EU kan få egen App Store för IOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tack för alla svar, ja webläsare kan jag förstå, tycker iofs Safari funkar prima men är med på principen.
Emulatorer, jag tror iofs marknaden utöver en del nördar som installerar det för att det går och använder det sen en gång är ganska minimal. Men absolut, jag har självt byggt en arkadmaskin med en rpi4 för emulering så förstår den också.
Fortnite och andra appar som tycker Apple är för "dyra", tja vet inte... där håller jag inte riktigt med, men OK
Tack för input, bara jag får behålla min walled garden utan att störas av andras valfrihet blir nog detta bra!

Vad menar du att du inte håller med om att Apple är för dyra? De tar ju nästan en tredjedel av alla intäkter som genereras via deras AppStore. Företag som Spotify har klagat, då de alltså behöver betala 30% av alla prenumerationsintäkter där användaren startar prenumerationen via app på AppStore. Man får inte heller länka till sin hemsida och be kunder ingå prenumerationen där (för att slippa betala Apple-skatten), för det strider mot villkoren för AppStore. Så om inte kunderna vet att de ska söka sig utanför AppStore för att Apple inte ska skära emellan, så förlorar säljaren intäkter. Alternativt får man ta mer för specifikt Apple-prenumerationer, men man får då fortfarande inte säga det blir billigare om man köper av Spotify direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Det enda som hindrar mig att gå över till iOS idag är väl Tachiyomi (Dock lägger dom ner nu men finns många variationer på de)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad menar du att du inte håller med om att Apple är för dyra? De tar ju nästan en tredjedel av alla intäkter som genereras via deras AppStore. Företag som Spotify har klagat, då de alltså behöver betala 30% av alla prenumerationsintäkter där användaren startar prenumerationen via app på AppStore. Man får inte heller länka till sin hemsida och be kunder ingå prenumerationen där (för att slippa betala Apple-skatten), för det strider mot villkoren för AppStore. Så om inte kunderna vet att de ska söka sig utanför AppStore för att Apple inte ska skära emellan, så förlorar säljaren intäkter. Alternativt får man ta mer för specifikt Apple-prenumerationer, men man får då fortfarande inte säga det blir billigare om man köper av Spotify direkt...

Finns en lösning på det då man kan göra så att man bara har en inloggningsruta och en länk till hemsidan. Man ser helt enkelt till att det inte går att starta en prenumeration i appen.

För många år sen så frågade jag frugan varför hon betalade 129kr för Spotify när det kostade 99kr. Visade sig att hon hade tecknat prenumerationen i appen.

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på ett tangentbord som går att skriva på?
Swiftkey är även det helt odugligt på iOS samt att det laggar. Verkar vara ett skin på iOS stock tangentbord.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?
Bara nyfiken. Behöver inget flame war men om någon har några exempel?

Kan ju räcka med det väldigt enkla att man kanske vill kunna installera saker som Apple tycker inte skall finnas i deras app store. Egentligen bara en generell uppfattning om att precis som ens dator är ens dator så är en telefon ens telefon om man skall få ha rätten att göra en hel del saker med den.

Och, viktigt att säga, bara för att man har rätten att göra något så innbär det heller inte att man kommer att utnyttja den. Men den rätten finns där.

Skulle inte vilja köra ett Windows (nu har jag inte använt Windows på väldigt länge...) där Microsoft har gett sig rätten att bestämma vad jag får och inte får installera och där de också tar ut en procent på allt som säljs (de är en framtid Valve är något orolig för, därav Steam OS och Steam Deck...) Kör Linux istället, och det mesta jag installerar går via distributionens pakethanterare, men jag använder mig ju även av paket skapade av andra användare, och jag kan ju installera vad jag vill utöver det också, skriva en kod, osv.

Permalänk
Musikälskare

Jag föredrar kvalitet över kvantitet, får hoppas detta inte förstör mer än det gynnar slutanvändare

Ställer mig tveksam till det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag föredrar kvalitet över kvantitet, får hoppas detta inte förstör mer än det gynnar slutanvändare

Ställer mig tveksam till det

Finns inget sätt det kan göra det värre för någon, utan enbart bättre. Du får tillbaka ägande skapet av din hårdvara och det är aldrig av ondo. Du får fortfarande bara använda app store om du vill och strunta i allt annat.

Men fritt val är aldrig på något sätt eller omständighet något som förstör för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Sen kommer Iphone användarna klaga på att deras telefoner blir kapade eller att deras data avlysnas pga 3:e partsappar som Apple inte har kontroll på innan dom släpps in i appbutiken. Grattis EU.

Ja varför skall människor ha frihet att använda sin inhandlade hårdvara på ett sätt som passar dem, fy EU ge inte folk valfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja varför skall människor ha frihet att använda sin inhandlade hårdvara på ett sätt som passar dem, fy EU ge inte folk valfrihet.

För att väljer man det ena eller det andra lägret så har man valt ekosystem för det man köper.

Är ju som att man köper en SAAB och begär att EU ska kräva av Volvo att deras delar ska fungera i en SAAB. Eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja varför skall människor ha frihet att använda sin inhandlade hårdvara på ett sätt som passar dem, fy EU ge inte folk valfrihet.

Det har iofs förts fram domedagsprofetior om att stora företag som Facebook, Google osv skulle skapa sina egna app stores och vill man köra någon app från de företagen får man så snällt använda deras app stores också. Som givetvis då kommer ha sämre villkor för användarna än de som Apple tvingar företag att följa i den befintliga app storen.

Vi får hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Nu behöver bara EU kräva samma för Nintendo, Xbox och Play Station, plattform som plattform!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu behöver bara EU kräva samma för Nintendo, Xbox och Play Station, plattform som plattform!

Till konsoler kan du ju redan köpa spelen via andra butiker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu behöver bara EU kräva samma för Nintendo, Xbox och Play Station, plattform som plattform!

Jag skulle vilja ha en annan union än EU att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Till konsoler kan du ju redan köpa spelen via andra butiker.

Inte för digitala köp väl?

Skrivet av trudelutt:

Jag skulle vilja ha en annan union än EU att välja på.

Det finns det gott om:
Förenade Arabemiraten 🇦🇪
Förenta Staterna 🇺🇸
Storbritannien 🇬🇧

Går kanske att flytta till dem, jag vet tyvärr inte reglerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns det gott om:
Förenade Arabemiraten 🇦🇪
Förenta Staterna 🇺🇸
Storbritannien 🇬🇧

Då känns det nästan lättare att byta mobiltelefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för digitala köp väl?

På Xbox kan du i alla fall köpa nycklar i andra butiker än deras egen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det enda som hindrar mig att gå över till iOS idag är väl Tachiyomi (Dock lägger dom ner nu men finns många variationer på de)

ayy tachiyomi gang... ja tråkigt det där och extensions blir en användar-ovänlig labyrint.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad menar du att du inte håller med om att Apple är för dyra? De tar ju nästan en tredjedel av alla intäkter som genereras via deras AppStore. Företag som Spotify har klagat, då de alltså behöver betala 30% av alla prenumerationsintäkter där användaren startar prenumerationen via app på AppStore.

Detta i praktiken varit 15% ett bra tag nu, om man har en länk i appen. Vilket folk inte har, beroende på:

Citat:

Man får inte heller länka till sin hemsida och be kunder ingå prenumerationen där (för att slippa betala Apple-skatten), för det strider mot villkoren för AppStore. Så om inte kunderna vet att de ska söka sig utanför AppStore för att Apple inte ska skära emellan, så förlorar säljaren intäkter. Alternativt får man ta mer för specifikt Apple-prenumerationer, men man får då fortfarande inte säga det blir billigare om man köper av Spotify direkt...

det här. Just den här regeln tycker jag är det absolut sjukaste i Apple’s regler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad menar du att du inte håller med om att Apple är för dyra? De tar ju nästan en tredjedel av alla intäkter som genereras via deras AppStore. Företag som Spotify har klagat, då de alltså behöver betala 30% av alla prenumerationsintäkter där användaren startar prenumerationen via app på AppStore. Man får inte heller länka till sin hemsida och be kunder ingå prenumerationen där (för att slippa betala Apple-skatten), för det strider mot villkoren för AppStore. Så om inte kunderna vet att de ska söka sig utanför AppStore för att Apple inte ska skära emellan, så förlorar säljaren intäkter. Alternativt får man ta mer för specifikt Apple-prenumerationer, men man får då fortfarande inte säga det blir billigare om man köper av Spotify direkt...

Jag har kört Spotify på iOS sedan starten, och inte betalat en spänn till Apple för det. När Spotify har klagat på Apple, har det faktum att man utmärkt kan betala prenumerationen på annat sätt (vilket är självklart när man använder Spotify på annat än telefoner) sopats under mattan för att appellera till politiker, medan de ju i själva verket har kunnat bygga hela sin affärsmodell på att Apple och Google skapat en plattform som de kan surfa på utan att nödvändigtvis betala för det.

Det är inte synd om Spotify. Alls.

Permalänk
Medlem

Hur många här kör med AltStore till iOS/iPadOS?

https://altstore.io/

Själv har jag kört det för att köra Linux genom UTM. Funkar även fint för RetroArch.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer fungera med enheter som inte stödjer senaste iOS? Vet att det är otroligt irriterande att hitta kompatibla appar till min ipad mini 1. Men det verkar vara en grå ”ladda ned” knapp på inkompatibla appar på de senaste årens iOS.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Undrar hur det kommer fungera med enheter som inte stödjer senaste iOS? Vet att det är otroligt irriterande att hitta kompatibla appar till min ipad mini 1.

En iPad Mini Gen1 är tyvärr hopplöst föråldrad, då den enbart har 32-bitars SoC (tänk iPhone 5).

Har samma problem med en iPad Gen2 här, men den används väldigt sällan som läsplatta och till enklare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En iPad Mini Gen1 är tyvärr hopplöst föråldrad, då den enbart har 32-bitars SoC (tänk iPhone 5).

Har samma problem med en iPad Gen2 här, men den används väldigt sällan som läsplatta och till enklare spel.

Använder min "padda" ca 5 timmar per vecka. Spelar "nonograms katana" problemfritt.

Blir spännande att se hur "Icke-Apple" App Store kommer fungera.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av EU, definitivt ett steg i rätt riktning.

Skrivet av Bjirn:

Vad är det för appar folk vill använda men som inte finns i App store idag?

En vettig webbläsare, dvs en som inte tvingas använda WebKit. Safari är fortsatt världens tveklöst sämsta webbläsare (av de stora) sedan IE lades ned. Nej, det hjälper inte att installera "Firefox" eller "Chrome" på en IOS-enhet, de utgör ändå bara ett kosmetiskt lager ovanpå WebKit, enbart och endast pga Apples tvång.

Men utöver just webbläsare så vet jag inget specifikt jag behöver som inte redan finns i App Store, åtminstone på rak arm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En vettig webbläsare, dvs en som inte tvingas använda WebKit. Safari är fortsatt världens tveklöst sämsta webbläsare (av de stora) sedan IE lades ned.

Vad är det du ogillar med Safari i iOS/iPadOS?

Själv tycker jag att Safari tveklöst är den bästa webbläsaren till iOS, tätt följd av Firefox till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad är det du ogillar med Safari i iOS/iPadOS?

Själv tycker jag att Safari tveklöst är den bästa webbläsaren till iOS, tätt följd av Firefox till Android.

Den underliggande poängen var väl att alla webbläsare på IOS är "Safari" med olika skal på?

Antar att de skulle vilja ha ett faktiskt Chrome eller ett faktiskt Firefox på IOS, idag finns det ju inget som är något helt annat än Safari att jämföra med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den underliggande poängen var väl att alla webbläsare på IOS är "Safari" med olika skal på?

Men inlåsningen till WebKit är väl redan på väg bort?

Samtidigt så ser jag Chrome som oönskad smuts till Android som inte går att välja bort. Där är istället många webbläsare som Brave, DuckDuckGo etc. beroende av Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Men inlåsningen till WebKit är väl redan på väg bort?

Är den verkligen det? Nyhet för mig, men låter bra om det stämmer.

Skrivet av walkir:

Samtidigt så ser jag Chrome som oönskad smuts till Android som inte går att välja bort. Där är istället många webbläsare som Brave, DuckDuckGo etc. beroende av Chrome.

Ja, det är ju lite "samma lika men annorlunda" på ett sätt, men med den avsevärda skillnaden att alternativ (som Firefox) iaf tillåts på plattformen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är den verkligen det? Nyhet för mig, men låter bra om det stämmer.

Verkar äntligen bli verklighet i iOS 17.4:
https://www.macrumors.com/2024/01/25/third-party-default-brow...

Permalänk
Medlem

Vi kan nog lägga ner den här tråden nu, för Apple har meddelat hur de skall göra, och det blev inte som spekulationerna sa. Gissar att det blir new Swec-artikel om detta imorgon.

Det blir en fast kostnad på 50 eurocent per installation efter den första miljonen, oavsett hur programmet distribueras, för att licensiera koden. Som kompensation sänks procenten i App Store till antingen 17+3% eller 10+3% (antar att det är small business program-biten de refererar till här). En intressant detalj här är gratisprogram. Måste de betala en avgift nu då? De har varit helt gratis tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT