Som ni ser kan det ta tid för mig att svara er av olika skäl, varför tråden är så lång och äldre.
Men svarar samtliga som svarat mig så gott de går.
Skrivet av mc68000:
"Media disconnected" fast du har kabel i och länk-lyser på switchen? Stämmer det?
Sen så är "Ethernet 3" tydligen någon sorts virtuell VPN-adapter, har du någon sådan programvara installerad?
Jag skulle gå till Windows nätverksinställningar och dubbelkolla att allt är satt på automatik (standard), inga fasta adresser eller annat spök. Kolla att driverrutinen i device manager ser ok ut (fungerar). Sedan skulle jag ta tag i varifrån "Ethernet 3" kommer ifrån.
Google fann detta: https://appuals.com/what-is-tap-windows-adapter-v9-and-how-to...
Fast den står ju också som "Media disconnected", men vem vet.
Kan du ta dig in på routern (med mobilen kanske) och verifiera att DHCP delar ut adresser även på fasta linorna och att det är aktiverat. Sen börjar det bli ont om ideer. Ett omtag med fast 192.168.1.x adress från datorn kanske?
Ja det stämmer riktigt väl. Nätverkskabeln är kopplad till datorn -> vägg -> switch.
Men fortfarande säger den "Media disconnected"...
Har ingen extern programvara för VPN, vet inte varför det är så. Inget jag har skapat (omedvetet).
Har inga fasta adress allt är automatiserat.
Skrivet av tcntad:
Den svarta kabeln från routern/WAN verkar inte vara inkopplad i väggen? Se vänstra hörnet i första bilden.
Sen har du bara länkaktivitet på port 1 i switchen i första "switchbilden" medans i den efter har du länk på 100Mbps.
I din laptopbild visar den nån form av anslutning iaf.
Är allt inställt på automatiskt på alla datorer? Om inte kör nätverksåterställning.
Byt kabel, pröva annan switch. Dra PM!
Bort med switchen, koppla dator rakt in i routern.
Den svarta kabeln är kopplad till mediaomvandlaren (modemet).
Har endast aktivitet i den porten, då där har jag något anslutet till switchen. Endast två portar är anslutna.
Övriga portar har jag inget anslutet. Anledningen till ALLT är kopplat är bara för den ska hålla och inte ramla ner.
Allt är automatiskt instället.
Ja i slutändan såg ut som jag fick en anslutning där. Men fortfarande något som inte stämmer, jag missänker samtliga nätverkskablar.
Har provat en annan switch och router, samma problem.
Skrivet av Mullvaden83:
Asså. Har du konstaterat än att det inte är fel på Switchen? Det ska inte vara såhär mycket problem med att koppla in en "dumswitch".
Testat med annan switch?
Det ska defintivt inte vara så här...
Nej kan inte garantera det men har provat med en annan switch och router, samma problem.
Skrivet av Joshua2024:
Har du installerat alla dessa egengjorda nätvkerskablar? Har du verifierat att varje kabel fungerar med en Nätverkstestare ?
Koppla bort alla egengjorda nätverkskablar för detta test. Använd bara fabrikstillverkade kablar. Använd port 1 & 2 på switchen för testet.
När du kopplar Modem->Router->Laptop(Gul nätverkskabel) får du en internetuppkoppling?
När du kopplar Modem->Router->Switch(port 1 inkommande & port 2 utgående)->Laptop(Gul nätverkskabel) får du inte en internetuppkoppling?
Varför använder du en hög ip-range för default gateway(192.168.50.x)? 192.168.1.1 är standard för routrar.
Nej det har jag inte gjort, haft en installatör som gjort detta och han säkerställer inget fel med de.
Har inte verifierat det än, men ska påbörja de arbetet.
Varför ni ser i bilder fabrikstillverkade kablar mellan switch, router och bärbar dator. Försöker hitta problemet, och misstänker kablarna.
"När du kopplar Modem->Router->Laptop(Gul nätverkskabel) får du en internetuppkoppling?"
JA, i slutändan fick jag.
"När du kopplar Modem->Router->Switch(port 1 inkommande & port 2 utgående)->Laptop(Gul nätverkskabel) får du inte en internetuppkoppling?"
NEJ, det fick jag inte.
Skrivet av Pamudas:
192.168.1.1 är inte alls "standard" för routrar.
ASUS använder t.ex. antingen 192.168.50.1 eller 192.168.1.1 (https://www.asus.com/support/FAQ/1011245/).
Andra, t.ex. Tele2 (deras Coax-routrar, oklar tillverkare), använder 192.168.0.1 osv.
TS:
Gör det enkelt för dig att felsöka istället för att ha 9 + 1(router) kablar anslutna till switchen när du felsöker.. Anslut router och din bärbara dator, koppla ur allt annat. Funkar port 2 för bärbara, gå vidare till port 3 osv för att se så alla portar fungerar. Använd samma kabel vid varje test (helst en du köpt från butik och inget du satt ihop själv) för att utesluta kablaget.
.50.1 är standard för denna router precis som ni skriver, men kan alltid ändra till vilken siffra som helst.
Det spelar ingen roll vilket som fungerar som vanligt.
Det är nästa steg som jag kan se det nu.
Ska fixa en LÅNG kabel under veckan och koppla den till PCn.
Blir då router->switch->PC. Får jag internet är det fel i kablarna.
Skrivet av boibo:
Börjar undra om dom andra kablarna är dåliga/trasiga. På en bild är det bara switchens lampa som lyser. På andra bilden lyser en till, länk, men den har fel färg så troligen 100mbps halv duplex eller nå annat dumt (mao funkar den inte heller).
Tror kontakteringen är felgjord på alla kablar från väggen.
För att testa detta PÅ RIKTIGT gör som andra skrivit: en kabel från router till switch, en NY (fabriksgjord) kabel från switch till tex dator.
Ditt problem är fysisk, mao kablage. Inte switchen som uppenbarligen fungerar som den ska.
Edit:
när jag kollar närmare ser jag att kablarna går direkt in i väggen. Du har alltså satt RJ-45 kontakter på installationskabel?
Om det är den vanliga kabeln som ska användas, så är den olämplig för RJ45 då patchkabel (den gula köpa du har tex) är av en annan sort. Dom har flerkarderlig ledare i varje tråd som RJ45 modulen är gjord för. Installationskabel däremot är solida ledare och kräver då en annan form av kontakt. Vanligast är en form av krone-kontakt.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/7q90qx93gm6rnbr8zxlxwd20
Efter allt detta.
Alla förslag alla olika metoder som testat.
Har jag även börjat misstänka det är kablarna det är fel på, ca 150m+ har dragits i väggarna...
Det stämmer installationskabeln är i väggarna, i skåpet är det RJ-45 kontakter men i väggen är det en nätverksuttag.
Menar ni en sån här?
För det är rätt rimligt, har sett det tidigare.
Efter allt detta kortfattat.
Jag misstänker fel i kablarna och ska utreda det.
Håller er uppdaterade.
Tack alla för era svar!