert men även 3GPP går åt samma håll. Så någonstans har någon gjort bedömningen att det är möjligt.

Jag är en radioexpert Nej här får jag pudla, kollade bilden för snabbt och trodde att de tänkte använda det vanliga nätet för upplänk men de kör upp/ner direkt till satellit.
Läste mer på starlinks sida och det är imponerande teknik, jag ser inte hur det ska funka i praktiken och definitivt inte med kapacitet som vanliga nät, men det är väl iofs inte tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja det är ju väldigt beroende på frekvens och omgivning, några km stämmer för mycket, men visst kanske lite tillskruvat.
De frekvenser som starlink verkar använda (1.6-2.7Ghz) räcker ungefär en mil, upp till två om den får hjälp av terrängen, skjuter över vatten eller liknande.
Jag är en radioexpert Nej här får jag pudla, kollade bilden för snabbt och trodde att de tänkte använda det vanliga nätet för upplänk men de kör upp/ner direkt till satellit.
Läste mer på starlinks sida och det är imponerande teknik, jag ser inte hur det ska funka i praktiken och definitivt inte med kapacitet som vanliga nät, men det är väl iofs inte tanken.

Jag kan inte annat än att gratulera, radioaspekter känns som magi. Jag försöker fortfarande förstå vad en bärfrekvens egentligen är :). Min uppfattning är att IoT prylar med låg datavolym och röstsamtal är primärt, streama Netflix får bli på vanliga marknätet.

Permalänk
Medlem

Starlinks nya testsatelliter är ’direkt to phone’ men signalernas datahastighet är kraftigt minskad, det är för SMS och liknande

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ja, lite beroende på bilmärke och modell kan bilar äldre än 4-7 år nånstans, få problem. Det här är alltså bilar som sålts efter att 4G-nätet lanserats och var standard på allt annat än riktiga budgettelefoner, så lite synd är det.

EU: "If you buy a new model of car, approved for manufacture after 31 March 2018, it must have the 112-based eCall system installed" ( https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-eme... ) (måste ha = en del biltillverkare valde snabba och billiga lösningar med 2g+3g)

eCall = automatiskt 112-samtal vid olycka som utlöser krockkuddar etc, SOS får gps-koordinater, är du inte kontaktbar meddelas polisen. Man kan även trycka larmknappen manuellt om man råkat ut för något allvarligt, det kan vara enklare än att ringa med sin vanliga telefon + GPS-koordinater som sagt. Jag ser det här som en viktig säkerhetsgrej och är nöjd med att jag har det i min bil, om jag typ voltar ut på en åker mitt i natten när jag väjer för en älg.

Bilar sålda tidigare hade väl frivilligt eCall (Volvo on Call exempelvis), och att min 2014-Volvo inte har 4G VoLTE med Volvo On Call är ju delvis förståeligt eftersom 4G-standard för eCall tydligen inte spikades förrän 2017 (men att det inte går att uppgradera vettigt är dumt på en bil som ändå förväntas fungera minst 20 år). Men det finns nog nyare bilar som också saknar 4G-eCall. Någon BMW jag läste om hade 4G men inte VoLTE.

Sedan undrar jag hur det blir med SMS om man endast har 4G och 5G. Lek med tanken att Teledryg avvecklar sina 2G och 3G-nät, Teleschysst behåller dem; varpå jag (med Teleschysst som operatör) skickar SMS till en kompis som, mig ovetande, har Teledryg och endast 4G. Kommer det SMSet fram? Hur går det med 2-faktorsautentisering som bygger på SMS om man inte kan ta emot SMS? Eller gör operatören automagiskt om SMS till något som passar 4G-nät? Är RCS helt transparent? Sist jag provade måste jag logga in med något konto för att kunna använda det, det verkade inte alls vara något som jag ville ha just då.

SMS: Om kompisen med Teledryg kan ringa telefonsamtal över 4G, kommer SMS att fungera till honom (SMS över IMS). Om kompisen med Teledryg inte kan ringa telefonsamtal över 4G (utan har en 4G-telefon, som han inte kan ringa med hos Teledryg), så kommer SMS att fungera till honom endast om Teledryg behåller nödvändiga delar från 2G- eller 3G-näten för att SMS över NAS skall fortsätta fungera hos Teledryg.