Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk

Har en vän som jobbar med dessa frågor, han förklarade idag för mig att checkwatt och andra stödtjänster redan rapporterar inkomster från försäljningen till skatteverket för varje hushåll. Så det är minimalt merjobb för skatteverket att kontrollera dessa uppgifter mot om man har fått grönt avdrag eller ej. Tyvärr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Appropå checkwatt. Är verkligen siffrorna dom går ut med realistiska?
Eller är det siffror som är räknade på extrem månader pga senaste årens flaxande elpriser?
Jag har ett solsystem som förra året gav väldigt exakt 8000kWh.
Och är lite sugen på att installera ett batteri, för att sen köra checkwatt. (Släpp diskussionen om gröntbidrag med checkwatt, inte det jag undrar)
Säg att man installerar ett batteri på 6-12kWh, i "Zon 3". Vad kan man då räkna med att få ut från checkwatt över ett år?
Även utan grönt bidrag, så med deras siffror, så ser det ju ut som att man kan få tillbaka kostnaden, på bara något år liksom.
Det känns verkligen för bra för att vara sant siffror.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Appropå checkwatt. Är verkligen siffrorna dom går ut med realistiska?
Eller är det siffror som är räknade på extrem månader pga senaste årens flaxande elpriser?
Jag har ett solsystem som förra året gav väldigt exakt 8000kWh.
Och är lite sugen på att installera ett batteri, för att sen köra checkwatt. (Släpp diskussionen om gröntbidrag med checkwatt, inte det jag undrar)
Säg att man installerar ett batteri på 6-12kWh, i "Zon 3". Vad kan man då räkna med att få ut från checkwatt över ett år?
Även utan grönt bidrag, så med deras siffror, så ser det ju ut som att man kan få tillbaka kostnaden, på bara något år liksom.
Det känns verkligen för bra för att vara sant siffror.

Siffrorna är vad man hade fått senaste året. Året innan var det ca 33% lägre ersättning. Vad ersättningen kommer bli kommande året/året går inte att veta i förväg, det går alltså inte att "räkna med" att få en viss ersättning. Ungefär som med aktier - tidigare avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Appropå checkwatt. Är verkligen siffrorna dom går ut med realistiska?
Eller är det siffror som är räknade på extrem månader pga senaste årens flaxande elpriser?
Jag har ett solsystem som förra året gav väldigt exakt 8000kWh.
Och är lite sugen på att installera ett batteri, för att sen köra checkwatt. (Släpp diskussionen om gröntbidrag med checkwatt, inte det jag undrar)
Säg att man installerar ett batteri på 6-12kWh, i "Zon 3". Vad kan man då räkna med att få ut från checkwatt över ett år?
Även utan grönt bidrag, så med deras siffror, så ser det ju ut som att man kan få tillbaka kostnaden, på bara något år liksom.
Det känns verkligen för bra för att vara sant siffror.

Jag skulle säga att det är lite glädjekalkyl. De baserar det på ett topp-år. Svårt att säga vad man kan förväntas få.

Jag vet heller inte hur stora skillnaderna i utdelning är geografiskt. Om det är uppdelat på de fyra elområdena. Eller om svenska kraftnät kan beställa balansering ännu mer specifikt geografiskt. För då är ju de lokala variationerna mycket större.

Jag skulle hittat några diskussioner på nätet om checkwatt och se om folk postar vad de får i utdelning varje månad. För att bilda sig en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Appropå checkwatt. Är verkligen siffrorna dom går ut med realistiska?
Eller är det siffror som är räknade på extrem månader pga senaste årens flaxande elpriser?
Jag har ett solsystem som förra året gav väldigt exakt 8000kWh.
Och är lite sugen på att installera ett batteri, för att sen köra checkwatt. (Släpp diskussionen om gröntbidrag med checkwatt, inte det jag undrar)
Säg att man installerar ett batteri på 6-12kWh, i "Zon 3". Vad kan man då räkna med att få ut från checkwatt över ett år?
Även utan grönt bidrag, så med deras siffror, så ser det ju ut som att man kan få tillbaka kostnaden, på bara något år liksom.
Det känns verkligen för bra för att vara sant siffror.

Det står klart och tydligt på deras hemsida att
*Denna kalkyl baserar sig på marknadens priser från 2020 fram tills idag"

Så det är inte från förra året, det är räknat 3år + bakåt i tiden, mycket händer inom detta område då vad jag förstår, och rätta mig gärna, är att priserna kommer handlas/säljas till samma "peng" för alla aktörer framöver (eller om detta startar i Februari).

Sitter själv i tankarna att skaffa batteri men är lite tveksam med det nya upplägget (är som sagt inte 100 på hur det kommer fungera) men eftersom fler och fler hoppar på detta tåget kommer ersättningen att minska.

Änsålänge är det vad jag tror/förstår lönsamt, gå med i en eller flera grupper på Meta, där finns det experter (jag menar EXPERTER) och inte killgissare (som jag då jag återigen inte har förstått det hela fullständigt).

För att svara på din fråga, nej, det är en glädjekalkyl men samtidigt kan den vara underskattad, en del som varit med ett tag skriver att de fått ersättningar från 40k upp till 70k, ska man tror dom, ja, nej, allt handlar om var i landet du befinner dig och hur stort behovet är, hur stort batteri du har.

Ska du bli med i denna pool så se till att välja en leverantör av batterier där du VET att det inte är något tjafs om garantier och att det verkligen är kvalitet så forska ordentligt innan.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Pga. Att en för stor växelriktare är mindre effektiv vid liten last

Tänk att det här lever kvar... Det är 2023, inte 2010

Permalänk
Medlem

När det gäller hybridtjänsterna som (bla) Tibber, Svea Solar, 1KOMMA5 etc har på gång så tycker jag personligen att de skall vara OK men inte Checkwatt när batteriet är uthyrt till 100%.
Hur kunde Checkwatt *inte* se detta komma?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

mja checkwatt bryr sig väl inte, det drabbar ju inte dem utan bara deras kunder.
Såg deras försök till good guy att driva det som process så får väl se var det landar.
Vem som helst som är läskunnig kunde ju se att avdraget inte är giltigt om man inte har det för lagring av egenproducerad el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

När det gäller hybridtjänsterna som (bla) Tibber, Svea Solar, 1KOMMA5 etc har på gång så tycker jag personligen att de skall vara OK men inte Checkwatt när batteriet är uthyrt till 100%.
Hur kunde Checkwatt *inte* se detta komma?

Skrivet av Spiffman:

mja checkwatt bryr sig väl inte, det drabbar ju inte dem utan bara deras kunder.
Såg deras försök till good guy att driva det som process så får väl se var det landar.
Vem som helst som är läskunnig kunde ju se att avdraget inte är giltigt om man inte har det för lagring av egenproducerad el...

Ja, det finns ju flera anledningar till att de ovan (plus Varberg Energi/Ferroamp kom jag på) tar fram hybridtjänster och en av dem är ju att de insåg att en skärpning kommer. Sedan blev alla överraskade att SKV tog i så rejält i första vändan.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

mja checkwatt bryr sig väl inte, det drabbar ju inte dem utan bara deras kunder.
Såg deras försök till good guy att driva det som process så får väl se var det landar.
Vem som helst som är läskunnig kunde ju se att avdraget inte är giltigt om man inte har det för lagring av egenproducerad el...

Checkwatt tar väl typ 30% av ersättningen iofs har jag för mig?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Checkwatt tar väl typ 30% av ersättningen iofs har jag för mig?

Tänkte mer att checkwatt kunde inte bry sig mindre om folk får betala tillbaka 50000 i skattebidrag för deras batteripack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tänk att det här lever kvar... Det är 2023, inte 2010

Du får läsa lite på last och effektivitet. Finns fina diagram från t.ex huawei

Permalänk
Medlem

Jag såg att Checkwatt skrev att de har 7000 kunder nu och väntar/väntade 4000 till per månad under 2024.
4000 x 12 x 50000 = 2,4 miljarder kronor från statskassan.
Hur tänkte de här?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Du får läsa lite på last och effektivitet. Finns fina diagram från t.ex huawei

Skillnaden är väl typ 1-5% vid låg last men en tillräcklig stor gör om du skulle bygga ut/maxa så tappar du inget.... Allt har sina för och nackdelar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag såg att Checkwatt skrev att de har 7000 kunder nu och väntar/väntade 4000 till per månad under 2024.
4000 x 12 x 50000 = 2,4 miljarder kronor från statskassan.
Hur tänkte de här?

Tänker du att Checkwatt får 2,4 miljarder eller?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tänkte mer att checkwatt kunde inte bry sig mindre om folk får betala tillbaka 50000 i skattebidrag för deras batteripack...

Checkwatt är inte ett batteripack utan en tjänst att fördela användningen av batterilagringen.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Tänker du att Checkwatt får 2,4 miljarder eller?

1) Naturligtvis inte, men vi skattebetalare pungar ut med 2,4 miljarder för att stödja deras affärsidé.

2) 2,4 miljarder är väldigt mycket pengar. Inget som Skatteverket kan hantera på en höft

Så när Checkwatt 2023 räknade på kommande tillgänglig effekt- och energireserv som de tänker buda mot Svenska Kraftnät så borde de ha sett att detta kommer att bli ett problem enligt ovan. De andra aktörerna har ju uppenbarligen sett det varför de satsar på användarstyrda hybridlösningar som använder batterierna mycker mer och därmed är lättare att motivera nu när bidraget når sådana här nivåer.

Edit: Ferroamp är först ut https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyheter/ny-losning-for-stodtjanster-ger-batteriagare-dubbel-nytta/

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

1) Naturligtvis inte, men vi skattebetalare pungar ut med 2,4 miljarder för att stödja deras affärsidé.

2) 2,4 miljarder är väldigt mycket pengar. Inget som Skatteverket kan hantera på en höft

Så när Checkwatt 2023 räknade på kommande tillgänglig effekt- och energireserv som de tänker buda mot Svenska Kraftnät så borde de ha sett att detta kommer att bli ett problem enligt ovan. De andra aktörerna har ju uppenbarligen sett det varför de satsar på användarstyrda hybridlösningar som använder batterierna mycker mer och därmed är lättare att motivera nu när bidraget når sådana här nivåer.

Edit: Ferroamp är först ut https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyheter/ny-losning-for-stodtjanster-ger-batteriagare-dubbel-nytta/

Marknaden är ung. Det blir spännanden och se utvecklingen av smarta tjänster.

Sen är det ju "vi" skattebetalare som finansierar ditt eller mitt gröna avdrag. Skattad inkomst krävs ju av den som söker skattereduktion.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Marknaden är ung. Det blir spännanden och se utvecklingen av smarta tjänster.

Sen är det ju "vi" skattebetalare som finansierar ditt eller mitt gröna avdrag. Skattad inkomst krävs ju av den som söker skattereduktion.

Ja, det skall det, det tycker jag med. Men Checkwatt har betett sig osmart genom att hyra in batterier till 100% och tro att Skatteverket skall tolka det som att det ökar mängden egenanvänd el i varje enskilt fall.

Det är fortfarande 2,4 miljarder mindre in till statskassan.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ja, det skall det, det tycker jag med. Men Checkwatt har betett sig osmart genom att hyra in batterier till 100% och tro att Skatteverket skall tolka det som att det ökar mängden egenanvänd el i varje enskilt fall.

Det är fortfarande 2,4 miljarder mindre in till statskassan.

Allt är ju relativt

"Sedan 2009 har RUT kostat skattebetalarna 34 miljarder kronor och ROT-bidragen har kostat skattebetalarna 135 miljarder kronor"

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

hur mycket får ni av eran anläggning nu på vintern? Skottar ni panelerna så dom blir rena? Hur mycket skiljer det mot sommaren? Gör snö det hela mycket värre eller är det inte så stor skillnad mot när det bara är molnigt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ja, det skall det, det tycker jag med. Men Checkwatt har betett sig osmart genom att hyra in batterier till 100% och tro att Skatteverket skall tolka det som att det ökar mängden egenanvänd el i varje enskilt fall.

Det är fortfarande 2,4 miljarder mindre in till statskassan.

Pengarna hade betalats ut för någon annan stödtjänst ändå. Det är ju inte pengar som inte skulle spenderats på stödtjänster

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Allt är ju relativt

"Sedan 2009 har RUT kostat skattebetalarna 34 miljarder kronor och ROT-bidragen har kostat skattebetalarna 135 miljarder kronor"

Jo men det har man säkert löpande koll baserat på historia på men när något går från hundratals miljoner till 2,4 miljarder på 1-2 år så blir det hicka i systemet.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur mycket får ni av eran anläggning nu på vintern? Skottar ni panelerna så dom blir rena? Hur mycket skiljer det mot sommaren? Gör snö det hela mycket värre eller är det inte så stor skillnad mot när det bara är molnigt?

Snö gör att det oftast blir 0 - pyttelite.

Men att skotta är inte rekommenderat, vintern ger så lite och jämför med att du kan skada dem.

En vinter tänkte jag spola av dem med vattenslang när det var lite plus på dagen men det slutade med att jag hade sönder den stela slangen i kylan

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur mycket får ni av eran anläggning nu på vintern? Skottar ni panelerna så dom blir rena? Hur mycket skiljer det mot sommaren? Gör snö det hela mycket värre eller är det inte så stor skillnad mot när det bara är molnigt?

Jag har kört en testanläggning (småskaligt) för att se hur det blir om vintern.
På taket ger det ingenting.

Men sidopanelerna på husväggen ger nåt. även utan solen direkt på, nog till att underhållsladda batterierna och MPPT elektroniken i.af.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jo men det har man säkert löpande koll baserat på historia på men när något går från hundratals miljoner till 2,4 miljarder på 1-2 år så blir det hicka i systemet.

Sen finns det ju två sidor av myntet.
Ena sidan att det är 'orättvist' att en skattereduktion kan ge vissa en intäkt. Hua. Jantelagen går glödhet!
Andra sidan är ju att vi t ex under vintern har effektbrist från tid till annan och då blir frågan om balansering av nätet via batterilager ändå är bättre än att bränna råolja i kraftvärmeverken...
Svenska avundsjukan mot miljövinster. Vi får väl se om Skatteverket vinner den fighten...

Jag tror Checkwatt är en kortsiktig lösning för många att sen återinvestera i ytterligare "grön teknik" som kan vara fler solcellspaneler, bättre isolering, nya fönster, fler och större batterier (utan skattereduktion) eller vad som nu är aktuellt för hen.
Miljövinster upphöjt i två

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Sen finns det ju två sidor av myntet.
Ena sidan att det är 'orättvist' att en skattereduktion kan ge vissa en intäkt. Hua. Jantelagen går glödhet!
Andra sidan är ju att vi t ex under vintern har effektbrist från tid till annan och då blir frågan om balansering av nätet via batterilager ändå är bättre än att bränna råolja i kraftvärmeverken...
Svenska avundsjukan mot miljövinster. Vi får väl se om Skatteverket vinner den fighten...

Jag tror Checkwatt är en kortsiktig lösning för många att sen återinvestera i ytterligare "grön teknik" som kan vara fler solcellspaneler, bättre isolering, nya fönster, fler och större batterier (utan skattereduktion) eller vad som nu är aktuellt för hen.
Miljövinster upphöjt i två

Jovisst, men det var inte det som jag sade.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur mycket får ni av eran anläggning nu på vintern? Skottar ni panelerna så dom blir rena? Hur mycket skiljer det mot sommaren? Gör snö det hela mycket värre eller är det inte så stor skillnad mot när det bara är molnigt?

Bor i Borlänge. Vi har fått rätt mycket snö ändra sen november. Det ger ingenting nu, annat än nån dag när det rasat ned vid töväder så har vi fått som bäst 4-5 kWh.

Det att jämföra med bästa dagarna i somras på 120 kWh. Vår anläggning är på totalt 45 st 405W paneler. 21 st monterade i söder med 12 +12 st i en parallellkoppling i öst/väst. Teoretisk 18,2 kWp men eftersom inte allt är i söder har vi reellt lite lägre. Under perfekta soldagar maj-juli låg vi på 13kW mitt på dagen. (Om sol gick i moln så paneler svalnade och sol sen tittade fram kunde det gå en bit över 15 kW en stund. Rätt nöjd att vi gick på en 20 kW hybrid växelriktare istället för 15 kW som först rekommenderades.)

Se nedan för vår produktion per månad. Hela året finns inte då vi installerade i maj men det syns tydligt trenden. Det syns också hur mycket skillnad det blev när augusti var så regnig medan maj-juli var nästan konstant sol. Totalt har vi sålt el för prick 3000 kr hittills, vilket ju är usel ersättning per kWh. Spot priset har varit lågt, till och med negativt under vår och sommaren. Så vi ser på att ta in batteri för att dels öka egenanvändning och dels få till ödrift och kunna ladda på låg spot på vintern och bruka senare. Helt sjukt om de nya tolkningen kring grönt bidrag gör att man inte kan få använda batteriet på vintern när egen produktion ändå inte går... Det kan inte vara avsikten.

Produktion förbrukning och inmatning per månad

En perfekt solkurva

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Intressant att veta om man själv ska "slå till" när priserna på paneler blir rätt eller när de nya panelerna på nära dubbel effekt dyker upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finna det några andra än Ferroamp som har hybrid lösningen med balans åt Svenska kraftnät samt batteripack för fastigheten i en lösning?

Vi skall tag in offerter till min brf och den lösningen känns som det mest optimala då vi kommer ha runt 30Kw paneler enligt en grund undersökning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25