GPU som inte får plats på moderkortet

Permalänk

GPU som inte får plats på moderkortet

Jag ska installera en bjässe till GPU på ett itx-moderkort av modellen am4 i en ATX låda. Finns ingen chans att få dit kortet då diverse kylning är i vägen vid den enda pcie porten.

Såvitt jag förstår borde det vara möjligt att skaffa en ska pcie "raiser" och sedan låta kortet sitta ett par hack längre ner i ATX-lådan för att få vara ifred.

Har ni några tips på bra prisvärda raisers som fungerar klockrent. Behöver själva sladden även ha ytterligare strömförsörjning? Finns risk för sämre prestanda? Vilka modeller är prisvärda idag? "Sladden" ska klara av att koppla ihop ett AM4 moderkort med en AMD 6950.

Söker också tips på om/hur jag kan stärka upp GPU:n då den är tung och det är tveksamt om den kan sitta "fritt" i chassit.

Har verkligen försökt söka i forumet då det här känns som en fråga som måste disskuterats tidigare men jag har helt enkelt misslyckats. Ber om ursäkt på förhand om det finns färska trådar.

Permalänk
Medlem

Kvalitén på riser-kablar varierar kraftigt. När PCIe4 kom var det mycket skriverier om hur dåligt många fungerade, många fick helt enkelt ställa ner till PCIe3 för att det skulle fungera. Det har också förekommit kablar som börjat brinna. Så, det där med prisvärd ska man nog vara riktigt försiktig med. Lägg hellre lite mer på en kabel som du kan känna dig säker fungerar problemfritt. Har inget tips, är inte så insatt i vad som är bra och inte då jag själv inte haft behovet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deusaquila:

Jag ska installera en bjässe till GPU på ett itx-moderkort av modellen am4 i en ATX låda. Finns ingen chans att få dit kortet då diverse kylning är i vägen vid den enda pcie porten.

Såvitt jag förstår borde det vara möjligt att skaffa en ska pcie "raiser" och sedan låta kortet sitta ett par hack längre ner i ATX-lådan för att få vara ifred.

Har ni några tips på bra prisvärda raisers som fungerar klockrent. Behöver själva sladden även ha ytterligare strömförsörjning? Finns risk för sämre prestanda? Vilka modeller är prisvärda idag? "Sladden" ska klara av att koppla ihop ett AM4 moderkort med en AMD 6950.

Söker också tips på om/hur jag kan stärka upp GPU:n då den är tung och det är tveksamt om den kan sitta "fritt" i chassit.

Har verkligen försökt söka i forumet då det här känns som en fråga som måste disskuterats tidigare men jag har helt enkelt misslyckats. Ber om ursäkt på förhand om det finns färska trådar.

Skicka bilder.

Vad jag vet ska inte moderkort kunna begränsa storleken på grafikkort.

Finns hållare för grafikkort som förhindrar att de hänger fritt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassie och moderkort?

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Samt vilken kylarlösning du har tillgång till? Det är svårt att lösa dina problem helt utan kunskap om dessa tre saker.