Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Permalänk
Medlem

Väntat länge nog och nu får det förbannat bli ett kort. Vägrar betala mer än billigaste, vilken modell ska man välja?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nikodemous:

Jag är lite kluven till testen. Jag arbetar med bearbetning av bland annat kartering av photgrafier i både 2d och 3d. Detta tar enormt lång tid och majoriteten av arbetet görs av GPUN enligt programmet. Givetvis är det positivt om jag även kan spela på kortet, men just beräkningskraften är speciellt intressant för min del. Är syntetiska tester det som ger bäst prestandabild med rasterbearbetning i fokus?

Vad heter programvaran?

Permalänk
Medlem

Verkar fortfarande inte som Swec tar pris/prestanda i åtanke när de sätter betyg. Detta är vad 4070 som minimum skulle ha varit när det släpptes och även då hade det inte varit särskilt spännande. Ser inte hur detta kan vara en utmärkt produkt 9 månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hej och välkommen till Super-januari, då det släpps minst ett grafikkort i veckan tills det står februari i kalendern.

I och med 2.0-patchen av Cyberpunk 2077 blev våra tidigare resultat ogiltiga, och därför har vi, eller ja rent krasst @CrispVanDahl, testat om alla kort med senaste uppdateringen. Tyvärr fick Radeon RX 6950 XT stryka på foten, då det kortet inte finns kvar i testlabbet längre.

Vidare upptäcktes förändringar i Assassins Creed: Valhalla, Far Cry 6 samt Forza Horizon 5 med AMD:s kort Radeon RX 7900 XTX och 7900 XT med senaste drivrutinen (troligtvis lägre overhead nu), så de resultaten är uppdaterade. Samma spel, med tillägget Hitman 3, har även reviderats för Geforce RTX 4090, RTX 4080 och RTX 4070 Ti av samma anledning.

Riktigt tråkigt att RX6950XT inte fanns med. När jag kollar på en del test så ligger RX6900 precis bakom RTX4070super, och eftersom RX6950XT reas ut lite då å då (nu senast i början av december) långt under de andra korten i liknande prestandasegment så hade det varit riktigt intressant att veta hur det kortet ligger. Förväntas ett sådant kort köpas in i framtiden för framtida test?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vad heter programvaran?

Agisoft. Används för kartering av bland annat mark med drönare, men kan också användas för att göra 3d-figurer för att skrivas ut via tex 3d-printer.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Glaskäkar?

Jag tycker 4070s var lite för nära 7800xt. Trodde det skulle vara betydligt bättre? Är priset nära det som påstås så är det ju ett tveksamt alternativ till 7800xt. Blir priset högre så är det ingen bra deal alls.
Enda fördelen som jag ser det är att den ser ut att vara tvåslott tjock. Men kommer tillverkarna smälla på 3,5 slott tjocka kylare bara för att slippa utvecklingskostnader för en mindre lösning?

En glaskäke är en svag punkt, alltså kortet har inga svaga punkter.

Kortet är nästan precis så snabbt som jag trodde. Det sägs att om AMD kan erbjuda 95% av prestandan till 90% av priset, eller 90% av prestandan till 80% av priset, så är både de och Nvidia nöjda. Nvidia försöker alltid sälja lite dyrare baserat på sin mjukvara - det har de gjort i decennier nu, och för tillfället har de ju ett par riktiga fördelar. Möjligen behöver AMD sänka en aning just för raytracing-prestandan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Måste vara jobbigt att leva på 2010-talet i sina prisförväntningar.

Tacka tiderna då 1080Ti hade hyfsat pris jämfört med vad man fick!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Hur kan 12gb vram inte stå som minus på ett mid range kort som släpps 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast samtidigt motiverat eftersom 4080 är så pass mycket bättre än 3080. Du får räkna in DLSS 3.0 med FG i priset också vilket är nya standarden liksom att ha RT i spelen så är 4080's pris inte så farligt. Nya 4080 Super blir rena kapet skulle jag säga.

DLSS FG är ett mycket svagt säljargument nu när det finns FSR FG, speciellt som det finns en mod som gör det möjligt att kombinera FSR FG med DLSS uppskalning i alla spel som har stöd för DLSS FG, så man slipper tumma på uppskalningskvalitén för att få FG på 30 och 20-serien.

Vad som blir "nya standarden" är idag svårt att säga. Det kan mycket väl bli FSR 3 FG eftersom det är en öppen standard med mycket bredare hårvarustöd (inklusive konsoler).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Och jag sitter på GTX 1080. Snacka om prestandaökning man kommer få uppleva den dagen man hoppar upp till minst ett sådant här kort som artikeln handlar om. Med matchande ny CPU också då förstås.

Jag hade samma setup som dig ungefär, slängde in ett 6900XTXH Red Devil Ultimate, det blev rätt bra drag under galoscherna. Men min-frames var fortfarande rätt låga, det blev inte grymt på riktigt förrän jag stoppade in en 7800X3D istället, då blev lowsen ungefär som de tidigare top framesen i BF2042.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Hur kan 12gb vram inte stå som minus på ett mid range kort som släpps 2024?

För att det räcker och blir över i 1440p som kortet marknadsförs till: https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För att det räcker och blir över i 1440p som kortet marknadsförs till: https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne...

*Det räckte 2023.
Nästan alla titlar är uppe och nosar på 12gb på ultra.
Ska man lägga 8-9k så vill man ju gärna att det ska hålla ett bra antal år framöver.
Tycker bara de e snålt när amd kör 16gb på nästan alla sina kort.

Permalänk
Skrivet av johan4:

Verkar fortfarande inte som Swec tar pris/prestanda i åtanke när de sätter betyg. Detta är vad 4070 som minimum skulle ha varit när det släpptes och även då hade det inte varit särskilt spännande. Ser inte hur detta kan vara en utmärkt produkt 9 månader senare.

Man måste ju alltid beakta nuet oavsett hur många månader sedan kortet släpptes samtidigt som vi lever i inflationstider. DRAM-tillverkare har ju också kommit fram att de ska höja priset på minnen.

Permalänk
Medlem

Är Ray Tracing prestandan med DLSS 3 och 3.5?

Tycker det är mysko om det är med det igång eftersom att NVIDIA visar högre FPS på deras DLSS videos.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Väntat länge nog och nu får det förbannat bli ett kort. Vägrar betala mer än billigaste, vilken modell ska man välja?

Chad 7800XT 16GB eller Simp 4070 12GB!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Är Ray Tracing prestandan med DLSS 3 och 3.5?

De brukar skriva om DLSS används, så om det inte nämns så kör de native och utan Frame Generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SVclocker:

Är Ray Tracing prestandan med DLSS 3 och 3.5?

Tycker det är mysko om det är med det igång eftersom att NVIDIA visar högre FPS på deras DLSS videos.

RT-prestandan är utan DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

En glaskäke är en svag punkt, alltså kortet har inga svaga punkter.

Kortet är nästan precis så snabbt som jag trodde. Det sägs att om AMD kan erbjuda 95% av prestandan till 90% av priset, eller 90% av prestandan till 80% av priset, så är både de och Nvidia nöjda. Nvidia försöker alltid sälja lite dyrare baserat på sin mjukvara - det har de gjort i decennier nu, och för tillfället har de ju ett par riktiga fördelar. Möjligen behöver AMD sänka en aning just för raytracing-prestandan.

Aldrig hört. Nu lärde jag mig något nytt.
Var helt övertygad om att du blivit auto corrected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

RT-prestandan är utan DLSS.

Ah okej.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

*kramar min 3080 för lanseringspris*
- keeping you untill next generation 😚

Hänger med rätt bra jämfört med 4070 super.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Måste vara jobbigt att leva på 2010-talet i sina prisförväntningar.

Ja helst med dollar på 7kr , nä, nvidia giriga 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blir det inte mer prestandamässigt rättvist att jämföra 3080 mot 4080?
Prismässigt däremot känns jämförelsen korrekt ("vad får man för samma pengar idag").

Nja, om 3080 o 4080 var i någorlunda samma prisklass så jovisst. Men nvidia drar ju iväg med prislappen som fasen för att mjölka folk så.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Ja helst med dollar på 7kr , nä, nvidia giriga 😂

Eller så inser man att dyrt är dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det verkar som att även modellerna till MSRP är väldigt mottagliga för överklockning trots begränsad kylning och power limit.

Att prestera bättre än ett 4070 Ti när det överklockas får väl ses som en succé?

Asus 4070 Super Dual (alltså inte OC-modellen, utan standardmodellen som säljs till MSRP - OC i namnet nedan är att de har överklockat den).

<Uppladdad bildlänk>

Ja jag håller med, när kortet kommer klockat 10% lägre än 4070 ti från fabrik så tycker jag verkligen redaktionen borde testa att skrämma upp det så långt det orkar

Vågar man hoppas på en uppföljande artikel @JonasT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hmm om detta innebär att 4080 super landar på 15-20ksek så blir det till att fortsatt avvakta köp av nytt grafikkort.
Spelar ingen roll hur bra det är.

Varför skulle detta innebära att 4080S hamnar på 15K-20K?

Permalänk
Medlem

Det börjar likna något. Fortfarande lite över vad jag är villig att betala men sälja sitt 3070 och plocka upp ett begagnat 4070 hade kunnat vara något, eller invänta 5000 serien. Ser dock fortfarande inte ut att komma några spel som kommer nyttja prestandan till max(för min del).

Permalänk

Fick mitt 3080 för 9400kr på kampanj precis innan 4000 serien kom. Spelar man i högre upplösning är det ju knappt någon skillnad med 4070S så blir att vänta 1-2 generationer till innan uppgradering

Permalänk
Medlem

Känns som att vi på något vis glömt att GTX 970 kostade runt 4000 SEK vid lansering. Självklart ska inflation och växelkurser tas i hänsyn, men även med dessa faktorer inräknade så kommer vi inte upp till den dubblering i pris som vi ser nu för 70-korten.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Väntat länge nog och nu får det förbannat bli ett kort. Vägrar betala mer än billigaste, vilken modell ska man välja?

Founder Edition kort direkt ifrån Nvidia om man vill ha det till MSRP pris.

Nvidia store

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Känns som att vi på något vis glömt att GTX 970 kostade runt 4000 SEK vid lansering. Självklart ska inflation och växelkurser tas i hänsyn, men även med dessa faktorer inräknade så kommer vi inte upp till den dubblering i pris som vi ser nu för 70-korten.

4000 sek vid lansering med dollarkurs på 7kr motsvarar 6000 sek med dollarkurs på 10,5kr som vi har idag. Slår du på inflationen sedan september 2014 på det så hamnar du på 7905kr. Tycker att vi då är ganska i linje prismässigt med vad 4070S prissätts till enligt msrp iaf. Sen får du ju väldigt mycket mer med ett 4070S idag. T.ex är inte sista 0,5gb minne av annan sämre typ.