Permalänk
Medlem

Råd - Coil whine

Som rubriken lyder vänder jag nu mig till er för att söka råd angående coil whine som uppkommit med min nyligen inköpta 4090, vilket har varit i min ägo i cirka tre veckor. Med tanke på att jag fortfarande befinner mig inom den tidsram som min öppet köp-policy tillåter, överväger jag att returnera såväl grafikkortet samt mitt nätaggregat (Phanteks AMP 1000W v2).

Det bör noteras att jag inte har genomfört några överklockningsåtgärder eller justerat spänningsgränserna med MSI Afterburner. Videon visar på ljud under idle till start av spel.

Jag är fullt medveten om att coil whine ofta kan uppfattas som en slumpmässig företeelse eller rent av lotteri, men jag undrar om det finns specifika modeller eller märken av 4090 som statistiskt sett uppvisar en lägre sannolikhet för detta problem. Har fått höra nu i efterhand att MSI och ASUS varit dåliga val för denna generation.

Permalänk
Medlem

Använder du jordat uttag?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Använder du jordat uttag?

Den är kopplad till ett jordat uttag som förlängts via ett grenuttag med överspänningsskydd.

Permalänk
Medlem

De flesta högpresterande gpuer har coilwhine mer eller mindre.
Bara spela och vara glad .

Jag tyckte det knappt är något störande det där i din video.
Jag har haft kort som låter extremt högt igenom lurar när man spelar med ljud på och chassit stängt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem fast med 3080, jag byggde och optimerade för lägsta möjliga ljudnivå.
Mitt Asuskort hade coilwhine jag lämnade tillbaka de och testade ett kort från MSI, samma problem där.
Bytte igen till ett billigare kort, KFA2, och de hade betydligt mindre coilwhine så nöjde mig med det och sparade några dessutom tusenlappar.

Så mitt tips är att testa ett annat märke.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

De flesta högpresterande gpuer har coilwhine mer eller mindre.
Bara spela och vara glad .

Jag tyckte det knappt är något störande det där i din video.
Jag har haft kort som låter extremt högt igenom lurar när man spelar med ljud på och chassit stängt.

Mvh

Under de första två veckorna upplevde jag inga problem alls med coil whine, utan det är några dagar sedan jag börjat notera detta. Jag använder ett par IEMs, och vill inte påstå att jag hör min dator eller coil whinet när jag spelar. Trots detta anser jag att det är rimligt att man inte ska behöva nöja sig med att det inte "låter mer", särskilt med tanke på den betydande summa pengar som investerats i detta bygge. Mitt tidigare kort, 2080 Ti, klarade jag mig med i lite över 2 år av konstant överklockning innan coil whine började dyka upp. Jag är nog mest sårad och förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekine:

Under de första två veckorna upplevde jag inga problem alls med coil whine, utan det är några dagar sedan jag börjat notera detta. Jag använder ett par IEMs, och vill inte påstå att jag hör min dator eller coil whinet när jag spelar. Trots detta anser jag att det är rimligt att man inte ska behöva nöja sig med att det inte "låter mer", särskilt med tanke på den betydande summa pengar som investerats i detta bygge. Mitt tidigare kort, 2080 Ti, klarade jag mig med i lite över 2 år av konstant överklockning innan coil whine började dyka upp. Jag är nog mest sårad och förvirrad...

Tjenare,
Känner precis som du, man betalar mycket och tycker då detta inte ska vara ett problem.
Tyvärr är det som tidigare talare skrivit att dessa starka grafikkort tyvärr oftast har coil whine. Har samma på mitt 7900 xtx (Dock har det minskat i jämförelse med dag 1.
Du får leva med det, tänk istället på vilken äckligt stark gpu du har

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Coilwhine är ju inget som är dåligt eller något som är trasigt hur högt det än låter, bara irriterande.

🙂

Permalänk
Medlem

Störs du på det nu, eller äns tänker på det så lär det inte bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Tjenare,
Känner precis som du, man betalar mycket och tycker då detta inte ska vara ett problem.
Tyvärr är det som tidigare talare skrivit att dessa starka grafikkort tyvärr oftast har coil whine. Har samma på mitt 7900 xtx (Dock har det minskat i jämförelse med dag 1.
Du får leva med det, tänk istället på vilken äckligt stark gpu du har

Jag vet att många anser coil whine som något normalt... men när man beaktar att det finns betydande variationer, där vissa kort helt saknar detta problem, känns det som ett slöseri med både tid och pengar att acceptera det. Efter en period av total tystnad under de senaste två veckorna, har det nu uppstått ett ljud som påminner om en fluga som skrapar mot mina öron med sandpapper. Det tråkiga ligger i att det är så få 4090s i lager, det vill säga, att retunera och köpa en ny lär ta upp mot en vecka eller två.

På lång sikt kan det vara värt tiden att retunera och investera i ett nytt grafikkort, förutsatt att det är fritt från coil whine. Dock finns det en risk att jag kan behöva genomgå flera utbyten innan jag hittar ett exemplar som uppfyller detta. Dessutom finns det en möjlighet att coil whine uppkommer efter att min 30-dagars öppet köp-period har löpt ut, vilket skulle göra processen ännu mer dryg och komplicerad.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Störs du på det nu, eller äns tänker på det så lär det inte bli bättre.

Stör nog mig mer än vad jag vill erkänna.

Permalänk
Medlem

Finns risk du får tag i de som låter ännu mer.
Det i din video va ju knappt någon coilwhine att prata om.

Permalänk
Medlem

Verkade inte så illa. Hade ett r9 290 med ganska bra coilwhine, spred sig t.om till ljudkortet i pci porten ovanför så man fick det rakt i lurarna och mic.

Du kör la inte med uncapped fps?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekine:

Jag vet att många anser coil whine som något normalt... men när man beaktar att det finns betydande variationer, där vissa kort helt saknar detta problem, känns det som ett slöseri med både tid och pengar att acceptera det. Efter en period av total tystnad under de senaste två veckorna, har det nu uppstått ett ljud som påminner om en fluga som skrapar mot mina öron med sandpapper. Det tråkiga ligger i att det är så få 4090s i lager, det vill säga, att retunera och köpa en ny lär ta upp mot en vecka eller två.

På lång sikt kan det vara värt tiden att retunera och investera i ett nytt grafikkort, förutsatt att det är fritt från coil whine. Dock finns det en risk att jag kan behöva genomgå flera utbyten innan jag hittar ett exemplar som uppfyller detta. Dessutom finns det en möjlighet att coil whine uppkommer efter att min 30-dagars öppet köp-period har löpt ut, vilket skulle göra processen ännu mer dryg och komplicerad.
Stör nog mig mer än vad jag vill erkänna.

Jag tror att NetonNet har 90 dagars öppet köp för medlemmar (Har haft det i alla fall, då jag själv utnyttjat det).
Kan vara värt att testa via dem?

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk

Du kan ju testa å undervolta den med afterburner, alternativt försöka få ner klockfrekvensen med samma och se om det blir lite bättre.. inget som förstör garantin eller returrätten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekine:

Jag vet att många anser coil whine som något normalt... men när man beaktar att det finns betydande variationer, där vissa kort helt saknar detta problem, känns det som ett slöseri med både tid och pengar att acceptera det. Efter en period av total tystnad under de senaste två veckorna, har det nu uppstått ett ljud som påminner om en fluga som skrapar mot mina öron med sandpapper. Det tråkiga ligger i att det är så få 4090s i lager, det vill säga, att retunera och köpa en ny lär ta upp mot en vecka eller två.

På lång sikt kan det vara värt tiden att retunera och investera i ett nytt grafikkort, förutsatt att det är fritt från coil whine. Dock finns det en risk att jag kan behöva genomgå flera utbyten innan jag hittar ett exemplar som uppfyller detta. Dessutom finns det en möjlighet att coil whine uppkommer efter att min 30-dagars öppet köp-period har löpt ut, vilket skulle göra processen ännu mer dryg och komplicerad.
Stör nog mig mer än vad jag vill erkänna.

@dekine

Du kanske skulle testa ett MSI 4090 trio x slim.

Jag fick hem mitt häromdagen och har testat det nu och kortet har noll coilwhine samt går tyst och svalt.

För 20400kr verkar detta ett riktigt bra kort och är rätt stort och tungt fast det heter slim.

Finns en tråd på Reddit om detta kort och alla där som köpt skriver att de inte har coilwhine eller bara minimalt om man lyssnar noga nära kortet.

Permalänk

Har samma kort som dig, men kör med ett asus strix aura 1000w agg och jag har noll coilwhine, kanske bara hade extremt tur att få ett bra exemplar, förstår att det är störande fast det inte var så farligt tycker jag

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem

Vid ett tillfälle hjälpte det för mig att vända mitt PSU från fläkt upp i chassit till fläkt ner i chassit. Dvs vända PSU, allt mitt Coilwhine försvann.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Har du möjlighet att testa ett annat nätagg !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Du kan ju testa å undervolta den med afterburner, alternativt försöka få ner klockfrekvensen med samma och se om det blir lite bättre.. inget som förstör garantin eller returrätten direkt.

Har nu prövat att undervolta/clocka samt sänkt power limiten till 60%, dessvärre utan framgång.

Skrivet av DjaniWasTaken:

Har samma kort som dig, men kör med ett asus strix aura 1000w agg och jag har noll coilwhine, kanske bara hade extremt tur att få ett bra exemplar, förstår att det är störande fast det inte var så farligt tycker jag

Det låter lite mer än vad videon visar. Skall pröva med ett annat nätagg innan jag fattar mitt beslut.

Skrivet av karlsson32:

Har du möjlighet att testa ett annat nätagg !!

Har beställt hem ett Thermaltake GF A3 1200W, får pröva den och se om det blir någon skillnad.

Skrivet av Pantburk:

@dekine

Du kanske skulle testa ett MSI 4090 trio x slim.

Jag fick hem mitt häromdagen och har testat det nu och kortet har noll coilwhine samt går tyst och svalt.

För 20400kr verkar detta ett riktigt bra kort och är rätt stort och tungt fast det heter slim.

Finns en tråd på Reddit om detta kort och alla där som köpt skriver att de inte har coilwhine eller bara minimalt om man lyssnar noga nära kortet.

Jag såg en tråd på reddit om just det kortet, där personen till en början hade problem med coil whine, men som sedan löste sig med tiden, "troligen på grund av att coilsen anpassade sig under belastning", uppger han. Slutsatsen är att nästan alla grafikkort, i någon utsträckning, uppvisar coil whine. Det varierar givetvis i grad från kort till kort. Det finns de som hävdar att deras kort inte har coil whine, men det kan vara så att de helt enkelt inte kan uppfatta det. Detta kan jämföras med personer som inte kan se skillnaden mellan 165hz och 240hz, eller för den delen, mellan 60hz och 144hz (högst osannolikt men).

Det underliggande meningen är att jag känner mig allt mer och mer förvirrad, och har nog mer beslutsångest än någonsin.

Permalänk
Medlem

Bara köra på med ditt 4090 och njuta av det 🙂

Permalänk
Medlem

Update: Ett nytt nätagg (Thermaltake GF A3 1200W) gav inget önskat resultat, problemet kvarstod! Om något så låter det mer, både från coil whine och nätagg fläkten...

Permalänk
Medlem

Jag ligger i samma process som du med ett Nvidia Asus 3080 strix, hög coil whine och filmer återger inte verkligheten. Man får tänka sig en mygga på kokain i örongången för att man ska förstå ljudet.

Har varit i kontakt med INET då det är "garanti" även om Inet menar på att "normal" coil whine är inte garanti. Nu vet jag dessvärre inte vad normal coil whine är då detta kortet är det första jag upplever som jobbigt.

endast ljud:
https://drive.google.com/file/d/1xBSkuYwRTO1dZ5GEjgdFLjRTyP84...

Film:
https://drive.google.com/file/d/15cVnilfQgdsVYq3KvZl-40y3p7eH...

Filen ovan är mitt kort (m4a format) då jag spelar WOW dvs inte direkt krävande.

Ska se vad Inet säger om det.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX