Mardröm vid reklamation med Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

@Caoz @Swedishchef_90 @kaffeofikaelika @Nr42 @Chibariku @Lehto @filbunke @MoNkeY-05 @Owlbeast @Indefinite @Larrxi @Thomas @Fade @Lodisen @dagas @Tickles @Pontooz @sher!kan @serafim @Elloy @Specias @Mr.Borka @muSashi @suna @Jumpcut @Oliver91

Uppdatering:

Jag fick kontakt med Inets CentralServiceChef som professionellt beklagade det strul som jag varit med om och erbjöd mig ett presentkort som jag är nöjd med. Detta är nu alltså helt löst. Tack för alla som stöttade mig.

Bra att det löste sig. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att du skriver ut en Inet-medarbetares namn i denna tråd. Tänker att det sannolikt bryter mot GDPR, men oavsett är det ett otrevligt beteende.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

@Caoz @Swedishchef_90 @kaffeofikaelika @Nr42 @Chibariku @Lehto @filbunke @MoNkeY-05 @Owlbeast @Indefinite @Larrxi @Thomas @Fade @Lodisen @dagas @Tickles @Pontooz @sher!kan @serafim @Elloy @Specias @Mr.Borka @muSashi @suna @Jumpcut @Oliver91

Uppdatering:

Jag fick kontakt med Inets CentralServiceChef som professionellt beklagade det strul som jag varit med om och erbjöd mig ett presentkort som jag är nöjd med. Detta är nu alltså helt löst. Tack för alla som stöttade mig.

Tack för uppdateringen, skönt att det löste sig på ett sätt som du var nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bra att det löste sig. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att du skriver ut en Inet-medarbetares namn i denna tråd. Tänker att det sannolikt bryter mot GDPR, men oavsett är det ett otrevligt beteende.

Kan hålla med om att namnet inte skulle ha tagits upp, dock är jag väldigt tveksam till att det skulle bryta mot gdpr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

@Caoz @Swedishchef_90 @kaffeofikaelika @Nr42 @Chibariku @Lehto @filbunke @MoNkeY-05 @Owlbeast @Indefinite @Larrxi @Thomas @Fade @Lodisen @dagas @Tickles @Pontooz @sher!kan @serafim @Elloy @Specias @Mr.Borka @muSashi @suna @Jumpcut @Oliver91

Uppdatering:

Jag fick kontakt med Inets CentralServiceChef som professionellt beklagade det strul som jag varit med om och erbjöd mig ett presentkort som jag är nöjd med. Detta är nu alltså helt löst. Tack för alla som stöttade mig.

Svinbra att du återkopplar. Tack Inet som eskalerade till rätt instans, så någon med rätt befogenheter kunde lösa problemet. Snyggt jobbat! Tycker man ska kunna ge beröm när man gett kritik

Permalänk
Medlem

Gött att man slapp trilla ur val 🐳 fiskens...ja...som Jonas...helt utan någon som helst anledning...

Rullan Går, eller ja gick... Allt gick bra... Grattis 🎊

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Problemet kvarstår hur vissa svarande personligen attackerar OP. Inet är ett företag, inte en person som har känslor. De har har säkerligen ett team och en struktur för att hantera reklamationer, serviceärenden, kundrelationer och sälj. Om det är som OP säger verkar kommunikationen mellan dessa delar inte fungera och detta är ett perfekt case study för Inet att titta på och åtgärda. Vi accepterar alltså att Inet inte "hittade fel" men köper ingen av förklaringarna till OP:s beteende?

Inet lär ha dokumentation på kontakt mellan OP och dem och det kan absolut finnas en annan sida av historien som kastar OP i ett sämre ljus, men det är inte forumets jobb att smutskasta personen och påpeka alla fel personen gjort. Lagar och avtal är knepigt och datorer är komplicerade produkter för de flesta människor. Det är lätt i efterhand påpeka vad OP borde gjort och inte gjort.

Tagga ner med påhoppen, vill ni ha ett levande community så är detta motsatsen till ett öppet samtalsklimat. Är vi bara ett gäng elitister här? Jag tror de flesta började med väldigt lite kunskap inom teknik och konsumenträtt en gång i tiden?

Jag har aldrig förstått "varför" så många alltid är på de stora företagens sida. Jag menar de har en bataljon av jurister som:

1. kan skärskåda ärendet i detalj
2. jämföra med andra ärenden
3. i många fall använder man Det Administrativa M o t kunden för att dra ut på eller i vart fall försöka få kunden processtrött.

Det andra är att många verkar ifrågasätta kunden (f a s t denne har dokumentation och väldigt mycket bevis), visst kundens bevis kanske inte är komplett MEN han har visat god vilja och efter bästa förmåga försökt att få klarlagt att kortet var av sämre standard.

SKILLNAD hade ju varit om kunden hade "gömt sig på Caymanöarna" och hävdat immunity plus ➕ att han hade hävdat att han har bevis som han inte har (OM så hade varit fallet exempelvis).

Jag chattade med comviq som hävdade att jag hade kommit överens med en "säljare" att jag bara skulle betala 50% i sex månader fast kampanjen var på 75% rabatt i sex månader.

På chatten så sa man:
Vi kan inget göra härifrån (utan att ge mig förslag på hur man hade kunnat lösa situationen "på något annat ställe" där man hade kunnat lösa problemet), de skulle ha hänvisat mig vidare

Chatten menade "att lagt kort ligger" eftersom de "kunde se i sina anteckningar" att jag hade "kommit överens om med säljaren" om 50% av priset.

NÄR jag bad om bevis och att få se "anteckningarna" så sa de blankt nej. Jag ringde in och det löste sig:

a) jag fick 50% av priset i sex månader
b) de kunde ändra felet på 50% rabatt till den korrekta 75% rabatten (vilket de hävdade med emfas att de i n t e kunde göra något åt).

Så bolag är duktiga på att "runda systemet" till sin egen fördel. Fördelar ska man väl ha men man ska ju inte begära att jupiter står i centrum med mars samtidigt som det ifrågasätts om kunden är vid sina sinnes fulla bruk, enbart på den grunden att kundens bevisföring "haltar lite" eller att denne "missade nån tidsfrist" eller att solen skiner för mycket på kortet så "efter ett år" ska prisavdrag automatiskt inträda.

Jag tycker man nagelfar kunden lite för hårt ibland det är allt jag säger. Använd hellre in dubio mitius (till den svagare partens fördel) eftersom I de allra flesta fall så: a) företaget är alltid den starkare parten än kunden b) att byta 🔀 ut en del är oftast en minimal kostnad för ett bolag som comviq eller Inet dom tjänar miljoner (och kan processföring) in the end of the day.

Ett annat bolag överdebiterade och sa att: "Det hände första gången (av misstag 😂) och att det var en engångsföreteelse", trots att jag har dokumentation på att det minsann inte är första gången de försöker med samma trick.

Jag tycker vi borde skydda varandra på forumet och VISST om någon påstår att de är DDR och jungfru ♍ Maria på samma gång VISST by all means, RIV muren. Men om nån stackars j@vel har gjort sitt bästa (han la upp det på YouTube bra bevis ) jag menar vad mer vill man ha: En underskriven ur Guds egna hand, personligt levererad 🚛 lapp, som intygar kundens tillstånd att få existera...jag menar...det är ju liiiite väl... Tufft.

Jag har sett människor fara illa:
Bolagen har ofta haft juridiskt rätt, de har följt reglementet och processerna till punkt och pricka men kunden har ofta haft moraliskt rätt men får inte rätt för att den där handskrivna lappen med Guds underskrift, har fattats och för att bolagen vet hur man bygger upp ett system där allt är (så mycket som möjligt) till nackdel för kunden rent administrativt. Och när kunden väl får rätt kallar bolaget det "Goodwill" eller "ett undantag i tillmötesgående".

Vi borde - likt bolagen, fast på ett mer vänligt sätt - se om Vårt Eget Hus 🏡 😃 först och främst. Det är ju trots allt väldigt kunder som är "ogina" och försöker få mer än vad de har rätt till - de flesta vill ha skadan åtgärdad och möjligtvis betalt för bensin ⛽ ToR från butiken (eller andra jämförbara utlägg i varje enskilt fall).

Som management Skojare brukar säga:
Av användare 👥 för användare 👥.

Men i detta fallet tycker jag att det är så Sweclockers borde vara. En plats där vi hjälper varandra utan att vara dryga, förmer eller försöka hålla på nån macho profil "bara för att". De flesta bolag som styrs utan prestige är de mest populära och framgångsrika.

Sköt om er.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Sedan Maj 2022 har vi nya regler i konsumentköplagen. Kan vara bra att veta utifall man köpt en vara innan eller efter detta datum. De är mer till kundens fördel. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Det är jobbigt att reklamera, även mot Inet. Jag har reklamerat chassi, tangentbord, mus och lampa så fort jag upptäckt felen. Kan inte säga att upplevelsen har varit blandad. Känns som att Inet ofta väljer vad som är mest fördelaktigt för de själva, dvs inte alls det kundfokus som de propsar på. En del av personalen är som kalla stenar och andra tar emot konstruktiv kritik. Stå på er även mot Inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Sedan Maj 2022 har vi nya regler i konsumentköplagen. Kan vara bra att veta utifall man köpt en vara innan eller efter detta datum. De är mer till kundens fördel. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Det är jobbigt att reklamera, även mot Inet. Jag har reklamerat chassi, tangentbord, mus och lampa så fort jag upptäckt felen. Kan inte säga att upplevelsen har varit blandad. Känns som att Inet ofta väljer vad som är mest fördelaktigt för de själva, dvs inte alls det kundfokus som de propsar på. En del av personalen är som kalla stenar och andra tar emot konstruktiv kritik. Stå på er även mot Inet!

Jag tycker reglerna ser likadana ut dock är de däremot mer tydliga än förut... Dock tycker jag att "tre försök" är för mycket i denna snabba konsument värld där "tre försök till reparationer hör 90—talet till där de hade butiken i samma stad en slags närhetsprincip som har gått förlorad idag. Två försök hade varit tillfyllest.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

"Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer".

De har rätt, jag läste fel. Det är bara två försök som gäller vid samma fel.

Om det är flera olika fel i varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer/försök, men dock inte per automatik.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag tycker reglerna ser likadana ut dock är de däremot mer tydliga än förut... Dock tycker jag att "tre försök" är för mycket i denna snabba konsument värld där "tre försök till reparationer hör 90—talet till där de hade butiken i samma stad en slags närhetsprincip som har gått förlorad idag. Två försök hade varit tillfyllest.

Den största skillnaden är att säljarens bevisbörda för att fel i vara inte är ursprungligt förlängts från 1 till 2 år. Tidigare var det upp till Det är väldigt fördelaktigt för en konsument då det i många fall är extremt svårt för en konsument att bevisa att ett fel funnits sen köpet.

I övrigt har även jag haft lite strul med Inet och reklamation. Lite synd då jag tidigare valt att handla just där tack vare bra service. Nu ser jag dem som vilken annan handlare som helst. Är de billigast kan jag handla där, men betalar inte extra för en service som fungerar ibland.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den största skillnaden är att säljarens bevisbörda för att fel i vara inte är ursprungligt förlängts från 1 till 2 år. Tidigare var det upp till Det är väldigt fördelaktigt för en konsument då det i många fall är extremt svårt för en konsument att bevisa att ett fel funnits sen köpet.

I övrigt har även jag haft lite strul med Inet och reklamation. Lite synd då jag tidigare valt att handla just där tack vare bra service. Nu ser jag dem som vilken annan handlare som helst. Är de billigast kan jag handla där, men betalar inte extra för en service som fungerar ibland.

Jag håller med dig. I'm with you on this one brother. ^^

All the way. Den som inte är med i konsumenträttsmatchen förlorar på det...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den största skillnaden är att säljarens bevisbörda för att fel i vara inte är ursprungligt förlängts från 1 till 2 år. Tidigare var det upp till Det är väldigt fördelaktigt för en konsument då det i många fall är extremt svårt för en konsument att bevisa att ett fel funnits sen köpet.

I övrigt har även jag haft lite strul med Inet och reklamation. Lite synd då jag tidigare valt att handla just där tack vare bra service. Nu ser jag dem som vilken annan handlare som helst. Är de billigast kan jag handla där, men betalar inte extra för en service som fungerar ibland.

Vill bara flika in att det tidigare var 6 månader (inte 1 år).
Lagstiftarna verkar ha insett hur svårt det är att BEVISA att ett fel var ursprungligt med dagens produkter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vill bara flika in att det tidigare var 6 månader (inte 1 år).
Lagstiftarna verkar ha insett hur svårt det är att BEVISA att ett fel var ursprungligt med dagens produkter

Ja det stämmer! 6 månader var det ja. Så ännu större skillnad med nya lagen.
Intressant att se hur företag resonerar kring garanti. I princip har man ju en tvåårig ”garanti” på alla köp numera.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Några råd är att alltid kontakta säljaren så fort som möjligt och ha tålamod. Har man jobbat på andra sidan vet man hur det är. Men jag får en känsla av att yngre idag inte vill vara besvärliga och hamna i kläm. Företag kan bara bli bättre om de får konstruktiv kritik.

Om någon är osäker läs konsumentköplagen när det gäller köp av företag, lag som de inte får kringgå till det sämre. När det gäller köp av privatperson gäller köplagen + ev avtal. Använd dessa lagar och avtal som ett stöd i kontakt med säljare. Ärendehantera själva med dagligt svar på samma sätt som säljaren gör så går det snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Några råd är att alltid kontakta säljaren så fort som möjligt och ha tålamod. Har man jobbat på andra sidan vet man hur det är. Men jag får en känsla av att yngre idag inte vill vara besvärliga och hamna i kläm. Företag kan bara bli bättre om de får konstruktiv kritik.

Om någon är osäker läs konsumentköplagen när det gäller köp av företag, lag som de inte får kringgå till det sämre. När det gäller köp av privatperson gäller köplagen + ev avtal. Använd dessa lagar och avtal som ett stöd i kontakt med säljare. Ärendehantera själva med dagligt svar på samma sätt som säljaren gör så går det snabbare.

Jag gjorde så med en advokat d.v.s. Vi reklamerade på juridiska och det gick hur bra som helst. Smidigaste oljebytet någonsin...noll friktion...❤️

Att advokaten hade en häktningsorder över sitt huvud var bara en helt obetydlig administrativ förhandlingsfördel...så obetydlig att den inte en förtjänar att nämnas...

Åklagaren var inte glad för att dra tillbaka nämnda order. Ty de får gratifikationer (resor högre lön etc.) och de letar efter statistik...nummer...f'låt att hjälpa befolkningen menar jag...ärhum...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag gjorde så med en advokat d.v.s. Vi reklamerade på juridiska och det gick hur bra som helst. Smidigaste oljebytet någonsin...noll friktion...❤️

Att advokaten hade en häktningsorder över sitt huvud var bara en helt obetydlig administrativ förhandlingsfördel...så obetydlig att den inte en förtjänar att nämnas...

Åklagaren var inte glad för att dra tillbaka nämnda order. Ty de får gratifikationer (resor högre lön etc.) och de letar efter statistik...nummer...f'låt att hjälpa befolkningen menar jag...ärhum...

Va? Jag förstår nog inte en enda mening du har skrivit fullt ut.
Menar du att du hade ett reklamationsärende där du tog in en advokat som via en åklagare fick en häktningsorder mot säljaren, som du sedan kunde välja att återkalla när säljaren gick dina krav tillmötes?

Jag hoppas att jag missuppfattat, för ovan stämmer överhuvudtaget inte överens med hur det svenska rättssystemet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Va? Jag förstår nog inte en enda mening du har skrivit fullt ut.
Menar du att du hade ett reklamationsärende där du tog in en advokat som via en åklagare fick en häktningsorder mot säljaren, som du sedan kunde välja att återkalla när säljaren gick dina krav tillmötes?

Jag hoppas att jag missuppfattat, för ovan stämmer överhuvudtaget inte överens med hur det svenska rättssystemet fungerar.

Advokaten skulle utföra en administrativ tjänst
Advokaten utförde inte den administrativa tjänsten
Tidsfristen för utförande av den administrativa tjänsten löpte ut (t.e.x. "Deklarera i tid annars blir det straffskatt")
Då summan/betalningen, till advokaten för utförande av tjänst, var stor blev det klassat som bedrägeri (han utförde inte tjänsten men betalade inte heller tillbaka pengarna)
En häktningsorder utfärdades mot advokaten, som var aktiv och in force
Advokaten och parterna kom överens - via ett skriftligt avtal + promissory note - och därmed drogs anmälan om grovt bedrägeri tillbaka
Åklagaren var inte nöjd med att anmälan drogs Tillbaka eftersom varje case som åklagaren har potential att vinna ger åklagaren fördelar/gratifikationer.

Reklamationsärendet gick över förväntan. = smidigt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃