Bytte CPU på AMD moderkort och nu vill ej datorn starta, hjälp

Permalänk

Bytte CPU på AMD moderkort och nu vill ej datorn starta, hjälp

Hej.

Jag har ett ASUS B350 plus och bytte från en 1600 CPU till en 5700X CPU.

Nu när datorn startar upp så lyser allt men ingen bild, har provat rensa CMOS men inget resultat där.

När jag skulle ta bort kylaren på den gamla så följde CPU;n med när jag tog ur kylaren. Är det ett problem och isåfall går det att fixa på nå sätt?

Tack på förhand!

Permalänk

Har även ny kylare

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bytte via internet innan jag bytte CPU, men kanske måste göra det igen?

Permalänk
Medlem

Att cpu följer med när man plockar bort kylaren måste inte vara ett problem. På AM4 sitter ju pinnarna på cpun istället för i sockeln, så den största risken är ju att just den cpu du plockade bort blev skadad. Med det sagt så KAN det såklart ha hänt något med sockeln också i samband med att hela paketet lossnade.
Jag hade nog plockat ur den nya CPUn och inspekterat dels pinnarna på cpu, så att de är raka och att ingen verkar saknas. Och kolla sockeln så att den inte ser skadad ut och att det inte ligger smuts eller något annat som inte hör hemma där i.
Ibland hjälper det att installera om cpun i sockeln, så har du tur kanske det funkat sen när du satt tillbaks cpu+kylare igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Att cpu följer med när man plockar bort kylaren måste inte vara ett problem. På AM4 sitter ju pinnarna på cpun istället för i sockeln, så den största risken är ju att just den cpu du plockade bort blev skadad. Med det sagt så KAN det såklart ha hänt något med sockeln också i samband med att hela paketet lossnade.
Jag hade nog plockat ur den nya CPUn och inspekterat dels pinnarna på cpu, så att de är raka och att ingen verkar saknas. Och kolla sockeln så att den inte ser skadad ut och att det inte ligger smuts eller något annat som inte hör hemma där i.
Ibland hjälper det att installera om cpun i sockeln, så har du tur kanske det funkat sen när du satt tillbaks cpu+kylare igen.

Provade stoppa i den gamla CPU;n och då startade datorn men inte med den nya, men pinsen ser bra ut, kan inte se nån skada där.

kanske bara är att reklamera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maarkus97:

Provade stoppa i den gamla CPU;n och då startade datorn men inte med den nya, men pinsen ser bra ut, kan inte se nån skada där.

kanske bara är att reklamera

Men har du kontrollerat vilken biosversion du verkligen har i moderkortet och har du resetat bios i samband med cpubytet så att du tex inte har nån överklockning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men har du kontrollerat vilken biosversion du verkligen har i moderkortet och har du resetat bios i samband med cpubytet så att du tex inte har nån överklockning ?

provar det

Permalänk
Skrivet av Maarkus97:

provar det

Nån som vet vilken bios version jag måste ha för 5700x?
Lyckades installera 5602 nu, räcker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Nån som vet vilken bios version jag måste ha för 5700x?
Lyckades installera 5602 nu, räcker det?

Ta den senaste för just ditt moderkort

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ta den senaste för just ditt moderkort

Försöker uppdater via bios och internet men då står det att 5602 är senaste, men på deras hemsida finns det nyare

Permalänk
Skrivet av Maarkus97:

Försöker uppdater via bios och internet men då står det att 5602 är senaste, men på deras hemsida finns det nyare

Kika på asus sida och där stod det att 5700x kräver bios 6042 för att fungera, så prova installera den så borde det gå.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Skrivet av Albin0208:

Kika på asus sida och där stod det att 5700x kräver bios 6042 för att fungera, så prova installera den så borde det gå.

Yes, får köra via USB då, vet nån vilket format USB-stickan måste vara?

Permalänk
Skrivet av Maarkus97:

Yes, får köra via USB då, vet nån vilket format USB-stickan måste vara?

Tror de flesta borde funka, min sticka som jag brukar använda tror jag är fat32. Dyker den upp i windows och du kan skriva filer så fungerar det nog.

Edit: Gjorde en snabb googling och då verkar det var FAT32 som gäller

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Skrivet av Albin0208:

Tror de flesta borde funka, min sticka som jag brukar använda tror jag är fat32. Dyker den upp i windows och du kan skriva filer så fungerar det nog.

Edit: Gjorde en snabb googling och då verkar det var FAT32 som gäller

Ah jag såg det och provade det!

Tack så hemskt mycket!
Håller på att installera nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Ah jag såg det och provade det!

Tack så hemskt mycket!
Håller på att installera nu

"installera via internet" fungerar ofta ganska halvdant, har varit med om moderkort som brickats med.
Förhoppningsvis fungerar det för dig nu

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Nu funkar det!
Tusen tack för all hjälp!