Låsa upp en Motorola mobil

Permalänk
Medlem

Låsa upp en Motorola mobil

Min far som är 86 år har en 2 år gammal Motorola mobil har glömt modellbeteckningen.
Problemet som uppstått är att efter han laddat den över natten så går det inte att komma in i den utan pinkod. Han påstår att han aldrig behövt slå någon pinkod när han har startat om den vilket jag inte betvivlar. Jag försökte hjälpa honom att starta om och använda mig av deufualt 0000 vilket inte gick. Testade att sätta in mitt eget sim och startade om och försökte använda mitt eget pin..gick inte heller vilket då borde tyda på att låset sitter i mobilen inte i hans simkort. Vet någon hur vi kommer in i mobilen, han har en del mejl och massa bilder som han inte vill förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackt:

Min far som är 86 år har en 2 år gammal Motorola mobil har glömt modellbeteckningen.
Problemet som uppstått är att efter han laddat den över natten så går det inte att komma in i den utan pinkod. Han påstår att han aldrig behövt slå någon pinkod när han har startat om den vilket jag inte betvivlar. Jag försökte hjälpa honom att starta om och använda mig av deufualt 0000 vilket inte gick. Testade att sätta in mitt eget sim och startade om och försökte använda mitt eget pin..gick inte heller vilket då borde tyda på att låset sitter i mobilen inte i hans simkort. Vet någon hur vi kommer in i mobilen, han har en del mejl och massa bilder som han inte vill förlora.

Tyvärr så går det nog inte. Inte utan root. Ni får testa er fram

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Googlade lite vad tror ni om det här....

https://www.xn--lsupp-mra.com/category.php?id_category=9

Permalänk
Medlem

Är den låst med PIN behövs PUK, funkar inte det är det nåt annat fel.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackt:

Googlade lite vad tror ni om det här....

https://www.xn--lsupp-mra.com/category.php?id_category=9

Länken bör vara relaterad till operatörslåsning, alltså inte det du är ute efter. Eftersom du testat med ditt SIM är det inte heller SIM-PIN, därför kan du bortse från kommentaren om PUK.

Troligtvis är det en vanlig låskod, eventuellt som han råkat aktivera och glömt bort. Gäller det en Android-telefon så går det ibland att komma runt. Om du tar reda på exakt modell så blir det lite lättare. Mail bör dock finnas i molnet, och bilder kan kanske ligga på ett minneskort, men det är ovanligare på nyare modeller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av blackt:

Min far som är 86 år har en 2 år gammal Motorola mobil har glömt modellbeteckningen.
Problemet som uppstått är att efter han laddat den över natten så går det inte att komma in i den utan pinkod. Han påstår att han aldrig behövt slå någon pinkod när han har startat om den vilket jag inte betvivlar. Jag försökte hjälpa honom att starta om och använda mig av deufualt 0000 vilket inte gick. Testade att sätta in mitt eget sim och startade om och försökte använda mitt eget pin..gick inte heller vilket då borde tyda på att låset sitter i mobilen inte i hans simkort. Vet någon hur vi kommer in i mobilen, han har en del mejl och massa bilder som han inte vill förlora.

Mina senaste mobiler har behövt att jag matar in koden för enheten någon gång varje dygn innan annan upplåsning fungerar.
Säkert något liknande här efter en uppdatering eller något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Länken bör vara relaterad till operatörslåsning, alltså inte det du är ute efter. Eftersom du testat med ditt SIM är det inte heller SIM-PIN, därför kan du bortse från kommentaren om PUK.

Troligtvis är det en vanlig låskod, eventuellt som han råkat aktivera och glömt bort. Gäller det en Android-telefon så går det ibland att komma runt. Om du tar reda på exakt modell så blir det lite lättare. Mail bör dock finnas i molnet, och bilder kan kanske ligga på ett minneskort, men det är ovanligare på nyare modeller.

Det är en Moto E5 plus...om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackt:

Vet någon hur vi kommer in i mobilen, han har en del mejl och massa bilder som han inte vill förlora.

Testa DroidKit eller motsvarande mjukvara:
https://www.imobie.com/droidkit/

Brukar alltid finnas sätt att aktivera USB Debugging på låsa mobiler och sedan använda ADB för att nollställa PIN. Det är detta som många program utnyttjar.

XDA Developers var tidigare en bra källa.

Har lite dålig koll på Motorolas lurar, så vågar inte rekommendera något gratisprogram. För Samsung, LG, Xiaomi finns SamFW FRP Tool som klarar "allt" och det verkar finnas motsvarande till Motorola. Ett hett tips är att kolla allt mot Virustotal.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är fabriksåterställning som gäller, med så kallad "External reset", eller återställning initierad utanför operativsystemet/Android OS via knappkombinationen för detta. Du hittar en guide här nedan. Observera att detta troligtvis kommer trigga FRP eller Factory Reset Protection som då kräver att du loggar in med samma Google-konto som senaste var konfigurerad på telefonen (stöldskydd).
https://en-emea.support.motorola.com/app/answers/detail/a_id/...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackt:

Min far som är 86 år har en 2 år gammal Motorola mobil har glömt modellbeteckningen.
Problemet som uppstått är att efter han laddat den över natten så går det inte att komma in i den utan pinkod. Han påstår att han aldrig behövt slå någon pinkod när han har startat om den vilket jag inte betvivlar. Jag försökte hjälpa honom att starta om och använda mig av deufualt 0000 vilket inte gick. Testade att sätta in mitt eget sim och startade om och försökte använda mitt eget pin..gick inte heller vilket då borde tyda på att låset sitter i mobilen inte i hans simkort. Vet någon hur vi kommer in i mobilen, han har en del mejl och massa bilder som han inte vill förlora.

Om man loggar in i gmail på en dator så bör man hitta alla mailen. Använder han inte gmail, utan en annan mail, bör även denna ha mailen åtkomlig via web-inloggning.

Om man går in på https://photos.google.com/ hittar man (om man har tur) kopior på alla foton/filmer, beror på om man har backup påslaget i Googles Foto-app. Många har det påslaget utan att veta. Jag bara gissar att Motorola inte har en egen molntjänst för bilder och att chansen är rimlig att det faktiskt finns bilder backupade till google.

Med ännu lite mer tur har man backup på mobilen på https://drive.google.com/drive/backups , om man haft det påslaget i mobilen alltså. Där är även SMS backupade, men inte bilderna som skickats som MMS - om man inte har betalat lite extra för Google One.

Hur brukade han låsa upp mobilen innan detta pin-lås dök upp? Mönster, eller inte alls - den var alltid upplåst? Inga fingeravtryck? Är pin-låset 4 siffror? Har pin-låset på telefonen råkat bli satt till samma siffror som pin-koden till SIM-kortet hade vid leverans? Kan ju bli missförstånd när man sätter upp telefonen menar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om man loggar in i gmail på en dator så bör man hitta alla mailen. Använder han inte gmail, utan en annan mail, bör även denna ha mailen åtkomlig via web-inloggning.

Om man går in på https://photos.google.com/ hittar man (om man har tur) kopior på alla foton/filmer, beror på om man har backup påslaget i Googles Foto-app. Många har det påslaget utan att veta. Jag bara gissar att Motorola inte har en egen molntjänst för bilder och att chansen är rimlig att det faktiskt finns bilder backupade till google.

Med ännu lite mer tur har man backup på mobilen på https://drive.google.com/drive/backups , om man haft det påslaget i mobilen alltså. Där är även SMS backupade, men inte bilderna som skickats som MMS - om man inte har betalat lite extra för Google One.

Hur brukade han låsa upp mobilen innan detta pin-lås dök upp? Mönster, eller inte alls - den var alltid upplåst? Inga fingeravtryck? Är pin-låset 4 siffror? Har pin-låset på telefonen råkat bli satt till samma siffror som pin-koden till SIM-kortet hade vid leverans? Kan ju bli missförstånd när man sätter upp telefonen menar jag.

Google Fotos backup måste manuellt aktiveras i appen. Man får frågan när man öppnar appen första gången

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Google Fotos backup måste manuellt aktiveras i appen. Man får frågan när man öppnar appen första gången

Jag upplever att appen inte uppdaterar webben om man inte startar appen då och då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag upplever att appen inte uppdaterar webben om man inte startar appen då och då.

På iPhone är det så, och det är pga Apples regler. På Android tycker jag att de kommer upp rätt omgående, annars bör den ladda upp när Googles systembackup körs, vilket bör köras 1 gång/dag så länge du laddar telefonen varje dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

På iPhone är det så, och det är pga Apples regler. På Android tycker jag att de kommer upp rätt omgående, annars bör den ladda upp när Googles systembackup körs, vilket bör köras 1 gång/dag så länge du laddar telefonen varje dag

Jag kör Android och appen uppdaterar varken för mig (Zenfone) eller för tjejen (Samsung S23) om inte appen öppnas och hålls i bakgrunden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör Android och appen uppdaterar varken för mig (Zenfone) eller för tjejen (Samsung S23) om inte appen öppnas och hålls i bakgrunden.

Då kan det vara någon batterisparfunktion som är för aggressiv. Kolla upp det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Då kan det vara någon batterisparfunktion som är för aggressiv. Kolla upp det.

Eller öppna appen någon gång i veckan? 😁 #Lat

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google Fotos backup måste manuellt aktiveras i appen. Man får frågan när man öppnar appen första gången

Förhoppningsvis är det många som svarar ja. I 9 fall av 10 när någon havererar en telefon är det ju mail och foton de bryr sig om, telefonen i sig går att ersätta och mail är sällan ett problem. Första jag gör när någon släkting visar sin nya mobil/vill ha råd är att aktivera backup.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Förhoppningsvis är det många som svarar ja. I 9 fall av 10 när någon havererar en telefon är det ju mail och foton de bryr sig om, telefonen i sig går att ersätta och mail är sällan ett problem. Första jag gör när någon släkting visar sin nya mobil/vill ha råd är att aktivera backup.

Problemet är att nu drar det på Google kontots utrymme, något som de inte gjorde förr i tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Problemet är att nu drar det på Google kontots utrymme, något som de inte gjorde förr i tiden

Jo så är det förstås, men å andra sidan så är ju de 16kr/månad de tar för 100GB lagring inte alltför tokdyrt.

Om jag säger så här, min NAS som jag har hemma kostar bra mycket mer i månaden om jag räknar med elförbrukning och utbyte av hårddiskar allteftersom de slits ut. Sen går det ju inte komma bort från det faktum att Google Photos är väldigt smidigt att använda, för att inte nämna Chromecast-integreringen som gör att man kan bjuda in släktingar i album så de får bildspel med dina bilder på Chromecast standby-skärmen vilket kan vara lite kul.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jo så är det förstås, men å andra sidan så är ju de 16kr/månad de tar för 100GB lagring inte alltför tokdyrt.

Jag tror dessutom att de flesta som inte har annan backuplösning klarar sig rätt långt med de 15GB som ingår. Speciellt om man ställer in att backupen inte ska vara i originalkvalitet - man kan ju ha åsikter om det men det räcker absolut om telefonen tappas bort eller huset brinner ner etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7