Palworld är sjätte spelet på Steam med 1 miljon spelare samtidigt

Permalänk
Melding Plague

Palworld är sjätte spelet på Steam med 1 miljon spelare samtidigt

Nylanserade Palworld har visat sig vara ett av 2024 stora lanseringar och har redan slagit stora titlar som Elden Ring och Baldur's Gate 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt att jag aldrig hört talas om detta spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Sjukt att jag aldrig hört talas om detta spel.

Knappt någon som gjorde förrän förra veckan när de körde en gigantisk kampanj med streamers, youtubers och influencers. Knappt någon marknadsföring utanför detta. Och sen spred det sig snabbt. När X streamer/youtuber gör något och det blir poppis kommer fler följa organiskt.
Utöver detta har inga AAA släppt spel i januari. Det är svårt att motivera spel för 60+ USD/EUR i januari efter jul och de prissatte sig på 30.
Ett spel med flera genres som blir något "nytt" och tilltalar en bred massa.
Den perfekta stormen liksom.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan man kalla det lanserat när det är i early access?

Permalänk
Medlem

Närmar mig 30h nu, väldigt kul helt klart. Mitt 12-åriga jag hade varit i fullständig extas. Pokemon i en STOR öppen värld... WAAÄAEA!! Det 32-åriga jaget saknar ett par vitala delar såsom story, världsbygge och djup, men det som görs görs bra. Finns frågetecken kring hur länge det kommer hålla men redan nu känner jag helt klart att det varit värt sin peng.

Permalänk
Avstängd

Blir jag klassad som en Weeb om jag spelar detta lir?

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon annan undrar hur det kan vara det sjätte när det bara är fem spel i listan på bilden: Cyberpunk var också strax över miljonstrecket men saknas av någon anledning i bilden.

Uppdaterade siffror på SteamDB här

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking
Skrivet av suhrim:

Kan man kalla det lanserat när det är i early access?

Ja

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okay, så ett spel som funnits i en vecka vilken fått hype genom listiga marknadsförings-strategier slår antal samtidiga spelare som ett 2 år gammalt spel?

Bra jobbat?

Om de lyckas bibehålla samma status i mer än 3 månader så kanske det är en proper vinkling nyhetsmässigt. Men det finns mer graciösa sätt att skapa en artikel om "the hot fuzz" än det här. Bättre kan ni.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kul med ett nytt spel för ungarna, känns ju som att dom bara spelat Fortnite och Minecraft i 50 år.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se siffrorna för de som spelat via Game Pass. Funderat lite på att testa men har annat jag redan spelar så får vara för stunden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Kan man kalla det lanserat när det är i early access?

Nej skulle jag säga.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronofogdens:

Blir jag klassad som en Weeb om jag spelar detta lir?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:
Skrivet av ELF:

Nej skulle jag säga.

Nja?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Okay, så ett spel som funnits i en vecka som har fått hype genom listiga marknadsförings-strategier slår antal samtidiga spelare som ett 2 år gammalt spel?

Bra jobbat?

Om de lyckas bibehålla samma status i mer än 3 månader så kanske det är en proper vinkling nyhetsmässigt. Men det finns mer graciösa sätt att skapa en artikel om "the hot fuzz" än det här. Bättre kan ni.

Att nå nästan 1.3 miljoner samtidiga spelare på Steam är imponerande hur du än vrider på det.
Det är endast 5st spel som lyckats gjort detta fram tills nu då det blev 6st totalt.

Varför så negativ

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Okay, så ett spel som funnits i en vecka som har fått hype genom listiga marknadsförings-strategier slår antal samtidiga spelare som ett 2 år gammalt spel?

Samtliga spelare som spelets har haft som mest på steam ja, inte samtliga spelare som spelet har just nu, spelet finns på fler plattformar som inte inräknade här dessutom. Om vi kollar statistik på mest spelande bara idag så vinner den ändå med 300k över CS2.

Spelet är för stunden #2 för samtliga spelare på steam som inte varit gratis, det enda spelet som är över denna är PUGB vilket var 3.2m under den tiden, ja PUGB är gratis nu men det vart den inte då.

Så själv skulle jag kalla det en nyhet ja då sådant här händer inte jätteofta precis.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hm. Lite väl dyrt. Men det känns som att mina barn kan vilja spela detta. "Deras" speldator har bara 8GB RAM och CPU under minirekommendationerna, men spelet verkar tyngre på GPU än på CPU så det kanske går ändå. (Core i7 870 + AMD RX570)

https://www.youtube.com/watch?v=_svP5huNZ44

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ser skoj ut, får nog prova om det dyker upp på PS5

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm. Lite väl dyrt. Men det känns som att mina barn kan vilja spela detta. "Deras" speldator har bara 8GB RAM och CPU under minirekommendationerna, men spelet verkar tyngre på GPU än på CPU så det kanske går ändå. (Core i7 870 + AMD RX570)

Finns på Gamepass om du inte vill köpa spelet, ( kommer inte ihåg vad en månad kostar på gamepass)

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Avstängd

Finns detta på Steam?

Måste definitivt testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Finns på Gamepass om du inte vill köpa spelet, ( kommer inte ihåg vad en månad kostar på gamepass)

Som jag förstår det så kör man på gamepass så kan man bara spela med andra som kör med gamepass för *hyrda* och *köpta* versionen kör på helt olika servrar och ej crossplay så man får tänka på det om man vill spela med andra över nätet.

Blev lite sugen på det här spelet men efter jag såg att det var ännu ett copypasta spel av Pokémon så bojkottar jag det.

Har undrat över hur upphovsrätten fungerar i sådan här situationer med tanke på hur det mesta är kopierat direkt från Pokémon och att Nintendo inte reagerar. För gör någon något liknande i elektronikbranschen så blir det minst två vändor i domstolen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Blev lite sugen på det här spelet men efter jag såg att det var ännu ett copypasta spel av Pokémon så bojkottar jag det.

Hur blev du sugen på spelet utan att se att det är en slags Pokemon variant? Det är det första jag tänker på när jag tittar på en enda sida med information om spelet.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av hellmix:

Som jag förstår det så kör man på gamepass så kan man bara spela med andra som kör med gamepass för *hyrda* och *köpta* versionen kör på helt olika servrar och ej crossplay så man får tänka på det om man vill spela med andra över nätet.

Blev lite sugen på det här spelet men efter jag såg att det var ännu ett copypasta spel av Pokémon så bojkottar jag det.

Har undrat över hur upphovsrätten fungerar i sådan här situationer med tanke på hur det mesta är kopierat direkt från Pokémon och att Nintendo inte reagerar. För gör någon något liknande i elektronikbranschen så blir det minst två vändor i domstolen.

Utöver monstren som man fångar, vad är copypasta från pokemonspelen? Känns ju som att Palworld tagit det ett par snäpp längre än vad som gjorts med de spelen.

Permalänk
Medlem

wow, hur har jag aldrig hört talats om detta alls?

från trailern ser det ut att vara en mix av pokemon, skjutarspel, överlevarspel, base builder och mer. Även om det inte är för mig ser det ut att ha lyckats med så mycket på ett bra och välfungerande sätt

ett av de spelen som jag inte tänker "overrated" när jag ser populariteten, till skillnad från de andra mest spelade spelen de senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Som jag förstår det så kör man på gamepass så kan man bara spela med andra som kör med gamepass för *hyrda* och *köpta* versionen kör på helt olika servrar och ej crossplay så man får tänka på det om man vill spela med andra över nätet.

Blev lite sugen på det här spelet men efter jag såg att det var ännu ett copypasta spel av Pokémon så bojkottar jag det.

Har undrat över hur upphovsrätten fungerar i sådan här situationer med tanke på hur det mesta är kopierat direkt från Pokémon och att Nintendo inte reagerar. För gör någon något liknande i elektronikbranschen så blir det minst två vändor i domstolen.

vadå, har de faktiskt taget pokemons med? (alltså typ Pikachu och Charmander?)

det är ju klart inte bra om så är fallet, mest för att en stämning väntar isf. Jag hade dock inte brytt mig, pokemon är coolt och hade varit kul med ett riktigt bra pokemonspel.

Permalänk
Medlem

Sett massa streamers som normalt spelar annat spel till 100% som nu kör detta. Antar att dom får betalt för det.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bosse78:

Sett massa streamers som normalt spelar annat spel till 100% som nu kör detta. Antar att dom får betalt för det.

Jaa kanske
Men de har väl ingen stor publisher i ryggen som kan dra upp så pass mycket stålar att pröjsa alla att lira? Verkar ju vara väldigt mycket word of mouth-spridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

vadå, har de faktiskt taget pokemons med? (alltså typ Pikachu och Charmander?)

det är ju klart inte bra om så är fallet, mest för att en stämning väntar isf. Jag hade dock inte brytt mig, pokemon är coolt och hade varit kul med ett riktigt bra pokemonspel.

Tittar man på monstren i Palworld så ser man tydligt att de använder Pokémon som grund sen har man bara ändrat lite på utseendet och namnet men de har samma attacker med ett annat namn och typ (gräs/vatten/etc) som i Pokémon och hur man fångar monstren, samt nu när kollade noggrannare så har de även kopierat mycket från nya Zelda hur världen ser ut, hur man klättrar och glidflyger. Så de princip använt Nintendos värld som grund för sitt spel. Inte mycket nytänkande i min ögon bara copypasta från flera spel och slår ihop det till ett.

Men förstår om stora massan missar detaljer med tanke på att Pokémon har uppe i 1025 olika monster, men man får avvakta och se om Nintendo gör något drag med tanke på hur mycket *inspiration* Palworld har tagit från Nintendo.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm. Lite väl dyrt. Men det känns som att mina barn kan vilja spela detta. "Deras" speldator har bara 8GB RAM och CPU under minirekommendationerna, men spelet verkar tyngre på GPU än på CPU så det kanske går ändå. (Core i7 870 + AMD RX570)

https://www.youtube.com/watch?v=_svP5huNZ44

Fullt spelbart på en steam deck med medium 30 fps. Så beror på vad för upplösning och krav man har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur blev du sugen på spelet utan att se att det är en slags Pokemon variant? Det är det första jag tänker på när jag tittar på en enda sida med information om spelet.

Tittade bara hastigt på en streamer jag följer som spelade spelet och såg hur man kunna bygga upp basen och sedan ha hjälpredor som kan hjälpa en med allt, men sedan när jag fick tid och kunna titta ordentligt och såg monstren så slog det mig direkt att det var bara med ett nytt copypasta Pokémon spel som man har tagit lite längre genom att slänga in det i Zelda världen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan