Apple är nu världens största mobiltillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Och det går inte att göra på en flagskepps-android?

Har svårt att se att ProRes skulle rulla fint på en Android. Men om du har något tips om detta är jag all ears eftersom jag använder det på min Mac ibland och det vore najs att kunna köra även på mobilen ibland.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Och det går inte att göra på en flagskepps-android?

Vi tar det igen!

"Apples ekosystem måste upplevas, det går inte att förklara i ord"

Även om enstaka uppgifter går att göra på en Android-enhet, så kommer du aldrig kunna få helheten i flödet likt Apples ekosystem.

Får mig att tänka på folk som jämför GIMP och InkScape med Photoshop och Illustrator.

Permalänk
Medlem

Ganska ofta undrar jag på allvar om majoriteten av dom som är negativa och ifrågasätter Apples produkter ens har satt sig in i produkterna och provat dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Ganska ofta undrar jag på allvar om majoriteten av dom som är negativa och ifrågasätter Apples produkter ens har satt sig in i produkterna och provat dom.

Det har jag svårt att tro.
Jag var en hängiven Android-entusiast i många, långa år.
Mycket kul att fippla med och körde de senaste åren med Note-serien från Samsung och några Google Nexustelefoner som jag tyckte mycket om.
Pysslar en hel del med film, bild, layout och musik och blev tipsad av exet att ge Apple en chans.
Så jag köpte på mig hela ekosystemet (men behöll allt gammalt) för att se vad ”the buzz was all about” och var rätt gnällig första veckan men sedan lossnade det och jag upptäckte den fantastiska enhetligheten och hur bra allt lirar tillsammans.
Så jag har inte tittat tillbaka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Det har jag svårt att tro.
Jag var en hängiven Android-entusiast i många, långa år.
Mycket kul att fippla med och körde de senaste åren med Note-serien från Samsung och några Google Nexustelefoner som jag tyckte mycket om.
Pysslar en hel del med film, bild, layout och musik och blev tipsad av exet att ge Apple en chans.
Så jag köpte på mig hela ekosystemet (men behöll allt gammalt) för att se vad ”the buzz was all about” och var rätt gnällig första veckan men sedan lossnade det och jag upptäckte den fantastiska enhetligheten och hur bra allt lirar tillsammans.
Så jag har inte tittat tillbaka.

Synkroniseringen mellan iPhone och MacBook är fantastisk. Nackdelen är priserna. Speciellt om man ska uppgradera lagring. Kvittar vilken produkt det gäller, det blir dyrt. Samma med interminnne på Mac Mini/Studio och MacBook.

Fult av Apple att ta 3000 kr extra för att deras Studio Display ska bli höj- och sänkbar.

Min fru är anti-Apple och kan inte ens överväga att ge iPad en chans. Jag skulle gärna ha en med men det känns som 64 GB är väl lite. Hoppas nästa iPad gen 11 kommer med 128 GB i grundutförande. På samma sätt som iPhone gjort sedan 2021.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det har jag svårt att tro.
Jag var en hängiven Android-entusiast i många, långa år.
Mycket kul att fippla med och körde de senaste åren med Note-serien från Samsung och några Google Nexustelefoner som jag tyckte mycket om.
Pysslar en hel del med film, bild, layout och musik och blev tipsad av exet att ge Apple en chans.
Så jag köpte på mig hela ekosystemet (men behöll allt gammalt) för att se vad ”the buzz was all about” och var rätt gnällig första veckan men sedan lossnade det och jag upptäckte den fantastiska enhetligheten och hur bra allt lirar tillsammans.
Så jag har inte tittat tillbaka.

Jag har alltid kört Android och de senaste tre lurarna jag haft (kanske fler...) Har samma skitbuggar som stör mig,
YouTube - emellanåt får man inte full bild vid helskärm.. liten bit av videos syns nere i vänstra hörnet istället.

Efter avslutad casting ligger notisen kvar, enda sättet jag blir av med skiten är att starta om..(sveper jag bort, kommer den tillbaka efter ett tag)

Notis ljudet bara slutar fungera randomly (för sms/meddelanden, aldrig telefonsamtal)

Android Auto.. don't get me started.. men frpnkoppling.. (så jag nämner ett issue iallafall)

(Samma skit på Samsung, OnePlus och även Google Pixel)
"AaaAaAh mEn JaG hAr iNte bUggArna" fuck if I know hur och varför är väl mitt konto då.. (innan någon går bananas)

Nästa lur blir nog iphone, har testat använda en kollegas lur, vi är inte vänner över huvud taget. känns otroligt knepigt att använda! Men det gjorde Mac datorer även i skolan back in the days till en början.

Status? Är detta ett "problem" bland äldre? Säkert i vissa kretsar, men ärligt talat om jag blir dömd för vad jag har på mig, hur jag ser ut, vad jag har i fickan så är det inte min krets iallafall och kunde inte bry mig mindre. Aldrig hört att det var ett issue i Sverige helt ärligt, visst sketna IG videos med uppblåsta vuxna människor i staterna men snälla....

Jag vill ha en telefon som bara fungerar och trodde pixel lurarna bara fungerade. Men det är samma sketna buggar jag sitter med på daglig basis utan förklaring eller förbättring.

Vad jag ogillar hos äpplet är däremot: köp våran usb adapter, endast 499kr.. kortfattat överpriset på kringprodukterna, inte själva telefoner/plattor i sig (visst deras fetingdatorer är lite väl skevt prissatta.. lär väl köra fullösning om det fungerar "normalt" (tveksam)

Rant over 😅 fortsatt trevlig dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Varför anses usb c som sämre än lightning?

(Genuin fråga... Vill ej vara dryg eller hoppa på etc etc etc . 2024, måste skydda mig själv)

Du missförstår, usb-c är nog inte sämre men jag har så många Lightning sladdar som kommer bli e-skrot. Min ipad från 2018 har USB-C

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du missförstår, usb-c är nog inte sämre men jag har så många Lightning sladdar som kommer bli e-skrot. Min ipad från 2018 har USB-C

Ah! Okey då hänger jag med 😊 tänkte att lightning skulle vara snabbare eller ha bredare stöd först.

Permalänk
Medlem

Ja med denna enorma medvind för Apple rent generellt (inte enbart för telefonerna) så undrar man hur länge det dröjer även innan de börjar bli vanligare på företag. Här dominerar ju Windows fortfarande nästan totalt (med undantag för företag inom media etc).

Egentligen är väl det här Microsofts fel, de har misslyckats att hänga med i Apples konkurrens både med deras telefonsatsningar samt Windows. Visst har Windows blivit bättre men det är inte lika lättanvänt för gemene man samt inte lika stabilt som Apple. Ett problem för Microsoft är ju så klart att de behöver supportera Windows till en avsevärt spretigare hådvara än vad Apple behöver med deras mera låsta ekosystem.

Nu när Apple även börjar köra om när det gäller prestanda, CPUer och sådant så ser situationen allt mer mörk ut.

Men känns lite deppigt faktiskt eftersom jag ändå är en förespråkare av mera öppna standarder men Apple är/blir jäkligt svåra att stoppa nu. Hoppet för Microsoft/Windows ligger väl ändå i deras enorma företagsdominans, en viktig grund för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Verkligen sjukt vilken otrolig status jag får av min Iphone. Bara hala fram den och alla kvinnor i närheten kastar sig nakna på en.
Dessutom står man över lagen och kan göra vad som helst. Blev stoppad i tullen med 25Kg kokain i bilen. Drar fram min Iphone ur byxfickan, som en riktig revolverman, och alla fryser till is: ”Oj, jävlar! Förlåt, vi visste inte att du var en Iphone-bärare. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för att vi stoppade dig!”

När jag går till banken kastar de pengar på mig när jag visar min Iphone. Jag behöver inte betala i butiker och jag äter gratis på restauranger. Vill jag ha en ny bil går jag bara in hos närmaste bilhandlare och får nycklarna direkt.

Lustigkurre.

Varför tror du att Apple säljer så bra då? En granne köpte en iPhone häromdagen och hade haft Android innan. Jag frågade varför men han hade inget bättre svar än "alla andra har ju en".

Skrivet av Eclipse:

Ganska ofta undrar jag på allvar om majoriteten av dom som är negativa och ifrågasätter Apples produkter ens har satt sig in i produkterna och provat dom.

På jobbet är iPhone det enda alternativet så jag är tvungen att ha en som jag som tur var slipper använda särskilt ofta. Tycker den är ruskigt knepig att använda då den är så olik min Android-telefon, plus att den inte kan användas med en hand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Varför tror du att Apple säljer så bra då? En granne köpte en iPhone häromdagen och hade haft Android innan. Jag frågade varför men han hade inget bättre svar än "alla andra har ju en".

Det finns väl många tänkbara anledningar? "Alla andra har ju en" innebär ju inte nödvändigtvis att man längtar efter status; kanske är man bara nyfiken på något som många andra tydligen gillar, eller också ser man fördelar med en gemensam referens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lustigkurre.

Varför tror du att Apple säljer så bra då? En granne köpte en iPhone häromdagen och hade haft Android innan. Jag frågade varför men han hade inget bättre svar än "alla andra har ju en".

Vi kan ju vända på frågan: Varför tror du status är anledningen till att Apple säljer så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har svårt att se att ProRes skulle rulla fint på en Android. Men om du har något tips om detta är jag all ears eftersom jag använder det på min Mac ibland och det vore najs att kunna köra även på mobilen ibland.

Tänkte att det kanske finns andra mjukvaror än just ProRes som producerar samma resultat. Eller har Apple monopol på videoredigering?

Skrivet av walkir:

Vi tar det igen!

"Apples ekosystem måste upplevas, det går inte att förklara i ord"

Även om enstaka uppgifter går att göra på en Android-enhet, så kommer du aldrig kunna få helheten i flödet likt Apples ekosystem.

Får mig att tänka på folk som jämför GIMP och InkScape med Photoshop och Illustrator.

Och då är vi återigen tillbaka till början. Tiden är en platt cirkel, etc. Det hade alltså inget att göra med att Apple skulle vara flera år framför konkurrensen på telefonmarknaden hårdvarumässigt, som var det ursprungliga argumentet.

Det handlar om att Apple "typ liksom bara är bättre liksom" (du kunde inte förklara i ord, så jag tolkade fritt). Vilket man får tycka såklart. Vi har åsiktsfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns väl många tänkbara anledningar? "Alla andra har ju en" innebär ju inte nödvändigtvis att man längtar efter status; kanske är man bara nyfiken på något som många andra tydligen gillar, eller också ser man fördelar med en gemensam referens?

Mycket möjligt.

Skrivet av DasIch:

Vi kan ju vända på frågan: Varför tror du status är anledningen till att Apple säljer så bra?

Jag har inte den blekaste, därför frågar jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tänkte att det kanske finns andra mjukvaror än just ProRes som producerar samma resultat. Eller har Apple monopol på videoredigering?

ProRes är en codec som har blivit en standard och den har dom monopol på. Det finns lösningar att jobba runt men är extremt osmidigt. Videoredigering rent allmänt har dom inte monopol på, men det var heller inte det vi diskuterade.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ja med denna enorma medvind för Apple rent generellt (inte enbart för telefonerna) så undrar man hur länge det dröjer även innan de börjar bli vanligare på företag. Här dominerar ju Windows fortfarande nästan totalt (med undantag för företag inom media etc).

Egentligen är väl det här Microsofts fel, de har misslyckats att hänga med i Apples konkurrens både med deras telefonsatsningar samt Windows. Visst har Windows blivit bättre men det är inte lika lättanvänt för gemene man samt inte lika stabilt som Apple. Ett problem för Microsoft är ju så klart att de behöver supportera Windows till en avsevärt spretigare hådvara än vad Apple behöver med deras mera låsta ekosystem.

Nu när Apple även börjar köra om när det gäller prestanda, CPUer och sådant så ser situationen allt mer mörk ut.

Men känns lite deppigt faktiskt eftersom jag ändå är en förespråkare av mera öppna standarder men Apple är/blir jäkligt svåra att stoppa nu. Hoppet för Microsoft/Windows ligger väl ändå i deras enorma företagsdominans, en viktig grund för dem.

Min anecdata:
Avdelningar som sköter Appleklienter för företag verkar ha mindre att göra än sådana som sköter Windowsklienter. Däremot går det att få ruskigt billiga Windowsklienter om man skiter i användarupplevelsen. Det alternativet saknas helt enkelt med Appleklienter. Det gör att den som bestämmer vad man ska satsa på behöver värdera högre användarnöjdhet och en mindre, samt mer effektiv användarsupportavdelning mot kraftigt ökad inköpskostnad för normalanvändaren. Cyniska jag tror inte långsiktiga fördelar vinner här, utan vi kommer nog se snorbilliga Windowsklienter och lokala AD länge än hos företagen.
(Kostnaden per klient är naturligtvis ett mycket mindre problem för utvecklare och tekniker, vars datorer normalt sett är dyrare ändå, därav ser man mycket oftare Appledatorer i dessa roller)

Det som också händer är naturligtvis att företagsapplikationer mer och mer flyttar ut på nätet efter hand som Windowsplattformen visar sina begränsningar som serverniljö, vilket i sin tur innebär att Linux (mestadels) vinner på serversidan, även om detta inte märks för de flesta slutanvändare. Microsoft som företag vinner ändå, eftersom så många betalar dem för hosting i Azure.

Permalänk
Medlem

I vanliga fall tycker jag att "tech människor och nördar" brukar vara förespråkare av öppna standarder och motståndare till monopol men tydligen gäller inte detta alls för Apple. Här sväljs deras slutna eko system med hull och hår oavsett pris, hyllas samt höjs till skyarna.

Microsoft som egentligen är avsevärt bättre när det gäller öppna standarder däremot hatas och bespottas.

Apple och deras ganska slutna eko system hyllas och här välkomnas snarare deras kanske snart mera monopol-liknande dominans på marknaden.

Hur kan det ha blivit så här? Någon som kan förklara?

Permalänk
Skrivet av makatech:

I vanliga fall tycker jag att "tech människor och nördar" brukar vara förespråkare av öppna standarder och motståndare till monopol men tydligen gäller inte detta alls för Apple. Här sväljs deras slutna eko system med hull och hår oavsett pris, hyllas samt höjs till skyarna.

Microsoft som egentligen är avsevärt bättre när det gäller öppna standarder däremot hatas och bespottas.

Apple och dessa ganska slutna eko system hyllas och här välkomnas snarare deras kanske snart mera monopol-liknande dominans på marknaden.

Hur kan det ha blivit så här? Någon som kan förklara?

Jag kan inte tala för någon annan än för mig själv, men macOS är den Unix jag kan köra på en arbetslaptop inom ramarna för min anställning, och det är det.
Kombinationen av ett BSD-userland och pakethanterare som ger mig alla öppna verktyg jag i övrigt behöver, samt en arbetsstation som ” bara funkar”, och gör det ruskigt snabbt dessutom, gör att jag är betydligt gladare här än när jag behövde köra Windows+WSL.

Microsoft och öppna standarder är väl inte direkt något föredöme. Embrace, extend, extinguish-politiken har mildrats men är inte borta. Apple är ju ärligt talat också med och försöker på sitt sätt vara öppna, men är kanske mest känd för det på hårdvarusidan, där Thunderbolt, USB, Bluetooth och Chi kanske är de mest bekanta exemplen på standarder de bidragit till.

På telefonsidan finns det ju över huvud taget inget som är både välfungerande och öppet, så där har jag gett upp. iPhone är bra, överlag säkra, och försöker inte i sig själva veta allt om dig - och de är välintegrerade i resten av ekosystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Apple och dessa ganska slutna eko system hyllas och här välkomnas snarare deras kanske snart mera monopol-liknande dominans på marknaden.

Hur kan det ha blivit så här? Någon som kan förklara?

Det är väl bara Apple som lyckats med hela kedjan här? Apple TV, Apple Watch, iPod, iPad, iPhone, Mac, AirPlay, AirDrop, iCloud, iCloud Drive etc.

Dvs allt synkas med allt om man så vill. Även lätt att köra delar lokalt om någon föredrar det.

Microsoft har inget ekosystem att tala om i jämförelse, utan jag ser enbart Google som seriös utmanare. Microsoft 365 är något helt annat i min värld.

Sedan ska man inte glömma bort att det är löjligt enkelt att ersätta/sätta upp en helt ny macOS eller iOS/iPadOS enhet utifrån en fullständig backup (via iCloud eller trådlöst).

Detta är något Android och Windows fortfarande bara kan drömma om.

Sist och inte minst så respekterar Apple personlig integritet (Hide My Email, Private Relay), vilket snarare Google och Microsoft missbrukar.

Permalänk
Medlem

Ok, intressanta svar, jaja, vem vet, kanske tar steget till den onda sidan själv snart, provar iPhone, en Apple enhet eller två menar jag.

Iofs tycker jag väl inte att jag har några problem med mina nuvarande datorer och Samsung mobil men man blir ju ändå nyfiken när folk är nästan religiöst lyriska och är beredda att göra allt här i livet för att få en iPhone eller en Apple.

Kan dock bli ett djävulskt dyrt "test". LoL

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan dock bli ett djävulskt dyrt "test". LoL

Kör även Android, Windows och GNU/Linux här och även de enheterna funkar fint för mig. Dock är dessa smått isolerade från våra Apple-prylar.

Ang. Mac, så vet jag inte hur stor vinst det är med enbart en Apple-pryl, men en begagnad Mac Mini M1/M2 är en trevlig maskin att börja med till ett relativt överkomligt pris. Många iOS/iPadOS-appar är även direkt körbara i macOS.

Man är inte heller låst till enbart macOS, då Linux numera finns i stabil version till M1/M2:
https://asahilinux.org/2024/01/fedora-asahi-new/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan dock bli ett djävulskt dyrt "test". LoL

Jag har använt Windows i drygt 30 år och Android sedan HTC Hero (2009) och var väldigt nöjd, hade i princip ingenting riktigt att klaga på.

Men när jag blev tvungen att köpa ny mobil för två år sedan så fanns det i princip inga små mobiler med hög prestanda och funktioner som jag krävde så då passade jag på att prova iPhone 13 mini. Jag var så nöjd att jag ville testa hur det skulle bli att också ha en Mac Mini ca tre månader senare.

Det tog inte många veckor av användning innan jag sen köpte en Apple Watch, AirPods och iPad Air. Sålde även min Nvidia Shield och köpte en Apple TV istället. Köpte även en HomePod Mini för att ersätta Nest Mini men det blev inte långvarigt pga. Siri som fortfarande är en otroligt värdelös assistent.

Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till Windows och Android privat igen.

Min poäng är att ja, det kan faktiskt bli ett dyrt test (som i mitt fall helt fick mig att ändra åsikt).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

I vanliga fall tycker jag att "tech människor och nördar" brukar vara förespråkare av öppna standarder och motståndare till monopol men tydligen gäller inte detta alls för Apple. Här sväljs deras slutna eko system med hull och hår oavsett pris, hyllas samt höjs till skyarna.

Microsoft som egentligen är avsevärt bättre när det gäller öppna standarder däremot hatas och bespottas.

Apple och deras ganska slutna eko system hyllas och här välkomnas snarare deras kanske snart mera monopol-liknande dominans på marknaden.

Hur kan det ha blivit så här? Någon som kan förklara?

De flesta bryr sig inte om öppna standarder eller ej.
Apple är i framkant gällande userland.

Den dagen jag känner mig det minsta begränsad av Apple tvekar jag inte en sekund inför att byta.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Totalt obegripligt....alltså i västvärlden kan jag kanske köpa det men tredje världen?? Fan inte mat på bordet alltid men iPhone ska man ha ....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Totalt obegripligt....alltså i västvärlden kan jag kanske köpa det men tredje världen?? Fan inte mat på bordet alltid men iPhone ska man ha ....

Android totalt dominerar i de fattiga länderna. T.ex. Africa:
https://www.statista.com/statistics/1045247/share-of-mobile-o...

Orsaken till varför det inte visar sig i största mobiltillverkare är att de köper Androidenheter från mängder med olika tillverkare, många tillverkare som inte ens finns att köpa av här i västvärlden.

Jag tycker utvecklingen är intressant nu när mobilutvecklingen stagnerar. Liksom för några år sedan så var det en tydlig skillnad på en premium mobil och en budget. Budgetmobilerna var sega, de hade en skärmutnyttjandegrad som iPhone Se, de hade en riktigt dålig kamera, de saknade snabbladdning, körde med usb micro, de var snålt utrustade med lagring, dåligt uppdaterade etc.

Nu idag så har många budget mobiler fixat det ovanför plus funktioner som de som köpte den dyraste iPhonen för några år sedan sa att det ej behövdes, som 120Hz.

Så kvar blir mer plattformen, ekosystemet. Och de vill självklart inte låsa in sig till något amerikansk företag. De låser även in sig med Arm och Android, men jag tror de en dag kommer gå ifrån detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Totalt obegripligt....alltså i västvärlden kan jag kanske köpa det men tredje världen?? Fan inte mat på bordet alltid men iPhone ska man ha ....

Man kan nog räkna med att t.ex. västvärlden är överrepresenterad i att bidra till Iphone-försäljning. Men det finns ju folk med pengar oavsett var man är i världen, är ju mer en fråga om snittnivån.

Och värt att notera är att man inte jämför olika OS, ekosystem eller liknande utan specifikt *tillverkare*.
Så det de konstaterar är att Apple gått om den största av alla konkurrenterna, Samsung. Om man t.ex. istället summerar alla Android-tillverkarna lär de ju med råge sälja mer.

(Samsung har väl också en förkärlek för premium, även om de till skillnad från Apple även har annat)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att klaga på härskartekniker över enkel sarkasm är trött.

Klart du tycker så när du använder dem.

Skrivet av DasIch:

Tror du det är barn och ungdomar som driver försäljningen av IPhones?

Nej, har jag påstått det? Bara påpekar att problemet finns trots din attityd kring det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Det ironiska är att jag upplever att extremt många som använder PC/Windows och Android besitter härskartekniker deluxe för att hitta fel, gnälla och tala om för användare av Apples produkter om hur korkade dom är i olika former.

Kan vara så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av evil penguin:

Man kan nog räkna med att t.ex. västvärlden är överrepresenterad i att bidra till Iphone-försäljning. Men det finns ju folk med pengar oavsett var man är i världen, är ju mer en fråga om snittnivån.

Och värt att notera är att man inte jämför olika OS, ekosystem eller liknande utan specifikt *tillverkare*.
Så det de konstaterar är att Apple gått om den största av alla konkurrenterna, Samsung. Om man t.ex. istället summerar alla Android-tillverkarna lär de ju med råge sälja mer.

(Samsung har väl också en förkärlek för premium, även om de till skillnad från Apple även har annat)

Aha! Jag tolkade artikeln som att Apple telefoner säljer mer än alla Android lurar tillsammans 😄

Men då förstår jag. Tack för du klargjorde det 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]