Skatteverket stärker integritet med skyddade inkomstuppgifter

Permalänk
Medlem

Är det Almega som lobbat för detta? Nu kan man alltså inte längre kolla vad kollegorna har för lön så man vet att man inte ligger efter. Ett viktigt verktyg i kampen för en rimlig och rättvis lön har nu ryckts ur händerna på vanligt hederligt folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det Almega som lobbat för detta? Nu kan man alltså inte längre kolla vad kollegorna har för lön så man vet att man inte ligger efter. Ett viktigt verktyg i kampen för en rimlig och rättvis lön har nu ryckts ur händerna på vanligt hederligt folk.

Tror en större faktor är att vi måste normalisera att prata lön på jobbet! Idag så är det ett ämne som man tydligen ska hålla tyst om på arbetsplatsen för att inte skapa "osämja"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tror en större faktor är att vi måste normalisera att prata lön på jobbet! Idag så är det ett ämne som man tydligen ska hålla tyst om på arbetsplatsen för att inte skapa "osämja"

Ja det vore klart bättre. Sverige är ganska unikt med att det är tabubelagt att prata om lön, men om det blir normalisera så behöver man ju inte att uppgifterna är offentliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En av de sjukaste bluffarna i det här landet är att vi skattar lön. De som är rika nog har ingen lön, bara ägande, skattefiffel och utdelningar

De betalar långt mindre skatt än vanliga löntagare

Stämmer ej, däremot kan många placera bolagen utomlands i skatteparadis - Men då är givetvis inte bolagen svenska. Så visst, rika kan givetvis fiffla genom panamadokument osv men det är ju inget vi kan blamea "Sverige" som land för. Det är ju giriga individer som gör detta.. Sen är väl ändå de nordiska länderna exemplariska länder jämfört med andra länder även om mycket skit givetvis händer men nog ska man dela upp det på individnivå.

Om något så är det våra "rika" (Som skapat stora svenska företag som är listade på svenska börsen) som gjort att vi alla lever gott. Det är tack vare svenska entrepenörer som lyckats skapa stora bolag med stora exportmöjligheter som bidragit till att Sveriges statskassa växt och vi kan leva gott på det jämfört med andra länder.

För hur tror du annars att Sverige blivit rikt som land om det inte vore pga våra bolag och innovationer från svenska entrepenörer?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Och problemet med det du beskriver är väl egentligen inte att personuppgifterna är offentliga, utan att säkerheten ("legitimeringskraven") för vissa tjänster är för dåliga?

Det är också sant, men eftersom att vi och Canada är de länder (vad jag vet) som har offentliga personuppgifter och dessutom kan göra kreditupplysningar med ens personnummer, så dras många företag hit för att sälja varor på vårt eget språk. De har inga avtal med bankerna om Bank-ID utan kontaktar kreditupplysningsföretag och gör affär med dom för att få igenom köp på svenskar med personnummer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

I det här samhället är pengar är makt. Makten vill inte bli granskad så de med makt beslutar att göra det svårare att bli granskade. Herrarna är rädda.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tror en större faktor är att vi måste normalisera att prata lön på jobbet! Idag så är det ett ämne som man tydligen ska hålla tyst om på arbetsplatsen för att inte skapa "osämja"

Skrivet av Ozzed:

Ja det vore klart bättre. Sverige är ganska unikt med att det är tabubelagt att prata om lön, men om det blir normalisera så behöver man ju inte att uppgifterna är offentliga.

Tycker helt klart att det är viktigt att prata lön, jag gör det aktivt med mina kollegor och även med mina vänner för, absolut bästa sättet att få reda på om din lön är rimlig i jämförelse.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det Almega som lobbat för detta? Nu kan man alltså inte längre kolla vad kollegorna har för lön så man vet att man inte ligger efter. Ett viktigt verktyg i kampen för en rimlig och rättvis lön har nu ryckts ur händerna på vanligt hederligt folk.

Hur säkerställer du att dina kollegor inte har några andra intäkter från tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur säkerställer du att dina kollegor inte har några andra intäkter från tjänst?

Det gör jag inte. Men det normala är ju att man har en anställning. Men skulle det vara så att någon har flera så lär det ju sticks ut tänker jag. Men det är ju skit samma nu när möjligheten försvinner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nice! Gör det svårare för människor att se hur orättvist det är. Dölj alla höginkomsttagares shady inkomster så ingen kan peka finger.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Lantmäteriet är en myndighet som har till uppdrag att säkra ägandet av fastigheter, tillgängliggöra geodata i samhället och lägga grunden för en fungerande samhällsekonomi. Vi har också ansvar för att leda digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen.
/ Lantmäteriet

Jag är ingen expert på detta med bank-id, men nog måste en köpare och säljare kunna identifieras med bank-id innan en ny Lagfart skickas till en ny ägare. Det skulle säkert spara både tid och pengar samt säkerställa riktighet i Lagfarten. Arv är väl inte svårare då arvet fastställs genom domstol (i värsta fall) och därmed delning av arvslott.

Säljaren är inte en part när ny ägare (köpare) ska söka lagfart. Ska Lantmäteriet då söka upp varje säljare med en andel i såld fastighet och kräva in bank-ID. Vad händer om de vägrar eller är otillgängliga? Vad händer om de saknar bank-ID? Då får köparen ingen lagfart istället? Vad händer om säljaren hinner dö innan köparen hinner söka lagfart? Ditt förslag skulle skapa oändligt mycket mer problem för att undvika de ca 5st lagfartskapningar/år som är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En av de sjukaste bluffarna i det här landet är att vi skattar lön. De som är rika nog har ingen lön, bara ägande, skattefiffel och utdelningar

De betalar långt mindre skatt än vanliga löntagare

Jag förstår vad du är ute efter, men tror att i din generalisering i slutet så menar du att "de" betalar mindre procentuellt?

Säg 0 SEK inkomst och sedan 22% skatt på 10 miljoner SEK utdelning resulterar ändå i ~10x mer skatt i kronor betalt än en "vanlig löntagare".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Viggetorr:

Det skulle antingen resultera i att de med låg inkomst fullständigt krossas av skatten, alternativt att de som är har väldigt hög inkomst knappt behöver bidra alls (relativt sett), beroende på vad man skulle lägga den fasta summan på. Tänker jag.

Eller är det detta som är själva "fördelen"? Det känns väldigt i linje med den riktning samhället har för tillfället.

Bra, då får de med låg inkomst äntligen lära sig att de måste skapa sin rättvisa del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Superbra, blir betydligt svårare för kriminella att ta reda på vem de lättast kan utpressa.

Tycker du verkligen att detta är relevant? Hur många blir utpressade per år och hur mycket avslöjar ens inkomst om hur lätt denne är att utpressa? Tycker personligen att offentliga inkomstuppgifter verkar vara ett dåligt sätt hitta offer på.

När man hör om fall av utpressning så är det sällan den väletablerade chefen mitt i livet som är offret utan människor som på grund av ålder, missbruk, desperation etc saknar stödet från människor i deras närhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En av de sjukaste bluffarna i det här landet är att vi skattar lön. De som är rika nog har ingen lön, bara ägande, skattefiffel och utdelningar

Har länge ansett att utdelning ska beskattas som lön, dvs enligt en progressiv skatteskala. Den som varje år får några tusenlappar i utdelning betalar då en väldigt låg procent i vinstskatt, den som får ut stora summor kan räkna med en skattenivå i paritet med normala skatten för höginkomsttagare, dvs på marginalen cirka 50 procent. Detta eftersom jag anser att ett företags vinst speglar det skapade mervärde som arbetarna inte fick ut som lön och om de fått ut detta som lön skulle de betalat skatt enligt normala regler, dvs runt 30 procent.

Skrivet av plajton:

För hur tror du annars att Sverige blivit rikt som land om det inte vore pga våra bolag och innovationer från svenska entrepenörer?

Entreprenörerna i Sverige kunde bli rika pga en välutbildad befolkning och stabila institutioner. Hade Kamprad eller Ludvig Fredholm aldrig fötts skulle andra svenskar tagit deras plats som entreprenörer. Är ju bara att kolla på den lilla by där jag växte upp. För drygt 100 år sedan var det en bysmed som började bygga om lastbilar. Några årtionden senare hade företaget 300 anställda. Och historier som dessa finns i tiotusental.

Permalänk
Medlem

Om man kommer fortfarande se den sammanlagda förvärvsinkomsten SÅ VAD ÄR POÄNGEN MED DETTA? Detta skyddar mig inte alls i från krim org eller annat träsk.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett viktigt verktyg i kampen för en rimlig och rättvis lön har nu ryckts ur händerna på vanligt hederligt folk.

Är det verkligen det, kan tycka att det är viktigare att skydda individen idag är alldeles för mycket information alldeles för lättillgänglig. Det du är ute efter borde bättre tjänas av bra lönestatistik, finns ingen anledning att hänga ut enskilda individer för ditt syfte.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det verkligen det, kan tycka att det är viktigare att skydda individen idag är alldeles för mycket information alldeles för lättillgänglig. Det du är ute efter borde bättre tjänas av bra lönestatistik, finns ingen anledning att hänga ut enskilda individer för ditt syfte.

Möjligen, men det går inte komma ifrån att det blir ett trubbigare verktyg. Sedan finns det såklart andra incitament att vilja dölja sin inkomst, som andra redan tagit upp i tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det borde du kunna lösa lätt genom att tydligt säga att du inte har några inkomster från näringsverksamhet. Då kommer du fortfarande kunna briljera.

Jag kan då påstå vilken inkomst som helst? Bäst att skriva ut på LinkedIn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har länge ansett att utdelning ska beskattas som lön, dvs enligt en progressiv skatteskala. Den som varje år får några tusenlappar i utdelning betalar då en väldigt låg procent i vinstskatt, den som får ut stora summor kan räkna med en skattenivå i paritet med normala skatten för höginkomsttagare, dvs på marginalen cirka 50 procent. Detta eftersom jag anser att ett företags vinst speglar det skapade mervärde som arbetarna inte fick ut som lön och om de fått ut detta som lön skulle de betalat skatt enligt normala regler, dvs runt 30 procent.

Som egenföretagare vill jag förtydliga att utdelning i den form som kräver lägst skatt (3:12-regler för fåmansbolag) måste beskattas först med 20,8 % bolagsskatt och därefter ytterligare 20%. Dessutom ger inte utdelning någon extra sjuklön eller pension. Till sist vill jag nämna att det finns ett övre maxtak som är halva lönen. Storleken på utdelningen är alltså max 50 % av lönen.

Utdelning är mer förmånligt än att ta ut lön över gränsen för statlig skatt men skillnaden är inte så stor och om den inte fanns skulle jag inte jobba som egenföretagare. Man måste också ta hänsyn med att egenföretagare inte har inkomstgaranti eller samma A-kassa om inkomsterna uteblir.

Jag vill dessutom slå hål på myten om att skattemarginalen för höginkomsttagare är på 50 %. Den är mycket högre då du måste räkna med arbetsgivaravgifterna på 31,42% också. Dessa är ren skatt och inget annat ovanför brytgränsen.

Till sist, du skriver att "ett företags vinst speglar det skapade mervärde som arbetarna inte fick ut som lön". Det är helt fel. Vinst är avkastning på investering och risktagande. Om möjligheten till vinst inte fanns så skulle ingen ta någon risk. Jag och alla andra företagare har investerat privat kapital i företaget. Det skulle ingen göra om man inte fick avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Jag kan då påstå vilken inkomst som helst? Bäst att skriva ut på LinkedIn.

Den totala inkomsten är fortfarande tänkt att vara tillgänglig för nyfikna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Till sist, du skriver att "ett företags vinst speglar det skapade mervärde som arbetarna inte fick ut som lön". Det är helt fel. Vinst är avkastning på investering och risktagande. Om möjligheten till vinst inte fanns så skulle ingen ta någon risk. Jag och alla andra företagare har investerat privat kapital i företaget. Det skulle ingen göra om man inte fick avkastning.

Ni beskriver dock bara samma sak ur olika perspektiv;
Du säger att det är "avkastning på investering och risktagande", och hen säger att det speglar ett skapat mervärde som inte ges tillbaka till arbetarna.
Båda synsätten är korrekta, vinsten är absolut för investerarna en avkastning på investerat kapital, men "vinsten" som sådan har ju skapats någonstans i kedjan mellan investering och utdelning, gissningsvis i någon process som involverat anställdas arbete som gett ett "mervärde" på det investerade kapitalet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag vill dessutom slå hål på myten om att skattemarginalen för höginkomsttagare är på 50 %. Den är mycket högre då du måste räkna med arbetsgivaravgifterna på 31,42% också. Dessa är ren skatt och inget annat ovanför brytgränsen.

Avtrappning av jobbskatteavdragen dyker också upp när man kommer upp i lön.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Som egenföretagare vill jag förtydliga att utdelning i den form som kräver lägst skatt (3:12-regler för fåmansbolag) måste beskattas först med 20,8 % bolagsskatt och därefter ytterligare 20%. Dessutom ger inte utdelning någon extra sjuklön eller pension. Till sist vill jag nämna att det finns ett övre maxtak som är halva lönen. Storleken på utdelningen är alltså max 50 % av lönen.

Maxtaket är dock halva lönen hos alla arbetare. Storleken är max 50ggr din egna uttagna lön. För oss egenföretagare som inte har några anställda spelar det dock mindre roll.

Skrivet av anogr:

Jag vill dessutom slå hål på myten om att skattemarginalen för höginkomsttagare är på 50 %. Den är mycket högre då du måste räkna med arbetsgivaravgifterna på 31,42% också. Dessa är ren skatt och inget annat ovanför brytgränsen.

I stort håller jag med om vad du säger, men även här tycker jag inte riktigt du har rätt. En tredjedel av arbetsgivaravgifterna upp till brytpunkten är ren pensionsavsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har länge ansett att utdelning ska beskattas som lön, dvs enligt en progressiv skatteskala. Den som varje år får några tusenlappar i utdelning betalar då en väldigt låg procent i vinstskatt, den som får ut stora summor kan räkna med en skattenivå i paritet med normala skatten för höginkomsttagare, dvs på marginalen cirka 50 procent. Detta eftersom jag anser att ett företags vinst speglar det skapade mervärde som arbetarna inte fick ut som lön och om de fått ut detta som lön skulle de betalat skatt enligt normala regler, dvs runt 30 procent.

Så hade vi det 1970-1980-talet före den "stora skattereformen". Marginalskatten för en normal tjänstemannalön låg på runt 75%. Dvs fick du 1000 :- i ränta på banken så gick 750:- bort i skatt. Likadant om du hade lån med 1000:- ränta, du fick då 750:- lägre skatt.
Dessutom hög inflation så det var väldigt fördelaktigt att låna men inte spara.

Var du dessutom egenföretagare kunde du få mer än 100% marginalskatt. Kolla gärna "Pomperipossa i Monismanien".

Resultat att var du höginkomsttagare som kunde bestämma när du ville arbeta så tjänade man på att arbeta halva året i Sverige och sen vara ledig andra halvan i nåt billigare land, tex Spanien

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ni beskriver dock bara samma sak ur olika perspektiv;
Du säger att det är "avkastning på investering och risktagande", och hen säger att det speglar ett skapat mervärde som inte ges tillbaka till arbetarna.
Båda synsätten är korrekta, vinsten är absolut för investerarna en avkastning på investerat kapital, men "vinsten" som sådan har ju skapats någonstans i kedjan mellan investering och utdelning, gissningsvis i någon process som involverat anställdas arbete som gett ett "mervärde" på det investerade kapitalet.

Jo precis, Marx hade rätt. På samma sätt som att elektriciteten en elmotor på en fabrik matas med skapar ett mervärde genom arbete som inte ges tillbaka till elbolaget. Som mitt exempel kanske illustrerar är det en sanning helt ryckt ur sin kontext

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jo precis, Marx hade rätt. På samma sätt som att elektriciteten en elmotor på en fabrik matas med skapar ett mervärde genom arbete som inte ges tillbaka till elbolaget. Som mitt exempel kanske illustrerar är det en sanning helt ryckt ur sin kontext

Jag förstår helt ärligt inte vad det har med något att göra?

ett enkelt flödes-schema är för det diskuterade ämnet

Citat:

Investering -> Företag -> Vinst

Stoppar du in pengar i ett företag får du (förhoppningsvis) vinst från det.
Företaget har gett dig ett mervärde på din investering.
Den liknelsen som gjordes vid att vinst är mervärde som inte går till de anställda är inte heller fel egentligen (förutsatt att investeraren inte också är anställd);
företag tar produkt X för en kostnad av 100kr
företag gör något med X och säljer för 200kr
företag ger lön till anställd 20kr
företag har 80kr vinst
där har "anställd" skapat 100kr mervärde för 20kr lön, eller 80kr mervärde som inte "ges" till den anställde.

Jag säger inte att det är rätt eller fel att det inte går dit, bara att synsättet på vad "vinst" är inte är fel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag förstår helt ärligt inte vad det har med något att göra?

ett enkelt flödes-schema är för det diskuterade ämnet

Stoppar du in pengar i ett företag får du (förhoppningsvis) vinst från det.
Företaget har gett dig ett mervärde på din investering.
Den liknelsen som gjordes vid att vinst är mervärde som inte går till de anställda är inte heller fel egentligen (förutsatt att investeraren inte också är anställd);
företag tar produkt X för en kostnad av 100kr
företag gör något med X och säljer för 200kr
företag ger lön till anställd 20kr
företag har 80kr vinst
där har "anställd" skapat 100kr mervärde för 20kr lön, eller 80kr mervärde som inte "ges" till den anställde.

Jag säger inte att det är rätt eller fel att det inte går dit, bara att synsättet på vad "vinst" är inte är fel

Investering kommer in
Företaget går med vinst (mer än utan investeringen)
Marknaden tror på fortsatt vinst
Företagets värde ökar
Investeringen går med vinst

Tror ni använder vinst lite olika

Permalänk
Medlem

Är lite för lat för att läsa allas inlägg om de redan svarats på men vad är skillnaden ?

Du kommer ju fortfarande kunna se andras totala lön för de flesta har inte egen näringsverksamhet ändå så den totala förvärsinkomsten är ju fortfarande vad du tjänar som anställd ?

Permalänk
Medlem

Vi inför tillåtande för avlyssning utan domstolsbeslut på gemene man, och döljer inkomst hos dem med näringsverksamhet. Absolut. Fint.