Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Permalänk
Permalänk
Medlem

När detta kort pressas ner till 6999:- så kommer jag nog inte kunna hålla mig från att trycka på köpknappen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vad vill du säga med det?

AMD har ju gjort så förr med Polaris och 5700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad vill du säga med det?

AMD har ju gjort så förr med Polaris och 5700XT

För att bringa klarhet i diskussionen ovan. 4070:s konkurrent är 7800 XT. Då är det dumt (som det diskuterades om) att vänta på 8000-serien när det inte verkar komma ett 8800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

För att bringa klarhet i diskussionen ovan. 4070:s konkurrent är 7800 XT. Då är det dumt (som det diskuterades om) att vänta på 8000-serien när det inte verkar komma ett 8800.

Aha, tack för förklaringen

Permalänk
Medlem

Inget kort med 12VHP connectorn kan vara "Utmärkt" då det har felande strömkomponent. Only a matter of time innan det börjar brinna.

Varför det är så? Läs kommentarer från flertal elektroingenjörer i debauers video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag ska vänta till 2077. Då släpper nVidia Geforce One Tie med 1,3 biljoner cooouda-kärnor!!!

Äsch då, 10 000 cuda-kääärnor räcker!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Fast TI 4600 var väl det värsta som fanns att köpa då? Det är väl mer att jämföra med RTX 4080 eller så iom att extremklassen som Titan/4090 inte riktigt fanns. Så prisökningen där är i mina ögon mer $399 till $1199.
$399 i 2002 med inflation är omkring $675, så även EFTER inflation är prisökningen omkring 77% (nästan exakt 3x utan att ta hänsyn till inflation då).

Att se tillbaka på såna här priser är inte rimligt, vi handlar inte samma sorts produkter idag. Dels finns det mycket fler modeller idag, men de är också mer avancerade och mycket mer prestandapressade. Spektrat i exempelvis dagens 4000-serie är också mycket bredare. Det blir som att jämföra priser och storlek på dagens OLED-tv med en tjock-tv, det blir inte en rimlig jämförelse.

Enligt min minnesbild släpptes Ti 4400 och Ti 4600 ihop i Sverige och Ti 4200 halkade lite efter. Ti 4400 kostade ungefär 1000-1500kr mindre (~5500kr för Ti 4600 respektive 4000-4500kr för Ti 4400) men gick att överklocka till samma nivå som Ti 4600 utan några problem eller extra kylning. Det är inte alls jämförbart med dagens modeller, du kan inte köpa ett 4070-4080 och få 4090-prestanda med lite överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Att se tillbaka på såna här priser är inte rimligt, vi handlar inte samma sorts produkter idag. Dels finns det mycket fler modeller idag, men de är också mer avancerade och mycket mer prestandapressade. Spektrat i exempelvis dagens 4000-serie är också mycket bredare. Det blir som att jämföra priser och storlek på dagens OLED-tv med en tjock-tv, det blir inte en rimlig jämförelse.

Enligt min minnesbild släpptes Ti 4400 och Ti 4600 ihop i Sverige och Ti 4200 halkade lite efter. Ti 4400 kostade ungefär 1000-1500kr mindre (~5500kr för Ti 4600 respektive 4000-4500kr för Ti 4400) men gick att överklocka till samma nivå som Ti 4600 utan några problem eller extra kylning. Det är inte alls jämförbart med dagens modeller, du kan inte köpa ett 4070-4080 och få 4090-prestanda med lite överklockning.

Bara för att hamra hem den här poängen ytterligare, TI4600 var ett 150mm2 chip med 63 miljoner transistorer, 4090 är ett 609mm2 chip med 76 miljarder transistorer. Visst det är vore kul att få bästa grafikkortet för en tredjedel av vad det kostar idag, men som du säger så måste man inse att det är en helt annan typ av produkt idag. Lite som att jämföra Samsungs gamla clamshell telefoner med deras nuvarande Z-flip och ondgöra sig över att man minsann kunde få den bästa vikbara telefonen för bara 3000kr när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Har fått hem ett 4070 Super.

Herrejisses vad trevligt det går att överklocka!

Speedway + 11.8% (med stresstest 99.1%)
TimeSpy Extreme GT1 71.2 fps!

Det är alltså 2-3% snabbare än ett 4070 Ti i standardutförande!

Men det stora är att siffrorna är med Asus Dual till MSRP (7799:-) i Quiet Mode 1128rpm som max och 63 grader

GPU 3015 Mhz, Minne 25000Mhz. Och det är mina första värden jag startade med på morgonen. TechPowerup fick upp minnet väldigt mycket mer så ska testa vidare.

Känns som recensenterna missar det viktigaste nu för tiden

Kul! 🤩

Skrev TimeSpy, det ska vara TimeSpy Extreme
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kamelbarn:

Att se tillbaka på såna här priser är inte rimligt, vi handlar inte samma sorts produkter idag. Dels finns det mycket fler modeller idag, men de är också mer avancerade och mycket mer prestandapressade. Spektrat i exempelvis dagens 4000-serie är också mycket bredare. Det blir som att jämföra priser och storlek på dagens OLED-tv med en tjock-tv, det blir inte en rimlig jämförelse.

Enligt min minnesbild släpptes Ti 4400 och Ti 4600 ihop i Sverige och Ti 4200 halkade lite efter. Ti 4400 kostade ungefär 1000-1500kr mindre (~5500kr för Ti 4600 respektive 4000-4500kr för Ti 4400) men gick att överklocka till samma nivå som Ti 4600 utan några problem eller extra kylning. Det är inte alls jämförbart med dagens modeller, du kan inte köpa ett 4070-4080 och få 4090-prestanda med lite överklockning.

Nej, det är lite väl långt tillbaka. Jag svarade bara på ett inlägg dock, innan dess jämförde jag med 3080.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har fått hem ett 4070 Super.

Herrejisses vad trevligt det går att överklocka!

Speedway + 11.8% (med stresstest 99.1%)
TimeSpy Extreme GT1 71.2 fps!

Det är alltså 2-3% snabbare än ett 4070 Ti i standardutförande!

Men det stora är att siffrorna är med Asus Dual till MSRP (7799:-) i Quiet Mode 1128rpm som max och 63 grader

GPU 3015 Mhz, Minne 25000Mhz. Och det är mina första värden jag startade med på morgonen. TechPowerup fick upp minnet väldigt mycket mer så ska testa vidare.

Känns som recensenterna missar det viktigaste nu för tiden

Kul! 🤩

<Uppladdad bildlänk>

Och med bara 1.1% prestandaförlust på min överklockning ovan kan jag gå ner till Power target på 100%, 220w, 60 grader, 1059rpm (absolut knäpptyst). Fortfarande klart snabbare än 4070 Ti

Och då har jag inte ens provat undervoltning än!

Galet imponerad så här långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Och med bara 1.1% prestandaförlust på min överklockning ovan kan jag gå ner till Power target på 100%, 220w, 60 grader, 1059rpm (absolut knäpptyst). Fortfarande klart snabbare än 4070 Ti

Och då har jag inte ens provat undervoltning än!

Galet imponerad så här långt!

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Har fått hem ett 4070 Super.

Herrejisses vad trevligt det går att överklocka!

Speedway + 11.8% (med stresstest 99.1%)
TimeSpy Extreme GT1 71.2 fps!

Det är alltså 2-3% snabbare än ett 4070 Ti i standardutförande!

Men det stora är att siffrorna är med Asus Dual till MSRP (7799:-) i Quiet Mode 1128rpm som max och 63 grader

GPU 3015 Mhz, Minne 25000Mhz. Och det är mina första värden jag startade med på morgonen. TechPowerup fick upp minnet väldigt mycket mer så ska testa vidare.

Känns som recensenterna missar det viktigaste nu för tiden

Kul! 🤩

<Uppladdad bildlänk>

Låter trevligt! Har samma modell på väg hem. Hur upplever du 1128 rpm i ljudnivå?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Har ett 4070 super på väg men kommer antagligen gå till ett 4080S då jag kör i lite högre upplösning, finns det något värde i FE versionen eller är den bara sämre om än något billigare? Bryr mig inte om hur grafikkortet ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Låter trevligt! Har samma modell på väg hem. Hur upplever du 1128 rpm i ljudnivå?

Väldigt nära tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Har ett 4070 super på väg men kommer antagligen gå till ett 4080S då jag kör i lite högre upplösning, finns det något värde i FE versionen eller är den bara sämre om än något billigare? Bryr mig inte om hur grafikkortet ser ut

FE är överlägset svårast att få tag, snyggast och mest välbyggt och brukar vara det mest lättsålda på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det en djungel för oss casual-nördar vilken gpu som presterar bäst per krona inom en viss prestanda. Har det inte varit en diskussion om prestanda-index i kr innan? Tex så e jag på jakt efter en gpu mellan 5-7000 kr där raster-bearbetning är viktigt i 1440p. Vi skulle haft nån form av koefecient eller dylikt som man enkelt bara kunde ta från testet å gångra med priset i affären. Nu får man sitta å kolla testet först, å sedan kolla flera gpuer på olika hemsidor å jämföra. Jaja, det är väl lyxgnäll från min sida 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Som vanligt är det en djungel för oss casual-nördar vilken gpu som presterar bäst per krona inom en viss prestanda. Har det inte varit en diskussion om prestanda-index i kr innan? Tex så e jag på jakt efter en gpu mellan 5-7000 kr där raster-bearbetning är viktigt i 1440p. Vi skulle haft nån form av koefecient eller dylikt som man enkelt bara kunde ta från testet å gångra med priset i affären. Nu får man sitta å kolla testet först, å sedan kolla flera gpuer på olika hemsidor å jämföra. Jaja, det är väl lyxgnäll från min sida 😁

Ja, tyvärr är det så. Att göra ett informerat köp innebär att man måste vara insatt om de flesta komponenter. Kan kännas överväldigande ibland. Och så fort man slutar hålla sig uppdaterad ett tag kommer det nya generationer hårdvara som gör att man måste börja om från början igen.

Man skulle kört på konsol istället kanske

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Ja, tyvärr är det så. Att göra ett informerat köp innebär att man måste vara insatt om de flesta komponenter. Kan kännas överväldigande ibland. Och så fort man slutar hålla sig uppdaterad ett tag kommer det nya generationer hårdvara som gör att man måste börja om från början igen.

Man skulle kört på konsol istället kanske

Haha, dont go down that dark path 😆

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått sitt 4070 Super Founder’s Edition?

Bara att öppna den bruna pappkartongen runt den vanliga kartongen är fan den fetaste unboxing experience jag haft 😂 Snacka om kvalite när man drog dom där flärparna åt sidan.

Nu ska jag bara bestämma mig om jag ska öppna kartongen till själva kortet eller inte. Köpte både FE och Dual för att utvärdera, men Dual presterar så otroligt mycket bättre mot vad jag trodde gällande prestanda, temperatur och volym så vore nog dumt att öppna det där FE:t 🤔

Men det är ju samtidigt sååååå snyggt. Litet och tungt i ren svart metall är ju helt perfekt.

Undrar för övrigt vad de lagt i kartongen, hur tung som helst.

Hela paketet med yttre kartong på Dual vägde 2.2kg, FE även den med yttre kartong 5.3kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

För att bringa klarhet i diskussionen ovan. 4070:s konkurrent är 7800 XT. Då är det dumt (som det diskuterades om) att vänta på 8000-serien när det inte verkar komma ett 8800.

Om inte 8700XT är väldigt bra, för mindre pengar...

Men näe, det finns tillfällen då det verkligen är vänta-läge (nu i December t.ex.) men jag skulle inte påstå att det uttryckligen är ett sånt läge nu.

Möjligen att vänta på en bättre kronkurs...

Permalänk

Det är spännande att följa med VRAM-debatten. Återstår att se ifall 12GB är för lite för tex. 1440p om något år. Är nog på sidan att 16GB är vad mellanklassare önskar just nu, men har helt ärligt dåligt med fakta för denna ståndpunkt..
RT är imponerande i många fall men vet inte om det sänker hela spelet om man inte kan dra RT högt upp. Är det skiljelinjen så känns väl frågan om VRAM ytterst individuell snarare än absolut? Jag måste inte ha det, men prövar gärna med lite sånt aktiverat..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Installerat nya kortet nu. ASUS Dual. 12VHPWR är en större besvikelse än väntat. Får inte ens igen mitt ATX-chassi med den kontakten.. Helt otroligt haha.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Installerat nya kortet nu. ASUS Dual. 12VHPWR är en större besvikelse än väntat. Får inte ens igen mitt ATX-chassi med den kontakten.. Helt otroligt haha.

Dags för hårtorken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Haha! Litar man på det?

Osäker på om jag ens får igen lådan efter det med. Blir nog tight i alla fall.

Vem godkände den här skiten?

Ska tillägga i alla fall att jag är väldigt imponerad över hur tyst kortet är under load, och prestandan förstås!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Haha! Litar man på det?

Osäker på om jag ens får igen lådan efter det med. Blir nog tight i alla fall.

Tror de dragit tillbaka rekommendationen nu. Vet inte om de va pga pressure från Nvidia eller annan anledning dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Bara för att hamra hem den här poängen ytterligare, TI4600 var ett 150mm2 chip med 63 miljoner transistorer, 4090 är ett 609mm2 chip med 76 miljarder transistorer. Visst det är vore kul att få bästa grafikkortet för en tredjedel av vad det kostar idag, men som du säger så måste man inse att det är en helt annan typ av produkt idag. Lite som att jämföra Samsungs gamla clamshell telefoner med deras nuvarande Z-flip och ondgöra sig över att man minsann kunde få den bästa vikbara telefonen för bara 3000kr när det begav sig.

Detta håller jag inte med om alls. Tillverkarna har lyckats övertyga många att det är så fruktansvärt mycket svårare och dyrare att tillverka idag jämfört med för några år sedan. Utvecklingen går framåt och de var precis lika mycket i framkant förr. Tillverkarna stoppar en större del i sina egna fickor idag, så enkelt är det. Jämför deras marginaler idag med förr så får ni se. Nvidia är ett prakexempel. Att de sakta dödar marknaden genom att skrämma bort alla utan de mest inbitna pc-spelarna kommer att bita dem i nacken förr eller senare. Kanske kommer de rimliga priserna tillbaka när de själva upptäcker att de flesta pc-spelare försvunnit och ai-hysterin lagt sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Haha! Litar man på det?

Osäker på om jag ens får igen lådan efter det med. Blir nog tight i alla fall.

Vem godkände den här skiten?

Ska tillägga i alla fall att jag är väldigt imponerad över hur tyst kortet är under load, och prestandan förstås!

https://www.inet.se/produkt/6905609/corsair-sleevad-12vhpwr-p...

Bästa köpet, du kommer ändå behöva den i framtiden

Med den kan jag stänga NR200P utan problem, går inte jämföra med adaptern.

Själv älskar jag kontakten, sååå mycket smidigare och snyggare än två gamla 8-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

https://www.inet.se/produkt/6905609/corsair-sleevad-12vhpwr-p...

Bästa köpet, du kommer ändå behöva den i framtiden

Med den kan jag stänga NR200P utan problem, går inte jämföra med adaptern.

Själv älskar jag kontakten, sååå mycket smidigare och snyggare än två gamla 8-pin.

Japp, det får bli att köpa en ersättningskabel som passar mitt Seasonic. Det är inga problem så.. men.. något man helst ska slippa lixom.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440