Datorn startar om utan bluescreen vid prestanda krävande aktiviteter

Permalänk

Datorn startar om utan bluescreen vid prestanda krävande aktiviteter

Hej börjar med att säga ledsen för min dyslexi men som rubriken lyder så kan inte datorn starta prestanda krävande saker efter chassi byte har fungerat fel fritt i ca ett år men efter bytet så vill den inte starta spel och ibland även när man ska starta den innan man kommer till "lås skärmen" precis efter bios har visats

Komponenter
Cpu: AMD Ryzen 7 5800X 8core 16 trådar
Moderkort: MSI B550M PRO-VDH WIFI
GPU: MSI GEFORCE GTX 1660 Ti 6gb
PSU: CORSAIR TX650W MODEL: CMPSU-650tx-c
Minne: CORSAIR VENGEANCE LPX DDR4 32GB (2X16GB) 3600MHz
Ssd: Kingston NV1 M.2 NVMe SSD 2TB
Cpu kylning om de nu har någon betydelse NZXT KRAKEN X63
Win 10 nånting köpt nyckel givetvis

Åtgärder jag testat
Har installerat senaste drivrutinerna till moder kort samt grafikkort har även installerat senaste m-flach bios eller va de nu heter men kunde starta datorn innan jag fixade biosen efter det så startar den om innan man kommer till Windows om och om igen utan några fel koder eller liknande då allt bara blir svart
Har även lånat en annan nätagg men ingen skillnad samt testat köra bara ett ram minne (har gjort så med båda minnena) har även pratat starta datan utan gpu utan framgång
Samt testat koppla ut onödiga fläckar osv osv men ingen skillnad
Cpu och gpu temp ligger på normala värden
Har krigat med det här nu i nästan 4 dagar känner mig hjälplös plz heeeellllppp

Visa signatur

Jag blev inte bättre än såhär 🤷

Permalänk
Medlem

Testa att köra memtest86 https://www.memtest86.com/ för att utesluta fel på RAM.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Du säger att du har nytt chassi? Sitter alla distanser till moderkortet där de ska?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Drumstickboi:

Hej börjar med att säga ledsen för min dyslexi men som rubriken lyder så kan inte datorn starta prestanda krävande saker efter chassi byte har fungerat fel fritt i ca ett år men efter bytet så vill den inte starta spel och ibland även när man ska starta den innan man kommer till "lås skärmen" precis efter bios har visats

Komponenter
Cpu: AMD Ryzen 7 5800X 8core 16 trådar
Moderkort: MSI B550M PRO-VDH WIFI
GPU: MSI GEFORCE GTX 1660 Ti 6gb
PSU: CORSAIR TX650W MODEL: CMPSU-650tx-c
Minne: CORSAIR VENGEANCE LPX DDR4 32GB (2X16GB) 3600MHz
Ssd: Kingston NV1 M.2 NVMe SSD 2TB
Cpu kylning om de nu har någon betydelse NZXT KRAKEN X63
Win 10 nånting köpt nyckel givetvis

Åtgärder jag testat
Har installerat senaste drivrutinerna till moder kort samt grafikkort har även installerat senaste m-flach bios eller va de nu heter men kunde starta datorn innan jag fixade biosen efter det så startar den om innan man kommer till Windows om och om igen utan några fel koder eller liknande då allt bara blir svart
Har även lånat en annan PCU men ingen skillnad samt testat köra bara ett ram minne (har gjort så med båda minnena) har även pratat starta datan utan gpu utan framgång
Samt testat koppla ut onödiga fläckar osv osv men ingen skillnad
Har krigat med det här nu i nästan 4 dagar känner mig hjälplös plz heeeellllppp

Om datorn slocknar utan BSOD så är det power-relaterat.
Du säger att du lånat en annan "PCU", antar detta är en felskrivning på "CPU"?

CMPSU-650tx-c verkar vara Corsairs gamla TX-serie, typ 10 år sen de slutades säljas. Har du testat nätagg?
Om det är som jag misstänker så är det ett gammalt nätagg och nya grejer + power-relaterade symptom.

Att datorn kraschar vid boot är för att det finns mycket få power-besparande funktioner aktiverade vid boot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa ett annat nätagg om du kan.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

1. Memtest (varje sticka individuellt, eller med båda)
2. Ny PSU
3. Testa allt utanför chassit på chassilådan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Knumskull:

Du säger att du har nytt chassi? Sitter alla distanser till moderkortet där de ska?

Japp dubbelkollade nu

Skrivet av DavidtheDoom:

Om datorn slocknar utan BSOD så är det power-relaterat.
Du säger att du lånat en annan "PCU", antar detta är en felskrivning på "CPU"?

CMPSU-650tx-c verkar vara Corsairs gamla TX-serie, typ 10 år sen de slutades säljas. Har du testat nätagg?
Om det är som jag misstänker så är det ett gammalt nätagg och nya grejer + power-relaterade symptom.

Att datorn kraschar vid boot är för att det finns mycket få power-besparande funktioner aktiverade vid boot.

Oj menade nätagg

Skrivet av Varg:

Testa ett annat nätagg om du kan.

Har gjort bara jag som är trött och inte fattar vad jag skrivit 😅

Visa signatur

Jag blev inte bättre än såhär 🤷

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testa att köra memtest86 https://www.memtest86.com/ för att utesluta fel på RAM.

Ser inte lovande ut testade igen och datorn "bootar" om utan några felmeddelanden antar att det skiter ner sig när saker och ting måste jobba frågan är då jag testat byta nätagg om moderkortet kan vara kört på något sätt 🤔

Visa signatur

Jag blev inte bättre än såhär 🤷

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

1. Memtest (varje sticka individuellt, eller med båda)
2. Ny PSU
3. Testa allt utanför chassit på chassilådan

1.Gjort memtest och dator skiter på sig verkar det som så frågan är om moderkortet är rökt på något sätt 🤔
2. Har testat en PSU bättre begagnad av en kompis
3. Ingen skillnad...

Visa signatur

Jag blev inte bättre än såhär 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumstickboi:

1.Gjort memtest och dator skiter på sig verkar det som så frågan är om moderkortet är rökt på något sätt 🤔
2. Har testat en PSU bättre begagnad av en kompis
3. Ingen skillnad...

Varför skulle primärt moderkortet vara rökt pga fel i memtest? Prova en sticka i taget...
Har du expo aktiverat i BIOS så prova slå av det.
Finns minnena med i moderkortets HWCL?

Permalänk
Medlem

Återställ cmos enligt instruktion i ditt moderkorts användarmanual.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testa att köra memtest86 https://www.memtest86.com/ för att utesluta fel på RAM.

Skrivet av Knumskull:

Du säger att du har nytt chassi? Sitter alla distanser till moderkortet där de ska?

Skrivet av DavidtheDoom:

Om datorn slocknar utan BSOD så är det power-relaterat.
Du säger att du lånat en annan "PCU", antar detta är en felskrivning på "CPU"?

CMPSU-650tx-c verkar vara Corsairs gamla TX-serie, typ 10 år sen de slutades säljas. Har du testat nätagg?
Om det är som jag misstänker så är det ett gammalt nätagg och nya grejer + power-relaterade symptom.

Att datorn kraschar vid boot är för att det finns mycket få power-besparande funktioner aktiverade vid boot.

Skrivet av Varg:

Testa ett annat nätagg om du kan.

Skrivet av sweisdapro:

1. Memtest (varje sticka individuellt, eller med båda)
2. Ny PSU
3. Testa allt utanför chassit på chassilådan

Skrivet av skugga:

Varför skulle primärt moderkortet vara rökt pga fel i memtest? Prova en sticka i taget...
Har du expo aktiverat i BIOS så prova slå av det.
Finns minnena med i moderkortets HWCL?

Skrivet av [SmR]BMF:

Återställ cmos enligt instruktion i ditt moderkorts användarmanual.

Glhf!

Tack för all hjälp jag fått efter mycket om och men visade det sig att det hade läkt ut såndär liquid metal kylsås från prosesorn rakt på m2 discen som kortslöt men efter noggran rengörning så fungerar det åter igen tusen tack att ni tagit er tid att försöka lista ut detta spektakel

Visa signatur

Jag blev inte bättre än såhär 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumstickboi:

Tack för all hjälp jag fått efter mycket om och men visade det sig att det hade läkt ut såndär liquid metal kylsås från prosesorn rakt på m2 discen som kortslöt men efter noggran rengörning så fungerar det åter igen tusen tack att ni tagit er tid att försöka lista ut detta spektakel

Skönt att det löste sig till slut. Det är aldrig kul med datorkrångel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumstickboi:

Tack för all hjälp jag fått efter mycket om och men visade det sig att det hade läkt ut såndär liquid metal kylsås från prosesorn rakt på m2 discen som kortslöt men efter noggran rengörning så fungerar det åter igen tusen tack att ni tagit er tid att försöka lista ut detta spektakel

Har du liquid metall mellan cpu och kylare menar du? Eller har du deliddat cpu:n och har liquid metall under ihs:en?

Det är ingen god idé att ha det mellan ihs och kylare, framförallt inte om moderkort/cpu är monterat i vertikalt läge.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34