AMD 7800X3D Underklockning med AMD Ryzen Master

Permalänk

AMD 7800X3D Underklockning med AMD Ryzen Master

Hej SweClockers,

Jag var den lyckliga vinnaren av Julkalendern Lucka 24, så nu är jag innehavare av ett ASUS TUF moderkort samt ett 7800X3D.

Jag har uppdaterat BIOS till senaste versionen så jag inte "Poppar" Moderkort/Processor.

ASUS TUF B650M-Plus WiFi

Jag vill bara att min nya dator skall hålla länge i min varma lägenhet. Skulle därför vilja offra lite prestanda för att kunna dra ned temperaturen lite.

Finns det någon vänlig själ som vill guida mig dit, eller rent av länka forumtråden jag varit för oerfaren nog för att hitta=)?

Permalänk
Medlem

Du kan sätta på "eco mode" vilket sätter ett tak på 65 watt.
Vanligtvis om du inte använder syntetiska(linpack, cinebench) tester kommer den inte dra mer än 65 watt oavsett.

alternativ 2 låter lite konstigt men med denna processor överklockar man genom att undervolta med curve optimizer och "Precision boost overdrive"

alternativ 3 är att sätta ett tak på hur varm den får gå, "tjmax" brukar de kallas. Vilket gör att den klockar ner om dem når den max temperatur som du har satt. Standard maxtemp är 89c du kan välja själv vilket tak den ska ha. vet dock inte om man kan göra detta i ryzen master man kanske måste gå in i BIOS för att ändra det.

Själv hade jag bara kört stock och inte oroat mig.

Permalänk
Medlem

Curve Optimizer + PBO är bästa lösningen men tycker personligen att CPUn redan går hyfsat svalt att det kanske inte är värt att köra CO. Har bara testat lite, dock med dåliga resultat så måste gjort något fel. 5800X3D var superenkel att köra CO på så blev förvånad att det inte blev samma bra resultat denna gången.

Höjer dock ett varningens finger för Ryzen Master. Slängde in några värden, lät RM köra som tyckte allt var tipp topp. Startade om datorn som vägrade boota. CMOS reset hjälpte inte utan fick slutligen dra ur CMOS batteriet. Skitjobbigt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Curve Optimizer + PBO är bästa lösningen men tycker personligen att CPUn redan går hyfsat svalt att det kanske inte är värt att köra CO. Har bara testat lite, dock med dåliga resultat så måste gjort något fel. 5800X3D var superenkel att köra CO på så blev förvånad att det inte blev samma bra resultat denna gången.

Höjer dock ett varningens finger för Ryzen Master. Slängde in några värden, lät RM köra som tyckte allt var tipp topp. Startade om datorn som vägrade boota. CMOS reset hjälpte inte utan fick slutligen dra ur CMOS batteriet. Skitjobbigt!

Hej Mocka,

Det lutar mer och mer åt att jag inte försöker underklocka, känns som jag kan göra mer skada än "Göttigare temp".

Mvh Icenova

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

Hej Mocka,

Det lutar mer och mer åt att jag inte försöker underklocka, känns som jag kan göra mer skada än "Göttigare temp".

Mvh Icenova

Hallå.

CO är snarare "underspänna" (om det nu finns ett sådant ord) Men absolut, jag förstår.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9