Fackmannamässigt?
Lämnade in en bil med punktering före jul. När jag ska hämta ut bilen har verkstaden stängt för dagen och det sitter bara en receptionist som tar betalt/lämnar ut nycklarna. När jag får bilen visar det sig att de inte nollställt punkteringsvarningslampan (som ju hade tänts när jag fick punkteringen). Man kan/ska inte nollställa den utan att kolla däckstrycket (jag har inte TPMS som mäter trycketn utan en sådan som mäter rullhastigheten) och det gick inte att göra när jag hämtade bilen. Jag kör därför ungefär fem mil med lampan tänd innan jag passerar en mack där jag kan kolla trycket.
Där visar det sig att ett annat däck är tomt! Pumpar upp och nollställer varningen (det visar sig vara "pyspunka", tappar kanske 0,1 bar på 1-2 dagar så det går att köra, man måste bara kolla trycket ett par gånger i veckan). Lämnar in bilen igen (till en annan verkstad) och det är någon skruv som sitter i slitbanan, så beskedet, efter en första snabb inspektion, är att det är en enkel punktering att laga. Går och äter lunch medan de fixar punkteringen, men när jag kommer tillbaka får beskedet att däcket är förstört pga kört för långt med lågt tryck. Jag tvingas köpa ett nytt däck.
Detta beror alltså på de första fem milen, efter det har haft tillräckligt med tryck och dessutom bara kört "runt hörnet" för att parkera om pga städgata.
Nu har jag kontaktat den första verkstaden och klagat. Hade de inte missat att nollställa varningen hade jag ju fått en ny varning och stannat (bilen har inget reservdäck, däremot en pump, och eftersom det bara var en långsam "pyspunka" hade jag, om verkstaden släckt varningslampan och den sedan tänts igen kunnat stanna och pumpa en eller flera gånger så jag kommit hem med tillräckligt tryck) och däcket hade inte förstörts pga jag kört för långt med lågt tryck.
Nu till min fråga: det finns väl krav på att yrkesmän ska göra ett fackmannamässigt arbete? Oavsett om det handlar om tätskikt i badrum, sömnad, snickerier osv osv. Jag tycker, och det är detta jag vill ha era åsikter om, att en bilverkstad som inte stänger av varningslampor för fel de åtgärdat inte är fackmannamässig - har jag "rätt" i detta? Detta är väl viktigt för huruvida jag kan få ersättning för det förstörda däcket.
Nu kommer säkert någon gnällig besserwisser hävda "du borde inte kört med varningslampan tänd" men jag vill föregå den invändningen med att verkstaden själva sa att de inte hade släckt den och jag hade inget skäl att tro att det skulle vara ett problem. Punktering på bilar är faktiskt väldigt ovanligt.
En skum detalj här är trycket när jag kollade efter fem mil/kanske 45 min körning, var 0,5 bar medan det ska vara mellan 2,6 och 2,8 bar, beroende på hur lastad bilen är. När jag sedan lät bilen stå en vecka så hade trycket fallit från 2,8, till 2,4 bar. Och när jag körde till andra verkstaden, ca 2 mil, så var tryckförlusten knappt märkbar (jag hade pumpat upp till 2,8 dagen innan jag åkte. När jag kom fram var det 2,6. Det ligger väl i princip inom felmarginalen för olika pumpars mätexakthet). Min slutsats är att trycket måste varit för lågt redan när jag lämnade verkstaden.