25% prissänkning på 7900XT och XTX?

Permalänk
Medlem

25% prissänkning på 7900XT och XTX?

Edit:
https://www.gamereactor.se/amd-startar-priskrig-pa-grafikkort...
25% på både XT och XTX? Går det att bekräfta detta?

Stötte på den här igår:
https://www.pcgamer.com/amd-gatecrashes-nvidias-super-launch-...
7900XT ligger på strax under 10k här i Sverige vilket känns som lite halvdant, det här skulle få ner priset till kanske ~8700:-?
Det är helt klart ett mer intressant pris vilket skulle klämma in det emellan 4070 Super och 4070 Ti Super. Det är nog en ganska bekväm position för kortet, så länge det inte kommer för nära 4070 Ti Super som bör vara likvärdigt i raster och bättre i resten.
XTX-kortet är dock i en kläm här, det känns som att det kommer behöva krypa ner i pris för att vara värt att överväga emot 4080 Super. Har något hört något om det finns mer till AMDs svar? Kommer det de närmaste veckorna kanske?

https://www.gamereactor.se/amd-startar-priskrig-pa-grafikkort-1291023/
Permalänk
Medlem

Kan rätta mig själv:
https://www.gamereactor.se/amd-startar-priskrig-pa-grafikkort...
25% på både XTX och XT? Det skuile skapa lite vågor!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt 7900 XT. Fick det för 9k dock, hade jag betalat 10k+ hade det inte känts lika bra.

Det är ett bra kort, men var extremt högt prissatt vid launch och har egentligen legat för högt hela tiden. Hoppas att det går ner under 9k nu för då blir det ett riktigt bra köp!

Permalänk
Medlem

AMD borde sluta producera grafikkort för högre segment än budget/mellan och istället använda den produktionskapaciteten som de har köpt för att tillverka Instinct och Epyc kretsar.

De flesta kommer välja Nvidia även om AMD har ett bättre erbjudande i ren prestanda per krona av den enkla anledningen att Nvidias varumärke är starkare hos de privata konsumenterna.

Att de sänker priserna med 25% är nödvändigt, och det visar samtidigt på vilka marginaler de har på dessa kort

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD borde sluta producera grafikkort för högre segment än budget/mellan och istället använda den produktionskapaciteten som de har köpt för att tillverka Instinct och Epyc kretsar.

De flesta kommer välja Nvidia även om AMD har ett bättre erbjudande i ren prestanda per krona av den enkla anledningen att Nvidias varumärke är starkare hos de privata konsumenterna.

Att de sänker priserna med 25% är nödvändigt, och det visar samtidigt på vilka marginaler de har på dessa kort

Mvh

Ryktas väl om att de just ska sluta med de högre segmentet och att inga 8800 och 8900 kort kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD borde sluta producera grafikkort för högre segment än budget/mellan och istället använda den produktionskapaciteten som de har köpt för att tillverka Instinct och Epyc kretsar.

....

Att de sänker priserna med 25% är nödvändigt, och det visar samtidigt på vilka marginaler de har på dessa kort

Mvh

Slutar de med high end segment, kommer de att förlora på långa loppet. Då kommer det bli så att low-mid kort från Nvidia XX60 8gb betraktas som ett bättre kort än mid-end AMD X800 16gb, bara endast för att AMD tillverkar inga high-end produkter. Då kommer Nvidia tälja guld från skit och AMD få smulor för en bra produkt.

Skrivet av Karazhan:

Ryktas väl om att de just ska sluta med de högre segmentet och att inga 8800 och 8900 kort kommer

Det kan vara en "konkurrent-lurande-strategi", så att Nvidia chillar lite och pressar inte sina produkter till max och sen plötsligt kommer en stark motståndare från AMD. Vem vet...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna potentiella prissänkning kommer att komma inom närmsta tiden, har fortfarande öppet köp på min om man isåfall skulle returnerat sitt 7900xtx jag fick för 11k.

Permalänk
Medlem

25% prissänkning är väl bara att marginalerna går ner från 70% till 60%.
Om ett 7900XT kostar 3000Kr att tillverka och sänks från 10 000Kr till 7500Kr.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.