Permalänk

Hur fungerar era skrivare med Ubiquiti? Har själv en brother och efter de senare uppdateringar har jag blivit tvungen att bocka av mesh och lite annat smått och gott. Fast det fungerar fortfarande lite si och så. Oftast hittar den inte printern på första försöket utan det krävs ibland 3-5 försök. Framförallt från appleprodukter. Tydligen inte ensam om detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hur fungerar era skrivare med Ubiquiti? Har själv en brother och efter de senare uppdateringar har jag blivit tvungen att bocka av mesh och lite annat smått och gott. Fast det fungerar fortfarande lite si och så. Oftast hittar den inte printern på första försöket utan det krävs ibland 3-5 försök. Framförallt från appleprodukter. Tydligen inte ensam om detta problem.

Min gamla Samsung MW2026 fungerar förvånansvärt bra. Ska dock nämnas att jag alltid har haft Mesh avslaget.

Nån enstaka gång har jag startat om skrivaren för att den hittats, men då har den inte hittats från min Windows-burk heller så den gången skyllde jag på skrivaren.

Permalänk

köpte en edgerouter X samt en AP-AC-PRO, är väldigt imponerad av täckningen över huset / trädgården.

Däremot har jag problem med 2,4ghz nätet, telefonen vägrar ansluta till det nätet, men 5ghz nätet fungerar utan problem. Andra prytlar har också problem, typ google home produkter, men de kommer tillslut igenom och kan ansluta.

Är det någon som skulle kunna komma med idéer om vad det är som kan vara fel? Jag är ingen nätverksexpert tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hur fungerar era skrivare med Ubiquiti? Har själv en brother och efter de senare uppdateringar har jag blivit tvungen att bocka av mesh och lite annat smått och gott. Fast det fungerar fortfarande lite si och så. Oftast hittar den inte printern på första försöket utan det krävs ibland 3-5 försök. Framförallt från appleprodukter. Tydligen inte ensam om detta problem.

Jag behöver ofta starta om skrivaren för att den ska plocka upp sitt tilldelade IP. Oklart om det är Unifi eller Xerox fel (sannolikt den senare).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

köpte en edgerouter X samt en AP-AC-PRO, är väldigt imponerad av täckningen över huset / trädgården.

Däremot har jag problem med 2,4ghz nätet, telefonen vägrar ansluta till det nätet, men 5ghz nätet fungerar utan problem. Andra prytlar har också problem, typ google home produkter, men de kommer tillslut igenom och kan ansluta.

Är det någon som skulle kunna komma med idéer om vad det är som kan vara fel? Jag är ingen nätverksexpert tyvärr

Är firmware uppdaterad på båda enheterna?

Permalänk
Medlem

Den senaste versionen av mjukvara till AC-PRO (och den generationen) där 2,4Ghz fungerar bra är 6.2.49. Så rekommenderar att prova den.

Permalänk
Medlem

Brother skrivare Ubiquiti , Unifi

Skrivet av julgranen:

Hur fungerar era skrivare med Ubiquiti? Har själv en brother och efter de senare uppdateringar har jag blivit tvungen att bocka av mesh och lite annat smått och gott. Fast det fungerar fortfarande lite si och så. Oftast hittar den inte printern på första försöket utan det krävs ibland 3-5 försök. Framförallt från appleprodukter. Tydligen inte ensam om detta problem.

Skrivet av GLaDER:

Jag behöver ofta starta om skrivaren för att den ska plocka upp sitt tilldelade IP. Oklart om det är Unifi eller Xerox fel (sannolikt den senare).

Har haft samma problem med mina 3 brother skrivare och ubiquiti efter uppdatering men det löste jag genom att stänga av "deep sleep" som är en gömd inställning i skrivaren.....

Sedan fick jag även slå på / dubbelkolla så att dessa inställningar var aktiverade "Multicast DNS" , "DHCP Snooping" , "IGMP Snooping" samt "IPv6 Support" på min Dream machine pro SE. (bifogar bild)

OBS Glöm inte att starta om skrivaren efteråt.

Skrivaren har inte tappat kontakten med nätverket på över 8 månader (Y)
Hanterar även svärfars unifi system och deras Brother skrivare har också fungerat klockrent efter dessa ändringar.
Hoppas detta hjälper.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

köpte en edgerouter X samt en AP-AC-PRO, är väldigt imponerad av täckningen över huset / trädgården.

Däremot har jag problem med 2,4ghz nätet, telefonen vägrar ansluta till det nätet, men 5ghz nätet fungerar utan problem. Andra prytlar har också problem, typ google home produkter, men de kommer tillslut igenom och kan ansluta.

Är det någon som skulle kunna komma med idéer om vad det är som kan vara fel? Jag är ingen nätverksexpert tyvärr

Har du testat stänga av "Band Steering"

"Enabling band steering encourages client devices to use 5 or 6 GHz, and not connect to the slower 2.4 GHz network unless they have to. This has caused connectivity issues"

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Express går inte få tag på någonstanns nu

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Skrivet av EddAa:

Har du testat stänga av "Band Steering"

"Enabling band steering encourages client devices to use 5 or 6 GHz, and not connect to the slower 2.4 GHz network unless they have to. This has caused connectivity issues"

Jag har ingen unifi controller, så osäker på om jag kan starta eller stänga av denna funktionen?

Permalänk
Medlem

Hej

Ja hoppar snabbt in i tråden här och ser om ja kan få något tips här om ubiquiti.
Först och främst, ja har bra nät hemma, Bahnhof villafiber 1gig. Men jag tycker mest att det är kul att greja med nätverk, men inte speciellt kunnig. Så tänkte jag ville uppgradera och leka lite hemma.

Jag är nyfiken och vill testa lite nytt, och jag vill kunna sätta olika VLAN och Wifi tillhörande de olika. tex ett IoP nätverk som enbart ger access till nätet och inte ser andra enheter.

Så det jag tittar på är dessa två enheterna och undrar om dom klarar det? Och även DPI (tror ja det hette, på max).
Ubiquiti UniFi Express
Ubiquiti UniFi Gateway Lite

Halvläst mig till att gatewayen kräver en cloud key och express inte behöver det. Inte så jätteinsatt än på vad den gör, men känns ju som om ja måste köpa en sån också, kan ja lika gärna köpa en dream machine istället för gateway?

Så kort och gott, ny router med bra säkerhet. En accesspunkt, tänk U6LR. Möjlighet till VLAN. Har dessutom en Ubiquiti UniFi US-8
som ja har efter "nya routern". Så därifrån trådat till grabbens dator (Som ja tänkte sätta på IoP).

Är jag helt ute och cyklar i mina tankar o setup, eller känns det någotsånär vettigt?

Det jag just nu tror är bästa för mig är nog en Express + U6LR så har jag nog det jag behöver?

Tack för hjälpen.

Edit: Läste nu att express inte stödjer samma ids/ips som gateway. Då är ju mer frågan, ska man köpa en cloudkey + gateway, eller lägga lite extra och ta en dream machine pro?

Mer information dök upp.
Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av landqvist00:

Jag har ingen unifi controller, så osäker på om jag kan starta eller stänga av denna funktionen?

Har konfar du din AP utan en kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har konfar du din AP utan en kontroller?

Går väll att göra med appen, och någon QRkod på baksidan om ja inte läst fel?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag har precis idag fått de sista delarna till mitt nya nätverk.

Ubiquiti UniFi Gateway Lite: https://www.pricerunner.se/pl/168-3213542078/Routrar/UniFi-Ga...
Ubiquiti UniFi U6+: https://www.pricerunner.se/pl/272-3208748679/Accesspunkter-Br...
Trendnet TEG-S380: https://www.pricerunner.se/pl/167-3200284277/Switchar/Trendne...
Ubiquiti U-POE-AF: https://www.pricerunner.se/pl/117-3200151197/Naetverkskort-Bl...

Riktigt nöjd med allt hittills. Det är första gången som jag använder ubiquiti, men det har gått väldigt smidigt. Jag kör kontrollen på en av datorerna i nätverket som alltid står på.
Trevligt med gigabit wan och 2.5Gbps lan och att få ett system som jag kan växa med ett tag. Kan tex köpa fler accesspunkter i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Jag har ingen unifi controller, så osäker på om jag kan starta eller stänga av denna funktionen?

Tror inte att du kan ändra denna inställningen utan en kontroller.
Någon får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Holic:

Går väll att göra med appen, och någon QRkod på baksidan om ja inte läst fel?

Ja precis, då borde det gå att göra allt i appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Express går inte få tag på någonstanns nu

Finns på Inet nu. ☺️ Beställde en igår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja precis, då borde det gå att göra allt i appen?

Man är begränsad med appen.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/12594679474071-Standalo...

edit: om man inte loggar in på en unifi controller med appen då dvs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av suhrim:

Man är begränsad med appen.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/12594679474071-Standalo...

edit: om man inte loggar in på en unifi controller med appen då dvs.

Det var lite tråkigt faktiskt. Nåja, en kontroller behöver ju inte köras hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Finns på Inet nu. ☺️ Beställde en igår!

Såg, webbhallen också!

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en ny switch som jag tänkte koppla till udm pro via sfp+ (10gb). På wan har jag bara sfp (1gb). Kan det användas så här eller måste jag ändra sfp på wan till sfp+ också?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hybric:

Finns på Inet nu. ☺️ Beställde en igår!

1900 spänn är ju helt wild, är det verkligen värt det?

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Ubiquiti UXG-LITE har inte begräsningen med 4 enheter? Isf är det smartare att sätta den mot fiberdelaren, skaffar en 4 switch och delar ut nätet till alla rum och sätter en AC-7 i två rum för att få ut nätverket

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1900 spänn är ju helt wild, är det verkligen värt det?

Vad är det som är galet?

Är ett grafikkort för 20000 värt det?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Jag har köpt en ny switch som jag tänkte koppla till udm pro via sfp+ (10gb). På wan har jag bara sfp (1gb). Kan det användas så här eller måste jag ändra sfp på wan till sfp+ också?

Antar du kör fiber? Har du redan SPFarna till båda enheterna och det stitter en SPF+ i UDMen och en SPF i switchen?
Har du inte SPFarna är det väl bara köpa 1Gbit till båda enheterna med samma våglängd och styrka anpassad för din kabel. Så har då jag förstått att det ska funka, men är själv ganska ny inom området. Kan vara bäst att manuellt ställa Link Speed till 1Gbit.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Vänta nu. Ubiquiti UXG-LITE har inte begräsningen med 4 enheter? Isf är det smartare att sätta den mot fiberdelaren, skaffar en 4 switch och delar ut nätet till alla rum och sätter en AC-7 i två rum för att få ut nätverket

Stämmer. Övrig skillnad är att den inte har inbyggd kontroller eller Wi-Fi som UniFi Express.

Så separat kontroller som en cloud key eller installerad mjukvara på dator behövs. Men ser jag inte som ett hinder. Bara fördel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Min gamla Samsung MW2026 fungerar förvånansvärt bra. Ska dock nämnas att jag alltid har haft Mesh avslaget.

Nån enstaka gång har jag startat om skrivaren för att den hittats, men då har den inte hittats från min Windows-burk heller så den gången skyllde jag på skrivaren.

Är det en fördel att stänga av meshning?
Har mina APs kopplade till switchen med Poe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Antar du kör fiber? Har du redan SPFarna till båda enheterna och det stitter en SPF+ i UDMen och en SPF i switchen?
Har du inte SPFarna är det väl bara köpa 1Gbit till båda enheterna med samma våglängd och styrka anpassad för din kabel. Så har då jag förstått att det ska funka, men är själv ganska ny inom området. Kan vara bäst att manuellt ställa Link Speed till 1Gbit.

Ja, jag kör fiber. Ha bara den ena sfp (1gb) på wan. Men vill helst inte begränsa hastigheten lokalt till 1gb, vill ha det så högt som möjligt. Köper jag sfp+ (10gb) får jag den hastigheten lokalt?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zarkov:

Vad är det som är galet?

Är ett grafikkort för 20000 värt det?

Skulle personligen aldrig spendera 20K på ett grafikkort, såklart har alla sin smak och plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Stämmer. Övrig skillnad är att den inte har inbyggd kontroller eller Wi-Fi som UniFi Express.

Så separat kontroller som en cloud key eller installerad mjukvara på dator behövs. Men ser jag inte som ett hinder. Bara fördel.

Ah grymt! Ja kör det gärna mjukvara då det är hemma och det går att backa upp ändå.

Tur jag var på g att köpa en express men nu blir det en sådan istället!

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)