EU vill att Spotify betalar artister mer

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Intressant ändå hur vissa säger "EU lägger sig i för mycket", "Spotify behöver pengar för att driva plattformen", etc.

Samtidigt som folk tycker att EU's tvingande domar för Apple's omtalade 30% avgift som Spotify driver på, är helt OK och "EU gör helt rätt", "Amerikanska företag behöver regleras", etc.

Jag säger varken bu eller bä i någon av dessa frågor, men tycker det är intressant ändå hur folks inställning helt vänds upp och ner när EU plötsligt tvingar ett europeiskt (svenskt dessutom) företag till nånting.

Det är väl inget konstigt att stötta företag i närområdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eh.... Ja tack

Edit: Alltså lite mer utvecklat kan man säga att Spotify i princip alltid betalat för dåligt till oss. "3 månader gratis premium" innebär 3 månader där artister, skivbolag etc inte får någon som helst ersättning för streams. Så det tycker jag de kan lägga ner. Sen är det också så att andelen som väljer att fortsätta med premium sedan är ganska låg.

Jag tycker dock inte att prenumeranter ska betala mer eller att de som inte betalar med pengar ska behöva stå ut med mer reklam, utan det skall i så fall främst tas från Spotifys egna marginaler eller skivbolagen. Deras algoritm är dessutom jävligt usel på att pricka rätt vad gäller musik man gillar. Så de får skärpa sig.

"ÖÖÖÖH MEN DET FINNS JU ANDRA TJÄNSTER OM SPOTIFY INTE PASSAR!!!!1111"

Nej, det gör det inte. Spotify står för 90% av inkomsterna från streaming i mitt fall, och jag tvivlar på att det ser annorlunda ut för andra. Deezer, Tidal, Apple Music etc har helt enkelt så låg andel att det knappt är värt att finnas där. Nu gör jag det ändå för jag har CD-Baby och "allt ingår", så varför inte? Men om jag var tvungen att betala per tjänst så hade det nog bara blivit Spotify för de är så pass dominerande.

Dina siffror stämmer. Jag använder själv Apple Music, men vårt band som jag spelar i, existerar i princip bara på Spotify. Det är definitivt minst 90%, åtminstone i Norden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Står det inte artisterna fritt att välja om dom vill låta Spotify strömma deras alster eller inte?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag förstår inte, hur tror du ekonomi fungerar? Du vill inte ge användare kampanjer för att testa en bättre tjänst och du vill inte att prenumeranter ska betala mer. Ska mer pengar ut måste mer pengar in.

Ja eller hur? För det är ju helt otänkbart att omfördela utgifterna. Vem som får vilken procent av vad är av gud givet och inget man kan ändra. Så då är det enda sättet att öka intäkterna.

Det här med att göra prioriteringar i sin budget är bara en bluff som någon hippie hittat på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Priset på tjänsten kommer höjas i EU med andra ord.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu är jag konsument och struntar faktiskt fullständigt i om cheferna får mindre bonusar och några färre miljoner i lön. Jag ser hellre att artisterna får bättre betalt.

Det svaret beskriver hela problematiken bättre än du anar.

Skrivet av Ozzed:

Ja eller hur? För det är ju helt otänkbart att omfördela utgifterna. Vem som får vilken procent av vad är av gud givet och inget man kan ändra. Så då är det enda sättet att öka intäkterna.

Det här med att göra prioriteringar i sin budget är bara en bluff som någon hippie hittat på

Blir som vanligt helt perplex över dina svar. Du förstår att företagets utgifter är någon annans intäkter? Prioriteringen i budgeten är förstås att se om sitt egna hus.

Edit: Lägger till en bild från årsredovisningen för 2022. Beloppen redovisas i Euro och tusental. Förklara gärna för Spotify eller Ernst & Young hur de kan omfördela utgifterna så resultatet blir bättre.

Permalänk
Medlem

Eller får artisterna sluta gnälla och springa till pappa EU och gråta. Istället kanske dom kan börja använda hjärnan och börja tänka själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eh.... Ja tack

Edit: Alltså lite mer utvecklat kan man säga att Spotify i princip alltid betalat för dåligt till oss. "3 månader gratis premium" innebär 3 månader där artister, skivbolag etc inte får någon som helst ersättning för streams. Så det tycker jag de kan lägga ner. Sen är det också så att andelen som väljer att fortsätta med premium sedan är ganska låg.

Jag tycker dock inte att prenumeranter ska betala mer eller att de som inte betalar med pengar ska behöva stå ut med mer reklam, utan det skall i så fall främst tas från Spotifys egna marginaler eller skivbolagen. Deras algoritm är dessutom jävligt usel på att pricka rätt vad gäller musik man gillar. Så de får skärpa sig.

"ÖÖÖÖH MEN DET FINNS JU ANDRA TJÄNSTER OM SPOTIFY INTE PASSAR!!!!1111"

Nej, det gör det inte. Spotify står för 90% av inkomsterna från streaming i mitt fall, och jag tvivlar på att det ser annorlunda ut för andra. Deezer, Tidal, Apple Music etc har helt enkelt så låg andel att det knappt är värt att finnas där. Nu gör jag det ändå för jag har CD-Baby och "allt ingår", så varför inte? Men om jag var tvungen att betala per tjänst så hade det nog bara blivit Spotify för de är så pass dominerande.

Eller så kan du börja tänka själv och skita i Spotify. Lägg din musik på andra plattformar som betalar bättre elle sälj musiken själv istället och ta hela vinsten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är extremt jäkla fel att hoppa på spotify.. Det är ju skivbolagen som tar helt sjuka summor av artister, låser in dem i evighetskontrakt och mjölkar artisterna tills de inte har något mer.

Men EU poltikerna lyssnar på alla grinpellar som snoop dogg som sprider skitsnack om att han endast fick 45k dollar av spotify för 1 miljard streams, medans i själva verket så verkar det som att spotify har betalat ut 2-4 miljoner dollar till hans skivbolag om man kan lita på vad de sägs att spotify betalar per stream.

Å andra sidan vet jag inte hur mina 119kr/mån fördelas, men jag hoppas att de delas ut till endast de jag lyssnar på minus såklart spotifys cut.

Permalänk

Kan inte EU hålla sig till de större internationella frågorna som demokrati, säkerhet och frihet istället?

Permalänk
Medlem

https://www.musikindustrin.se/2023/11/22/spotify-bekraftar-fo...
"Spotify inför en royaltygräns på 1 000 strömmar per spår och år. De spår, som när förändringen införs, inte har genererat över 1 000 strömmar under de senaste 12 månaderna kommer inte vara en del av royaltypotten. Potten kommer fortsatt vara lika stor, men pengarna kommer enbart fördelas till låtar som genererat 1 000 strömmar under 12 månader bakåt i tiden."

Och detta är också intressant: https://www.youtube.com/watch?v=wrObRhd3UAI

Inte bestämt mig ännu om jag ska ta ner min musik från Spotify eller inte. Men bara hobby för mig så spelar ingen större roll förutom principen.

Förresten inget skivbolag som finns bakom mig, betalar för att lägga upp min musik via Amuse.

Eftertanke
Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk

Artisterna är fria signa vilka deals dom vill & de är ingen bristvara. Marknaden är mättad sedan länge.

Permalänk
Medlem

Det är kanske något jag inte förstår men om Spotify betalar ut 70% av vad dom får in och musikerna får 16% betyder inte det att "felet" ligger någon annanstans? Dom betalar ju trots allt ut 70%.

Permalänk
Medlem

Snälla...

Alla dessa jävla hitte-på-yrken. Förutom de få som lyckas är musiker och konstnärer inget annat än bidragstagare.. Hajar inte varför man anser sig ha rätt att livnära sig på sin hobby.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Snart kommer dock många musiker inte vara relevanta när man kan få dussinpop från AI.

Permalänk
Medlem

Bra Alltid lika kul när EU ger stora företag lite smällar på fingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Snälla...

Alla dessa jävla hitte-på-yrken. Förutom de få som lyckas är musiker och konstnärer inget annat än bidragstagare.. Hajar inte varför man anser sig ha rätt att livnära sig på sin hobby.

Samma kan man väll säga om personer som bara flyttar lådor hela dagarna eller andra objekt. Lätt utbytbara, varför ska de få betalt för något som en apa kunde klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Samma kan man väll säga om personer som bara flyttar lådor hela dagarna eller andra objekt. Lätt utbytbara, varför ska de få betalt för något som en apa kunde klara.

Inom industrin har detta mer eller mindre skett... kallas industrirobot. De har ersatt väldigt många människor, men har även skapat många nya arbeten... dock sådana som kräver lite mer utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det svaret beskriver hela problematiken bättre än du anar.

Blir som vanligt helt perplex över dina svar. Du förstår att företagets utgifter är någon annans intäkter? Prioriteringen i budgeten är förstås att se om sitt egna hus.

Edit: Lägger till en bild från årsredovisningen för 2022. Beloppen redovisas i Euro och tusental. Förklara gärna för Spotify eller Ernst & Young hur de kan omfördela utgifterna så resultatet blir bättre.

https://i.imgur.com/RlWZja2.png

Just precis. Jag pratar alltså inte om att Spotify skall öka sina utgifter, bara att artisterna skall få en större del av deras utgifter, som alltså blir våra intäkter.

Jag ska förklara lite enklare för hela grejen verkar flyga över huvudet på dig.

Säg att Spotify idag ger 7 Kronor till Kalle och 3 Kronor till Hobbe. Efter EU's lagförslag tvingas Spotify ge 4 Kronor till Kalle och 6 Kronor till Hobbe. I båda fallen har de utgofter på 10Kr, alltså ingen som helst skillnad i deras resultat, men rättvisare fördelning.

Skrivet av SvingitGolf:

Eller så kan du börja tänka själv och skita i Spotify. Lägg din musik på andra plattformar som betalar bättre elle sälj musiken själv istället och ta hela vinsten.

Min musik finns på andra plattformar.... Men som jag redan redogjort för spelar det ingen roll för 90% av intäkterna kommer rån Spotify.

Jag har lagt upp musiken på min websida där folk kan ge pengar via Paypal eller vad de nu vill, om de vill. men även om Spotify's algoritm bajsar på oss små artister, så är det ändå där den absoluta merparten intäkterna kommer ifrån.

Detta vett förståss EU om. Finns en anledning till att de korrigerar just Spotify's orättvisa fördelning men inte säger ett skit om Deezer, Pandora, iTunes, Youtube Music etc etc... För att de har så försvinnande liten andel att det inte gör någon ekonomisk skillnad för artister om de skulle få lite mer per stream där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just precis. Jag pratar alltså inte om att Spotify skall öka sina utgifter, bara att artisterna skall få en större del av deras utgifter, som alltså blir våra intäkter.

Jag ska förklara lite enklare för hela grejen verkar flyga över huvudet på dig.

Säg att Spotify idag ger 7 Kronor till Kalle och 3 Kronor till Hobbe. Efter EU's lagförslag tvingas Spotify ge 4 Kronor till Kalle och 6 Kronor till Hobbe. I båda fallen har de utgofter på 10Kr, alltså ingen som helst skillnad i deras resultat, men rättvisare fördelning.

Det du fetade säger emot det om Kalle och Hobbe.
Det går heller inte ihop med att Spotify borde sluta med tre fria premium månader eller att "det skall i så fall främst tas från Spotifys egna marginaler eller skivbolagen" som du skrev i det första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inom industrin har detta mer eller mindre skett... kallas industrirobot. De har ersatt väldigt många människor, men har även skapat många nya arbeten... dock sådana som kräver lite mer utbildning.

Mycket sant och lär bli mycket mer i framtiden. Bartenders och basic kockar börjar ersättnings robotar dyka upp.

För att också följa upp på kommenaren innan. Alla yrken är basiclly hit på yrken. Enda som spelar roll är om de kan få pengar att snurra. Enda yrken som är värdelösa är de som inte får pengar att byta ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Kan inte EU hålla sig till de större internationella frågorna som demokrati, säkerhet och frihet istället?

EU är en handelsunion och regelverk för hur t.ex streamingtjänster och deras ersättningsmodell skall se ut är ju exakt de frågor som en handelsunion är till för att hantera.

Dessutom skall ju sägas att detta är inte "EU vill" som rubriken skriver utan det är Europaparlamentet som ber Ministerrådet att se över om EU borde göra detta.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Tycker själv inte att EU ska lägga sig i hur mycket företag betalar eller inte betalar man ska ha en frimarknad och företag och deras kunder / artister mm ska sälja och köpa tjänster och sätta priser, inget som EU ska bestämma över. Ingen som tvingar en artist att vara på Spotify om dom inte tycker att dom blir rättvist betalda.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker i detta fallet, så måste man väl ändå hålla med om att 1 miljard streams generar 45,000 dollar är i underkant?

Om det nu stämmer så är det vad Snoop Dog nyligen gick ut med att han fick när han nådde 1 miljard streams. Hur mycket har Spotify tjänat på den miljarden streams? Jag gissar på betydligt mer än 45,000 dollar...

Sen visst, skivbolagen är som dom är och har alltid blåst både lyssnaren och artisten. Men det var ju mycket därför Spotify föddes för att fysisk media blev mindre attraktivt när Napster m fl såg dagens ljus.

Om jag inte minns fel var det väl t om ett argument Spotify m fl körde med att nu skulle artisterna få betalt igen istället för att förlora allt som när det fultankas.

Känns som vi är där igen, i samma situation snart. Folk börjar fultanka igen för att det har blivit för dyrt att streama. Inte lär det bli billigare om detta förslag går igenom för kostnaden kommer ju falla på oss konsumenter.

Dom som förlorar i slutet av änden är artisterna, och även fast vissa tycker att det är flum och ingen rättighet att leva på att vara artist. Må så vara. Men vi som lyssnar på musiken kommer ju förlora på det likväl då mycket musik inte längre kommer produceras. Då menar jag främst mindre artister och inte Taylor Swift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det du fetade säger emot det om Kalle och Hobbe.
Det går heller inte ihop med att Spotify borde sluta med tre fria premium månader eller att "det skall i så fall främst tas från Spotifys egna marginaler eller skivbolagen" som du skrev i det första inlägget.

Kalle är alltså skivbolag och hobbe är artist.

Jag har som sagt inte sagt att spotify måste öka sina intäkter, eller minska sina utgifter, utan omfördela sina utgifter så att artisterna får en större del av kakan. De skall alltså inte nödvändigtvis skaffa fler kakor.

Sen detta med tre månaders gratis premium... Alltså... Syftet är att locka fler av de som betalar med att titta på reklam till att börja betala med pengar... Men det fungerar inte.

För det första så är alla erbjudanden av typen "Det här är gratis, vi lovar... Men vi kräver ändå dina kortuppgifter så att vi kan dra pengar ifall du skulle glö.... Ifall du skulle vilja fortsätta med premium när gratistiden är slut" jävligt nära gränsen för vad som borde räknas som bedrägeri, och folk ryggar då tillbaka, men även de som nappar fortsätter sällan att ha premium, så konceptet är fånigt. Och det är som sagt inte Spotify som "bjuder" på det utan det är artisterna som får Zilch när någon som har premium gratis streamar. De låter alltså oss ta kostnaden för en "investering" med i bästa fall dålig avkastning. Därför tycker jag att det är en dålig idé både för Spotify och för oss.

De som betalar för tjänster som har reklamfinansierade alternativ hatar antingen reklam eller har någon slags religiös övertygelse att det är så man "gör rätt för sig", så andelen personer som kan "lockas" med "gratismånader" är relativt låg.

Jag är själv artist på Spotify, jag ser själv att intäkterna från premiumanvändare är större än för reklamanvändare men att jag skulle betala för en streamingtjänst med pengar? Aldrig i livet. Om Spotify vore "Premium eller dra åt helvete" så skulle jag välja andra alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eh.... Ja tack

Edit: Alltså lite mer utvecklat kan man säga att Spotify i princip alltid betalat för dåligt till oss. "3 månader gratis premium" innebär 3 månader där artister, skivbolag etc inte får någon som helst ersättning för streams. Så det tycker jag de kan lägga ner. Sen är det också så att andelen som väljer att fortsätta med premium sedan är ganska låg.

Jag tycker dock inte att prenumeranter ska betala mer eller att de som inte betalar med pengar ska behöva stå ut med mer reklam, utan det skall i så fall främst tas från Spotifys egna marginaler eller skivbolagen. Deras algoritm är dessutom jävligt usel på att pricka rätt vad gäller musik man gillar. Så de får skärpa sig.

"ÖÖÖÖH MEN DET FINNS JU ANDRA TJÄNSTER OM SPOTIFY INTE PASSAR!!!!1111"

Nej, det gör det inte. Spotify står för 90% av inkomsterna från streaming i mitt fall, och jag tvivlar på att det ser annorlunda ut för andra. Deezer, Tidal, Apple Music etc har helt enkelt så låg andel att det knappt är värt att finnas där. Nu gör jag det ändå för jag har CD-Baby och "allt ingår", så varför inte? Men om jag var tvungen att betala per tjänst så hade det nog bara blivit Spotify för de är så pass dominerande.

Spotify har betalat ut motsvarande 400 000 000 000kr sedan starten till rättighetsinnehavare. För Q3 2023 hade Spotify 34 000 000 000kr i intäkter, ungefär 70% av intäkterna idag går till rättighetsinnehavare. Spotify står för cirka 20% av intäkterna globalt i musikbranschen. 226 000 000 användare betalar för Premium, genomsnittlig intäkt för varje betalande användare är ungefär 43kr. 2022 fanns 10100 artister som fick minst 1 000 000kr, 1060 artister fick minst 10 000 000kr. 57 000 artister genererade minst 100 000kr i intäkter, den 50000 mest genererade artisten fick 125 000kr. Du har cirka 2000 månatliga lyssnare, Ronny & Ragge har inte producerat någon musik på 30 år och har ungefär 140 000 månatliga lyssnare. Hur ska du kompenseras schysst tycker du? Hur kompenserades en artist i din storlek för 30 eller 50 år sedan?

Permalänk
Skrivet av Eclipse:

Oavsett vad man tycker i detta fallet, så måste man väl ändå hålla med om att 1 miljard streams generar 45,000 dollar är i underkant?

Om det nu stämmer så är det vad Snoop Dog nyligen gick ut med att han fick när han nådde 1 miljard streams. Hur mycket har Spotify tjänat på den miljarden streams? Jag gissar på betydligt mer än 45,000 dollar...

Sen visst, skivbolagen är som dom är och har alltid blåst både lyssnaren och artisten. Men det var ju mycket därför Spotify föddes för att fysisk media blev mindre attraktivt när Napster m fl såg dagens ljus.

Om jag inte minns fel var det väl t om ett argument Spotify m fl körde med att nu skulle artisterna få betalt igen istället för att förlora allt som när det fultankas.

Känns som vi är där igen, i samma situation snart. Folk börjar fultanka igen för att det har blivit för dyrt att streama. Inte lär det bli billigare om detta förslag går igenom för kostnaden kommer ju falla på oss konsumenter.

Dom som förlorar i slutet av änden är artisterna, och även fast vissa tycker att det är flum och ingen rättighet att leva på att vara artist. Må så vara. Men vi som lyssnar på musiken kommer ju förlora på det likväl då mycket musik inte längre kommer produceras. Då menar jag främst mindre artister och inte Taylor Swift.

Det har ju aldrig någonsin varit så bra att vara artist som idag. Det finns så sjukt många bedroom musicians som har fått genomslag utan att behöva blanda in skivbolag, tack vare Spotify. Detta var fullständigt omöjligt bara några år sen. Så att bara fokusera på pengar från distribution är i mitt tycke minst sagt trångsynt. För artister har intäkter aldrig varit och kommer aldrig vara genom distribution.

Permalänk

problemet som uppstår i och med ökad digitalisering är att fler artister har tillgång till marknaden. man behöver inte printa skivor och skicka demos till stora bolag man kan nå ut via andra kanaler och marknadsföra sig och nå ut till fler konsumenter.
marknaden har så klart också blivit större i och med digitaliseringen då fler konsumenter också kan hitta nya artister som man annars inte skulle veta om annars.

sen har spotify en unik ställning där dom blivit nya skivbutiken dit alla går för att konsumera sin musik men man måste fortfarande betala till bolagen som ska göra ja vad egentligen? dom marknadsför och promotar artister men dom har inte samma kostnader för distribution och tillverkning av skivor och all logistik längre. bolagen promotar så klart bara artister som dom anser vara kommersiellt gångbara för att tjäna pengar, inget nytt på den fronten men med misnkade kostnader borde inte artisterna få mer?

spotify har ju deals med artister och bolag jag vet inte hur nivåerna för ersättning ser ut men det kanske någon mer insatt kan belysa. som sagt jag antar att olika artister och bolag har olika nivåer.

sen har vi organisationer som STIM och SAMI som ska dra in och fördela pengar till artister men hur funkar det egentligen?

sen att spotify går med förlust om jag tolkar siffrorna rätt utan att ha gått in i detalj så ser det ut som att posterna som ger minus är om poster som ger kreativa fördelar för ernst och young. vilket är det dom får betalt för att vara, kreativa vilket är lätt när man är ett stort bolag med med flera länder och holdingbolag involverade.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av Eclipse:

Oavsett vad man tycker i detta fallet, så måste man väl ändå hålla med om att 1 miljard streams generar 45,000 dollar är i underkant?

Om det nu stämmer så är det vad Snoop Dog nyligen gick ut med att han fick när han nådde 1 miljard streams. Hur mycket har Spotify tjänat på den miljarden streams? Jag gissar på betydligt mer än 45,000 dollar...

Det låter rimligt. 1 miljard streams är i bästa fall 45.000.000 kr. Då är alla streams från Norden där streams betalar som mest. Dock gäller detta independent artister. Dealen mellan skivbolag och Spotify är olika vet jag. Vissa mindre vissa mer.

Men om vi utgår från bästa fall och Snoop får 10% av det så blir det 4.5 miljoner.

EDIT: 450.000 kr blir det visst.

Varför andra plattformar betalar mer än Spotify är på grund av lägre antal användare. That's it.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Själv önskar jag enbart internets snara undergång och därmed en återgång till det normala. Som det var innan alla blev dumma i huvudet.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE